a
Filmversie 'Phantom' is een visueel spektakel
Acda en De Munnik schrijven een rockopera
maasstad
4 MILJ0EN
PIXELS
Pater
Moeskroen
met een
nieuwe show
in het theater
l0)2
H MET KORTINGEN VAN 10 TOT 70 fl
F0T0/VIDE0CAMERA TIPS
BERGWEG 110, ROTTERDAM
SONY
ROTTERDAM - Andrew
Lloyd Webber liep al jaren
rond met het idee om een
filmversie te maken van zijn
succesmusical 'The Phantom
of the Opera'Het werd hem
echter afgeraden dit te doen
zolang deze productie met
succes in de theaters liep. In-
middels is het er toch van ge-
komen. Samen met regisseur
Joel Schumacher heeft Web
ber er een bombastische,
maar indrukwekkende verfil-
ming van gemaakt.
stad
maasstad
ROTTERDAM - Voor jazz-
liefhebbers is het een abso
lute must: het nieuwe jazz-
podium in Lantaren/Ven-
ster. Met maar liefst veertig
concerten per jaar van natio-
nale en internationale arties-
ten, wordt de jazzscene in
Rotterdam behoorlijk ver
rijkt. „We willen in Lanta-
ren/Venster het echte jazz-
gevoel bij de mensen weer
oproepen", aldus artistiek
directeur Kadir Selguk.
mm*™*
ROTTERDAM - Jarenlang
stonden Thomas Acda en
Paul de Munnik met klein-
kunst in de theaters. De twee
zijn nu echter een nieuwe
weg ingeslagen met 'Ren,
Lenny, Ren'Met deze rock-
opera maken Acda en De
Munnik muziektheater van
hoge klasse. Liefhebbers van
rockopera's als 'Tommy',
'Hair' en dichter bij huis 'Ik,
Jan Cremer' zullen bij 'Len
ny' hun vingers aflikken.
Tijdens de Correct Winter opruiming vindt u op
de foto- en videocamera afdeling zeer
interessante opruimingsaanbiedingen van alle
bekende A-merken. Zoekt u een videocamera,
een compactcamera, een zoom of een
(spat)waterdichte fotocamera, dan is het zeker
de moeite waard om nu langs te komen en te
profiteren van deze opruimings aanbiedingen.
29*
29*
49*
99*
799
999
BEL
399
229
249
349
679
799
479
469
599
1479
599
999
1199
199
199
849
199
279
299
429
BEL
199
249
449
429
149
199
649
339
299
199
369
BEL
349
369
99
149
249
299
269
349
149
199
235
Woensdag 12 januari 2005
TX51
door Vincent Wernke
Je moet er echter wel van houden.
Wie niets met musicals heeft zal
aan deze bijna twee en een half uur
durende, geheel gezongen produc
tie een bittere kluif hebben. 'The
Phantom of the Opera' is precies
geworden zoals Andrew Lloyd
Webber dat voor ogen moet heb
ben gehad: een miljoenenproductie
die er aan alle kanten gelikt uitziet
en dicht bij de originele musical
staat. Het draait om het plaatje en
niet om het magere verhaaltje of
om steracteurs. Bekende namen
kom je op de aftiteling van 'The
Het draait om het plaatje bij de film 'The Phantom of the Opera'en niet om het magere verhaaltje
ofom steracteurs. Bekende namen kom je op de aftiteling van de film dan ook niet tegen.
Phantom of the Opera' dan ook
niet tegen.
De verfilming van 'The Phantom
of the Opera', een musical die ook
in Nederland een enorm succes
was in de theaters, volgt op films
als 'Moulin Rouge' en 'Cabaret'
waarmee het genre van filmmusi-
cal nieuw leven werd ingeblazen.
In Nederland, waar musicals de
laatste jaren steeds populairder zijn
geworden, verfilmde Pieter Kra
mer de musical 'Ja Zuster, Nee
Zuster' met veel succes. De tijd
lijkt dus rijp voor Hollywood om
grote musicalproducties naar het
witte doek te vertalen. Niet voor
niets hadden Webber en Schuma
cher een miljoenenbudget tot hun
beschikking, waar ze dankbaar ge-
bruik van hebben gemaakt.
'The Phantom of the Opera' speelt
zich af in het Parijs rond 1870,
waar twee ijzerboeren met poen
het theater Opera Populaire kopen.
De bombastische opera's die in dat
theater worden opgevoerd, hebben
allemaal dezelfde hoofdrolspeler:
de Italiaanse operadiva La Carlotta
(Minnie Driver). Als de producen-
ten haar verwaande gedrag meer
dan zat zijn, krijgt dansers Christi
ne de kans om zich te bewijzen. Zij
grijpt deze kans met beide handen
aan en groeit al snel uit tot de ster
van Opera Populaire.
Niet alleen bij het publiek valt ze
in de smaak, maar ook bij de be-
schermheer van het theater, de rij-
ke Raoul (Patrick Wilson). Hij is
een voormalige jeugdliefde van
haar, die zijn liefde voor de nieuwe
operaster nu weer voelt groeien.
Christine wordt echter ook bewon-
derd door het zogenaamde 'spook
van de opera' (Gerard Butler). De
ze mysterieuze, verminkte en ge-
maskerde persoon woont in de die-
pe kelders van het theater en pro-
beert van daaruit zijn invloed op de
producties uit te oefenen. Onder-
tussen werkt 'het spook' aan een
eigen productie, waarvoor Christi
ne in zijn ogen de enige ster zou
mogen zijn.
'The Phantom of the Opera' straalt
aan alle kanten decadentie uit, pre
cies die sfeer waarin de upperclass
van het Parijs rond 1870 met geld
smeet. De miljoenen dollars die de
makers van deze film tot hun be
schikking hadden, zijn vooral op-
gegaan aan decors, kleding en
props. De ene scene ziet er nog
mooier uit dan de andere, waar-
door 'The Phantom of the Opera'
visueel gezien een verbluffende
kijkervaring is. Hoogtepunten zijn
een vrolijke masquerade-scene,
waarin het theaterpubliek verkleed
en gemaskerd zingt en danst, en
een ontroerende scene waarin
Christine het graf van haar overle-
den vader bezoekt. Spectaculair is
het moment waarop de 900.000
euro kostende kroonluchter van
Swarovski-kristal vanuit de nok
van het theater naar beneden stort.
Zoals gezegd moet je van musical
houden om deze verfilming van
'The Phantom of the Opera' te
kunnen waarderen. Regisseur Joel
Schumacher('Phonebooth', 'ATi
me to Kill', 'Flatliners') neemt de
tijd om zijn verhaal te vertellen en
bijna twee en half uur is best lang
voor een film waarin qua vertelling
eigenlijk niet zo veel gebeurt. An
drew Lloyd Webber heeft bij het
maken van de muziekband ook al
le ruimte gehad en schotelt het pu
bliek een bombastische score voor.
'The Phantom of the Opera' oogt
spectaculair, is onderhoudend,
maar wel een tikje langdradig.
Een musical op het witte doek is
toch iets anders dan in het theater,
al moet gezegd dat Andrew Lloyd
Webber en Joel Schumacher in elk
geval een indrukwekkende kijker
varing hebben afgeleverd.
Rotterdamse jazzscene
verrijkt met nieuw podium
Naast een feestband is Pater Moes
kroen ook in het theater aktief.
Binnenkort is de band te zien in
verschillende theaters in de regio.
Zoals verwacht heeft Pater Moes
kroen ook nu weer een thema voor
de nieuwe theatershow. Na
'Sprookjes' en het Ierse 'Dideli-
dee' gaat het dit keer over 'De
Zee'. Alle denkbare varianten die
je met de zee kunt combineren zijn
uitgewerkt in dit nieuwe program-
ma. Van het leven op de zee, de
zee die geeft en neemt, tot vervui-
ling en de kracht van de zee, wor
den behandeld in dit voornamelijk
liedjesprogramma. De liedjes spre-
ken voor zich, al lijkt er bij tijd en
wijle geen duidelijke lijn in het
programma te ontdekken en is er
zelfs een moment van overkill.
Wat verder heel duidelijk opvalt in
deze nieuwe show is dat de groep,
ondanks de recente groepswijzi-
ging, veel hechter lijkt geworden.
De muzikale kwaliteit die al hoog
was, is zelfs nog wat versterkt en
de vocale kwaliteiten zijn door
nieuwkomer Bart Swerts verbe-
terd. Wat een prettige verrassing
is, is het inzetten van regionale ko-
ren om als achtergrondkoor. Ver-
rassend is het dameskoor The Blue
Voices, een politievrouwenkoor
uit Dordrecht die in deze regio een
aantal optredens zal assisteren.
Pater Moeskroen, die een goede
binding heeft met deze regio, heeft
voor het eerst in jaren de premiere
niet in een Rijnmond theater ge-
houden, toch staan op de speellijst
van deze tournee nagenoeg alle
theaters in de Rijnmond regio ver-
meld.
De theatervoorstelling 'Zee' van
de band Pater Moeskroen is te zien
in het Theater aan de Schie in
Schiedam op 12 januari, 4 februari
in het Isala theater in Capelle aan
den IJssel, 6 februari in de Stoep in
Spijkenisse,10 februari in het
Kruispunt in Barendrecht en ten
slotte in Het theater van Vlaardin-
gen op 25 februari.
westblaak 180
postbus 1685
3000 br rotterdarn
door Marlous de Ridder
Selguk noemt zichzelf geen jazz-
liefhebber maar een absolute fa-
naat. Al heel mijn leven ben ik
gepassioneerd door jazz, dat valt
moeilijk uit te leggen." Toen Sel-
£uk in 2003 aantrad als artistiek
directeur werd al snel het idee ge-
boren om een jazzpodium in Lan-
taren/Venster op te starten. „Het
theater heeft alle mogelijkheden
in zich om de concerten tot een
succes te maken en we hebben de
laatste jaren op het gebied van
film, muziek en theater een goede
naam opgebouwd."
Met name op het gebied van
'nieuwe muziek' zoals modern-
klassiek, hedendaags gecompo-
neerde muziek en elektronische
muziek is Lantaren/Venster
enorm divers. Deze muziekgen-
res passeren in het theater weke-
lijks de revue. Volgens Selguk
heeft ook de jazzserie raakvlak-
ken met 'nieuwe muziek'. We
willen ons daarom vooral richten
op de moderne en vernieuwde
jazz", vertelt Sel§uk.
Artiesten als Norah Jones of Ja
mie Cullum zal Selguk niet snel
benaderen. „Ook al zou ik het
geld hebben om ze hier op te laten
treden, zou ik het nog niet doen.
Volgens Sel§uk horen dat soort
artiesten eerder thuis in de Doe-
len. „De Doelen is commercieler
ingesteld, dat trekt toch een ander
publiek aan. Wij willen het juist
kleinschalig houden en met ons
omcertin
„lk denk niet dat de vetschillende jazzpodia in elkaars vaarwater zitten, want we hebben de programmering aan elkaar
aangepast. Bovendien is concurrence helemaal niet slecht", zegt artistiek directeur Kadir Selquk van LantaarnA/enster.
foto: Rob Kamminga
exclusieve programma hopen we
een 'elitepubliek', dus de echte
jazzliefhebber, aan te trekken",
zegt Selquk.
Selguk: „Persoonlijk vind ik de
muziek die Norah Jones maakt
ook geen echte jazz, maar eerder
popmuziek. Daarnaast is het na-
tuurlijk wel fantastisch dat deze
artiesten zo groot zijn geworden
door de jazzmuziek op een crea-
tieve en eigentijdse manier weer
te geven."
Nu Lantaren/Venster met een ge
heel nieuwe programmering
komt, is de stad weer een jazzpo
dium rijker. Zo konden jazzlief-
hebbers al in de Doelen terecht,
bij jazzcafe Dizzy en bij theater
de Evenaar. Selfuk is niet bang
dat er te veel jazzpodia zijn. „Ik
denk niet dat we in elkaars vaar
water zitten, want we hebben de
programmering aan elkaar aange
past. Zo heeft de Evenaar op don-
derdag haar jazzavond en wij
vrijdags. Bovendien is concurren-
tie helemaal niet slecht."
Naast veel doorgewinterde muzi-
kanten krijgt ook jong talent bij
Lantaren/Venster de kans om
zich te bewijzen. „Ik weet zeker
dat er veel meer 'Jamie Cullum
's' rondlopen, daarom nodigen
we elk seizoen drie jonge Europe-
anen uit die in het slotprogramma
hun talenten kunnen laten zien",
vertelt Selguk, Ook op Neder-
landse bodem loopt er volgens
hem veel talent rond. Zo noemt
hij jazzpianist Michiel Borstlap,
die op 14 januari optreedt een
groot artiest. Ook gitarist Martijn
van Iterson zou volgens Selquk
uit kunnen groeien tot een veelbe-
lovende muzikant.
De programmering van de jaz-
zavonden staat tot mei al vast.
Toch zijn er volgens Selguk nog
een aantal lege plekken. „We
hebben expres een aantal avon-
den opengelaten, zodat het een
verrassing is wie er nog meer op
komen treden." Maar dat het een
sterke artiestenlijst is, zal de jazz-
liefhebbers niet zijn ontgaan: Bob
Stewart, Arend Niks, Steve Cole
man en Dave Holland zijn enkele
van de grote namen die komen
optreden. Selguk denkt dat de jaz-
zavonden goed zullen gaan lo-
pen. „Rotterdam kent vanouds
een bloeiende jazzscene, dus ik
denk dat de mensen hier heel blij
mee zijn."
Kijk voor de gehele programme-
ring en verdere informatie op
www.lantaren-venster.nl Tele-
foon: 010-277 22 66, reserveren:
010-2772277
door Jacques Nachtegaal
Een sterk script, geweldige mu
ziek, prima belichting en decor
maar bovenal een goed gekozen
cast maken 'Lenny' tot een van de
toppers van het huidige theatersei-
zoen. Wie zo gelukkig was een
kaart te hebben bemachtigd voor
Rockopera 'Ren Lenny, Ren' is te zien in het Nieuwe
Luxortheater tot en met 22 januari. foto: Bob Bronshoff
de try-out voorstellingen in het
Theater aan de Schie in Schiedam
zou zeker nog een keer moeten
gaan kijken. De afgelopen periode
is er namelijk nog flink geschaafd
en gesleuteld aan de voorstelling.
Momenteel is het stuk geworden
zoals Acda en De Munnik het in
gedachten hadden. Een stevige,
pakkende rockopera over de liefde
met onder andere Carice van Hou-
ten in een van de hoofdrollen, be-
kend van haar rol in de speelfilm
'Minoes' en het toneelstuk 'Het
Bewijs'.
Het verhaal van deze rockopera
gaat over twee jongens die op de
top van hun roem eigenlijk iets an
ders willen. Het leven dat ze nu lei-
den zijn ze zat en ze zoeken naar
een nieuwe uitdaging. Die uitda-
ging wordt Lenny, een getalenteer-
de rockartiest die het ontbreekt aan
goed materiaal. Als ghostwriters
maken zij Lenny tot een grootheid,
maar wie is nu eigenlijk de ster? Is
'Lenny' een beslissing die heel
hun wereld op z'n kop zal zetten of
blijven ze boven alles toch gewoon
Thomas en Paul, twee toffe jon
gens vol met talent en nog steeds
vol ambities, net al die eerste keer
met 'ZwerfOn'?
„In mei 2003 ontstond het idee om
iets anders te gaan doen. We dach-
ten aan een rockopera", vertelt
Paul de Munnik over het tot stand
komen van 'Lenny'. „Thomas en
ik zijn bij elkaar gaan zitten en op
een avond kwamen we tot de con-
clusie dat we een plaat wilden ma
ken met liedjes over de liefde en
daar moest die rockopera uit voort-
vloeien. Vervolgens gaat het dan
weer over heel andere dingen, zo
als verlangen en inspiratie. Terwijl
we de cd aan het monteren waren,
kwamen we weer terug bij de ba
sis, een rockopera over de liefde."
Net zoals in de eerdere program-
ma's, gaat 'Lenny' over twee jon
gens die een verhaal vertellen, al
leen hebben die jongens nu vrien-
den uitgenodigd om samen met
hen dat verhaal te vertellen. „Die
twee jongens gaan schrijven voor
de onbekende muzikant, Lenny.
Langzamerhand komen ze er ach-
ter wat ze eigenlijk weggooien
door na te jagen wat ze eigenlijk
niet zijn. Het is een verhaal over
het zoeken naar de liefde", zegt
De Munnik.
Thomas Acda vult hem aan: .^im
pel gezegd is het zo, wij hebben op
een avond een verhaal verzonnen
over de angst om iets te verliezen
en de moed die nodig is om daar
mee om te gaan. Die avond ver
zonnen we iedereen die we dach-
ten nodig te hebben om dat verhaal
te kunnen vertellen. In 'Lenny' ko
men die vrienden helpen om dat
verhaal te verbeelden. Het is een
soort van ode aan de verbeelding
van twee jongens die alles mogen
verzinnen en nu laten zien wat ze
verzonnen hebben. Het gaat om
die verbeelding".Paul: „Wat we
ook bedoelen duidelijk te maken,
is dat je het lef moet hebben om los
te kunnen laten en niet angstvallig
vast blijven houden wat je al hebt,
anders wordt het niks meer".
'Ren Lenny, Renis te zien in het
Nieuwe Luxortheater tot en met 22
januari.
CORRECT
RUIMT
SONY DSC-F77
DIGITALE FOTOCAMERA
Deze formidabele Cyber Shot
camera met roterende Carl Zeiss
lens biedt u unieke mogelijkheden
voor het maken van foto's. De camera
heeft een pixelbereik van 4 miljoen.
Voorzien van cradle voor gemakkelijk
over zetten van foto's naar een
computer, 16 MB MemorySticken
accu.Afm. 9.8x7.1x2.7 cm.
ener Art.nr. 247948
Art.nr. 247947
CORRECT RUIMTPRIJS
256460 JVC CU-TFS 40 FLOPPY ADAPTER -99?
279944 SANDISK ADAPTER 6IN1 PCMCIA Sff
239769 SONY MSAC-A8 MG 0PBERG ETUI MEMORY STICK -18?
288255 SONY USM-128MMICROVAULT 128MB (USB 2.0) -35?
262468 PHILIPS KEY-008 DIG.CAM 128MB/1.3MLN -149?
280434 PHILIPS KEY-019/00 MPEG-4/2 MILJ/MP-3/128 MB -249?
265412 CANON EOS-300D BODY DIG. FOTOCAMERA -1479?
262840 CANON EOS-300 D BODY+18-55 6.3 MILJOEN J279?
272489 CANON IXUS 430 4MILJ/3XZOOM DIG. F0T0CAM. -469?
272490 CANON IXUS 500 5MILJ/3XZOOM DIG. F0T0CAM. -539?
272488 CANON POWERSHOT A-75 3.2MILJ/3XZOOM -349?
281341 CANON POWERSHOT A 85 4MIJ/3XZOOM/MOVIE -349?
282863 CANON POWERSHOT A-95 5 MILJ. DIG. F0T0CAM. -429?
282865 CANON POWERSHOT G-6 7.1 MILJ/4XZ00M -799?
272492 CANON POWERSHOT PR018MILJ/7XZOOM -1279?
272491 CANON POWERSHOT S1 IS 3.2MILJ/10XZOOM -639?
278629 CANON POWERSHOTS-605 MLN/DIG. F0T0CAM. J549?
282864 CANON POWERSHOT S-70 7 MILJ/3.6XZOOM J579?
284720 K0NICA-MIN0LTADYNAX7D 6.1 MILJ. BODY -1699?
284616 NIKON C00LPIX 5700 5MIU/DIG. F0T0CAM. -899?
286582 NIKON D-70+28-80 AFG KIT DIG. F0T0CAM. -1499?
272397 NIKON D-70 KIT INCL18-70MM 0BJECTIEF -1499?
184806 SONY MVC-CD200 CDR/RW-2.1M.PIXELS J249?
247948 SONY DSC-F 77/ 4 MLN PIXELS DIG. F0T0CAM. -699?
262763 SONY DSC-F 828 8MILJ0EN DIG. F0T0CAM. J249?
247947 SONY DSC-FX77/4 MLN PIXELS DIG. F0T0CAM. -749?
283057 SONY DSC-L1S 4.1 MILJ/3X0PT DIG. F0T0CAM. -349?
271181 SONY DSC-P100 5MLN PIXELS DIG. F0T0CAM. -479?
281473 SONY DSC-P 150/7.2MLN PIXELS DIG. F0T0CAM. -649?
271183 SONY DSC-P 73 4MLN PIXELS DIG. FOTOCAM. -369?
251453 SONY DSC-P 8 S 3.2 MLN PIXELS DIG. FOTOCAM. -599?
271182 SONY DSC-P 93 5 MLN PIXELS DIG. FOTOCAM. >429?
269674 SONY DSC-T1 ULTRA DUN 5MILJ DIG. FOTOCAM. J579?
283054 SONY DSC-T 3 5.1 MIL/2.5 INCH LCD/CARL ZEISS -549?
271186 SONY DSC-U40S SUPERC0MPACT/2MLN -249?
251458 SONY DSC-U60SPORTS/2.0MLN PIXELS -469?
283055 SONY DSC-V3 7.2 MIL/2.5 INCH LCD/CARL ZEISS -799?
271185 SONY DSC-W15MLN PIXELS/CARL ZEISS -479?
283442 CANON IXUS 30 3.2 MILJOEN DIG. FOTOCAM. -349?
272500 CANON DIGITAL IXUS 2 S 3.2 MILJOEN PIXELS -379?
285749 CANON IXUS 15 5 MILJ/MOVIE DIG. FOTOCAM. .429?
282861 CANON POWERSHOT A-400 MOVIE+SOUND -189?
283299 CASIO QV-R 616MILJ/3XZOOM DIG. FOTOCAM. -399?
283302 CASIO S-100 3MILJ/2.8X/2"LCD DIG. FOTOCAM. -399?
264328 FUJI A-2103 MILJ/3X0PTISCH DIG. FOTOCAM. -299?
260165 FUJI A-310 3 MILJ+16 MB XD DIG. FOTOCAM. .389?
281538 FUJI E-500 4.1 MILJ/3XZ00MXD DIG. FOTOCAM. -829?
281539 FUJI E-510 5.2 MILJ/16MB XD DIG. FOTOCAM. -379?
281543 FUJI S-35004MILJ/29-234MM DIG. FOTOCAM. -349?
281544 FUJI S-5500 4 MILJ/37-370MM DIG. FOTOCAM. -449?
287555 HP M-307/3,2MLN PIXELS/16MB/15X ZOOM -199?
287556 HP M-407/4,1 MLN PIXELS/16MB/18XZ00M -299?
275808 HP PHOTOSMART R707 5.1 MEGAPIXEL -449?
-| 50
C 00
PRIJZEN EN ZETFOUTEN V00RBEH0UDEN.
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur,
donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur