Subtiele suspense in spannend 'Red Eye' 24 uur survivallen met camera in de aanslag fi SUPER SPECIALIST IN INKT DIGITALE FOTO BEWERKING SOFTWARE FOTO KLEURENPRINTER KNIP UIT AANBIEDING 15 maasstad Photoshop m.- WIRELESS PCI-CARD Nederlandse bands in Nighttown EPSON CEINTUURBAAN 125 ROTTERDAM pop stad ROTTERDAM - De ster van Wende Snijders is onge- looflijk snel gestegen. In amper een jaar tijd is ze uit- gegroeid tot lieveling van publiek, recensenten en col- lega's. En dus lopen de za len vol voor de reprise van haar Franstalige zang- en theaterprogramma 'Wende' Onlangs verscheen haar dvd 'Au Suivanfdie naast haar muziek ook een beeld geeft van haar zeer succesvol ver- lopenjaar. ROTTERDAM - Hoe crea- tief ben je nog na een enorm slaaptekort? Bikkel ik door waar anderen afhaken? Kan ik aandoenlijke, provoceren- de, koddige of uitdagende fo to's maken, 24 uur achter el- kaar? Wil je antwoord op de ze vragen, dan kun jij jezelf op de proef stellen tijdens de allereerste Rotterdamse Foto- marathon. www.zwartehand.nl LUXOR THEATER ROTTERDAM Bij Correct Computers aan de Ceintuurbaan 125 in Rotterdam vindt u een breed assortiment aan computer-supplies waaronder printerlinten, toners, inktcartridges, CD-R/RW, DVD±Fi/RW, fotogeheugenkaarten, computer-software en diverse papiersoorten. Ook allerlei handige accessoires, zoals ergonomische produkten voor op kantoor en de zakelijke thuis-werker kunnen veelal uit voorraad geleverd worden. JP* ZONDAG 2 OKTOBER GEOPENO VAN 12.00-17.00 UUR Woensdag 28 September 2005 door Vincent Wernke ROTTERDAM - Met films als 'A Nightmare on Elmstreet' en 'Scream' zorg- de regisseur Wes Craven al eerder voor spannend film- werk. De een minder subtiel dan de ander. Met zijn nieuwste productie 'Red Eye' gooit hij het deels over een andere boeg. De span ning is gebleven, maar deze keer is het wel heel subtiel. Het is de suspense waaraan Wes Craven deze keer de meeste aandacht heeft be- steed. Bloed vloeit er eigen- lijk nauwelijks in dit amper negentig minuten durende kat-en-muis-spel. Nadat Jack (Cillian Murphy) een kopstoot heeft verkocht aan Lisa (Rachel McAdams) sijpelt een subtiel straaltje bloed over zijn voorhoofd. Bij Lisa blijft de scha- de beperkt tot een korte bewuste- loosheid. Deze scene, ergens hal- verwege 'RedEye', is kenmerkend voor deze suspensefilm. Het draait deze keer niet om slachtende serie- moordenaars of schreeuwende tie- ners. Wes Craven neemt de kijker vooral mee op een spannend tripje, Regisseur Wes Craven neemt de kijker in de film 'Red Eye' vooral mee op een spannend tripje, waarvan je de uitkomst eigenlijk kunt voorspellen. waarvan je de uitkomst eigenlijk kunt voorspellen. En toch lukt het hem om je krap anderhalf uur in spanning te houden. Lisa Reisert heeft net haar oma be- graven en is nu op weg terug naar Miami, waar ze manager is van een groot hotel. De komst van een be- langrijk politicus laat ze over aan haar vervangster, al houdt ze na- tuurlijk wel telefonisch contact. Op het vliegveld komt Lisa terecht in een chaotische mierenhoop van mensen die allemaal wachten tot ze eindelijk kunnen vertrekken. Het slechte weer heeft het vlieg- verkeer echter danig in de war ge- stuurd. Craven laat ons tijdens de scenes in de vertrekhal op handige wijze kennismaken met de perso nages die een belangrijke rol zul- len vertolken in het vervolg van 'Red Eye'. Zo is er een gezellige oude dame die van Lisa maar wat graag een boek aanneemt van Dr. Phil, een zuurpruim die zijn irritatie niet on- der stoelen of banken steekt, een klein meisje met vlechtjes dat voor het eerst alleen vliegt en twee irri- tante puberjongens. Ook ontmoet Lisa er de vriendelijke Jackson Rippner, die zichzelf om begrijpe- lijke reden geen Jack durft te noe- men. Met zo'n naam en gladde kop die verraadt dat deze man niet in de haak is, kan het alleen maar ver- keerd gaan. Desondanks lijkt Lisa zich aangetrokken te voelen tot de charmante Jackson, die in het vliegtuig ook nog naast haar blijkt te zitten. Vanaf het moment waarop het vliegtuig opstijgt, verandert de toon van 'Red Eye'. Jack blijkt geen charmante zakenman, maar een koele killer die Lisa's vader in de tang heeft. Haar vader zal slechts overleven wanneer Lisa er- voor zorgt dat de politicus in het hotel verhuist van zijn vaste kamer naar een andere, zodat het voor de groep rond Jack gemakkelijker wordt om hem te vermoorden. Na- tuurlijk probeert Lisa er van alles aan te doen om dit tegen te gaan, maar wat kun je als je kilometers hoog in de lucht in een vliegtuig zit? Dat Wes Craven 'Red Eye' situeert in een vliegtuig zorgt voor een ijzingwekkende setting. Kilome ters verderop staat een handlanger van Jack klaar om haar vader (Bri an Cox) te vermoorden als Lisa niet doet wat haar wordt gevraagd. Vanzelfsprekend belandt het vlieg tuig ook nog eens in zwaar weer en kan Lisa niet te veel laten merken dat ze wordt bedreigd, omdat ze weet dat Jack haar vader dan zal la- ten vermoorden. 'Red Eye' is daar- door in het middelste half* uur een suspensethriller op de vierkante meter, waarin de eerder genoeijide bijpersonages alien een rol spelen. Als het vliegtuig uiteindelijk is ge- land, komen alle lijntjes langzaam- aan samen. En zo overzichtelijk als het eerste uur van de film, zo voor- spelbaar is de uiteindelijke afloop. Dat bederft echter niet de pret, om dat Wes Craven weer eens bewijst het genre in de vingers te hebben. Verwacht van hem geen eigenzin- nige of originele invloeden, maar zit gewoon op het puntje van je stoel wanneer Jack Lisa in haar ou- derlijk huis aan het mes probeert te rijgen en zij in het doolhof van ka- mers en gangen probeert hem uit te schakelen. 'Red Eye' is gewoon zo'n film die je anderhalf uur boeit en daarna net zo snel weer vergeet. Alleen die kop van Cillian Murphy blijft je bij. Omdat je aan zijn ogen ziet dat hij niet te vertrouwen is. Uitpuilende zalen voor ROTTERDAM - De komende maanden kan de liefhebber van kwalitatieve Nederlandse bands zijn hart ophalen in Nighttown. Niet alleen gitaartoppers als Raco on en Di-rect, Krezip en metalsen- satie Threnody, maar ook hiphop- funk formatie Relax, Epica, met sferische gothic, de beste dance band van Nederland, Soulvation, en niet te vergeten het zeer bijzon- dere Spinvis spelen in het podium. De Nederlandse live scene lijkt weer op te staan. De platencontrac- ten van velen van onze toppers lie- pen de afgelopen jaren stuk. Mis- schien is juist daardoor de 'figh ting spirit' omhoog gekomen, want de bands hebben zich zeer sterk en krachtig ontwikkeld. Ze blijven nieuwe, en steeds betere, albums uitbrengen en weten vooral live continue te overtreffen. Na jaren van wachten komt Threnody met hun nieuwe album 'Control'. Epi ca blijft het publiek kippenvel be- Szorgen met hun harde gitaren ver sus loepzuivere koorzang, strijkers en natuurlijk de hemelse zang van Simone Simons. Het nieuwe al bum van Krezip, 'What Are You Waiting For', lijkt een keerpunt voor de band. Racoon bestormt momenteel de hitlijsten met hun ballad 'Love you More' van het nieuwe album 'Another Day'. Re lax heeft zich ondertussen onte- genzeggelijk bewezen als de beste live hiphop-funk band van Neder land. In februari van dit jaar pre- senteerden de vier mannen van Di rect hun derde album 'All Systems Go!'. Soulvation is live supersterk met hun funky dancetunes en weet het publiek altijd tot grote hoogtes te brengen. Bijzonder, adembene- mend, Nederlands maar vooral goed is met name Spinvis die be gin 2006 het podium aandoet. Kijk voor meer informatie op www.nighttown.nl. zangeres Wende Snijders door Vincent Wernke Wat doet het met je als je eerste cd een groot artistiek en commer- cieel succes wordt, je de een na de andere prijs wint, je het ko mende seizoen verzekert bent van uitpuilende theaterzalen en je van collega's het ene na het andere compliment krijgt? „Dc voel me in een heel kwetsbare positie ge- stopt", zei Wende Snijders (26) onlangs in het AD Magazine. „Als je ineens zo in the picture staat, schep je verwachtingen." En wat moet je daarmee? „lk kan alleen mijn best doen, en daarin integer blijven. "De Nederlandse Wende Snijders werd in 1978 ge- boren in Engeland. Van haar zes- de tot haar negende woonde ze in Guinee-Bissau, waar ze op een Franse school zat. Op de Klein- kunstacademie in Holland kwam ze op het idee om het gedicht 'Je suis comme je suis' van Jacques Prevert op muziek te zetten. Dat beviel zo goed dat ze voor haar Zangeres Wende Snijders heeft al na een nummer de zaal ingepakt. De komende tijd is ze in theaters in de regio te bewonderent. afstuderen een programma maak- te met Franse chansons van onder meer Jacques Brel, Charles Azna- vour en Edith Piaf. Wende Snij ders had op dat moment al ver- schillende prijzen gewonnen, maar sinds ze met haar program ma 'Wende' langs de theaters trekt is het helemaal snel gegaan. Voor haar debuut-cd 'Quand tu dors' won ze een Edison en begin dit jaar ontving ze bovendien de British American Tobacco Prijs. De jury roemde niet alleen haar performance, maar ook haar lef en het feit dat ze een jong publiek heeft weten te interesseren voor een genre dat in Nederland amper succesvol meer was. „Het is mijn kindertaal, de taal waarin je vriendjes maakt en leert schrij- ven", verklaart ze op haar websi te de keuze voor de Franse taal. Toch komt de keuze voor chan sons niet zozeer door haar opvoe- ding: „Ik ben eerder opgevoed met klassieke muziek. Maar toen ik 'La Foule' van Piaf had gezon- gen in een workshop bij Ruut Weissman had ik voor het eerst het gevoel dat ik in de ftk stond. Dat had te maken met het feit dat ik begon te begrijpen hoe het is om een tekst op muzikale wijze over te brengen. Ik houd van de sfeer die de muziek ademt en de klanken van het Frans. Het zijn teksten waardoor ik geraakt wordt." Wie haar in het theater heeft ge- zien, weet wat Paul de Leeuw be- doelt als hij zegt: „Koude rillin- gen liepen over de bezwete rug." En Herman van Veen: „Je ziet en hoort maar zelden iets zo bijzon- ders." Op een podium dat is ver- siert met zes schermerlampjes en een videoscherm, zorgen Wende Snijders en haar vijf muzikanten voor een heel bijzondere sfeer. Piano, viool, altviool, cello, ac- cordeon en percussie ondersteu- nen haar krachtige stem. Theatra- le gebaren maken de chansons voelbaar, ook voor wie geen woord Frans verstaat. Al na een nummer heeft ze de zaal ingepakt. Tijd om bij te ko men geeft ze haar publiek niet. Gedurende vijf kwartier zingt ze, zonder pauze, een groot aantal in- drukwekkende chansons (waar- onder 'Ne me quitte pas', 'Je suis comme je suis' en 'Chaque Fois') een zelfgeschreven Engelstalig lied en twee gesproken monolo- gen. De zwart-wit foto's op het videoscherm dragen bij aan de sfeer, die echter vooral wordt be- paald door de Franse muziek. Als ze na een half uur chansons plotseling een Nederlandstalige monoloog uitspreekt, is dat zelfs een beetje schrikken, net zoals het even omschakelen is wanneer ze 'Rib the ribbon' zingt. Ze passen echter naadloos in het program ma, waarvoor inderdaad lef nodig was om het te durven maken. Zo populair is Franstalige muziek immers niet meer in ons land. Dat lang niet alle bezoekers haar tek sten verstaan, vindt ze geen pro- bleem: „Misschien komt het ac cent nog iets meer te liggen op het gevoel dat ik wil overbrengen. De klank van de taal en de emotie, dat is mijn verhaal'zei ze in het AD Magazine. Overigens worden de liedjes op de dvd Au Suivanf ondertiteld. Op deze dvd staan naast de chan sons een groot aantal opnamen van Wende Snijders met het Me- tropole Orkest. Ook de twee thea- termonologen staan op het 130 minuten durende schijfje, evenals dertien impressies van het afgelo pen jaar. Maar hoe mooi het schijfje ook is, wie de gelegen- heid heeft doet er goed aan Wen de Snijders de komende maanden live in de theaters te gaan zien. Al zal dat zeker niet meevallen. Dankzij de goede recensies en de vele aandacht, is het grootste deel van de tachtig voorstellingen in- middels uitverkocht. Wende Snijders is binnenkort te zien in de volgende regiotheaters: 1/10 De Stoep Spijkenisse, 6/10 Fortis Theater ad Schie Schie dam, 29/10 Isala Theater Capelle a/d IJssel, 30/11 Theater Zuid- plein Rotterdam, 27/12 De Tuyter Krimpen aan den IJssel en 11/5 Het Kruispunt Barendrecht. Voor meer informatie: www.wende.nu. door Martha de Graaff Zaterdag 1 oktober gaat de foto- grafische uitputtingsslag om 9.00 uur 's ochtends van start om de daaropvolgende ochtend pas weer te eindigen. Het startpunt is de ex- positieboot 'Kunst aan de Kade' aan de Wijnhaven 20a. Deelne- mers krijgen om de vier uur, vier nieuwe thema's, waarop ze hun fo- tografische hoogstandjes kunnen botvieren. Het idee van een fotomarathon is niet nieuw. Het wordt al jaren ge- organiseerd in onder andere Lissa- bon, Wenen en Kopenhagen. Me- deorganisator Martijn Andernach: „Een Portugese vriendin van mij, wonend in Rotterdam, vertelde mij over het concept 'fotomarathon'. Omdat zij hier zelf zo enthousiast over was, wilde zij dit opzetten in Rotterdam, in samenwerking met Fotogroep Rotterdam, waartoe ik- zelf ook behoor. Toen wij het idee naar voren brachten, was iedereen direct enthousiast. Zo is de fotoma rathon ontstaan. Grenzen, kaders en beperkingen zijn er niet. Een etmaal lang is er plaats voor zowel krankzinnige, burgerlijke als belachelijke ideeen. Gebruik de Euromast als statief, neem soepstengels als inspiratie- bron of laat een brandweerauto je favoriete stadsduif belichten. Het enige dat telt is dat de 'schrijver met licht' zijn deadlines haalt en op tijd aankomtt op het volgende check-point. Hier krijgt de deelne- mer zijn stempeltje. De fotomarathon is niet alleen je zelf uitdagen en winnen. Foto- vreugde staat voorop, aldus Ander nach. De organisatie doet er alles aan om een fijne sfeer te scheppen waar zowel amateurs, professio nals, als enthousiaste fotoliefheb- bers zich kunnen uitleven met hun analoge of digitale camera. Zo zijn de check-points ludieke plekjes in Rotterdam, bijvoorbeeld de Tuin aan de Kralingse Plas, Theater Bep en de in Rotterdam wereldberoem- de 'IJssalon'. De drijvende startlo- catie 'Kunst aan de kade', wordt ook gebruikt als hotspot, een plek waar deelnemers gedurende de ge- hele marathon terecht kunnen. Andemach: „De hotspot is een voormalige Rotterdamse Foto- theek, in de Pannekoekstraat in Rotterdam. Voor meer informatie over de 'Rotterdamse Fotomarathonen inschrijvingen kun je surfen naar www.fotomarathon.nl. Ook kun je bellen naar Martijn Andernach: 06-48034224 of Annemiek Wen- sing: 06-14516178. Zaterdag 1 oktober gaat in Rotterdam een fotografische uitputtingsslag van start. Deelnemers aan de Fotomarathon krijgen om de vier uur, vier nieuwe thema's, waarop ze hun fotografische hoogstandjes kunnen botvieren. foto: Rob Kamminga plek die altijd gezellig is. Er wordt muziek gedraaid, er kan een spel- letje gespeeld worden en uiteraard ontbreekt het hier nooit aan koffie. Deelnemers kunnen naast gezellig- heid, ook technische ondersteu- ning verwachten en kunnen hier hun uitrusting neer te zetten. Na tuurlijk is het niet verboden om even te gaan slapen in een hoek van de bank. Als de deadline maar gehaald wordt", zegt hij streng Maar soms is energiedrankje of ha- zeslaapje niet meer genoeg om de hersenen creatief te prikkelen. Daarom is er, tussen de bedrijven door, plaats gemaakt voor een 'wa ke-up yoga sessie', een gratis be- zoek aan het fotomuseum en een nachtpicknick. Het resultaat van de 24 uur duren de survival is per fotograaf, 24 fo to's. De daarvoor opgeofferde bloed, zweet en tranen worden, bij voldoende kwaliteit, beloond. Een deskundige jury bekijkt de mees- terwerken en roept verschillende winnaars uit, onder andere in de categorie 'Beste Foto'. Maar de eeuwige roem, de prijs der prijzen gaat naar de fotograaf die 24 uur lang, over de hele linie, het beste heeft gepresteerd. Constant scherp blijven, alle deadlines halen, jezelf overtreffen, 24 uur lang. Dat is waar het om draait, dat is wat wordt beloond. De winnende serie en de drie beste foto's worden ge- exposeerd bij 'Urban Photos', de wo 19 t/m zo 23 oktober 14.00 19.30 uur Reserveren: (010) 484 33 33 of www.luxortheoter.nl •GROOT ASSORTIMENT •SCHERPE PRIJZEN •ALLES UIT VOORRAAD LEVERBAAR •VAKKUNDIG ADVIES •OOKTELEFONISCH BESTELLEN HP C6656A ZWART CARTRIDGE HP no. 56 zwarte inkt patroon (19 ml). CORRECTPRIJS EXCL.BTW Art.nr. 242344 INCL. BTW 18.98 ADOBE PHOTO ELEMENTS 3.0 Bewerkc eenvoudlg op de PC. CORRECTPRIJS EXCL.BTW Art.nr. 287067 INCL. BTW 129.71 kwaliteit met een maximum resolutie van 5760 geoptimaliseerde dpi. Perfecte afdrukken zonder randen evenaren fotolabokwaliteit dankzij EPSON QuickDry™- zeskleureninkten. Afm. 49.2x29x22.8 cm. EPSON STYLUS PHOTO 935 KLEURENPRINTER Stand-alone oplossing om foto's at te drukken vanaf de meeste typen geheugenkaarten. Uitstekende CORRECTPRIJS EXCL.BTW Art.nr. 260871 INCL. BTW 83.24 KNIP UIT PRIJS EXCL.BTW NETVISION PCI-CARD Wireless network PCI Card geschikt voor 802.11 b 11 Mbps J netwerken. *rnRRFPTPm iq tftsfn jjNLEVERINGVAN DEZE BON Annr. 280164 INCL. BTW 17.85 PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. ALLE PRIJZEN ZIJN EXCL. BTW TENZIJ ANDERS VERMELD WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Zondag 2 oktober geopend van 12.00-17.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2005 | | pagina 23