maasstad K Onverwachte wendingen in 'Elizabethtown' Graffiti spuiten in de Bibliotheek Rotterdam uitqaans agenda Onbeperkt hamburgers eten een uur bowlen 10,-p.p. Tijdelijke actie lot half riovember zondag t/m doriderdag Frozen op het toneel in Isala Dans in de Schouwburg DOK 99 Straatweg 99, Rotterdam, 010 - 422 07 48 www.dok99.nl Wij zijn er trots op, na onze verbouwing u opnieuw te mogen begroeten. Vanaf 10 november kunt u als vanouds genieten van ons traditionele Chinees Teppan Yaki restaurant. Uw gastheer dhr. L.K. Yam heet u van harte welkom. Alexandrium III THEATER ROTTERDAM - Ergens in 'Elizabethtown' pakt een van de hoofdpersonen een koffer in. Bovenop de baggage ligt de cd 'Love is hell' van Ryan Adams. Regisseur Cameron Crowe is duidelijk fan van het werk van deze Ameri- kaanse singer/songwriter, want 'Elizabethtown' bevat drie nummers van Ryan Adams. Daarnaast zijn nog zo'n dertig andere songs in dit bijzondere feelgood- sprookje te horen. ROTTERDAM - Wethou- der Hulman ramde vorige week met een grijpmachine symbolisch de poort open naar een nieuw Oude Luxor Theater. Daarmee is de voorgenomen sloop van dit bijna negentig jaar oude the ater aan de Kruiskade in het centrum van Rotterdam voorlopig van de baan. De komende drie jaar zal het theater gewoon open blijven nu de plannen voor een nieuw middentheater voor lopig zijn opgeborgen. it. podium HNMNHkort ROTTERDAM - Heb je al tijd al willen leren hoe je een striptekening maakt? Of leer je liever hoe je graffiti op de muren spuit? Het kan in de Rotterdamse Bibliotheek, want bibliotheken zijn meer dan plekken waar alleen maar boeken kunnen worden gehuurd. Om deze stelling kracht bij te zetten, staan de maanden november en de- cember bij de Rotterdamse Bibliotheek in het teken van strips en animaties. Geduren- de de hele maand zijn er workshops, filmvertoningen en exposities waarin alle fa- cetten van het getekende ver haal en film voorbij komen. Woensdag 9 riovember 2005 HaTflbwrgerBowlen (min. 4 pers.) CHiNlfcf - JAPW (T6PPAN YAK!) /PKlMKHIENRf/IAURANT Gratis parkeren. Wij serveren ook uw lunch. Onze keuken isgeopend van maandag t/m zondag van 12.00 tot22.30 uur. Watermanweg 129 Rotterdam Tel.: 010 - 220 55 19 Fax: 010 - 220 55 12 voor meer informatie: www.restaurant-asia.nl Erven Boonstra BV, Piekstraat 21 h, Rotterdam Alcatraz. Alcatraz is een theater- spektakel op basis van totaalbele- ving. Het is bedoeld voor bedrij- ven en groepen particulieren. Lo- catie: Piekstraat 15e, Rotterdam, t m 31 dec (beh. zo ma di wo do); 19.00-23.00 Luxor Theater, Posthumalaan 1, ROTTERDAM Cameretten. De opzet van deze 40ste editie is als vanouds. Negen deelnemers, die geselecteerd zul- len worden uit circa 75 kandidaten, strijden (drie per avond) om een plaats in de finale (zaterdag) waar- in het vervolgens om het winnen van de jury-, en/of publieks- en/of persoonlijkheidsprijs gaat. t/m 26 nov; 20.00 Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25, ROTTER DAM De Rollende Road Show. Door Wunderbaum (ex-Jonghollandia). Vanuit een mobiel zendstation on- derzoekt Wunderbaum structuren, verhalen en toevalligheden. Met medewerking van inwoners van verschillende Rotterdamse stads- wijken maakt Wunderbaum een inventarisatie van de stad. t/m 19 nov; 20.30 Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25, ROTTER DAM, Grote Zaal Platonov. ro theater. Platonov is een van de vroegste toneelteksten van Anton Tsjechov en gaat over een gefrustreerde dorpsonderwij- zer die zijn omgeving en zichzelf volledig te gronde richt. regie: Ali- ze Zandwijk. t/m 20 nov; 19.30, zo. 14.30 De asielzoeker. De asielzoeker (2003) van Arnon Grunberg be- handelt grote thema's als de teloor- gang van utopie en illusie, de noodzakelijkheid van seks, het failliet van sociale verbanden en de fundamentele eenzaamheid van de mens. Regie: Johan Simons, NT- Gent. t/m 24 nov; 20.15 Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25, ROTTER DAM, Kleine Zaal Kamp: Hotel Modern. Een enorme maquette van Auschwitz vult het podium. Overvolle barakken, een spoorlijn, een poort met de woor- den "Arbeit macht frei". Hotel Modern probeert zich het onvoor- stelbare voor te stellen: de grootste massamoord in de geschiedenis, gepleegd in een stad die speciaal hiervoor werd gebouwd. t/m 18 nov; 20.30 Geliefd monster. Geliefd monster van Javier Tomeo 1931is een an- kerpunt in de Spaanse literatuur van de 20e eeuw. Het hoofdperso- nage heeft een sollicitatiegesprek dat een nogal bizarre vorm aan- neemt. De chef personeelszaken stelt uiterst intieme vragen waar- door het gesprek ontaardt in een absurde, wederzijdse biecht. 19 nov; 20.30 Hond in de nacht (9+). De vijftien- jarige Daan is detective en autist. Met een acteur, twee poppenspe- lers, rijdende archiefkasten en een scherm met geprojecteerde com- puterbeelden volgen we zijn speur- tocht naar de moordenaar van de hond van de buurvrouw. 20 nov; 15.00 Theatergroep MAX: Goud (10+). Goud vertelt over prachtige prin- sen en romantische liefde in de ge- heimzinnige wereld van harems. Goud vermengt verhalen uit dui- zend-en-een nacht met de levens- lessen van een moeder aan haar dochter die gaat trouwen. 23 nov; 19.30 Theater Zuidplein, Zuidplein 60- 64, ROTTERDAM, Grote Zaal The Price (van Arthur Miller). Twee uren prachttoneel. Met dia- logen die klinken als vuurwerk en een gedroomde rol voor de oude Kraaijkamp, en een uitmuntende cast, t/m 19 nov; 20.00 Bestia den Politika Antillen in Nederland. Teatro Luna Blou. Dit twee uur durende spektakelstuk gaat over beesten die de buik hele- maal vol hebben van de lokale Cu- raijaose politiek. Ze besluiten daar- om de boel over te nemen en gaan met de lokale politici in debat. De beesten houden de politici een spiegel voor. De voertaal is Papia- ments. 20 nov; 20.00 Ivo Niehe: De Theater Show. Emotionele en lachwekkende her- inneringen uit dertig jaar tv-werk, geillustreerd met uniek beeldmate- riaal. Niehe vertelt, zingt bekende nummers die hij voorziet van eigen teksten, teistert de toetsen van de vleugel en leest voor. Regie: Haye van der Heyden. 24 nov; 20.00 Theater Zuidplein, Zuidplein 60- 64, ROTTERDAM, Kleine Zaal Het Lab: Zoals de dag (8+). Het is tijd om te gaan slapen en dan be- gint het piekeren. Je bent bang voor het donker en voor je eigen gedachten. 20 nov; 14.15 Bibliotheektheater, Hoogstraat 110, ROTTERDAM Rooyackers, Kamps Kamps:'4?' (try-out). Een nieuw programma. Zo'n programma dat je niet ziet aankomen. Dat er ineens is. Dat weer totaal anders is dan hun vori- ge. t/m 19 nov; 20.30 Belle of geen talent voor onge- schiktheid. Van Theatergroep de Kern komt het stuk over Belle van Zuylen, een zeer begaafde adelijke dochter uit de 18e eeuw. Haar op- standige visie op het vrouwenbe- staan, haar politieke analyses maar vooral haar meesterlijke literaire stijl, spreken moderne mensen blijkbaar nog altijd aan! 24 nov; 20.00 (inleiding) 20.30 (voorstel- ling) Jeugdtheater Hofplein, Ben- themstraat 13, ROTTERDAM, Shakespearezaal Ik denk heel veel vandaag maar vraag me niet waaraan. In verband met het twintigjarig bestaan van Jeugdtheater Hofplein vanavond de voorstelling: Ik denk heel veel vandaag, maar vraag me niet waar aan van Tonje Langeveld. 18 nov; 20.30 Jeugdtheater Hofplein, Ben- themstraat 13, ROTTERDAM, Theater 222 Spetterende Jubileumshow. In ver band met het twintig jarig bestaan van Jeugdtheater Hofplein is er in november een Jubileumshow te zien waarbij de mooiste, grappig- ste en meest indrukwekkende sce nes van de afgelopen decennia sa- mengevoegd zijn in een adembe- nemende voorstelling. t/m 27 nov (beh. ma); vr. en za. 19.00 zo. 14.00 Hurley Burly. In verband met het twintigjarig bestaan van Jeugdthe ater Hofplein vanavond de voor stelling: Hurley Burly van Stich- ting de Praktijk met Sieger Sloot. 19 nov; 20.00 Totdat het doek valt. In verband met het twintigjarig bestaan van Jeugdtheater Hofplein vanavond de voorstelling: Totdat het doek valt van Theatergroep Linke Soep. 20 nov; 20.00 TX51 door Vincent Wernke Verwonderlijk is dit overigens niet, want Cameron Crowe werkte jarenlang als muziekverslaggever voor het befaamde magazine Rol ling Stone. Muziek is een onmis- baar onderdeel van zijn leven. Cro we is getrouwd met zangeres Nan cy Wilson van popgroep Heart en ook in zijn films speelt popmuziek altijd een belangrijke rol. Zo was 'Almost Famous' gebaseerd op zijn ervaringen als verslaggever en zit ook in zijn andere filmwerk ('Jerry Maguire', 'Vanilla Sky', 'Singles') veel muziek. Ook zijn meest recente film, 'Eli zabethtown' met in de hoofdrollen Orlando Bloom en Kirsten Dunst, 'Elizabethtown' met in de hoofdrollen Orlando Bloom en Kirsten Dunst, zit boordevol muziek. Zo ongeveer elke scene wordt 'versierd' met een song. Een enkel herkenbaar nummer, maar veelal minder bekend werk. foto: Rob Kamminga zit boordevol muziek. Zo ongeveer elke scene wordt 'versierd' met een song. Een enkel herkenbaar nummer, maar veelal minder be kend werk. Op het eerste gezicht lijken meer dan dertig songs in een film van dik twee uur wellicht een beetje te veel van het goede, maar Cameron Crowe heeft de muziek met zorg uitgezocht. Nergens gaan de songs overheersen of irriteren. Wat opvalt, is dat verhaal, beeld, personages en muziek een onlos- makelijk geheel zijn. En samen vormen deze elementen bovendien een van de leukste films van het jaar. Orlando Bloom speelt de succes- volle schoenontwerper Drew Bay lor, die werkt voor een sportschoe- nengigant. Alles in zijn leven draait om zijn werk. Aan het begin van de film staat zijn wereld op in- storten. Een door hem ontworpen sportschoen blijkt niet te deugen. Het bedrijf lijdt daardoor een fi- nanciele strop van 972 miljoen dollar. En dat zou je voor het ge- mak kunnen afronden op een mil- jard dollar, wrijft zijn baas er sub- tiel in voordat hij Drew op straat zet. Als hij op het punt staat om zelfmoord te plegen, krijgt Drew een telefoontje dat zijn vader is overleden. Zijn moeder en zus vra gen hem om zijn vader in Eliza bethtown op te halen. In het vliegtuig blijkt hij de enige passagier in de tweede klas. Ste wardess Claire (Kirsten Dunst) biedt hem vervolgens aan om in de eerste klas plaats te nemen. Ook daar blijft ze hem aandacht geven en vragen stellen. Drew heeft daar eigenlijk geen zin in, maar voelt zich op de een of andere manier toch tot haar aangetrokken. Als ze op het vliegveld afscheid nemen, blijkt ze haar telefoonnummer ach- terop de routebeschrijving te heb ben geschreven. Nadat hij in Eliza bethtown heeft kennisgemaakt met zijn familie, besluit hij 's avonds laat om Claire te bellen. Het eerste, bijna eeuwig durende telefoonge- sprek blijkt het begin van een bij zondere vriendschap. 'Elizabethtown' is een feelgood- sprookje, maar wel een die bepaald niet dertien in een dozijn is. Tel- kens wanneer je denkt dat de film naar een bepaald punt toewerkt, komt Crowe met een aparte wen ding. Hij heeft daarbij geen bood- schap aan wat het publiek mis- schien wel of niet verwacht en gaat absurde gebeurtenissen niet uit de weg. Zo hangen Drew en Claire de eerste keer letterlijk de hele nacht met elkaar aan de telefoon, rijden ze al bellend naar elkaar toe en be sluiten ze, na de zonsopgang twee tellen te hebben aangeschouwd, al- weer ieder hun eigen weg te gaan. En altijd is daar de muziek die kleur geeft aan de film en het le ven. Drew is een ambitieuze work-a-ho- lic die dankzij de prettig gestoorde Claire gaat inzien dat er meer is in het leven dan werk. Klinkt kief, maar dat is het in 'Elizabethtown' absoluut niet. En als het dan toch te serieus of kief dreigt te worden, laat Crowe de moeder van Drew een tapdansje uitvoeren tijdens een herdenkingsbijeenkomst, richt een rockband op datzelfde feest een vuurzee aan of laat een blind fami- lielid de lege kist van Drew's vader letterlijk met een klap in zijn laat- ste rustplaats neerkomen. Om nog maar te zwijgen over het gekke bruidspaar dat het hotel waar Drew verblijft, heeft afgehuurd voor een megabruiloft. En altijd is er Claire die op de meest aparte momenten het beeld inwandelt en zich met alles en ie- dereen bemoeit. Het is daarom Kir sten Dunst die de show steelt in de ze film, al laat ook Orlando Bloom zien dat hij meer in zich heeft dan spelen in spektakelproducties. Hoogtepunt van de film is de breed uitgemeten autotrip dwars door het typisch Amerikaanse landschap. Bladerend in de speciale knipsel- routeplanner (uiteraard met cd's vol bijpassende muziek) die Claire heeft gemaakt, rijdt Drew met ge- opende ogen de toekomst tege- moet. 'Elizabethtown' is een heer- lijke en absurde film. Zo'n produc- tie waarvoor het woord feelgood- film is uitgevonden. En in dit geval is dat zeker niet negatief bedoeld. Oude Luxor Theater heeft meer levens dan gedacht door Vincent Wernke Toen het Nieuwe Luxor Theater op de Kop van Zuid in 2001 openging, leek het einde voor het oude theater aan de Kruiskade na- bij. Paul de Leeuw programmeer- de het theater in het culturele hoofdstad jaar, maar daarna zou- den de deuren sluiten en moest op de plek een nieuwe theaterzaal met zo'n 700 stoelen verrijzen. Het werd 2002 en het theater bleef open. Pas begin dit jaar leek het doek defmitief te vallen. Leek, want al snel bleek dat het prestigieuze nieuwbouwproject (de Coolsingeltoren) dat ervoor in de plaats zouden komen, niet kon doorgaan. Plannen voor een slot- voorstelling konden in de kast, al wist niemand op dat moment ze ker of het theater werkelijk een doorstart ging of kon maken. Vorige week dinsdag was daar het startsein voor de renovatie die ervoor moet zorgen dat het Oude Luxor Theater nog drie jaar mee kan. „Het is vooral een bouw- en ARBO-technische verbouwing' legt Matja Copier van het Luxor Ook Carrie was aanwezig bij de officiele start van de verbouwing van het Oude Luxor Theater. foto: Rob Kamminga Theater uit. Er komt een nieuwe toneelvloer, er wordt iets gedaan aan de klimaatbeheersing, en een verfje en nieuwe vloerbedekking maken de facelift compleet. „Daarnaast zal ook op technisch gebied nog het een en ander ver- beterd worden. Eind januari, als het International Film Festival plaats vindt, zal het theater voor het eerst weer opengaan. De re- guliere programmering start ver volgens in maart." De afgelopen maanden werd er gediscussieerd over de vraag of geld geinvesteerd moest worden in het Oude Luxor Theater en uit welk potje dat bedrag dan moest komen. Zelfs Paul de Leeuw, die in 2001 de programmering van het theater voor zijn tekening nam, bemoeide zich met de dis- cussie. „Ik ben een uitermate groot voorstander van het behoud van het Oude Luxor", zei hij te- gen het Rotterdams Dagblad. „Ondanks alle beperkingen is het een mooi, oud theater. Het ademt geschiedenis. En dat is belangrijk in een modeme stad als Rotter dam." Uiteindelijk is er nu 1,6 miljoen euro beschikbaar om het theater op te knappen en nog eens een bedrag van 1,68 miljoen euro voor de programmering. Volgens verantwoordelijk wet- houder Hulman vervult het Oude Luxor een belangrijke rol in het culturele leven van de stad en is het belangrijk dat Rotterdam in de behoefte van deze bezoekers voorziet. ..Andere theaters kun nen namelijk slechts zeer beperkt de programmering overnemen", aldus het persbericht van de ge- meente. Maar er is nog een reden om het Oude Luxor weer te ope- nen, misschien nog wel belangrij- ker. Sinds de sluiting van het the ater begon het steeds meer een nare plek te worden. „Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n prachtige locatie in de stad? stelt Marja Copier. „Dan is het dus beter om te investeren en er voor te zorgen dat het weer een levendige en gezellige plek wordt. Het is leuk dat het Oude Luxor weer opengaat en dat het een vrolijke bedoeling gaat wor den." Het Luxor Theater werd in 1917 geopend, maar onderging sinds- dien een aantal grote verbouwin- gen. In 1928 ging de voormalige bioscoop zeven maanden dicht. Het theater werd afgebroken en weer opgebouwd naar een ont- werp van architect J. van Wijn- gaarden. Na de oorlog, waarin het theater in Duitse handen was, werd het andermaal verbouwd. In 1972 was een nieuwe verbou wing noodzakelijk. Naar ontwerp van architect Carel Wirtz werd het complete pand van boven tot onder aangepakt. Begin jaren ne gentig werd er andermaal ge- klaagd over het verouderde thea ter. Uiteindelijk leidde dit tot de bouw van het Nieuwe Luxor The ater en het naderende einde van het oude onderkomen. Directeur Rob Wiegman is in- middels drukdoende om de pro grammering voor het Oude Luxor Theater rond te krijgen. De Oude Dame, zoals het theater ook wel wordt genoemd, leek verloren, maar is vooralsnog weer opge- krabbeld. „Mensen mopperen wel op het Oude Luxor, maar als blijkt dat het afgebroken gaat worden roepen diezelfde mensen als eerste dat het niet mag ver- dwijnen", zegt Marja Copier. „Nu we straks weer opengaan hebben we al de nodige leuke re aches gekregen. Er belde vanoch- tend zelfs iemand op die aanbood om te helpen met schilderen. Dat is natuurlijk aardig omdat daaruit blijkt dat de mensen het leuk vin- den dat het theater weer open gaat.' In het tobeelstuk Frozen van de Britse schrijfster Bryony Lavery komen drie karakters samen rond de moord op het vermiste meisje Rhona. De verhalen van Nancy, de moeder van Rhona, Ralph, haar moordenaar en wetenschapster Agnetha, die onderzoek doet naar het brein van seriemoordenaars, verweven zich gaandeweg tot ijzingwekkende confrontaties. Kan een moeder deze gruwelijke ge beurtenissen ooit achter zich laten? Voor Nancy wordt na een twintig- jarige, pijnlijke odyssee een ont- moeting met haar dochters moor denaar een voorwaarde om te kun nen terugkeren naar het bestaan van de levenden. Maar kan de criminologe Agnetha haar deskundigheid scheiden van het persoonlijk verlies dat zij pro beert te ontvluchten? De voorstel ling is op dinsdag 15 november in Isala Theater in Capelle a/d IJssel- om 20:15 uur. Bel voor meer infor- matieO 10-4586400. De nieuwe voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker Raga for the rainy season A Love Supreme bestaat uit twee delen: Raga for the rainy season is een choreografie voor 9 dansers acht vrouwen en een man - die een reeks variaties brengen op de muziek van een In- dische raga voor het regenseizoen. A Love Supreme is een kwartet waarin twee mannen en twee vrou wen dansen op het gelijknamige legendarische muziekstuk van John Coltrane. Beide choreogra- fieen ademen een totaal verschil lende sfeer, maar tegelijk delen ze een gemeenschappelijke notie van spiritualiteit. De voorstelling is op zaterdag 26 en zondag 27 november in de Gro te Zaal van de Rotterdamse Schouwburg. Voor meer infomatie en kaartverkoop bel met het tele foonnummer 010-4118110 of kijk op www.rotterdamseschouwburg- ,nl. door Willem Schouten Aanleiding voor het thema is de uitgebreide strip- en animatiecol- lectie die de bibliotheek in haar be- zit heeft. Communicatieadviseur van de Rotterdamse Bibliotheek, Yvonne Kremer: „Dit is een mooie kans om dingen die normaal achter gesloten deuren in het archief van de bieb liggen, te laten zien. Daar komt bij dat Rotterdam een rijk stripklimaat heeft." Daarom werkt de Bibliotheek vooral samen met Rotterdamse organisaties zoals de Willem De Kooning Kunstacade- mie, Rotterdam Animation Town en het bekende stripblad Zone 5300. Een van de tentoonstellingen die volgens de communicatieadviseur niet gemist mag worden is 'De keuze van...Peter de Wit'. De teke- naar en schrijver van de bekende strippsychiater Sigmund laat de bezoeker via een kijkje in zijn boe- kenkast kennis maken met de boe ken die hem na aan het hart liggen. Ook zijn er bijvoorbeeld tentoon stellingen over VPRO animatiefi- guur Pumo de Purno en het Rotter damse stripblad Zone 3500. „We hebben geprobeerd een zo gevari- eerd mogelijk programma op te zetten. Voor alle culturen en leef- tijden", aldus Kremer. Qua films ligt het zwaartepunt op 2 december. Dan presenteren de Rotterdamse animatiestudio's Ci- neventura en Coconino zich aan het volwassen publiek doormiddel van een gesprek met het publiek, ondersteund door beelden. Vol gens Kremer is het de bedoeling dat 'bezoekers de sprekers het hemd van het lijf vragen'. Een van de sprekers is regisseur Peter Lind- hout. Hij verteld over zijn creatie 'Colin', een strip en animatiefilm over een homoseksuele cavia. Kin- deren kunnen hun ogen uitkijken bij onder andere 'Shrek 2'en 'The Incredibles'. Voor de mensen die liever zelf ac- tief zijn, vinden er verschillende workshops plaats. Onder de naam "Boefjes met spuitbussen' geven graffitikunstenaars uitleg aan kin- deren van acht tot twaalf jaar over wat er allemaal komt kijken bij het schilderen met spuitbussen. „De leeftijden zijn maar een indicatie. Als iemand van tachtig wil leren graffitispuiten, dan zijn ze van har te welkom", zegt Kremer. Verder zijn er verschillende workshops waarin bezoekers leren hoe een strip wordt getekend. Voor sommige activiteiten moet een kleine entree worden betaald. Voor meer informatie: www.bi- bliotheek.rotterdam.nl.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2005 | | pagina 19