n
Familie ontploft in 'Meiskes en jongens'
Nieuwe cd van Rotterdams Ocobar
met de wereldkampioen fluiten
Rockopera 'The Who's Tommy' in het Luxor
W\
MP-3 SPELER
MET FM-
RADI0
69.95
PORTABLE DVD-SPELER
279
MEMO-
RECORDER
19.95
199
t
maasstad
©dDMm
MP-3/WMA SPELER
m.-
Jeugdopera
over Andersen
Workshop
choreografie
PHILIPS
DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Woensdag 13 april 2005
TX51
ROTTERDAM - Een brute
zwembadsoap, een sprookje
dat schakelt tussen een sur-
realistische keukenmeidenro-
man en een uitgekleed Tsje-
chov-drama. Dat zijn de ty-
peringen die schrijver en the-
atermaker Arne Sierens en
regisseur Alize Zandwijk
meegeven aan hun voorstel-
ling 'Meiskes en jongens'.
Deze co-productie van het Ro
Theater en de Koninklijke
Vlaamse Schouwburg is van
19 tot en met 29 april exclu-
sief te zien in de Rotterdamse
Schouwburg.
'Meiskes en jongens' is van dinsdag 19 tot en met vrijdag 29 april te zien in de Rotterdamse
Schouwburg.
fstad
De broers Bart en Rob Wijtman vormen samen met Cok van Vuuren Ocobar. Onlangs
verscheen hun tweede cd, waarop het trio wordt begeleid doorde wereldkampioen fluiten
Geert Chatrou.
ROTTERDAM - Binnenkort
is Pete Townshends rock-
opera 'The Who's Tommy'
in Rotterdam te zien. Deze
Engelse musicalproductie is
gebaseerd op de succesvolle
Broadway-voorstelling. Van
19 tot en met 24 april staat de
originele Engelstalige pro
ductie in het Nieuwe Luxor
Theater.
'The Who's Tommy'is binnenkort te zien in het Nieuwe Luxor
Theater.
'-m
lONDAG 17 APRIL
GE0PEND VAN 12.00-17.00 UUR
Correct viert feest, 65 jaar Correct, daarom speciale
"alle 13 goed" aanbiedingen tijdens ons 13e lustrum.
Kom gezellig winkelen en profiteer van onze
schitterende aanbiedingen. Daarnaast organiseren
wij komende week diverse produktshows in de
spiegeltent aan de Ceintuurbaan tegenover ons
pand van Correct Busines Electronics.
Want als Correct't niet heeft, vergeet't dan maar!
Packard Pell.
PACKARD BELL
AUDI0KEY 256MB MP3 SPELER
METFM RADIO
Trendy opslagmedium met MP3
functie voor muziek bestanden,
256 MB geheugen, gewicht sleohts
30 gram.Afm. 3.1x8.8x2.1 cm.
-8939
C0RRECTPRIJS
PHILIPS PET-700
PORTABLE DVD SPELER
MET LCD KLEURENSCHERM
Portable DVD speler met 17 cm
breedbeeld LCD. Geschikt om
bijna alle CD en DVD formaten,
inclusief MP3 bestanden afte
spelen. Stereo luidsprekers. Werkt
zowel op lichtnet als op batterijen.
Inclusief afstandsbediening,
lader/netadapter, 12volt aansluiting
en AV kabel. In zilver kleur
uitgevoerd. Afm. 19x2.9x14.6 cm.
-3997-
C0RRECTPRIJS
OLYMPUS S-701
MEM0REC0RDER
Met deze memorecorder in de
binnenzak of koffer spreekt u
makkelijk en snel overal uw
gedachten in. Voorzien versneld
afspelen. Geschikt voor micro-
cassettes. Afm. 12x6x2.5 cm.
-397-
C0RRECTPRIJS
SUPER-UURTJE
Het laatste uurtje van de week is bij Correct
een super-uurtje, Op de Bergweg 110 kunt u
van 17.00 tot 18.00 uurzaterdag profiteren
van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad
strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk.
PHILIPS HDD-120 MP3+WMA SPELER
Voorzien van 20GB vaste schijf, gebruikers-
interface met SuperScroll-toetsen, LCD-display,
digitale en analoge ingangen, rechtstreeks
opnemen in MP3-formaat. Afm. 10.6x5.4x1,9 cm.
ALLEEN ZATERDAG16 APRIL VAN
17.00-18.00 UUR
C0RRECTPRIJS
PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN.
OPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag van
9.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag van
9.30-21.00 uur, zaterdag van 9.00-18.00 uur.
Zondag 17 april geopend van 12.00-17.00 uur
Arne Sierens en Alize Zandwijk
koesteren al jaren het plan om sa-
men een productie te maken. Zij
delen hun fascinatie voor rauw-
realistisch theater en ontwrichte
gezinnen. Ook in hun manier van
werken vertonen ze grote overeen-
komsten, de een als regisseur, de
ander als schrijver en theaterma-
ker. Uitgangspunt was 'Love La
bour's Lost' van Shakespeare.
Eenmaal door de molen van Sie
rens, bekend van voorstellingen als
'Bernadetje', 'Allemaal Indiaan'
en 'Niet alle Marokkanen zijn die-
ven', bleven er vijf pagina's van
dat stuk over. Hij schreef vervol-
gens zelf een tweede plotlijn en op
basis van een werktekst werd de
voorstelling verder ontwikkeld
met negen acteurs, vormgevers en
technici. Het resultaat is 'Meiskes
en jongens'.
Zandwijk en Sierens vinden het al-
lebei ideaal als een voorstelling pas
op de vloer tot stand komt. „Zo-
maar in een monoloog staan en
tekst opzeggen, dat is onzin. Op de
juiste manier, met het juiste ge-
voel, in de juiste context, dat is
waar we de hele tijd naar op zoek
zijn", aldus Zandwijk. Sierens:
„Een tekst of scene vind ik op zich
niet interessant. Dat wordt het pas
als een acteur op dat moment dat
zegt en dat werkt. Werkt dat niet,
dan gaat die tekst eruit. Eigenlijk is
dat op het einde van het repetitie-
proces een top 100 van momenten
die het beste gewerkt hebben. Met
Alize vond ik het een extra uitda-
ging om het inderdaad breder open
te zetten. Dat is geen regisseren
wat Alize doet, dat is boetseren,
collectieven boetseren'
In deze voorstelling lijkt het luie
leven op het afgelegen landgoed
van de rijke kousenfabrikant Philip
Declercq te bestaan uit zorgeloos
barbecuen en rondhangen bij het
zwembad. Maar niets is minder
waar. De familie verkeert in staat
van ontbinding: Philip zit in een
midlifecrisis, zijn vrouw Tilly is
volkomen gei'mplodeerd, zoon
Gregory is drankzuchtig en broer
Anthony, die twintig jaar oud is,
plast nog steeds in bed. Als twee
meisjes zichzelf uitnodigen voor
een zwempartij, ontspoort het ge-
zin volledig en komen alle sluime-
rende familietrauma's tot ontplof-
fing. De hoofdrollen worden ge-
speeld door Jacqueline Blom, Ka-
telijne Damen, Herman Gilis, Iris
Van Cauwenbergh, Koen De
Graeve, Gijs Naber, Rogier Philip-
oom, Esther Scheldwacht en Wim
Willaert.
Volgens Alize Zandwijk, die eer-
der voorstellingen maakte als
'Nachtasiel' en 'Bruiloft', is de
malaise van de personages in
'Meiskes en jongens' het gevolg
van hun rijkdom: „Zolang mensen
niet hoeven te rebelleren, staat het
stil. Als mensen alles hebben, ge-
beurt er niets." Ook Arne Sierens
ziet dit om zich heen gebeuren:
„We leven in een van de rijkste ge-
bieden van de wereld en toch stem-
men hier in Vlaanderen een mil-
joen mensen voor een zwarte par-
tij. Ik begrijp dat niet. Ze zijn on-
gelukkig, depressief. Waarom?
We hebben alles, we hebben geen
honger; Ik kan daar niet bij."
In 'Meiskes en jongens' staat het
gezin op springen. De komst van
twee jonge meisjes is het bekende
lont in het kruidvat. Zandwijk:
„De grap is eigenlijk dat de moe-
der echt opbloeit doordat er jong
volk binnenkomt. De vader is
overstuur omdat hij voor het eerst
iets voelt. De jongens durven voor
het eerst dingen te benoemen die
fout zijn gegaan." Kortom, er ont-
staat weer echte communicatie,
eindelijk delen de personages weer
iets met elkaar dat van belang is.
En daardoor ontstaat een gevoel
van verbondenheid dat de een-
zaamheid overstijgt.
'Meiskes en jongens' was eerder te
zien in Vlaanderen, waar de voor
stelling positief werd ontvangen.
Zo schreef De Standaard: „Het is
bijzonder theater. Door de schoon-
heid van de voorstelling, Zand-
wijks gewoonte om meerdere sce
nes tegelijk te laten plaatsvinden,
en het tegelijk beweeglijke en stati-
sche verhaal, heb je soms de in-
druk naar een installatie in een mu
seum van modeme kunst te kijken
in plaats van naar een stuk." De
Morgen voegde hieraan toe: Sie
rens en Zandwijk vinden elkaar in
de mix van hyperrealisme en de
hang naar het absurde. Met water-
pistool en pijl en boog jagen het
Meiske en de jongen elkaar op."
Meiskes en jongens' is van dins
dag 19 tot en met vrijdag 29 april
te zien in de Rotterdamse Schouw
burg. Reserveren kan via 010-
411.81.10 of
www.schouwburg. rotterdam.nl.
Voormeer informatie: www.rothe-
ater.nl.
ROTTERDAM - De Deense
sprookjesschrijver Hans Christian
Andersen is 200 jaargeleden gebo-
ren. Om dat feit te veren heeft de
Rotterdamse componist Marco
Kalkman een jeugdopera geschre-
ven waarin hij twee sprookjes van
Andersen op muziek heeft gezet.
De jeugdopera heet Andersens
Hus, naar het huisje in Odense
waar Andersen op 2 april 1805 ter
wereld kwam. De jeugdopera be-
vat twee sprookjes van H.C. An
dersen, namelijk 'De gelukkige fa
milie' en 'In de kinderkamer'.
Omdat beide verhalen tot de klas-
siekers behoren maar toch minder
bekend zijn, is het een uitdaging
om juist deze sprookjes ten tonele
te brengen. Andersens Hus is een
jeugdopera voor kinderen vanaf 4
jaar. 'De gelukkige familie' is een
spannend verhaal over twee slak-
ken die heel graag opgegeten wil-
len worden, omdat dit toch het al-
lerbeste lijkt wat er met een slak
van hun ldasse kan gebeuren. Het
verhaal krijgt echter een gelukkig
eind. In 'In de kinderkamer' ko
men een vest, een kwast, een laars
en een handschoen tot leven en be-
leven ze een echte komedie.
Andersens Hus zal het hele jaar in
Rotterdam en omgeving spelen, te
beginnen met de eerste try-out op
woensdag 13 april, om 15.00uurin
het Bibliotheektheater te Rotter
dam. Voor meer informatie of re
serveren voor komende voorstel
lingen: telefoon (010) 426 60 16.
ROTTERDAM - De SKVR orga-
niseert op 17 april haar tweede
workshop 'Dance=Language'. In
ternationale studenten uit een
twaalftal landen geven les in cho
reografie en dans en sluiten af met
een show.
Dansliefhebbers die aan de work
shop willen meedoen moeten mini-
maal zestien jaar oud zijn en een
jaar danservaring achter de rug
hebben. Opgeven is mogelijk via
de SKVR, telefoon (010) 436 13
66 of via de website www.skvr.nl.
De kosten bedragen 10 euro. Voor
meer informatie: Elly Kruisbeek,
e-mailekruisbeek skvr.nl
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Kort nadat
met Geert Chatrou was af-
gesproken dat ze samen
twee nummers zouden op-
nemen, hoorden de mannen
van Ocobar dat hij in Ame-
rika wereldkampioen fluiten
was geworden. Rob Wijt-
man heeft Chatrou daarna
voor de zekerheid nog even
gebeld. Of het nog door-
ging? De nummers werden
inderdaad opgenomen en
het werd Zelfs een hele cd.
Vorige week verscheen
'Chatroubadour' van Oco
bar en Geert Chatrou.
Echt voor de hand ligt het niet om
een cd op te nemen met iemand
die het fluiten tot kunst heeft ver-
heven, geven Bart en Rob Wijt-
man toe. Beide broers vormen sa
men met Cok van Vuuren Ocobar
dat sinds 2002 bestaat. Onlangs
verscheen hun tweede cd, waarop
het trio wordt begeleid door de
wereldkampioen fluiten Geert
Chatrou. Elf nummers lang.
„Toch is het geen cd die je na drie
nummers gehoord hebt", zegt
Rob Wijtman. Lachend: „Wij
denken dat je hem uit wilt luiste-
ren."
Apart is het wel om zo'n cd op te
nemen, maar dit past helemaal bij
de visie van Ocobar dat bijzonde-
re muziek maakt. Rare muziekjes,
die vooral bij film- en televisie-
makers in de smaak moeten val-
len. Ocobar ontstond toen Cok
van Vuuren in opdracht van de
NCRV muziek moest schrijven.
Hij vroeg de broers Bart en Rob
Wijtman hem te helpen. Deze sa-
menwerking klikte zo goed, dat
ze besloten om daarmee verder te
gaan. Van Vuuren had van pla-
tenlabel Basta al een aanbod op
zak om een cd te maken en dat
besloot hij te doen met Ocobar. In
2004 verscheen hun eerste cd
'The Carousel'.
Hun cd's worden niet uitgebracht
om een hit te worden, zo vertellen
de broers. „Cd's verkopen doe je
nauwelijks, daar valt geen geld
aan te verdienen. Maar met een
muziekbibliotheek, waaruit men-
sen muziek, kunnen gebruiken,
kun je jaren vooruit. Een cd is
vooral bedoeld om jezelf in de
kijker te spelen." Sinds de op-
richting in 2002 heeft Ocobar
zich beziggehouden met het aan-
leggen van een bibliotheek van
rare muziekjes. „Fragmenten die
niet af zijn, maar waar we ooit
iets mee zouden kunnen doen.
Daaruit zijn inmiddels twee cd's
ontstaan, maar de bibliotheek be-
vat nog heel veel meer."
Het is de bedoeling dat de muziek
terechtkomt bij film- en televisie-
makers die ze gebruiken in hun
films. Als de muziek wordt ge-
bruikt, moet daar vanzelfspre-
kend voor betaald worden en
Ocobar werkt ook in opdracht.
Muziek van het trio is te horen in
verschillende filmproducties, zo-
als de Telefilm 'Staatsgevaarlijk'
van Marcel Visbeen en het sport-
programma 'Holland Sport'. Mo-
menteel werken de drie aan mu
ziek voor het theaterstuk 'Aap'
van de Jeugdtheaterschool Zuid-
Holland en gaan ze begin 2006 op
toumee met theatergroep Sonne-
vanck en hun productie 'Oroek'.
En nu is er dus de cd 'Chatrouba
dour' met Geert Chatrou. „Ik zag
hem bij Vara Laat", vertelt Rob
Wijtman over deze 'kunstfluiter'.
„Ik heb hem opgebeld en ge-
vraagd of hij twee nummers met
ons wilde opnemen. Niet lang
daarna hoorde ik Jan Mulder bij
Barend en Van Dorp zeggen dat
Nederland een wereldkampioen
fluiten had. Gelukkig wilde hij
nog steeds met ons samenwerken,
haha. Geert is ook een gewone,
gezellige en nuchtere Braban-
der." Bart: „We hebben die twee
nummers opgenomen en dat be-
viel ons allemaal zo goed, dat we
dachten: waarom maken we niet
een hele cd?"
Net als altijd maakten de mannen
van Ocobar de muziek met z'n
drieen, waarna Geert Chatrou zijn
partijen 'infloot'. Cok van Vuur
en is hierbij de man van de melo-
dieen, Rob is van de muziekfrag-
menten van vinyl en Bart de de-
gene die het overzicht bewaart.
Volgens de broers is dit een unie-
ke cd. „Soortgelijke projecten
zijn op een hand te tellen", weet
Bart. Volgens Rob bevat de cd
een vergaarbak aan stijlen. Dat is
volgens hem ook wat Ocobar is.
Het soms ouderwetse muziek,
maar altijd met een knipoog naar
de modeme tijd. Cok van Vuuren
noemt het 'tegentijdse muziek'
Zij erkennen dat het niet meevalt
om cd's zoals 'Chatroubadour' te
verkopen. Toch vinden de cd's
van Ocobar grif aftrek, met name
via internet. Een New Yorkse DJ
is groot fan van het trio en draait
hun cd's regelmatig. De schijfjes
zijn via veel Amerikaanse inter-
netsites te koop. „Dat komt ook
door het enorme netwerk van ons
platenlabel Basta", vertelt Bart.
„Zij waren zo enthousiast over
onze eerste cd dat ze ons een con
tract voor nog vier cd's aanbo-
den.. En helemaal naar ons eigen
inzicht. Dat is toch uniek in deze
tijd?" Rob: „We maken muziek
die we leuk vinden, en dat is echt
zo."En het balletje kan raar rol-
len. Zo zit er muziek van Ocobar
en Geert Chatrou in een Ameri
kaanse documentaire over kunst-
fluiten. „Dat bleken later heel be
kende filmmakers te zijn", weten
de broers. „De NPS gaat die film,
waarin Geert centraal staat, uit-
zenden en wie weet waar hij ver
der nog te zien zal zijn. En Geert
zei onlangs opeens: 'Die filmers
zijn kennissen van Quentin Ta-
rantino'. Moet je voorstellen dat
onze cd bij zo iemand op zijn bu
reau belandt. Mensen als hij hou-
den van aparte muziek. Mis-
schien vindt hij het wel wat en
wie weet wat er dan nog kan ge
beuren"
De cd's van Ocobar zijn te bestel
len via www.ocobar.com.
Op het moment dat de Nederlandse
toumee van start gaat, is het pre-
cies 35 jaar geleden dat de Engelse
popgroep The Who het album
Tommy' uitbracht.
Het verhaal gaat over Tommy, ge-
boren in Londen tijdens de Twee
de Wereldoorlog, die op jonge
leeftijd getuige is van een moord.
Een ervaring waardoor hij zich te-
rugtrekt in zijn eigen wereld. Tom
my heeft edn groot talent en dat is
flipperen. Als zijn moeder de Spie
gel kapot slaat waarin Tommy de
moord heeft gezien, keert hij terug
naar de werkelijkheid. Tommy is
een ster en iedereen kijkt naar hem
op. Deze grootschalige Engelstali
ge musical is gebaseerd op de suc
cesvolle Broadway productie die
daar vijf Tony Awards en zes Dra
ma Desk Awards in de wacht wist
te slepen. In de show wordt ge-
bruik gemaakt van een multimedia
decor met 25 projectoren, surround
sound, 80 medewerkers, een live
band en 145 kostuums. The Who's
Tommy heeft zes vrachtwagens
nodig om de productie te verplaat-
sen. De bezetting is volledig Ame-
rikaans en de Europese producen-
ten zijn er trots op dat deze produc
tie na een drie jaar lange succes-
tour door Amerika nu ook in Ne
derland te zien zal zijn alvorens te
starten met een uitgebreide Euro
pese toumee.
De musical 'Tommy' is geschre-
ven door Pete Townshend, voor-
man van The Who en heeft veel
nummer een hits voortgebracht
waaronder 'See me, Feel me',
'Acid Queen' en 'Pinball Wizard'.
Towshend werd aan het eind van
de Tweede Wereldoorlog in Lon
den geboren in een muzikale fami
lie. Hij stond in de jaren zestig
vooraan bij de opkomst van de
Britse popmuziek. Dit deed hij als
onderdeel van een van de meest
uitgesproken en rebellerende
bands uit de geschiedenis; The
Who.
Het voortbestaan van de groep
werd verzekerd door de gave van
Towshend door briljante nummers
van drie minuten te maken die het
gevoel en de sfeer van zijn publiek
volledig raakte. Geen onderwerp
werd geschuwd door de literair be-
gaafde Townshend, alhoewel hij
de teksten vaak moest aanpassen
om zo onder de strenge radiocen-
suur uit te komen. Scheiding, tra-
vestie en masturbatie waren enkele
van de vele onderwerpen die hij
wist toe te passen in nummers die
stuk voor stuk top dertig hits wer
den, en dit alles voor zijn 22e ver-
jaardag.
Tijdens hun eerste grote tour door
de Verenigde Staten in 1967 begon
Townshend met het schrijven van
nummers die de basis legden voor
zijn volgende grote project. Het
muzikale project met de conceptti-
tel 'Deaf, Dumb and Blind Boy',
ging over de spirituele openbaring
van een jongeman die verschillen
de traumatische ervaringen opdoet
in zijn jeugd. Toen 'Tommy', de
huidige naam van het project, werd
uitgebracht, was het meteen een
wereldwijde hit. Het concept al
bum was geboren en Tommy's
verhaal werd verteld door 24 aan-
eengeschakelde nummers.
Het succes van Tommy, en het
item in de Woodstock film, maakte
supersterren van The Who, in het
bijzonder in de Verenigde Staten
waar ze voor steeds grotere men-
senmassa's gingen spelen. The
Who werd de eerste band die re
gelmatig in grote stadions speelde
waarbij de kaarten binnen no-time
uitverkocht raakten, waardoor een
groot aantal mensen de show niet
kon zien.
'The Who's Tommy' is van 19 tot
en met 24 april te zien in het Nieu
we Luxor Theater. Kijk voor meer
informatie op www.luxorthea-
ter.nl.
\n
jrfl
FTj f a
Art.nr.
292376
Art.nr.
282903
OLVMPUS
f?*fc«ctef5701
Art.nr.
187429
Art.nr.
274601
I