maasstad repo Stad van bloedprocessies, bloedkapel en bloedstollende misdaad Informatie over Brugge BRUGGE - In zijn stam- kroeg l'Estaminet aan het Park 5 vat hij een Duvel. De eerste voor vandaag. Deze dag wordt er niet gekeken op een Duveltje meer of minder. Vandaag heeft Pieter Aspe iets te vieren, want hij heeft zijn vijftiende boek, 'Onvol- tooid verleden' genaamd, af- geleverd bij de uitgever. Na vijf maanden keihard en ge- structureerd werken: „Nu even tijd om te beesten. Du vel is een godendrank,t eni- ge watik drink!" ■LJL tx04 Kijkje achter de schermen van Aspe's Brugge van de Duvel? „Wie weet!" Bernadette Vandenbroucke, Part ner van Aspe, verklapt dat in veel verhalen autobiografische aspec- ten zitten verweven, (Toeval dat Aspe en inspecteur Van In dezelf- de voornaam dragen?) ook van haar persoon. En dat Pieter Aspe zelf in iedere serie ook aanwezig is, immer als figurant in een soort anekdote. IJsventer, slotenma- ker, psychiatrisch patient, politie- man, Je moet hem spotten, net als in Hitchcock." Zelfs Peter Simons, de regisseur, zit aan aan de dis. „Een heden- daagse krimi in Brugge, dat verlost de stad eindelijk van haar stoffige imago. Dit is wat Brugge nodig heeft, dacht ik toen ik twee boeken van Aspe gelezen had. Ik heb me- teen alle rechten gekocht. De ver halen zijn zo fantastisch, zo fil- misch geschreven, perfect voor een tv-serie. Overigens is de pre view voor de eerste bioscoopfilm ook al uitgelopen op een enorm succes!" Hij heeft wel het een en ander moeten veranderen aan de verhalen uit de boeken. „De boe ken zijn behoorlijk complex, ik heb de verhalen wat vereenvou- digd." Dit tot spijt van andere hoofdrol- speler Lucas van den Eynde (Gui- do Versavel, vaste compagnon van Van In). „Ik wou nochtans dat we de serie net zo complex als het ver- haal konden verfilmen, de zijlijnen in de boeken zijn zo schoon." Versavel is homofiel en getergd door de vele homograppen. Hij is geen workaholic, zoals Van In, maar wel een onberispelijk inspec teur en dat brengt hem dicht bij de kijker. Evenals overigens Robert Bruynooghe (gespeeld door Erik de Backer), naar wie de regisseur lang op zoek is geweest. „Ik ben in de serie een volkse man, door de politiehervorming bij de Opspo- Zijn collega Carine Neels (ge speeld door Maaike Cafmeyer) neemt hij ook niet serieus. „Och daar geef ik niets om, in het dage- lijks leven is dat anders, dat is be- langrijk. Maaike is speciaal voor deze dag van vakantie teruggeko- men, Herbert Flacke heeft zijn va kantie een dag uitgesteld en Erik de Backer is een dag eerder terug- gekomen. Ook producent Eric Wi- rix heeft zich met veel moeite vrij- gemaakt voor deze dag. Wirix had al goede contacten met RTL4. Hij heeft Jambers naar de Nederlandse tv gebracht. „RTL wist dat we de serie gingen maken en heeft, nog voor de opnames begonnen, de se rie gekocht. Het is voor ons heel spannend hoe Nederland de serie ontvangt. Nederlanders luisteren meer naar de teksten, Belgen kij- ken meer naar de beweging. Voor- lopig mogen we dik tevreden zijn met de eerste kijkcijfers. En het wordt, gaande de uitzendingen, al- leen maar heftiger, meer seks ja, dat ook. Maar ook nog veel span- nender!" Ze wonen er niet vast, maar heb- ben wel tien maanden in Brugge gewoond voor de opnames, (vijf- tien draaidagen per aflevering). Ze hebben Brugge doorleefd en er lief en leed met elkaar gedeeld. „We zijn van Brugge gaan houden, een geweldig mooie stad met veel sfeer, je komt er tot rust. Doorspekt van een architectonisch, mystiek en historisch rijk verleden, maar waar gelukkig ook de moderne tijd z'n intrek heeft genomen." Het valt op dat de band onder de spelers sterk en hecht is. „Dat is voor ons ook heel bijzonder. Voor- dien hebben we dat nooit zo heftig meegemaakt. Zal wel' aan de mys- tieke kracht van Brugge liggen." Voor het eerst sinds de opnames weer even allemaal bij elkaar, een Achter de tralies van de bloedkapel bedacht Pieter Aspe zijn eerste misdaadverhalen. ringsdienst terechtgekomen. Met groot gevoel voor (flauwe humor) en gezond boerenverstand en voor wie de wereld een groot circus is, ziet hij ook de dienst als een cir- feestje voor de groep, Maasstad weekbladen mocht er aan deelne- men. Een feestje dat natuurlijk ein- digde met een ferme afzakker in l'Estaminet. De Aspe wandeling (VW) in Brugge is een aanrader. Een wandeling waarbij fixie en rea- liteit samensmelten over de Brugse klinkers. En dat zich voortzet in het moderne Brug ge. Maak kennis met het heden- daagse Brugge, onder meer vormgevat in het schitterend nieuwe concertgebouw aan 't Zand, dat wereldwijd waarde- ring ontvangt en in 2003 zelfs genomineerd was voor de pres- tigieuze Mies van der Rohe award. Al vanuit de verte valt de bijzondere vormgeving van het gebouw Op. De terrakleur van het grote rode mastodont is ge'inspireerd op de terrarode kleur van de daken van de bin- nenstad. Wereldberoemde mu- sici hebben hier inmiddels al een concert gegeven, het Rot- terdams Philharmonisch roem- de de perfecte akoestiek. On- derga een nieuwe ervaring in de innoverende concert- of mu- ziekzaal. Dit is het antwoord van de architecten Paul Rob- brecht en Hilde Daem op de vraag: wat kan een concertge bouw in de eenentwintigste eeuw betekenen. Ga naar het dak en ervaar aldaar een in- drukwekkend uitzicht over his torisch Brugge. „Het middeleeuws imago van de stad", zegt hoofdconserva- tor Stedelijke Musea Brugge Manfred Sellink, „strookt niet met de realiteit. We koesteren het goede verleden, maar willen tonen dat de tijd ook in Brugge niet heeft stilgestaan. Dat de stad is uitgegroeid tot een bio- toop voor hedendaagse cultuur. De concertzaal is het hoogte- punt en symbool van die ont- wikkeling." Sellink heeft een goede leerschool gehad, eerder was hij gedurende tien jaar lang conservator van het Rotterdam- se Boymans Van Beuningen. De VVV van Brugge heeft een speciale Aspe wandelkaart uit- gegeven, organiseert Aspe-ver- blijfsarrangementen en in de plaatselijke boekwinkels zijn veel boeken van, maar ook over Aspe te koop. Voor alle infor matie: Toerisme Vlaandereren Brussel, te Den Haag, 070- 416.81.10. www.toerisme- vlaanderen.nl. foto: Paul Termont maanden lang 'man en vrouw', met alle emoties van dien. Ik moet zeggen ik had het met een mede- speelster slechter kunnen treffen. Maar van een relatie tussen ons is geen sprake." Flack is lyrisch over Brugge. „Door de opnames heb ik de kans gekregen wat huizen van binnen te zien. Ze zien er van buiten klein uit, maar pas op, want achter die geveltjes bevindt zich een enorme ruimte. Er zit veel poen in Brugge hoor." Flack denkt dat de rol van inspecteur Van In hem op het lijf is geschreven. „Ik lijk wel een beetje op Van In. De beer is het symbool van Brugge, Van In is ook een beetje een beer, af en toe ongelikt! Een zuperd ook. Kijk, dat kan ei- genlijk niet voor de Nederlandse tv: een hoofdinspecteur die 'm flink om heeft. Belgen doen daar niet moeilijk over. Maar Van In heeft ook een kwetsbare kant, Pier- rot-achtig, romantisch, ach het ver- haal is zo schoon geschreven. Ik hoop dat de Nederlandse kijkers de humor vatten, want je moet wel moeite doen om ze te herkennen. Er zitten veel zwanzen (kwinksla- gen, red.) in." „Weet je wat ik ook zo leuk van de serie vind?", vervolgt Flack, „dat Brugge door Aspe nu ook in een modeme schijnwerper staat. Brug ge heeft namelijk ook een modeme kant, de hoogste tijd dat deze ge- toond wordt. Aspe werkt mee aan die doorbraak. De tv-kijker maakt kennis met het hedendaagse Brug ge. Waar 'dood en verderf op straat ligt. Met gedurfde avant-gar- distische bouw, zoals het hyper- modeme Concertgebouw en de op- vallende, modeme panden aan de Spiegelrei. Ook daar hebben we een serie opgenomen. Brugge wordt met eer en glorie uit het stof fige imago gehaald!" Bij een brug aan de Spiegelrei wijst Flack naar een fraai histo risch gebouw aan de overkant van het water. „Brugge heeft ook nog een mystieke kant. Het is een stad met diepgang. Ook dat komt aan de orde in de serie. In 'Het vierkant van de wraak', opgenomen in dat schitterende seminarie. Heel bizar: tijdens de opnames in dit seminarie is An Petersen, la doyenne van het Vlaamse theater, overleden. Bin nen de muren van het seminarie er vaar je een zuiver kloostergevoel, daar is iedereen zo ongeveer met God getrouwd." Na de wandeling dineren we met het gezelschap van auteur en ac- teurs in het prestigieuze restaurant den Dyver aan de Dyver, een aan rader met een geweldige keuken en idem sfeer. Pieter Aspe, van nature integer, tikkeltje verlegen en wei- nig spraakzaam, komt nu pas echt los, we komen wat meer over hem te weten. Over zijn onstuimige le- vensstijl waarin hij voor den duvel niet bang is, maar ook zijn sterke zelfdisciplines (elke ochtend om 7 uur op, om 8 uur aan het schrijven, aan een stuk door tot 12 uur). „Ik kijk bewust niet meer naar andere politieseries, wil mezelf blijven." Had hij dit succes ooit bevroed? „Absoluut niet, ik wist helemaal niet dat ik het in me had. Ik was nooit van plan krimi's te gaan schrijven. Nu de boeken zo goed verkopen, ga ik voorlopig geen an dere thema's zoeken. Waarom zoveel geweld, seks en drank? „Ik heb geen enkele be- hoefte de maatschappij te verande ren, die loopt vanzelf. Het was nooit vooropgesteld om zo te schrijven, het is als vanzelf aan m'n geest ontsproten." In de ban door Irene Boonekamp Duvel en Pieter Aspe, ze horen bij elkaar. Maar Aspe heeft nog een geesteskind: Misdaad in roman- vorm. De plotten smeden zich aan- een vanuit zijn rap vlietende pen en immense duim. Het ene boek na het andere verschijnt, zijn boeken vliegen over de toonbank. De eer ste tien boeken zijn inmiddels ver- filmd en als politieserie in Belgie op tv verschenen, met hoge kijkcij fers. Inmiddels is ook Nederland in de ban van Aspe: RTL4 zendt de serie in de zomermaanden uit op vrijdagavond, en ook hier zijn de kijkcijfers hoog. In September gaat de serie van start in Duitland. En Aspe, hij schrijft voort. Een vol- gende tv-serie van tien afleverin- gen loert al om de hoek. Een poli tieserie doordrenkt met moord en misdaad, met seks, drank en ge weld. In gezelschap van Pieter Aspe en alle hoofdrolspelers uit de gelijk- namige politieserie lopen we door Brugge, op zoek naar de plekken der misdaad, welk een genoegen. Brugge, de plaats die Aspe uitkoos Nee, het lag niet voor de hand dat de artistieke Pieter Aspe ging schrijven. Hij was al elf jaar lang concierge van de Heilige Bloedka pel aan de Markt in Brugge. „Een heerlijk baantje dat me de ruimte gaf om veel te lezen en veel te den- ken." En in die gedachten vormde zich langzaam een verhaal, dat ge- stalte kreeg in het zo rustige, histo- rische Brugge. „In de avonduren begon ik te schrijven, na een paar maanden was mijn eerste boek, 'Het vierkant van de wraak', klaar." Het werd meteen een succes. Aspe slikte z'n wens, ooit een boek te schrijven, tegelijk met een ferme slok Duvel in en begon aan het tweede en vervolgens het derde boek. Hij zegde zijn baan op en werd schirijver. De boeken worden gevroten door jong en oud en de tv-serie is een kijkcijferkanon. „De Belgische VTM wil al een tweede serie gaan opnemen, de boeken verkopen goed, dus blijf ik maar schrijven, inspiratie genoeg. Maar het succes van de tv-serie is na tuurlijk ook te danken aan de ge weldige acteurs." Het zijn dan ook niet de eerste de beste acteurs met wie regisseur Peter Simons zich omringd weet. Ze hebben reeds een indrukwekkende staat van dienst op televisie, in films en op het toneel. Op zich heel bijzonder dat alle hoofdrolspelers vandaag de hele dag aanwezig zijn. Ze zijn name lijk allemaal alweer met andere op names bezig. Francesca Vanthie- len (in de serie Hannelore Mar tens), is een doorgewinterde actri- ce en in Nederland al bekend van- wege haar rol in de coproductie Licht. Ze kijkt met veel genoegen terug op de opnames voor Aspe. „Een mooi jaar in mijn leven. Het klikte erg goed tussen Herbert Flack (Pieter van In, hoofdinspec- Inspecteur Van In aan de Spiegelrei met achter hem de mystieke semenarie, plaats van misdaad in 'Het vierkant van de wraak'. als centrum voor zijn verhalen, de plaats waar hij geboren en getogen is, waar hij jartenlang werkte als concierge van de heilige Bloedka pel. De plaats, voorheen bekend vanwege de bloedprocessies, mo- menteel vanwege de bloedstollen de thrillers van Aspe. Door Aspe verliest Brugge haar serene kuis- heid, haar onschuld. teur lokale opsporingsdienst van de Brugse stadspolitie) en mij. En dat is heel belangrijk om de scenes goed neer te zetten. We kennen el kaar overigens al heel lang." Ze is een flink stuk jonger dan Herbert, desalniettemin kozen ze toch haar voor de rol. „Pieter Aspe had zelf ook een stem in te brengen bij de keuze van de spelers, hij vond dat Een van de schitterende rustieke gezichten van Brugge De hoofdrolspelers en de schrijver. V.l.n.r. Inspecteur Van In, Pieter Aspe, Hannelore Martens en Guido Versavel. en. Kan dat zomaar voor de Bel gen, zijn die niet erg preuts? „Dat hadde gedacht! In Belgie kan dat veel makkelijker op tv dan in Ne derland. Belgen zijn toleranter in hun oordeel over dergelijke sce nes", meent Flack. „De Belgische pers is ook veel softer, de Neder landse pers insinueert nu al dat ik met Francesca een relatie zou heb ben. Er is wel een hechte vriend- schap ontstaan, je bent immers tien Een steegje in Brugge waar Aspe de meest gruwelijke dingen kan laten gebeuren. Nieuw concertgebouw, mastodont in pittoresk Brugge. ik helemaal voldeed aan de per soon die hij in gedachte had." Een zelfbewuste vrouw die graag voor de camera's staat en graag ac- teert. Vanthielen vindt de rol op haar lijf geschreven. Wanneer we het Oud St. Jan passeren, ooit het ziekenhuis van Brugge, thans een congrescentrum, krijgt ze nog steeds rillingen. „Een paar ruimten werden voor de opnames omge- bouwd tot het politiecommissari- aat, nu zijn ze weer leeg en verla- ten, maar telkens wanneer ik er- langs loop, blijft dat voor mij het politiecommissariaat en ben ik weer even Hannelore. De sfeer van 'Aspe' is nog voelbaar." Ze weet precies welke aflevering ze het leukst vond om te spelen. „Blauw Bloed, waarin veel ge- beurt met Hannelore als mens. Maar eigenlijk zijn ze allemaal leuk, in iedere aflevering gebeurt enorm veel. Het leuke van deze se rie is dat er ook een vervolg in het verhaal zit, terwijl je niet perse ie dere aflevering hoeft te zien om de rest te kunnen volgen." We naderen de Sint Janskerk. Voor de deur staat een non kerk- boekjes uit te delen. Achter die- zelfde deur voltrok zich nog maar kort geleden een massamoord on der satanische sektes in de 'Vierde gestalte'. „Een boek", zegt Her bert Flack (inspecteur van In), „vol symbolieken en seksualiteit. Om van te griezelen, bijna griezelig ook om te spelen." De non is zich van geen Vierde Gestalte bewust en glimlacht genoegzaam. De Vette Vispoort, een van de mooist gelegen steegjes in Brugge dat uitloopt op een watertje met fraaie achtertuinen, komt in het verschiet. Het is in een van de godshuizen in dit steegje waar Pie ter Aspe de woning van zijn hoofd- personen had bedacht. „Een huis met een ziel, als kind speelde ik hier veel. Het is jammer dat de wo ning te klein is om de scenes tech- nisch goed te kunnen uitvoeren." Daarom krijgen de hoofdrolspelers Van In en Hannelore een huis aan het Minnewater. En gemind wordt er in hun optrekje, niet te zuinig! De beroemde bedscene heeft me- nig oor in de Hollandse en Belgi sche huiskamers doen roodgloei-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 18