'Het Schnitzelparadijs' is een hippe komedie Musical 'Nine' vanuit het bos op podium van het Luxor Theater Deel depot NAi naar jarige Van Nellefabriek SUPER SPECIALIST IN INKT BROADBAND ROUTER ETHERNET SWITCH KNIP UIT AANBIEDING MULTIMEDIA T0ETSENB0RD CEINTUURBAAN 125 ROTTERDAM Koninklijke onderscheiding voorValery Gergiev ROTTERDAM - Na het suc- ces van 'Shouf Shouf Habibi' was het natuurlijk wachten op de volgende Nederlands- Marokkaanse filmkomedie. Het werd 'Het Schnitzelpara dijs', losjes gebaseerd op de gelijknamige roman van Khalid Boudou. Waar veel mensen een soort 'Shouf Shouf Habibi 2' verwachtten is deze film van Martin Kool- hoven vooral een erg leuke en vlotte filmkomedie ge- worden over het werken in de keuken van een oer Holland- se eetfabriek. podium ROTTERDAM - Tijdens de R'Uitmarkt kreeg het pu bliek op het Schouwburg- plein vorige week onder meer een voorproefje te zien van 'Nine'. Deze musical, gebaseerd op de film '8 1/2' van Federico Fellini, was eerder te zien in het open- luchttheater van Amersfoort en staat tot en met 17 Sep tember in het Luxor Theater in Rotterdam. Volgens hoofdrolspeler Rene van Zinnicq Bergmann gaat 'Ni ne' over een man die gaan- deweg de voorstelling vol- wassen wordt. ROTTERDAM - De Van Nellefabriek bestaat dit jaar 75 jaar. Ter ere daarvan is vo rige week een kolossaal boekwerk gepresenteerd. Daarnaast werd ook een aan tal nieuwe 'bewoners' van het Van Nellecomplex voor- gesteld. Het Nederlands Ar- chitectuur Instituut (NAi) is inmiddels in Schiehal 1 inge- trokken, Gispen International en de Stichting de Neder landse Fotovakschool volgen nog. www.zwartehand.nl LUXOR THEATER ROTTERDAM Bij Correct Computers aan de Ceintuurbaan 125 in Rotterdam vindt u een breed assortiment aan computer-supplies waaronder printerlinten, toners, inktcartridges, CD-R/RW, DVD±R/RW, fotogeheugenkaarten, computer-software en diverse papiersoorten. Ook allerlei handige accessoires, zoals ergonomische produkten voor op kantoor en de zakelijke thuis-werker kunnen veelal uit voorraad geleverd worden. o netgear ZONDAG 18 SEPTEMBER GE0PEND VAN 12.00-17.00 Ulll Woensdag 14 September 2005 TX51 door Vincent Wernke „Koken is oorlog", schreeuwt chefkok Willem (Frank Lammers) in 'Het Schnitzelparadijs'. En daarmee slaat deze drinkgrage schreeuwlelijk de spijker op z'n kop. Want koken is oorlog in de keuken van restaurant 'De Blauwe Gier'. Schrijver Khalid Boudou baseerde zich duidelijk op de keten De verhoudingen in de keuken staan centraal in de komedie 'Het Schnitzelparadijs'. Natuurlijk zijn er vooral veel grappen over cultuurverschillen tussen de werknemers in de film te zien. Van der Valk toen hij dit hotel-res taurant bedacht. Geen Van der Valk aan het roer in De Blauwe Gier, maar de familie Meerman. Het hotel-restaurant waarin 'Het Schnitzelparadijs' zich afspeelt wordt gerund door de zichtbaar ongelukkige Nina Meerman (Lin da van Dyck). Haar motto: „Slecht vlees is goed vlees zolang er maar veel saus op zit."De keuken is het domein van chefkok Willem, die zelf de hele dag aan de fles hangt en de uitvoering overlaat aan sous- chef Sander (Micha Hulshof). San der voelt zich groter dan de andere jongens die in de keuken werken en gedraagt zich daar ook naar. Hij heeft er daardoor weinig vrienden. Andere personeelsleden in de keu ken zijn onder meer de Turkse keukenslaaf Ali (Giirkan Kttfiik- sentiirk), de Servische slager Go ran (Tygo Gernandt) en de drukke Marokkaanse keukenhulpjes Mo (Yahya Gaier) en Amimoen (Mi- moun Oalssa). Ze berusten alle- maal in hun lot dat ze nooit verder zullen komen dan de smerige en chaotische keuken van De Blauwe Gier, die een soort hel op aarde lijkt. Het is onbegrijpelijk dat de jonge Marokkaan Nordip Doenia (Mou- nir Valentyn) in deze keuken wil werken. Helemaal als afwasser in het sophok, het laagste van het laagste op de sociale keukenlad- der. Nordip is net geslaagd met een cijferlijst waar anderen alleen van kunnen dromen, maar weet niet wat hij wil. Zijn vader vindt dat hij medicijnen moet gaan studeren, maar zelf ziet Nordip dat niet zit- ten. Om na te kunnen denken over zijn toekomst, solliciteert hij bij De Blauwe Gier en wordt aangeno- men. Hij komt terecht in de keuken en krijgt avond aan avond bergen afwas te verwerken. Ondertussen leert hij de andere 'keukenslaafjes' kennen. Hij wordt al snel verliefd op ser- veerster Agnes (Bracha van Does- burgh). Zij is het nichtje van de ba- zin (Linda van Dyck) en voorbe- stemd om De Blauwe Gier ooit over te nemen. Ze kijkt niet echt naar deze voorbestemde toekomst uit, maar lijkt te berusten in haar lot. Net zoals ze zich er min of meer bij neerlegt dat haar familie de relatie met Nordip waarschijn- lijk niet ziet zitten. Hun liefde moet dus geheim blijven en daarom zoe- nen ze tussen het vlees in de koel- cel en delen ze het bed in een van de kamers van het hotel. Als Nor dip onverwacht wordt bevorderd tot hulpkok raken de verhoudingen in de keuken echter verstoord. Vanaf het moment waarop Nordip de keuken van De Blauwe Gier binnengaat begint de lol in 'Het Schnitzelparadijs'. Gewone men- sen lopen er dan ook niet rond in deze film. De Servische Goran rea- geert zijn frustraties af op het vlees dat hij moet snijden, terwijl Ali door niemand serieus wordt geno- men. Mocro's Mo en Amimoen doen zich voor alsof ze De Blauwe Gier in hun eentje runnen, maar komen ondertussen al heel lang geen millimeter vooruit op de soci ale ladder in de keuken. Hetzelfde geldt voor Sander, die na jaren trouwe dienst geen tongetje van een schnitzel kan onderscheiden. Ook de leidinggevenden lijken, hoewel zichtbaar ongelukkig, te berusten in hun lot. Zo is het leven in De Blauwe Gier. De ene geslaagde grap volgt de an dere op en natuurlijk zijn er vooral veel grappen over de cultuurver schillen. De personages zijn alle- maal vette karikaturen, maar in dit geval werkt het wel. De chaotische taferelen in de keuken worden door regisseur Martin Koolhoven ('De Grot', 'Amnesia' en 'Het Zuiden') bovendien op vlotte wij- ze in beeld gebracht, waardoor 'Het Schnitzelparadijs' een hippe en plezierige komedie is geworden die het vast en zeker goed zal doen bij het jonge publiek. Jammer dat de film uiteindelijk weer zo simpel en voorspelbaar moet eindigen. 'Het Schnitzelparadijs' is deson- danks een geslaagde komedie van amper negentig minuten. En loop niet te snel weg. Ook de aftiteling bevat namelijk nog een aantal leu ke momenten. ROTTERDAM - Chef-dirigent Valery Gergiev van het Rotter- dams Philharmonisch Orkest is af- gelopen zaterdag benoemd tot Rid- der in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Gergiev kreeg de onder scheiding bij de start van het Geor- giev Festival uit handen van burge- meester Opstelten. Gergiev is on derscheiden vanwege zijn de grote intemationale betekenis en wereld- wijde allure van zijn muzikale acti- viteiten.Valery Gergiev studeerde orkestdirectie aan het Rimski Kor- sakov Conservatorium in Lenin grad en won nog tijdens zijn studie het Herbert von Karajan Concours in Berlijn. Direct na zijn afstuderen werd hij assistent-dirigent bij het Kirov-theater om vervolgens chef- dirigent te worden van het Ar- meens Staatsorkest. In 1988 keer- de Gergiev terug bij het Kirov-the ater, waar hij benoemd werd tot di- recteur en chef-dirigent. Onder zijn bezielende leiding kreeg dit gezel- schap zijn oorspronkelijke naam Mariinsky-theater terug en werd het opnieuw de tempel van de Rus- sische opera- en balletcultuur. In dezelfde periode begon Valery Gergiev ook buiten Rusland be- kendheid te krijgen. Een jaar na zijn Nederlandse debuut in 1987 (bij het Radio Filharmonisch Or kest) engageerde het Rotterdamse orkest hem voor een serie concer- ten en enkele maanden later werd hij de vaste gastdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Or kest. In 1996 werd de verbintenis omgezet in een chef-dirigentschap. Gergiev en het orkest namen geza- menlijk het initiatief voor het Ger giev Festival, het enige festival ter wereld waaraan Valery Gergiev ooit zijn naam heeft verbonden. Dit festival groeide in korte tijd uit tot een muzikaal evenement met intemationale uitstraling. Daar- naast hebben Gergiev en het orkest met talrijke toumees, televisieop- namen, cd- en dvd-producties ge- bouwd aan de muzikale reputatie van Rotterdam en Nederland, tot ver buiten de landsgrenzen. Hij di- rigeert behalve het Rotterdams Philharmonisch Orkest ook andere grote orkesten, zoals het New York Philharmonic, London Sym phony, Wiener Philharmoniker, en Los Angeles Symphony. door Vincent Wernke Hoofdpersoon in 'Nine' is filmre- gisseur Guido Contini, gespeeld door Rene van Zinnicq Berg mann. „Hij is met honderd din- gen tegelijk bezig", vertelt de ac- teur die eerder onder meer te zien was in voorstellingen van het Na- tionale Toneel, het Ro Theater en Toneelgroep Amsterdam. „Hij heeft een contract getekend voor een nieuwe film, maar heeft geen idee waar die over moet gaan. Hij gaat daarom naar een kuuroord om daar in alle rust een plan voor een film te verzinnen. Dan duiken echter alle vrouwen op die een rol spelen in zijn leven." Zo is daar zijn echtgenote die eist dat Guido meer tijd aan haar gaat besteden, anders zal zij hem ver- laten. Maar ook zijn minnares dringt zich op, terwijl zijn vaste actrice weigert nog langer met hem te werken. Ook de producent bij wie hij het contract voor zijn nieuwe film heeft getekend is een vrouw. En vanuit de hemel kijkt zijn overleden moeder mee. De dertien spelers naast Van Zinnicq Bergmann zijn allemaal vrouwen. „Dat was in het begin even wen- nen", geeft hij toe. ,.Maar het is hartstikke leuk. Ik kom uit een De dertien spelers in de musical 'Nine'zijn naast Rene van Zinnicq Bergmann allemaal vrouwen. wennen", geeft hij toe. groot gezin met veel zussen, dus ik ben het wel gewend. Boven dien is het een genot om al die prachtige vrouwen te zien staan." Guido is volgens hem een kind van veertig. „Dat is natuurlijk de leeftijd van de midlifecrisis, de periode waarin alles verandert. Ik ben zelf 42 en weet dus hoe dat voelt. Ineens ben je geen jongen meer, kun je niet meer bij alles onbezonnen zijn. Dat is moeilijk te accepteren. Daar gaan deze voorstelling en deze rol over: een man die gaandeweg volwassen wordt. Je zou kunnen zeggen dat Guido egocentrisch is en onsym- pathiek. Hij is echter geen rok- kenjager, maar wel altijd met vrouwen bezig. Het is aan mij om hem dan zo neer te zetten dat het publiek gaat begrijpen waarom hij zo is. Dat is mijn grootste uit- daging, dat het publiek gaat den ken: ik kan hem wel begrijpen." En natuurlijk gaat 'Nine' ook over de legendarische filmregis- seur Federico Fellini zelf, op wiens '8 1/2* deze musical is ge baseerd. „Hij werkte nooit met een script, plukte bij wijze van spreken een kok van straat en gaf die een rol in zijn film. Daar ver- zon hij dan een scene omheen. Guido heeft een script verkocht dat hij helemaal niet heeft. Na veel gedoe maakt hij uiteindelijk een film over zijn eigen leven. Een soort film in film, of theater in theater. Zijn vrouw zit op een bepaald moment naar de opna- men te kijken en ziet dingen die ze met hem heeft meegemaakt. En dat geldt voor al die vrouwen. Uiteindelijk wordt hij door al die vrouwen verlaten, waardoor hij gaat nadenken: doe ik iets ver- keerd?" 'Nine* speeit zich af in een groot zwart-wit decor, dat bestaat uit verschillende lagen. Naast de zangscenes, zijn er volgens de hoofdrolspeler veel speelscenes. „Niet voor niets is de hoofdrol in de musical tot op heden altijd ge speeld door een acteur in plaats van een zanger, zoals Antonio Banderas in de Amerikaanse ver- sie." Eigenlijk speeit Rene van Zinnicq Bergmann de rol die Marcello Mastroianni had in Fel lini's filmversie: „Dat is waar, maar ik zou mezelf niet met hem willen vergelijken. Hij is een filmgod. Bovendien is de musical heel anders dan de film. De over- eenkomst is dat er niet echt een plotlijn is, maar allemaal scenes achter elkaar die zich in het heden en dan weer in het verleden af- spelen. Alle vrouwen hebben overigens een andere stijl van zingen, waardoor 'Nine' een mu zikaal zeer rijke voorstelling is. Daardoor is het letterlijk een puz- zel van dingen die uiteindelijk een geheel vormen." 'Nine' werd ontwikkeld als loca- tievoorstelling door stichting 'Op naar het Bos' en en het Amers- foortse theaterfestival ETCETE RA. 'Nine' was gedurende de maand juli te zien in het open- luchttheater in Amersfoort. Om- dat het Luxor Theater co-produ- cent is, zijn er ook in Rotterdam enkele voorstellingen van 'Nine'. „We hebben de voorstelling voor ,Dat was in het begin even foto:Jaap Vrenegoor binnen wat aangepast, want het is toch anders. Buiten moet je reke- ning houden met het weer. In het bos speelden we bovendien op een open plek, waardoor de focus van mensen meer verspreid was dan binnen. In een theater focus je als toeschouwer puur op het podium. En we begonnen altijd bij daglicht, waarna het tijdens de voorstelling steeds donkerder werd. In het theater is het vanaf het begin donker en kunnen we dus veel beter met licht werken. Daardoor denk ik dat de voorstel ling nog scherper wordt. Ik heb er dan ook heel veel zin in." 'Nine' is nog tot en met 17 Sep tember te zien in het Luxor Thea ter in Rotterdam. Als u nu reser- veert ontvangt u 10 euro korting per kaart. Geldig voor alle dagen en rangen. Reserveren kan via 010—484.33.33ofwww.luxorthea- ter.nl o.v.v. Lezersaanbieding Maasstad. Niet geldig in combi- natie met andere kortingen en/of passen en op reeds gekochte kaarten. Voor meer informatie: www.musicalnine.nl. 'Van Nelle, Monument van de vooruitgang' is de naam van het boek waarin je wordt meegenomen voor een reis terug in de tijd. Het begint in de jaren twintig van de vorige eeuw. Het bedrijf in koffie, thee en tabak van de Erven de We- duwe J. van Nelle maakte in die ja ren een periode van bloei door. Nadat de oude fabrieken, die ver spreid over de binnenstad lagen, te kiein waren geworden, werd beslo- ten tot de bouw van een nieuwe fa- briek in de v rilanden van de Spaanse Polder. De architecten Brinkman en Van de Vlugt lever- den een open gebouw af waar licht en lucht vrij spel hadden. Al direct na de oplevering werd het complex beschouwd als icoon van het Nieu we Bouwen. Het boek van de Rotterdamse Uit- geverij De Hef publishers geeft niet alleen technische informatie over het complex, maar biedt de le- zer ook een blik in de tijdsgeest. Zo kende Van Nelle een rijk ver- enigingsleven. Behalve een voet- balclub, een korfbal- een zwem- en tennisvereniging, een dames- en mannenkoor, een symfonieorkest en een kanariefokvereniging kon- den personeelsleden zich ook aan- sluiten bij de mandolineclub. De vele foto's in het boek maken dat het ook echt 'leeft'. Ook de trans- formatie van de fabrieken in de ja ren negentig tot de huidige Van Nelle Ontwerpfabriek komt uitge- breid aan bod in het boek, dat is geschreven door diverse auteurs en een Nederlands en Engelse uitvoe ring kent. Van Nelle, Monument van de vooruitgang, kost 69,90 euro en is volgens de uitgever bedoeld voor: 'Architecten, projectontwikke- laars, zij die belangstelling hebben voor modem geestesleven rond 1930, personen werkzaam in de monumentenzorg, overheden en particulieren die betrokken zijn bij de herontwikkeling van moderne architectuur, bedrijfshistorici, ar- chitectuurhistorici,stedenbouwers, ergonomen, landschapsarchitec- ten, sociologen, kunsthistorici en cultuurliefhebbers in de breedste zin van het woord.' In het boek wordt uiteraard ook verteld dat al snel na de oplevering in 1930 een negental opslaglood- sen op het complex langs de Schie werden bijgebouwd. In een van die loodsen, Schiehal 1, opende het NAi vorige week een extra depot, genaamd het Open Maquettedepot. Het in het Musempark gevestigde Architectuur Instituut heeft de laat- ste jaren zoveel nieuwe archieven in bewaring gekregen, dat de de- potruimte nodig moest worden uit- gebreid. Het nieuwe depot is een 'koelbox' van 450 vierkante meter waarin 400 topstukken uit de Rijkscollectie staan opgeslagen. Maquettes van architecten als Rem Koolhaas en J.P. Oud zijn er te vin- den, net als de maquettes voor de ontwerpwedstrijd voor het Rotter damse stadhuis dat begin vorige eeuw werd gebouwd. Het mooie van dit depot is dat het zijn deuren elke laatste zondag van de maand opent voor het publiek. Inschrijven kan op de site van het NAi. De eerste maquette die de bezoe- ker binnen in de koele zaal, de temperatuur wordt constant rond de 17 graden Celsius gehouden, aantreft is een maquette van de Van Nellefabriek. Jarenlang lag het in de kelders van museum Boijmans van Beuningen. Nu heeft het NAi de maquette langdurig in bruikleen gekregen, zodat het toe- gankelijk is voor een groter pu bliek. Dit pronkstuk zit als een echt kunstwerk in een 'aquarium' en staat los van de overige maquettes. Die staan allemaal, soms in delen, in open stellingkasten, zodat ze goed bekeken kunnen worden. Op- vallend is de veelheid aan materia- len die architecten gebruiken om hun ontwerp tastbaar te maken. Pa pier, hout, gips, kunstof, klei, me- taal. Je kunst het zo gek niet be- denken of het is gebruikt. Van het NAi en de Van Nelle Ont werpfabriek is de link naar de meubels van Gispen makkelijk ge- maakt. De Ontwerpfabriek heeft samen met Gispen International het plan opgevat om volgend jaar een 'Office Design Factory' te starten op de begane grond van de theefabriek. Het moet een centraal punt worden waar men zich op de hoogte kan stellen van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kantoorinrichting. Het Nai gaat bo vendien een expositie van foto's en vormgeving van de werken van Gispen organiseren vanaf maart 2006. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft Uitgeverij De Hef een 'deter- mineergids' uitgegeven, waarin al le producten van Gispen uit de pe riode 1923-1960 zijn opgenomen. Een handig naslagwerk (39,90 eu ro) voor mensen die menen een Gispen op zolder te hebben gevon- den, maar het niet helemaal zeker weten. Rest nog te melden dat de Stichting de Nederlandse Fotovakschool in januari 2006 een vestiging opent op de vijfde etage van de Tabaks- fabriek. De Van Nelle Ontwerpfa briek heeft daarmee eindelijk de lang gezochte hoogwaardige en conceptuele onderwijsinstelling gevonden die het zocht. Het be- wijst allemaal dat het Van Nelle complex dan wel 75 jaar oud is, maar dat het levendiger is dan ooit tevoren. www.nai.nl www.vanneIleontwerpfabriek.nl wo 19 t/m zo 23 oktobef 14.00 19.30 uur Reserveren: (010) 484 33 33 of www.luxortheater.nl •GROOT ASSORTIMENT SCHERPE PRIJZEN •ALLES UIT VOORRAAD LEVERBAAR •VAKKUNDIG ADVIES 00KTELEF0NISCH BESTELLEN HP C51645A ZWART CARTRIDGE HP no. 45 large zwarte inkt patroon (42 ml). Art.nr. 17442 INCL. BTW 28.50 SITECOMWL-143 NETWERK BROADBAND ROUTER Het middelpunt van uw draadloze netwerk. Een of meerdere Wireless Network Adapters kunnen via de Broadband Router met elkaar communiceren, en dankzij de Nitro XM technologie kunnen de adapters ook rechtstreeks communiceren. Alle aangesloten PC's op volledige snelheid toegang tot internet via een internet abonnement. Voorzien van 4 ingebouwde Switchpoorten voor het aansluiten van extra PC's of netwerkapparatuur. CORRECTPRIJS EXCLBTw Artnr. 292853 INCL. BTW 82.11 8 netgear CORRECTPRIJS EXCL BTW NETGEAR8P00RT 10/100 ETHERNET SWITCH Fast ethernet switch met 8 utp 10/100Mb/s poorten. Ondersteunt zowel half als full duplex. Stevige en compacte metalen behuizing. Art.nr. 290150 INCL. BTW 58.31 KNIP UIT PRIJS EXCL.BTW LOGITECH DELUXE PLUS PS/2 Toetsenbord met 4 extra functie- toetsen voor o.a. internet en mail. Incl. ergonomische polssteun. 'CORRECTPRIJSTEGEN -25.- 1 INLEVERINGVAN DEZE BON Art.nr.284187 INCL. BTW 11.84 I II PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. ALLE PRIJZEN ZIJN EXCL BTW TENZIJ ANDERS VERMELD WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Zondag 18 September geopend van 12.00-17.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2005 | | pagina 17