Alle remmen los in 'Kingdom of Heaven' 'Mensen hier hebben de meeste binding met onze voorstelling' Een tocht langs 150 jaar Gemeentewerken Rotterdam 20 GBIP0D MP3 SPELER MP3 SPELER 95 PRACHTIG SONY DESIGN 95 maasstad v w de fietsroute BERGWEG 110, ROTTERDAM Lady Salsa in het Luxor Laurenskerk ROTTERDAM - De Neder- landse filmmaker Paul Ver- hoeven was jaren bezig met het van de grond krijgen van zijn droomproject 'Crus aders'. Het lukte niet, simpel- weg omdat zo'n project te veel dollars zou gaan kosten. Wat Verhoeven niet voor el- kaar kreeg, lukte regisseur Ridley Scott wel met 'King dom of Heaven'. Scott had een budget van zo'n 130 mil- joen dollar tot zijn beschik- king. Hij kreeg dit megapro- ject van de grond naar aanlei- ding van zijn eerdere succes- film 'Gladiator'. Orlando Bloom speelt de rol van Balian. Hij gaat met de kruisvaarders naar Jeruzalem om te strijden voor de koning. podium kort ROTTERDAM - „Het bom- bardement op 14 mei 1940 is heel bepalend geweest voor de identiteit van de stad Rotterdam", zegt theater- maker Peter Sonneveld. Vier jaar geleden voelde hij dat de monologen over het bombardement in zijn voor stelling 'Lazarus' emotio- neel het meeste deden met het publiek. Als nieuwe ar- tistiek leider van Bonheur koos hij daarom deze ge- beurtenis als uitgangspunt voor 'Struisvogels op de CoolsingeP. •zsill Het bombardement van 14 mei 1940 staat centraal in het theaterstuk 'Struisvogels op de Coolsingel'. ROTTERDAM - Al ander- halve eeuw bouwt Gemeen tewerken aan de stad. Het werk heeft in de loop der ja ren enorm veel sporen ach- tergelaten. Om het jubileum te vieren komt de dienst nu met drie ontdekkingstochten langs historische bouwwer- ken zoals de Maastunnel en de Koninginnebrug. Per auto, fiets of gewoon wandelend kan iedereen nu een beeld krijgen van wat de dienst al- lemaal heeft uitgevoerd. ISO jaar stadstimmeren mxmmsmfu westblaa k 1 SO postbus 1 685 3000 fc>r rotterdam Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u op de hobby en personal audio afdeling een grote collectie hobby elektronica zoals scanners, mengpanelen, disco lichtorgels, kabels, pluggen, wereldontvangers, discmans, CD-radiocassetterecorders en MP3 speiers. Alles is direct uit voorraad leverbaar. Wr APPLE IP0D 20 GB MET CLICK WHEEL Een opslagcapaciteit van 20 GB. Voorzien van aanraakgevoelige draaischijf. LCD-scherm van 2 inch met LED-backlight. Tevens voorzien van een viewer. Geschikt voor mac en Windows. Inci, oortelefoon, Firewire en USB kabel en AC adapter. Afm. 6.2x10.3x1.8 cm. C0RRECTPRIJS PHILIPS KEY-015 MP3 512MB SPELER Deze veelzijdige Wearable Digital Audio MP3 speler garandeert schokvrije muziek, altijd en overal. 512 MB is goed voor 8 uur MP-3 of 16 uur WMA-muziek files, Ook geschikt voor data-file. Voorzien van USB aansluiting. Draag hem om uw nek of in uwzak naast uw sleutels. Afm. 2.9x8.6x1.8 cm. C0RRECTPRIJS 4997- SONY SONY ZS-D10 CD SOUNDMAN SYSTEEMMETMD-LINK Voorzien van mega bass systeem voor een fantastische geluids- kwaliteit. De zichtbaar draaiende CD geeft een extra dimensie aan dit unieke concept. De CD speler is programmeerbaar voor 20 tracks. Het radiogedeelte heeft 40 voorkeur- zenders. Incl. afstandsbediening. In metallic uitgevoerd. Afm. 53x19.5x12.7 cm. C0RRECTPRIJS 4757- SUPJR-UURTJ Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u 5*iaoo\ van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. PANASONIC SL-J600 PORTABLE CD-SPELER MET LUIDSPREKERS Overal CD's luisteren met deze portable CD-speler voorzien van FM radio metanti-schok geheugen. Geschikt voor afspelenvanCD-R/RWen MP3.Thuis plaats je de speler op het meegeleverde laadstation met ingebouwde stereo luidsprekers en je hebt een fantastisch geluid op je kamer, Incl. oortelefoon. ALLEEN ZATERDAG 14 MEI VAN 17.00-18.00 UUR C0RRECTPRIJS M1ANDAG16MET7 PINKSTERDAG mopendVAN 12.0047J0UUR WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Maandag 16 mei, 27 Pinksterdag geopend van 12.00-17.00 uur Woensdag 11 mei 2005 door Vincent Wernke Als aan het slot van 'Kingdom of Heaven' de slag om Jeruzalem be- gint, krijgen we weer van die in- drukwekkende beelden voorge- schoteld die we kennen uit films als 'Gladiator' en 'Troy'. Duizen- den bewapende soldaten, voor een deel te paard, maken zich op voor de alles beslissende slag. Op het scherm krioelt het werkelijk van de mensen. Het zijn dit soort massa- scenes die films als 'Kingdom of Heaven' bijzonder maken. Grootse avonturenfilms, met duizenden fi- guranten, indrukwekkende decors en een aantal vaste elementen. Een daarvan is de aanwezigheid van een held, in dit geval Balian. Deze door Orlando Bloom ('Lord of the Rings', 'Pirates of the Carib bean', 'Troy') gespeelde man is in het begin van de film nog gewoon een hoefsmid die net zijn vrouw en kind is verloren. Balian is gebro- ken op het moment dat hij bezoek krijgt van Godfrey of Ibelin (Liam Neeson), een baron van de koning van Jeruzalem. Deze vertelt hem dat hij zijn vader is en vraagt of hij mee wil gaan naar Jeruzalem om met de kruisvaarders te strijden voor de koning. Na een aarzeling stemt Balian in en ze trekken naar de heilige stad. Zijn vader raakt onderweg naar Je ruzalem zwaargewond en sterft niet lang daarna. Net voor zijn dood verheft hij zijn zoon tot de ridderstand zodat die zijn taak kan overnemen. Er is namelijk een bloederige strijd gaande om de Heilige Stad. Verschillende partij- en strijden om Jeruzalem, terwijl de koning probeert de onderlinge vrede te bewaren. Als deze koning sterft en zijn zus Sibylla met haar boosaardige man op de troon komt te zitten, gaat het mis. A1 snel staan de moslims aan de poort om de stad over te nemen. Aan Balian de taak om Jeruzalem te verdedigen. De 67-jarige Ridley Scott heeft in- middels zo'n enorme staat van dienst in Hollywood dat je een film als 'Kingdom of Heaven' wel aan hem kunt overlaten. Er werden vooraf veel discussies gevoerd over het waarheidsgehalte van de ze film, maar lijkt erop alsof de er- varen filmmaker vooral heeft ge- probeerd aan te tonen dat verschil lende geloven best samen kunnen, mits de dwazen van deze wereld zich er niet mee bemoeien. Zo'n dwaas in dit geval is Guy de Lusig- nan (Marton Csokas), de echtge- noot van de zus van de koning (Eva Green). Hij hakt zonder aan- zien des persoon met zijn zwaard in op iedere moslim die hij tegen- komt. Probleem in dit verhaal is om over- zicht te houden. Er zijn verschil lende strijdende partijen, die alle- maal hun eigen leiders en gezich- ten hebben. Balian is de verbin- dende factor in het geheel. Hij strijdt gaandeweg met verschillen de mensen, maar overleeft alles om uiteindelijk de strijd aan te gaan met de moslims. Orlando Bloom speelt deze rol redelijk overtui- gend, al moet gezegd dat hij geen Russell Crowe of Brad Pitt is. Ook zijn er voldoende bekende namen in de bijrollen, zoals Liam Neeson, Jeremy Irons en Edward Norton. Het draait in 'Kingdom of Heaven' echter vooral om het visuele spek- takel. Daarin is duidelijk zwaar ge- investeerd. Al dan niet met behulp van de computer strijden duizen den soldaten tegen elkaar op het slagveld. Zwaar bewapend met zwaarden en pijlen, aangevuld met klimtorens, katapulten en wat al niet meer. Vooral vanaf het mo ment dat de belegering van Jeruza lem door de moslims begint, gaan alle remmen los. Zware bommen worden afgevuurd op de dikke stadsmuren, grote delen van de stad staan in brand en duizenden pijlen vliegen door de lucht op weg naar hun doelen. Overal vallen sol daten vanaf, terwijl hoofden wor den geplet, bloed uit wonden spuit en nekken worden gebroken. Op de juiste moment remt Scott de beelden even af, zodat details ons niet ontgaan. Ridley Scott heeft met 'Kingdom of Heaven' vooral een visueel spektakel afgeleverd, waarmee liefhebbers van dit soort grootse spektakelfilms zich absoluut zullen vermaken. Prachtig camerawerk en een goede montage maken het spektakel compleet. Hij gebruikt 144 minuten om zijn verhaal te vertellen en in interviews belooft hij alvast dat de dvd-versie flink wat extra scenes zal bevatten. Of de film daar veel beter van wordt, valt te betwijfelen. Ruim twee uur van dit alles is eigenlijk meer dan genoeg. ROTTERDAM - Na de enthousias- te readies van publiek heeft het Luxor Theater besloten om de Cu- baanse danssensatie Lady Salsa op 17, 18 en 19 mei aanstaande naar het theater in Rotterdam te halen. Rotterdam kan zich drie dagen la- ten meevoeren naar de zwoele stra- ten van Havana. Gedurende de hele geschiedenis van Cuba waren politiek en mu- ziek onlosmakelijk verbonden. De voorstelling Lady Salsa brengt de levendige en grillige geschiedenis van Cuba, van dictatuur tot bevrij- ding, op kleurrijke wijze tot leven. Met schitterende kostuums, rum ba, mambo, cha-cha en de sensa- tionele salsa. De cast wordt aangevoerd door Trinidad Rolando, de Cubaanse le- gende die bekend staat als 'de ko- ningin van de erotische salsa'. Ge durende meer dan vijftig jaar was zij overal ter wereld te zien. Zo trad zij regelmatig op met leden van de Buena Vista Social Club. Enige tijd geleden veroorzaakte zij een ware sensatie toen zij, tijdens de festiviteiten ter gelegenheid van de 40e verjaardag van de revolutie, ten overstaan van het voltallige Cubaanse tv-publiek, Fidel Castro spontaan een kus gaf. Lady Salsa ontving lovende kritie- ken van de pers. Zo schreef de Volkskrant: 'Je kunt er kort over zijn: spectaculair! Dit is salsa op hoog niveau, een lust voor oog en oor.' Kaarten zijn te bestellen via www- .luxortheater.nl of (telefonisch) te reserveren aan de kassa van het theater, telefoonnummer: (010) 484 33 33. De kassa is geopend van maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 19.00 uur en op zon- dag van 12.00 tot 17.00 uur. ROTTERDAM i Organist Martin Mans geeft op maandag 16 mei te- samen met de pianovirtuoos Jan Vayne een concert in de Laurens kerk aan het Grotekerkplein. Het concert begint om 20.00 uur. De toegang bedraagt 12,50 euro. En- treekaarten zijn verkrijgbaar via www.martinmans.nl. door Vincent Wernke Bij binnenkomst in het theater van Bonheur aan de Eendrachts- straat in Rotterdam, wacht het pu bliek direct een verrassing. Er is geen theaterzaal met een toneel en een tribune. In plaats daarvan loop je een ruimte binnen waarin een pleintje ligt omringd door stellingen. Het publiek zit rond het 'plein' waar de zeven perso nages het decor in- en uitlopen terwijl ze na hun dood terugkij- ken op hun laatste levensuren. Zeven totaal verschillende men- sen, verbonden door het bombar dement van 14 mei 1940. Uitkijkend over 'het plein' vertelt Peter Sonneveld over het ontstaan van 'Struisvogels op de Coolsin- gel'. „Tijdens het culturele hoofdstad jaar maakte ik 'Laza rus', waarin 600 jaar geschiede nis van Rotterdam werd behan- deld. Ik merkte dat de vier mono logen over de oorlog, waarvan twee over het bombardement, de grootste emotionele werking had- den op het publiek. Dat is niet zo vreemd, want de huidige stad dankt zijn ontstaansrecht aan het bombardement. Mensen weten dat, zelfs als ze het zelf niet heb ben meegemaakt." Zo'n twee jaar geleden werd Son neveld door de eerder dit jaar overleden Annekee van Blokland gevraagd of hij haar wilde opvol- gen als artistiek leider van Bon heur. Zijn ervaringen met 'Laza rus' waren bepalend voor het be- leidsplan dat hij toen schreef. „Ik wil theater maken dat met Rotter dam te maken heeft. Dit komt mede doordat ik heb gemerkt dat 'Lazarus' mensen aantrok die normaal niet naar het theater gin- gen. Zij waardeerden de voorstel ling, hoe wel het met 21 monolo gen in vier uur bepaald geen hap- klaar entertainment was." Hetzelfde geldt voor de zeven monologen in 'Struisvogels op de Coolsingel'Het onderwerp en de monologen zelf maken zo veel in- druk, dat deze voorstelling onge- twijfeld veel waardering gaat oogsten. Zeven uiteenlopende personages, varierend van een dierenoppasser in Blijdorp tot een jonge scholiere, en van een Duit- se immigrante tot een alleen- staande homoseksuele man, kij- ken vanuit de dood terug op hun laatste levensuren. Zes mensen komen tijdens het bombardement om het leven. De zevende, een arts, pleegt zelfmoord op trans port naar het concentratiekamp. „Het zijn verhalen, die de perso- nen vertellen nadat ze zijn overle den", verklaart Sonneveld. „Ze spreken weliswaar na hun dood, maar hebben een beperkt bewust- zijn. Zij weten dingen niet, wat wij wel weten. Niet het bombar dement houdt de personages be zig, maar het feit dat de geliefde niet komt opdagen. Of het schoolmeisje dat zich slechts druk maakt over hoe haar knappe tegenspeler in het toneelstuk 'Hamlet' gekust moet worden. Dat is belangrijk eh niet de bom men die vallen. Hun verhalen ontroeren ons omdat wij meer weten dan zij. Dat perspectief maakt het heel bijzonder." De monologen, die zijn geschre- ven door Anna Enquist, Antoine Uitdehaag en Anne Vegter, zijn 'door elkaar geknipt'. De verha len en de spanning worden lang- zaam opgebouwd tot het moment waarop de vliegtuigen overvlie- gen en hun bommen droppen. De laatste monoloog, van een arts die geconfronteerd wordt met een zwaargewonde Duitse generaal, speelt zich af op de middag na het bombardement. Hij redt het leven van de man, maar vraagt zich daarna hardop af of hij de man die zijn stad heeft vermoord niet had moeten doden. De personages zijn gebaseerd op ware verhalen: „Ik heb veel boe- ken en materiaal opgedoken uit het gemeentearchief. Ik heb alles aan de schrijvers gegeven en we hebben er veel over gepraat. Ik wilde een gemeleerd gezelschap, verschillende leeftijden en invals- hoeken. Sommige personages zijn ontsproten aan de fantasie, maar de meesten zijn gebaseerd op feiten. Zo waren er op het Erasmiaans Gymnasium toneel- avonden en kregen de dierenop- passers in Blijdorp daadwerkelijk opdracht om de roofdieren te do den en de andere hokken open te zetten." Niet zeker is of de struis vogels destijds werkelijk op de Coolsingel hebben gelopen. „We gebruiken het theater hier als locatie, daardoor kan deze voorstelling niet op reis", zegt Sonneveld. De artistiek leider kan bovendien tevreden vaststellen dat naast de premiere op 12 mei, ook de voorstellingen op 10 en 14 mei inmiddels zijn uitverkocht. Hij erkent dat dit stuk thuishoort in Rotterdam. „De mensen hier hebben de meeste binding met het onderwerp, al gaat 'Struisvogels op de Coolsingel' over universele zaken. Gevoelens en dilemma's die iedereen zal herkennen." 'Struisvogels op de Coolsingel' van Peter Sonneveld is tot en met 5 juni te zien in het Theater van Bonheur aan de Eendrachtsstraat 81 (Premiere 12 mei 2005). Re serveren kan via www.bonheur.nl ofO 10-^104.67.16. door Arjan Schouten De geschiedenis van Gemeente werken gaat terug naar november 1855, wanneer W.A. Scholten een bedrijfje van twintig timmerman- nen opstart om te werken aan de stedelijke vernieuwingen. Deze eerste gemeentelijke dienst krijgt elk jaar meer werk, zo wordt er al snel gebouwd aan de singels, de energievoorziening, de haven, drinkwatervoorzieningen en aan bruggen. Rond 1880 is Gemeentewerken betrokken bij het aanleggen van het voor de stad belangrijke riole- ringssysteem, maar Gemeentewer ken zet zichzelf pas helemaal op de Gemeentewerken Gomeente Rotterdam T50,™ stadstimmeren Een onidekkingstocht langs de 'gerieflijkheden van een wal-ingerigt* stad' jj, - tap* kaart rond de eeuwwisseling. Met het graven van de Rijnhaven en la ter de Maashaven en Waalhaven en de uitbreiding en verbreding van de Nieuwe Waterweg speelt Gemeentewerken een heel belang rijke rol in de ontwikkeling van Rotterdam als modemste haven- stad ter wereld. Naast de voortdu- rende uitbreiding van de haven blijft Gemeentewerken de gehele twintigste eeuw betrokken bij de bouw en herbouw van de stad. Zo heeft de dienst getimmerd aan bij- na alle bekende bouwwerken van de stad, zoals de Euromast, de Lijnbaan, het Noordereiland, de Willemsbrug en natuurlijk de Eras- musbrug. Om iedereen nog eens alle werken waar Gemeentewerken actief bij betrokken is geweest te laten zien, heeft de instantie nu drie ontdek kingstochten langs de 'geriefltjk- heden van een wel-ingerigte stad' uitgestippeld. De drie boekjes be- staan uit een wandelroute over de noordoever van het centrum, een fietsroute over beide oevers en een autoroute door de gehele omge- ving. „Als je deze tochten hebt af- gewerkt dan ben je werkelijk van alle historische Rotterdamse bouwprojecten op de hoogte", meent een woordvoerder van Ge meentewerken. „Het geeft een heel representatief beeld over wat wij de afgelopen 150 jaar hebben uit- gespookt." Naast markante projecten zoals het Noordereiland, de Maastunnel, de Euromast en Rotterdam Airport komen ook verschillende projecten aan de orde waar iedereen elke dag langskomt, maar zelden bij stil- staat. Zo zijn verschillende metro- stations, bruggen en singels ook opgenomen in de routes. „De me tro lijkt momenteel heel vanzelf- sprekend, maar dat was ten tijde van de introductie wel anders. Dat project was en is nog altijd van on- gekende omvang", meent de woordvoerder. Met een wandelroute van acht ki lometer en een fietsroute van vijf- entwintig kilometer zijn de routes naast een informatieve ook nog een recreatieve en een sportieve bezigheid. De autoroute van 160 kilometer voert vooral langs de randgebieden van de stad en is met uitstapjes naar het Distripark en de Slufter vooral gericht op het ha- vengebied. Gemeentewerken had geen bepaal- de doelgroep in gedachten bij het maken van de routes. „Het is een cadeautje voor iedereen die het leuk vindt om wat meer over de stad te weten te komen. Voor Rot- terdammers, maar ook voor men- sen van buiten." De woordvoerder denkt dat zelfs het lezen van de routeboekjes al interessant is. „Zelfs als je de route niet loopt, krijg je uit de boekjes nog heel veel leuke informatie mee. De route ligt dan misschien wel niet zo voor de hand met al die bouwwerken, maar het is zeker wel bijzonder om de opbouw van een wereldstad eens nader te bekijken." Het pakket met de drie routeboek jes '150 jaar Stadstimmeren' is vanaf nu gratis verkrijgbaar bij al le deelgemeentekantoren. Let wel op; zolang de voorraad strekt! tKtras Setimg* Set&Hani r p,/" 299 Art.nr. 280631 Art.nr. 283835 99; Art.nr. 251807 69; Art.nr. 282025 PRIJZEN- EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2005 | | pagina 17