HOBBY
PERSONAL A/V
[3
Speelscenes en muziek versterken elkaar in voorstelling Amadeus'
Leef' is een film over het leven zelf
mmmmm
wdfrmmmsp
'Kunst uit museum en in huis halen'
DRAADLOZE
FM-H00FDTELEF00N
59?
129
5-PAK DVD-RW DISCS
MET 4.7 GB GEHEUGEN
8.79
256 MB SD CARD
maasstad
preview
C";
rn\ - - L-r
BERGWEG 110, ROTTERDAM
I!
ROTTERDAM - In 2006 is
het 250 jaar geleden dat
Wolfgang Amadeus Mozart
werd geboren. Dit zal worden
herdacht tijdens het Mozart-
jaar. Als opmaat daar naartoe
gaat komende zondag de mu-
ziektheatervoorstelling
'Amadeus' van regisseur
Matthijs Riimke in premiere
in het Luxor Theater in Rot
terdam. 'Amadeus' is extra
bijzonder omdat acteur Je-
roen Krabbe na lange tijd te-
rugkeert op het toneel en bo-
vendien veertig jaar in het
vak zit.
ROTTERDAM - Met het
overlijden van Willem van de
Sande Bakhuyzen is Neder-
land vorige week een van zijn
beste filmregisseurs verloren.
Dat blijkt ook weer uit de
voorlaatste film die hij reali-
seerde, 'Leef. Van de Sande
Bakhuyzen wist altijd het
maximale uit zijn acteurs te
halen en verhalen op ijzer-
sterke wijze om te zetten in
beelden. 'Leef mag dan niet
zijn beste werk zijn, ook in
deze film stijgen de makers
weer tot grote hoogte.
www.zwartehand.nl
LUXOR THEATER ROTTERDAM
door Willem Schouten
ROTTERDAM - Het huren
van een schilderij of kunst-
werk is niets nieuws. De
kunstuitleen bestaat al jaren.
Maar onlangs heeft De Arto-
theek een bekend fenomeen
in een nieuw jasje gestoken.
Drie maanden lang een
muurschildering 'huren'?
Genieten van een interactief
kunstwerk dat dwingt stil te
staan bij het leven? Met het
project 'Het nieuwe huren'
wil De Artotheek kunst van
de openbare ruimte naar de
prive-sfeer brengen. Bedenk-
ster Esther Didden: „Met dit
project halen mensen kunst in
huis wat normaal alleen in
musea of in parken staat."
v kjr—5?
Bij Correct aan de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u
op de hobby en personal audio afdeling een grote
collectie hobby elektronica zoals scanners,
hoofdtelefoons, satelliet sets, kabels, pluggen, e.d.
Van wereldontvangers tot discmans en MP3 spelers,
van CD radiocassetterecorder tot klokradio.
Alles is direct uit voorraad leverbaar.
SENNHEISER RS-115
864MHZDRAADLOZE
FM-H00FDTELEF00N
Draadloze hoofdtelefoon met
docking station die de meegeleverde
oplaadbare accu's oplaad. Of u nu in
de keuken, op zolder of op de bank
zit, overal kunt u ongestoord
draadloos genieten van uwfavoriete
muziek. Bereiktot 100 meter.
C0RRECTPRIJS
LOGITECH HARMONY 688
UNIVERSELE
AFSTANDSBEDIENING
Bedien uw hele thuis-
entertaimentsysteem met slechts
een druk op een knop! Selecteer
gewoon een activiteit zoals 'Watch
TV' [Tv kijken] of Watch a Movie'
[Film kijken] en uw Harmony-
afstandsbediening evalueert de
status van al uw onderdelen en
verzendt vervolgens de juiste
opdrachten, zodat uw systeem
precies doet wat u wilt.
MAXELL DVD-RW
4.7 GBHEROPNEEMBARE DISC
Met deze heropneembare disc kunt
u totaal 120 minuten perfecte
DVD-kwaliteit opnemen.
TRAXDATA 256MB SD CARD
SD-Memorycardmeteen
opslaggeheugen van 256 MB.
C0RRECTPRIJS
ZONDAG 9 OKTOBER
GEOPEND VAN 12.00-17.00 UUR
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur,
donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
Zondag geopend van 12.00-17.00 uur
DONDERDAG EN VRUDAG K00PAV0ND TOT 214)0 UUR
Woensdag 5 oktober 2005
CORRECT
tx51
„Ik heb niets met leeftijden, nfets
en ik realiseer me ook niet dat
veertig jaar een enorme tijd is",
zegt Jeroen Krabbe over zijn jubi-
leum als acteur. „Ik zie alleen aan
mijn kinderen en kleinkinderen dat
ik ouder aan het worden ben." Hij
stond op het toneel met mensen als
Ko van Dijk, Anne-Wil Blankers
en Mary Dresselhuijs, maar na
1985 was hij vrijwel alleen nog te
zien in grote internationale speel-
films. Op het witte doek speelde
hij eerder Beethovens secretaris in
'Immortal Beloved' en speelde hij
in 'Shadowman' met Tom Hulce,
de ster uit de met acht Oscars be-
kroonde ftlmversie van 'Amadeus'
van regisseur Milos Forman uit
1984, waarvoor het toneelstuk als
basis diende.
Marc-Marie Huijbregts en Jeroen Krabbe spelen de hoofdrollen in de muziektheatervoorstelling
'Amadeus'. De filmversie van 'Amadeus', van regisseur Milos Forman uit 1984, diende als basis
van de voorstelling. foto.Joris van Bennekom
De muziektheatervoorstelling
'Amadeus' van schrijver Peter
Schaffer is geen documentaire
over het leven van Wolfgang
Amadeus Mozart (1756-1791).
Schaffer heeft zich bij het schrij-
ven van het stuk laten inspireren
door bestaande brieven, biogra-
fieen en composities. Centraal
staat de Weense hofcomponist An
tonio Salieri, die terugkijkt op zijn
leven en de laatste levensjaren van
Mozart. Door de vertekening van
de tijd is 'Amadeus', ook in deze
nieuwe vertaling van Carel Alphe-
naar en Arthur Belmon, een inge-
nieus spel van geruchten en werke-
lijkheid. Het stuk werd in 1979
voor het eerst opgevoerd en was
wereldwijd een groot succes.
Als de jonge Wolfgang Amadeus
Mozart (Marc-Marie Huijbregts)
aan het Weense hof wordt geintro-
duceerd maakt hij met zijn godde-
lijke muzikale talent grote indruk.
Mozart gedraagt zich brutaal en
ongemanierd. Maar waarom heeft
God juist hem een dergelijk groot
talent gegeven, vraagt Salieri (Je
roen Krabbe zich af en hij wordt
zich bewust van zijn eigen middel-
matige talent. Verteerd door af-
gunst en jaloezie probeert hij het
schepsel dat hem bedreigt te ver-
nietigen. Salieri drijft Mozart tot
de rand van krankzinnigheid. Tjits-
ke Reidinga speelt in het stuk Mo
zart's geliefde Constanze Weber.
Cabaretier Marc-Marie Huijbregts
lijkt in eerste instantie bepaald
geen voor de handliggende keuze
om de rol van Mozart te spelen.
„Toen Matthijs mij benaderde
bleek dat hij mij zo duidelijk voor
zich zag in deze rol, dat ik niet an-
ders kon dan op zijn visie vertrou-
wen", stelt Huijbregts zelf. „Dit
stuk is prachtig en de keuze voor
Marc-Marie sprak me erg aan",
vult Jeroen Krabbe aan. Nadat hij
voor televisie een serie had ge-
maakt over de geschiedenis van
het Nederlandse toneel, was het
bovendien gaan kriebelen. Hij wil-
de niets liever wilde dan zelf ook
weer eens het toneel op gaan.
De overige rollen in 'Amadeus'
worden vertolkt door de zeven mu-
sici van het Amadeus Theater En
semble, een gelegenheidsensemble
onder leiding van Laurens de Boer.
Zij zijn de schijngestalten die
rondspoken in het hoofd van Salie
ri en die niet tot zwijgen te brengen
zijn. Alle muziek wordt ter plekke
gefabriceerd. De vele fragmenten
van Mozart's muziek worden in
originele bezetting gebracht en een
viertaMozart-opera' s-in-vijf-mi-
nuten, in een bewerking van Lau
rens de Boer, die ook een aantal
nieuwe stukken componeerde voor
deze productie. Musici en hoofd
rollen vormen samen een groot
muzikaal ensemble in tekst en mu
ziek.
'Amadeus' is volgens de makers
zowel toneel als muziektheater.
„De term muziektheater is voor
'Amadeus' te beperkt, want dat
gaat uit van muziek en dit stuk gaat
uit van de rollen", vindt Jeroen
Krabbe.Regisseur Matthijs Riim
ke heeft eigenlijk een nieuw soort
muziektheater gecteeerd." Ook
Marc-Marie Huijbregts is zeer te
spreken over deze aanpak: „In de
ze uitvoering versterkt altes elkaar.
De speelscenes maken de muziek
begrijpelijker en door de muziek
wordt het spel rijker. Het maakt de
jaloezie van Salieri en de godde-
lijkheid van Mozart inzichtelijk en
de onmogelijkheid van Constance
om Mozart te bereiken duidelijk.
Bovendien verhevigt die schitte-
rende muziek het conflict."
'Amadeus' is van 6 tot en met 15
oktober te zien in het Luxor Thea
ter in Rotterdam premiere zondag
9 oktober) en daarna tot en met 8
december in tien Nederlandse the
aters. Reserveren: 010-484.33.33
ofwww.luxortheater.nl. Voormeer
informatie: www.amadeusdevoor-
stelling.nl.
door Vincent Wernke
In augustus 2004 werd bij regis
seur Willem van de Sande Bak
huyzen darmkanker ontdekt. Voor
veel mensen zou dit wellicht het
moment zijn om rustiger aan te
doen en te gaan genieten van het
leven. Voor Van de Sande Bak
huyzen bestond het leven echter
voor een belangrijk deel uit wer-
ken. Film was zijn leven, getuige
deze uitspraak uit een interview
met de maker van onder meer 'Fa-
milie', 'Cloaca' en 'LepeT: „Als ik
film ben ik niet met ziek zijn bezig.
Alles wat ik maak, is mooi meege-
nomen. Ik ben me er bewust van
dat ik misschien toch wel een hoop
tijd minder heb."
In 'Leef', een film van de onlangs overleden regisseur Willem van de Sande Bakhuyzen, draait het om Anna en Paul en hun twee
lastige dochters. De regisseur overleed een dag voor de premiere van de film aan kanker. foto: victor Arnolds
wo 19 t/m zo 23 oktober 14.00 19.30 uur
Reserveren: (010) 484 33 33
ol www.luxortheirter.nl
Mede dankzij zijn gedrevenheid
rondde Van de Sande Bakhuyzen
in het laatste jaar van zijn leven
nog drie speelfilms af. 'LepeT ver-
scheen onlangs op dvd, 'Leef ging
vorige week in premiere tijdens het
Nederlands Filmfestival en begin
volgend jaar verschijnt nog de
Giphart-verfilming 'Ik omhels je
met duizend armen'. 'Leef, net als
'Familie' en 'Cloaca' naareen sce
nario van Maria Goos, is een film
over het leven zelf, zoals de regis
seur dat benadrukte. Triest genoeg
overleed Van de Sande Bakhuyzen
een dag voor de premiere. Maar
het feest in Utrecht ging door, zo
als hij dat had gewild.
'Leef toont heel duidelijk de kwa-
liteiten van de regisseur die het vak
leerde op de set van 'Goede Tij-
den, Slechte Tijden' nadat hij eer
der vooral in het theater had ge-
werkt. De scenario's van Maria
Goos worden veelvuldig geroemd,
maar in de handen van Willem van
de Sande Bakhuyzen kwamen haar
schrijfsels het best tot hun recht.
Hij weet haarfijn de rake dialogen
van Goos in beelden om te zetten.
Een goed voorbeeld is de scene in
'Leef waarin het gezin waar het in
deze film om draait aan tafel zit
voor het ontbijt.
In enkele minuten maken we ken-
nis met vijf personages, die alle-
maal ergens mee zitten. Door een
scherpe montage wordt het drama
voelbaar. Als kijker weet je na een
scene dat er flink wat onder de op-
pervlakte zit dat er in het restant
van de film onvermijdelijk uit zal
komen. Aan het slot van deze ster-
ke scene smijt vader Paul (Peter
Blok) een glas melk in het gezicht
van zijn dochter Robin (Sarah Jon-
ker). „En waag het niet haar te ver-
dedigen", bijt hij zijn vrouw Anna
(Monic Hendrickx) toe. Het feest
kan beginnen.
Anna leidt een druk leven. Ze heeft
een eigen vroedvrouwpraktijk, is
getrouwd met Paul en heeft twee
'probleemdochters'. Isabelle (Sop
hie van Winden) heeft een hart-
kwaal, terwijl Robin een extreem
lastige puber is die zich van nie-
mand iets aantrekt. Anna heeft al
tijd gedroomd van een carriere als
schrijfster. Op een bepaald mo
ment vindt ze dat het moment daar
is om een traumatische gebeurtenis
uit haar verleden aan het papier toe
te vertrouwen. Haar moeder (An
ne-Wil Blankers), een voormalige
toneelactrice, speelt een cruciale
rol in deze gebeurtenis. Terwijl ze
haar verleden op papier zet en haar
verhaal aan verschillende mensen
laat lezen, speelt zich in het leven
van Anna een aantal dramatische
gebeurtenissen af die uiteindelijk
leiden tot een uitbarsting.
'Leef komt wat aarzelend op
gang, maar als de plot eenmaal
staat, komt ook de film los. Dat
Maria Goos dialogen kan schrijven
weten we uit eerder werk en dat
Willem van de Sande Bakhuyzen
die dialogen op ijzersterke wijze
uit zijn acteurs krijgt, is ook niet
nieuw. Vooral Monic Hendricks
laat weer eens zien waarom steeds
meer mensen haar de beste Neder
landse actrice van dit moment vin-
den. 'Leef bevat een groot aantal
schitterende scenes, zoals de eerste
genoemde ontbijtscene en het mo
ment waarop Anna ontdekt dat
haar man vreemdgaat met zijn
blonde collega (Tanja Jess).
Ondanks alle ellende blijkt 'Leef
aan het slot een optimistisch werk.
Het is daarom niet vreemd dat Wil
lem van de Sande Bakhuyzen de
medewerkers opdroeg om de pre
miere van hun film ondanks zijn
overlijden te vieren zoals gepland.
Vanzelfsprekend kreeg hij na de
premiere in Utrecht een staande
ovatie, die meer dan terecht was.
Willem van de Sande Bakhuyzen
had nog zo veel moois willen ma
ken, maar kreeg daarvoor de tijd
niet meer. Hij werd 47 jaar oud. Na
'LepeT en 'Leef is het nu alleen
nog uitkijken naar zijn laatste film
'Ik omhels je met duizend armen'
Een film waarin de dood een be-
langrijke rol speelt.
vanmaandagtotenri
met f rites, verse salade
enwarmeqroetiteti
Rotterdam (2x) - Schiedam - Delft (2x) - Oud-Beijerland - Barendrecht - Breda - Vlaardinqen
Bergen op Zoom - Dordrecht - Capelle ad IJssel - Scheveningen - Zwijtidrecht - Houten
Het project is een initiatief van de
Artotheek. Het gaat nu nog om een
proef, maar volgens de bedenkster
zijn de readies zo goed dat een
vervolg hoogstwaarschijnlijk is. Al
zijn er nog wel wat kleine obsta-
kels te overwinnen. Didden: „Zo
moeten we onder andere de huur-
tarieven nog verzinnen. Want wat
kost bijvoorbeeld een muurschil
dering die maar drie maanden blijft
zitten? Het blijkt erg lastig te zijn
om aan sommige kunstwerken een
MBBM M
Rietje Mandos staat bij de persoonlijke muurschildering in haar
woonkamer. Op de tekening staan onder andere haar
kleinkind, broertje en zus. De bomen zijn geinspireerd op de
planten in Mandos tuin. Over drie maanden wordt het
kunstwerk weer weggehaald, omdat dan de huurperiode is
afgelopen. foto: Otto Snoek
prijskaartje te hangen."
Yvonne Kijns is een van de eerste
klanten die De Artotheek heeft
mogen verwelkomen. Zij is voor
de komende drie maanden in het
bezit van een kunstwerk van Peter
Westenberg. Het kunstwerk met de
titel 'Goed jaar. Slecht jaar' is een
soort kalender waarop haar man en
zij elke dag een slechte en een goe
de ervaring moeten krabbelen.
Kijns, met een lach op haar ge
zicht: „Mijn man verzuchtte na een
paar dagen invullen: 'Wat een saai
leven heb ik eigenlijk'."
Volgens Westenberg is dat precies
wat hij voor ogen had toen hij het
kunstwerk bedacht. „Door het in
vullen houden de mensen zichzelf
een spiegel voor. Het kunstwerk
vraagt de huurder een soort dag-
boek bij te houden. Hierdoor wor
den mensen gedwongen na te den-
ken over hun leven."
Naast Westenberg doen er nog
twee kunstenaars mee aan het pro
ject. Nataja Kensmil maakt speci-
aal voor 'Het nieuwe huren' uiterst
persoonlijke muurschilderingen.
Zo maakte zij bij een vrouw thuis
een schildering in de woonkamer
met daarop onder andere haar
kleinkinderen. Na drie maanden
wordt de muurschildering overge-
schilderd, omdat dan de huurperio
de is afgelopen. Didden: „Mensen
huren kunst bij ons voor een be-
paalde periode, zo ook met deze
muurschildering. Na drie maanden
brengen we de muur gewoon weer
terug in de oude staat. Het is name-
lijk niet de bedoeling dat dadelijk
iedereen in Rotterdam een muur
schildering heeft van Kensmil."
Jeroen Eisinga is de derde kunste-
naar die aan het project meedoet.
Hij maakte een machine, met de
naam 'draagbaar museum', die el
ke dertig minuten een zeepbel uit-
blaast. Volgens de kunstenaar is de
machine een synoniem voor de he-
dendaagse kunstwereld. „Mijn ap-
paraat is heel groot, maar meer dan
een miezerig zeepbelletje per half
uur komt er niet uit. Hetzelfde zie
je bij musea; dat zijn grote instel-
lingen met heel veel geld, maar
meestal komt daar ook niet meer
uit dan een paar zeepbellen."
Art.nr.
285433 I
Art.nr.
293382 I
C0RRECTPRIJS
Art.nr.
298323
C0RRECTPRIJS
Art.nr.
3012951
Logitech