f
E3
De opkomst en ondergang van De Dominee'
Jan Jaap van der Wal vertelt zijn
verhaal in het Theater Zuidplein
Dag van tango moet cliches doen vergeten
DVD VIDE0REC0RDER
299
DVD-R/
DVD-RAM
RECORDER
DVD-SPELER EN
VIDEORECORDER IN EEN
169
SLIMLINE
DVD-SPELER
l!
maasstad
maasstad
BERGWEG 110, ROTTERDAM
P°
De Kunsthal als
'foodhall
PHILIPS
r
Woensdag 8 September 2004
tx51
istad
ROTTERDAM - Hij is pas
24 jaar, maar wel al een ge-
vestigde naam met uitver-
kochte zalen en hij heeft een
grote groep trouwe fans.
Mede door zijn ad rem rea-
geren in het televisiepro-
gramma 'Dit was het
nieuws', waar hij de tegen-
pool vormt van Raoul Heer-
tje en door zijn leerschool
als stand up comedian is Jan
Jaap van der Wal in een kort
tijdbestek gegroeid tot een
groot theatermaker. Hij staat
13 en 14 September in Thea
ter Zuidplein met zijn voort-
stelling 'Staat'. „Ik vertel
mijn verhaal, dit is waarvoor
ik sta."
ROTTERDAM - „Veel men-
sen denken aan een man die
met een roos tussen zijn tan-
den theatraal met zijn vrou-
welijke partner danst, maar
dat is een karikatuur van de
echte tango", vindt dansdo-
cente Marieke Timmer.
Daarom organiseert de Rot
terdamse tangoschool Cuarti-
to Azul aanstaande zondag
op het Westelijk Handelster-
rein een 'Dag van de Argen-
tijnse Tango'. „Tijdens deze
dag willen we mensen laten
kennismaken met de tango
zoals die in werkelijkheid
is."
De 'Dag van de Argentijnse
Tango'is een laagdrempelig
festival, bedoeld voor zowel
mensen die nog nooit kennis
hebben gemaakt met de
Argentijnse tango als voor
gevorderden.
westblaak 180
postbus 1685
3000 br rotterdam
0vD Recorders
Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam heeft alles
op het gebied van beeld en geluid. Niet alleen vindt
u bij Correct de grootste keuze in DVD-spelers,
maar ook op het gebied van DVD-recorders en
harddisk recorders heeft Correct een groot
assortiment met altijd schitterende aanbiedingen.
PHILIPS DVD-R 610
DVDVIDE0REC0RDER MET
8 UUR 0PNAMETIJD
Voorzien van Dolby Digital 2.0
encoder voor opnamen in stereo en
Dolby Pro Logic audio. Geschikt voor
CD-R/-RW, DVD+R/+RW, audio CD
en MP3 bestanden. Voorzien van
99 voorkeuze zenders en PDC
programmeersysteem.
In zilver kleur uitgevoerd.
Afm. 43.5x6.5x28.5 cm.
jmr-
C0RRECTPRIJS
JVC DR-M10 DVD-RECORDER
Geschikt voor opnemen op DVD-R
met als voordeel de uitwissel-
baarheid tussen alle DVD-spelers
en opbeperkt opnemen (tot 100.000
keer) op DVD-RAM. Maakgebruik
van de hoge capaciteit (tot 9,4 GB)
en de beschermingscartidge van de
DVD-RAM disc. In zilver kleur
uitgevoerd. Afm. 43.5x7x27 cm.
K0M LANGS VOOR
DE SPECIALE
C0RRECTPRIJS
HITACHI DVP-F3 DVD SPELER
MET MP-3 EN VIDEORECORDER
Een combinatie van een prima Hifi
videorecorder en een DVD speler.
De dvd speler speelt naast gewone
cd en dvd plaatjes ook CDR en
CDR-W en MP-3 bestanden at.
Incl. afstandsbediening.
In zilver kleur uitgevoerd,
Afm. 43.5x9.9x26.6 cm.
C0RRECTPRIJS
V-56L5E DVD SPELER
Slimline DVD speler geschikt voor
het afspelen van DVD,
DVD+/-R/RW, CD, CD-R/RW,
VCD, SVCD, Kodak Picture CD
en CD met JPEG enMP3
bestanden. Voorzien van
Progressive Scan en een
5.1 Dolby Digital Surround
uitgang. In zilver kleur uitgevoerd.
Afm. 42x26x5.2 cm.
(regiovrij voorbereid)
C0RRECTPRIJS
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur,
donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
Iedere eerste zondag v/d maand geopend van 12.00-17.00 uur
DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Het waren
Amerikaanse toestanden aan
het eind van de jaren tachtig.
Nederland was nog onbekend
met drugscriminelen en grote
maffiasyndicaten. Klaas
Bruinsma maakte daar dank-
baar gebruik van en bouwde
in de jaren tachtig het grootste
en meest gewelddadige mis-
daadsyndicaat op dat tot dan
toe in Nederland actief was
geweest. Op zijn opkomst en
ondergang baseerde Gerrard
Verhage de speelfdmDe Do
minee'.
Hoe Klaas Bruinsma in de drugscri-
minaliteit belandde, lijkt moeilijk te
verklaren. Zijn vader was de op-
richter van de befaamde Raak-fris-
drankfabrieken en zodoende kwam
hij uit een welgesteld milieu. Toch
belandde Bruinsma eind jaren ze-
ventig in de hasjhandel, al was dat
toen nog op zeer kleine schaal.
Gaande weg de j aren tachtig groeide
zijn handel en werd hij al snel de
grootste maffiabaas die Nederland
ooithadgekend. Hetmisdaadsyndi-
caat zou zo'n tien gewelddadige af-
rekeningen op zijn naam hebben
staan. lets wat in het huidige Am
sterdam gewoon lijkt, maar destijds
nog zeer on-Nederlands was. Met
de groei van zijn imperium, kwam
echter ook de ellende en in juni
1991 werd Bruinsma voor het Hil
ton Hotel in Amsterdam geliqui-
deerd.
Deze liquidatie is het beginpunt van
'De Dominee' van regisseur Ger
rard Verhage. De film is gei'nspi-
reerd op het gelijknamige boek van
Parool-journalist Bart Middelburg.
Na de moord voor het hotel, gaat de
film vijftien jaar terug in de tijd. De
nog jonge Klaas (Peter Paul Muller)
die in de film Klaas Dookers heet,
handelt samen met zijn beste maat,
de kickboxer Adri (Frank Lam-
mers), in hasj. De ambities van
Donkers gaan echter veel verder
dan het in bescheiden hoeveelheden
verhandelen van soft drugs. Hij wil
een groot bedrijf opzetten. „Als het
legaal wordt, wil ik de grootste
zijn"roept hij meerdere malen uit.
Dit wil hij op een nette manier berei-
ken. Geen gedonder en geen hard-
drugs, zo luidt zijn motto. Terwijl
hij inderdaad steeds succesvoller
wordt en het geld binnenstroomt,
leert hij ook de keerzijde van dit
succes kennen.
De eerste aanslag op zijn leven zou
hem wakker moeten schudden,
maar Klaas vergeldt deze met zijn
eigen eerste liquidatie. Hij blijft er
koel onder, terwijl Adri lijkt te be-
seffen waterwerkelijkgebeurt. On-
dertussen lijkt de vriendin van
Klaas, Annet (eindelijk een goede
filmrol van Chantal Janzen), slechts
geinteresseerd in het geld. Als de
bankbiljetten inmiddels in vuilnis-
zakken liggen opgestapeld, oppert
ze nog wel dat Klaas ermee moet
stoppen. Later blijkt echter dat haar
hebzucht niet ophield bij een kast
van een huis en de snelste sportwa-
gens. Als Klaas doorkrijgt dat ver-
schillendemensen aan zijn 'bedrijf
knabbelen, wordt hij steeds meer
paranoide. Hij raakt zelf verslaafd
aan de harddrugs, lijkt zijn eeuwige
vriend Adri niet meer te vertrou wen
en gaat onherroepelijk zijn onder
gang tegemoet.
Hoewel Verhage niet letterlijk het
verhaal van Bruinsma volgt, mag
'De Dominee' (verwijzend naar de
zwarte kleding van Klaas) zonder
twijfel de verfilming van het levens-
verhaal van 'de Lange' worden ge-
noemd. Het verhaal van Middel
burg las al als een bizar maffiadra-
ma en Verhage heeft dat op behoor-
lijke wijze naar het witte doek ver-
taald. Tochis 'De Dominee' nietdie
film geworden, waar in elk geval ik
op had gehoopt. De drijfveren van
Donkers blijven vrij schimmig,
waardoor je als kijker niet echt weet
wat je met de persoon Klaas aan-
moet. Adri is wat dat betreft een be-
ter uitgewerkt en sterker personage,
bovendien fantastisch neergezet
door Frank Lammers.
De moeizame relatie met zijn vader
wordt vaak als achterliggende re-
den voor de ambities van Bruinsma
genoemd, wat ook wel uit de film
blijkt. Ondertussen is ook diezelfde
vader er verantwoordelijk voor dat
Klaas zichzelf op een bepaald mo
ment voorhoudt dat hij echt nie-
mand moet vertrouwen. Hij graaft
daarmee zijn eigen graf, want als je
niemand meer wilt vertrouwen, sta
je er alleen voor. Zeker in de wereld
waarin de drugsbaas zich beweegt,
kan dat dodelijk zijn. Met name de
uiteindelijk aftakeling, in het boek
van Middelburg uitgebreid be-
schreven, komt in de film niet echt
naar voren. En juist daarin schuilt
waarschijnlijk het tragische van
Klaas Bruinsma. Hij wilde het alle-
maal op zo'n nette manier doen,
maar eindigde als menselijk wrak
die niets of niemand meer kon ver
trouwen.
'De Dominee' is zonder twijfel een
sterke misdaadfilm van eigen bo-
dem. Het ziet er allemaal gelikt uit,
de meeste rollen zijn goed ingevuld
en de sfeer is lekker 'donker'Maar
iets zegt mij dat er meer in had geze-
ten, waardoor 'De Dominee' echt
een topfilm had kunnen worden.
Zoals het vergelijkbare 'Lek' en
Van God LosEen status die bij de
nog immer tot de verbeeldingen
sprekende Klaas Bruinsma had ge-
past.
De Kunsthal Rotterdam is van
donderdag 9 tot en met zondag 12
September ingericht als 'foodhall'.
Vier dagen en vier avonden staat
heerlijk, maar vooral eerlijk eten,
centraal in de Rotterdamse kunst-
instelling. Ambachtelijke produc-
ten, regionale specialiteiten en
kleinschalig werkende producen-
ten bepalen het karakter van
KunsthalKOOKT, Festival voor
de Echte Smaak. Om te laten zien
en proeven wat er (nog) voor
moois te koop is in ons land. Om
een zo breed mogelijk publiek be-
wust te maken van het bestaan van
kwaliteitseten. Maar ook om culi-
naire tradities en ambachtelijke,
kleinschalige bereidingswijzen
voor de ondergang te behoeden.
De rode draad van het festival is
een markt waar meer dan vijftig
producenten hun waren aanbieden.
Om mee naar huis te nemen of om
ter plekke te consumeren. Bijvoor-
beeld in het 'marktrestaurant'. Om
bezoekers inspiratie te geven zijn
er workshops, worden er lezingen
gehouden en is er het Kooktheater.
De top van de Nederlandse gastro-
nomie staat hier zij aan zij met
koks die, zonder Michelinsterren,
net zo veel bevlogenheid aan de
dag leggen bij het werken met
'eerlijk eten'. Ook 'buiten' zijn er
culinaire activiteiten. Koks koken
met hun kwekers 'in' de kas, op
het buitenterras worden producten
verkocht en in het Kunsthalcafe is
er De Stamtafel, een plek waar el-
ke dag met elkaar wordt gedebat-
teerd. Over groenten die op natuur-
lijke wijze zijn geteeld. Over fruit
dat de tijd heeft gekregen om te
groeien. En over slagers en koks
die zich bekommeren om het wel-
zijn van dieren.
KunsthalKOOKT, 9 tot en met 12
September in de Kunsthal. Ope-
ningstijden: donderdag: van 12.00
tot 21.00 uur, vrijdag en zaterdag:
van 10.00 tot 21.00 uur en tentslot-
te zondag van 11.00 tot 17.00 uur.
De entree is 9,50 euro voor vol-
wassenen en 5 euro voor kinderen-
.Meer informatie via www.kunst-
hal.nl
door Jacques Nachtegaal
Wie zijn huidige show 'Staat' be-
zoekt, weet dat je kijkt naar een
bijzonder talent. In de voorstel-
ling, die hij dit seizoen in de re
prise speelt, laat hij zien waar hij
voor staat. Zonder zijn mening
onder stoelen of banken te steken,
vult hij ruim anderhalf uur met
kwesties uit het dagelijks leven.
Zoals de irritatie over al het ge-
zeik over Nico de klusjesman met
de losse handjes. Die wel zo in-
drukwekkend moet zijn geweest
datde troel in kwestie na tien jaar
nog precies weet wat Nico zou
hebben gedaan. Of is haar leven
sindsdien als een saai stilleven
voortgekabbeld waardoor Nico
een opwindende herinnering is
gebleven?
Jan Jaap van der Wal legt de vin-
ger op de zere plek. Zo ook bij de
dames van 'De Modepolitie', een
tv-programma bij de commercie-
len waarin twee nitwits zonder
presentatiekwaliteiten denken dat
ze tegen iedereen kunnen zeggen
dat ze te dik zijn voor wat ze dra-
gen en dat zoiets 'echt niet kan.'
Van der Wal kaatst de bal echter
fantastisch terug. Je doet hem te-
kort als je zegt hij cabaretier is.
Jan Jaap van der Wal is meer dan
dat. Hij is theatermaker.
Toch is hij is geen moraalridder,
maar zegt zonder omwegen waar
het volgens hem op staat. Hoe hij
er over denkt en waar hij zelf in
dat circus van gekte staat. De
voorstelling is niet alleen ander
half uur lachen, gieren, brullen.
Regelmatig wordt je met je neus
boven op de feiten gedrukt wor
den, waarna nagenoeg de hele
zaal aanvoelt dat lachen nu even
ongepast zou zijn. Het is ook een
confrontatie met zijn eigen 'han
dicap', als je het zo mag noemen.
Op zo'n moment is een glimlach
betergeschikt.
Jan Jaap van der Wal pakt zijn
publiek soms stevig bij de ballen
en draait ze ook nog even om. *En
nu jij weer', lijkt hij te willen zeg
gen. Maar dan zwijgt hij en ge-
bruikt op de juiste wijze stiltes.
Meesterlijk zoals hij de lijn viert
loslaat en weer vastgrijpt. „Ik stel
me kwetsbaar op, maar ik zal al-
tijd de leiding houden, anders
krijg je een heel ongemakkelijke
avond", zegt hij na afloop van
een voorstelling in Naaldwijk.
„Nu ik deze show voor het twee-
de jaar speel, voel ik aan dat ik
weet hoe ver ik kan gaan. Dat is
lekker, dan weet ik waar de stiltes
zullen gaan vallen, ik voel de mo-
menten aankomen dat je de zaal
hoort."
„In mijn flyer valt te lezen dat de
ze show is, waar ik voor sta. Dat
is ook nu nog het hoofddoel",
gaat hij verder. „Kijk, veel men-
sen hebben mogelijk door mijn
televisiewerk een ander beeld van
mij, en dat is missehien wel een
eenzijdig beeld. Ik vind het leuk
om dat beeld onderuit te halen
door zo'n show te maken. Het is
ook helemaal mijn verhaal, dus ik
kan het logisch spelen en dat is
uiteindelijk dat wat ik wil vertel-
len. Ik noem dit geen cabaret, dat
vind ik trouwens een verschrik-
kelijk woord, dit is mijn verhaal
nu, in een theatrale vorm gegoten.
lets wat de mensen missehien niet
van mij gewend zijn, die kennen
mij als stand upper, dat is vaak
veel sneller, maar dit is nu een-
maal mijn verhaal'
Jan Jaap Van der Wal is te zien in
Theater Zuidplein op 13 en 14
September.
In 1987 werd dansschool Cuartito
Azul in het leven geroepen en
sindsdien is zij uitgegroeid tot een
van de grootste dansscholen in Ne
derland waar je de Argentijnse
Tango kunt leren. Iedere doorde-
weekse avond wordt er door do-
centen Marieke Timmer, Inge
Braat, Peter van Enk en Hugo Bui
ten lesgegeven. Daarnaast treden
er regelmatig live bandjes op.
Doordat de tangoschool intensief
samenwerkt met het Rotterdams
Conservatorium, verzorgen stu-
denten van deze school regelmatig
de muziek bij de dansavonden.
Het is de eerste keer dat Cuartito
Azul een 'Dag van de Argentijnse
Tango' organiseert. Marieke: „We
hebben het gevoel dat de school in
al die jaren volwassen is geworden
en nu rijp is voor het grote publiek.
Het festival dient als een podium
waar bezoekers contacten kunnen
maken en waar ze kunnen zien wat
de tango eigenlijk is." En dat kan
tijdens het evenement op verschil-
lende manieren. Zo kan het pu
bliek gratis proeflessen volgen,
van Argentijnse live muziek genie-
ten, toneel- en dansvoorstellingen
bekijken en de fijne kneepjes leren
van het cocktail maken tijdens een
cocktailworkshop.
Decor voor het evenement is het
naast de Erasmusbrug gelegen
Westelijk Handelsterrein, een pak-
huizencomplex waarin verschil-
lende clubs, restaurants, galerieen
en winkels gevestigd zijn. In sa-
menwerking met restaurant Land
van Waas heeft Cuartito Azul dit
hele uitgaansgebied bereid gevon-
den mee te werken aan het evene
ment.
Jong en oud, iedereen is welkom
op het Westelijk Handelsterrein.
„Het is een heel laagdrempelig fes
tival, bedoeld voor zowel mensen
die nog nooit kennis hebben ge-
maakt met de Argentijnse tango als
voor gevorderden", vertelt docen-
te Marieke enthousiast. Aanleg om
de dans te leren is volgens Inge
niet nodig. „De tango is niet aan
regeltjes gebonden, het is een hele
vrije dans. Iedereen kan het leren,
je moet alleen de wil hebben om er
tijd in te investeren."
Beide dansleraressen delen een
grote passie voor de tango, sterker
nog, Inge ziet deze Latijns-Ameri
kaanse dans als een levenskunst.
Maar zij wil de cliches wel graag
uit de wereld helpen. „De tango is,
in tegenstelling tot wat veel men-
sen denken, een hele introverte
dans. Het gevoel tijdens het dansen
zit van binnen, je moet dicht bij je-
zelf blijven." Mensen die een pas-
sionele liefdesdans verwachten
moeten dan ook worden teleurge-
steld. Marieke: „De tango is geen
show. Het is weliswaar een fysieke
dans, je hebt veel lichamelijk con
tact. Maar uiteindelijk doe je het
voor jezelf en moet je gewoon dan-
sen naar je eigen persoonlijkheid.
De tangoschool hoopt dat het festi-
val een opstapje vormt naar een
groter evenement, maar voorlopig
is het eerst afwachten of deze eer
ste editie een succes wordt. Marie
ke: „De tango is een mooie dans
waar je veel plezier aan kunt bele-
ven. We hopen dat bezoekers dit
ook in gaan zien en dat zij de over-
stap maken naar er daadwerkelijk
iets mee doen.'
Voor meer informatie over de
'Dag van de Argentijnse Tango'
kunt u kijken op www.cuartitoazul-
.nl/12september/index. html
Telefonisch is Cuartito Azul te be-
reiken op (010) 452 73 77
ITOiimiJF
IP CT
Arl.nr. 282314
Art.nr. 271023
2&JP
Art.nr. 270554
Art.nr.280143