Muzikjunki laaft zich aan de dancescene Anniek Pheifer op haar plek in klassiektoneelstuk Phedre' Films kijken in verre landen als beroep DRAADL00S GENIETEN A 49.9 DRAADLOZE FM-HOOFDTELEFOON 129 19.' maasstad H FESTIVAL Dance World 010 4424878 BERGWEG 110, ROTTERDAM IN-EAR HOOFDTELEFOON Nog een keer voorstelling over Brel op de planken ROTTERDAM EGA bINGLE NIGHT30+ Capelle K-ro SONY 0)0(0 ROTTERDAM - 2006 wordt het jaar waarin Muzikjunki gaat knallen. Althans, daar vindt hij het. wel tijd voor worden. Met z'n nieuwe re lease 'Signs', die binnenkort in de winkels ligt, optredens door clubs kriskras door het land en een vaste draaizater- dag in nieuwste dance- hotspot de B.U.M.B. timmert hij in ieder geval aardig aan de weg. Komende zaterdag, 4 februari, knallen zijn beats weer door de voormalige fietstunnel, tijdens 'Sound of Music', een feestje met een knipoog naar het filmfestival. po stad ROTTERDAM - Toneel- groep Oostpool presenteert met 'Brel 2' een vervolg op het zo gewaardeerde 'Brel, de zoete oorlog'. Acteur Je- roen Willems ontving in 2004 de Louis d'Or voor zijn rollen in laatstgenoemde pro- ductie. ROTTERDAM - Het Natio- nale Toneel speelt dit sei- zoen onder meer de klassie- ker 'Phedre' van Jean Raci ne. Volgens regisseur Johan Doesburg is dit stuk uit 1677 actueel door de thema- tiek. Voor Anniek Pheifer is 'Phedre' haar eerste klassie- ker. „Een enorme uitdaging en erg leerzaam", vertelt de 28-jarige actrice. Later dit seizoen is ze bij het Nationa- le Toneel ook te zien in 'Triptiek' en daarnaast in de Nederlandse horrorfilm 'Dood Eind'. INTERNATIONAL ROTTERDAM - Honderden films worden er in deze dagen in Rotterdam vertoond tijdens het internationale filmfestival. Die films zijn grotendeels uitgezocht door de zeven programmeurs van het festival. Wie zijn deze mensen die honderden films per jaar zien, op zoek naar juist de werken die geschikt zijn voor vertoning in de Maasstad? Wij spraken met een van de pro grammeurs, Gerwin Tamsma, over zijn werk: Het begint met interesse in en liefde voor film." Nieuwe ORGANISATIE OPENING 3 FEBRUARI Ruim parkeren Elke vrijdag 21.00 uur Live Music Dj's zaal open 20.30 uur Hollandsch Diep 69 bij Metro "de Terp" Capelle a/d IJssel SONY MDR-RF 885 DRAADLOZE FM HOOFDTELEFOON ZONDAG 5 FEBRUARI GE0PEND VAN 12.00-17.00 UUR DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR Van draadloze hoofdtelefoons voor de hifi-liefhebber tot in-ear en nek-hanger hoofdtelefoon voor CD- en MP3 spelers. Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u het allemaal. In elke prijsklasse is er wel wat te vinden en alles is direct uit voorraad leverbaar. lirir Woensdag 1 februari 2006 tx51 Muzikjunki (echte naam Dani Ha- geman, 31) is niet van gisteren. Eind jaren tachtig hield hij de bu- ren al wakker met z'n gepiel achter de draaitafel. „Geld voor fatsoen- lijke apparatuur had ik toen nog niet. A la MacGyver brak ik twee stereotorens open, waarna ik de draadjes verbond om zo twee pla- tenspelers tegelijk af te kunnen la- ten spelen. Terugdenkend aan mijn Lowlandsvorig jaar, was een droom. Ik draaide er bij de stille disco. Bizar. ledereen heeft een koptelefoon op dusje hoort vrijwel niets. Behalve een paar feestbeesten die op jouw muziek meeneurien", zegt dj Muzikjunki. jeugd lijkt het wel of ik die zolder- kamer nooit afkwam. Ik was con stant aan het oefenen. Man, ik heb m'n vingers blauw gescratcht. Maar het was het waard. Toen ik in 1988 mijn eerste betaalde gig kreeg, op m'n eigen schoolfeest, was het chemistry all over." Dat eerste optreden smaakte Mu zikjunki naar meer. Net als andere verslaafden raakte hij 'hooked' aan het draaien en produceren. Dat laatste doet hij misschien nog lie- ver dan live dj-en. „Dan ben ik nog creatiever bezig. Al kan je natuur- lijk niet zonderpubliek. Zij zijn die je maken of breken. Ik kan thuis uren remixen, maar als het in de clubs niet aanslaat, is het waarde- loos. Vandaar dat je altijd die 'fee ling' met je publiek moet blijven hebben. En dat kan alleen door veel op te treden." „Ik heb in de meest afschuwelijke tenten gedraaid. Drie keer per week tot acht uur 's ochtends tus- sen de vago's. Dat breekt je op den duur op, hoor. Al heb ik er ook veel van geleerd. Waar andere dj's heel geconcentreerd achter hun set staan, heb ik een zekere routine op- gebouwd. Met dank aan alle kraak- feestjes, in oude loodsen zonder verwarming. 24 uur per week draaien, werpt zijn vruchten wel af. Een leuke periode, maar na ver- loop van tijd moet je een deurtje verder gaan kijken." Overal heeft Muzikjunki zijn mu ziek gedraaid. Met een plaat bij Midtown en releases bij een Tsje- chisch en een Engels label op zijn naam had hij al een aardig cv op- gebouwd. Toch kan hij nog maar een paar jaar echt leven van zijn muziek. Daarvoor knipte hij kop- pen als kapper. Of de plakkerige fudge op zijn vingers niet in de weg stonden van een gladde dj- set? „Nee, daar heb ik gelukkig nooit last van gehad. Wel heb ik in het begin ooit de verkeerde plaat van de tafel getrokken. Zeg maar degene die nog aan het spelen was. Nou, dan schaam je je hoor. Ik kon wel door de grond zakken." Een ander beschamend moment was de keer dat hij samen met een vriend optrad in de gymzaal van een Glenn Millsschool voor moei- lijk opvoedbare jongeren. „Alles was er heel strak geregeld. We ko- men binnen, zetten alles klaar en beginnen te draaien. Een kwartier later, stipt 21.00 uur, loopt ineens de hele zaal leeg. Wij nog schreeu- wen: 'He, kom terug. Zo slecht is het toch niet?Maar niemand luis- terde, een paar minuten later ston den we voor een lege zaal. Wat bleek? Negen uur's avonds moest iedereen daar verplicht naar bed. Toen we dat wisten, konden we er wel om lachen. Al gaat die avond wel de geschiedenis in als mijn kortste set ooit." „Ach, dat soort optredens houden je nederig", relativeert Muzikjun ki. „Maar ik heb ook op enorme feesten gestaan, met mensen die compleet uit hun bol gingen. Low lands, vorig jaar, was een droom. Ik draaide er bij de stille disco. Bi zar. Iedereen heeft een koptelefoon op dus je hoort vrijwel niets. Be halve een paar feestbeesten die op jouw muziek meeneurien. Een an der hoogtepunt was die keer dat ik na Underworld mocht optreden. Tsja, da's andere koek natuurlijk. Helemaal de bom!" Nee, Muzikjunki klaagt niet. Hij woont dan wel anti-kraak; hij woont ook in Kralingen, dus op stand. Al zijn ster straks omhoog schiet, is het makkelijk verhuizen. „Grapje natuurlijk", zegt hij. „Maar het gaat serieus goed. Niet alleen heb ik goede hoop voor mijn nieuwste relaese 'Signs', met zang van Fadua Mae. Ook de feesten in B.U.M.B. en vanaf maart de Thalia Lounge gaan super vet worden. Famous last words? Be there or be square Kijk voor meer informatie over Muzikjunki op www.muzikjunki- De zoete oorlog is inmiddels uitge- woed maar, aangespoord door re- gisseur Rob Ligthert, die het reiken stimulerender vindt dan het berei- ken, gaat Willems in 'Brel 2' een tandje hoger en een maatje groter. 'Brel 2' zal, net als 'Brel, de zoete oorlog' vertrekken vanuit de com- binatie tekst en concert. Voor de monoloog wordt geput uit de rijke documentatie over Jacques Brel. Het accent ligt op het gevecht van de mens om ook na zijn zestiende levensjaar nog in zijn dromen te durven geloven. Sommigen noe- men dat Don Quichotterie, anderen de triomf van de fantasie. In het concertgedeelte zijn veel nieuwe nummers te verwachten, die vooral de rijpere 'mannelijke' kant van Brels werk belichten, zoals Am sterdam, Jef, Jojo en Knokke-le Zoute tango. Op zondag 19 februari organiseert de Rotterdamse Schouwburg en Cafe Restaurant Floor na afloop van de voorstelling Brel 2 een di ner. Speciaal voor deze gelegen- heid zal John Buijsman, onze gast- programmeur, tijdens dit diner plaatjes draaien van Le plus grand Beige. De voorstelling vindt plaats op 18 en 19 februari in de Rotterdamse Schouwburg. Kijk voor meer in formatie op www.rotterdamse- schouwburg.nl. door Vincent Wernke Op het toneel staat het geraamte van een amfitheater. Strak en rechtlijnig. Precies zoals het stuk 'Phedre' van de Franse schrijver Jean Racine is. Het Nationale To neel speelt 'Phedre' in een nieu we vertaling van Laurens Spoor. Die heeft zich gehouden aan de destijds <1677) geldende regels: eenheid van tijd en plaats, en tekst in klassieke alexandrijnen. Geen gemakkelijk stuk dus. Niet voor het publiek, maar ook niet voor de spelers. Wel een heel mooi stuk, dat door z'n thematiek bovendien uiterst actueel is. „Het is inderdaad veel tekst he", lacht Anniek Pheifer. „En geen gemakkelijke teksten. Het was de uitdaging voor ons als spelers om die teksten zo te brengen dat het „lk heb absoluut iets met klassieke stukken vertelt Anniek Pheifer. „Toen ik als meisje van veertien 'Elektra' van Sophokles zag, werd ik daardoor geinspireerd om voor dit vak te kiezen.De actrice is op 10 en 11 februari te zien in de Rotterdamse Schouwburg in het stuk 'Phedre'. publiek zich toch kan inleven in die personages. Je moet dan bin nen die strakke vorm een soort vrijheid zien te vinden. Dat heeft best wel even wat tijd gekost tij dens de repetities. Eerst lezen en daarna de vloer op. Proberen en nog eens proberen. Ik denk dat het uiteindelijk goed gelukt is. Het is inderdaad geen gemakke lijk stuk waar mensen zomaar naartoe gaan. Maar de readies van pers en publiek op 'Phedre' zijn zeer enthousiast." Anniek Pheifer speelt in 'Phedre* de rol van Aricia, prinses van een Atheens koningshuis. Haar fami- lie is vermoord en zij is gevangen genomen door Koning Theseus (Jaap Spijkers). Diens stiefzoon Hippolytus (Michel Sluysmans) is verliefd op Aricia maar durft haar nauwelijks te benaderen. Terwijl men vreest dat Theseus de dood heeft gevonden, ver- klaart zijn vrouw Phedre (Ariane Schluter) de liefde aan haar stief zoon Hippolytus. Een onmogelij- ke, verboden passie die op alle re- gels stuit en alle grenzen over- schrijdt. Bovendien wijst Hippo lytus haar af. Als Theseus plotse- ling terug keert komt de situatie op scherp te staan en slaat het noodlot genadeloos toe. „Ik heb absoluut iets met klassie ke stukken'vertelt Anniek Phei fer. „Toen ik als meisje van veer tien 'Elektra' van Sophokles zag, werd ik daardoor geinspireerd om voor dit vak te kiezen. Wat ik er nou precies zo mooi aan vond, dat weet ik niet meer. Maar ik dacht wel: als ik op deze manier mijn geld kan verdienen, dat zou echt geweldig zijn. Ook 'Phedre', mijn eerste klassieke stuk, is prachtig. De tekst van Jean Raci ne is wonderschoon en geweldig vertaald door Laurens Spoor." Vijf jaar geleden kwam Anniek Pheifer van de toneelschool af. Sindsdien was ze in het theater te zien in stukken als 'Slippers', 'Een Zomerzotheid' en 'The Pre fab Four". Op televisie speelde ze onder meer in 'Grijpstra en De Gier' en 'Jiskefet'. waarin zij kleine zuster Rita speelde. Tevens was ze in kleine rolletjes te zien in de speelfilms 'Costa!', 'Ik ook van jou' en 'Het Schnitzelpara- dijs'. Na vijf jaar freelancen heeft zij nu een contract voor onbepaal- de tijd bij het Nationale Toneel. „Ik had al eerder aan drie stukken van dit gezelschap meegedaan. Dat beviel me heel goed. Ik ben daarom blij om hier nu te werken, met mensen die weten waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt. Bovendien speelt het Natio nale Toneel veel klassieke stuk ken, zoals 'Phedre'. Ik was er na vijf jaar vrije producties, televi- siewerk en films wel aan toe om in dit soort stukken te spelen om zodoende verder te leren. Als je in vrije producties speelt is de kans dat je in een stuk van Shake speare terechtkomt nu eenmaaJ niet zo groot." Later dit seizoen speelt zij bij het Nationale Toneel samen met Stefan de Walle in 'Triptiek' onder regie van Franz Marijnen, waarin het draait om de eeuwige kloof tussen man en vrouw. „"Triptiek" is een nieuw stuk, we zijn het helemaal aan het opzetten. We baseren ons onder meer op een tekst van Georges Bataille en een boek van de Fran se schrijfster Nelly Arcan. Ik kan er nu nog niet zo veel over vertel- len, want we zijn net begonnen. Maar ik weet zeker dat het heel mooi wordt. Het zal alleen op lo- catie worden gespeeld, in een voormalige visopslag aan de ha ven van Scheveningen." Later dit jaar verschijnt ook de Nederlandse horrorfilm 'Dood Eind', waarin Anniek Pheifer speelt naast onder meer Victoria Koblenko. „Ik kende regisseur Erwin van den Eshof en die vroeg of ik wilde meedoen. Wanneer krijg je nou de kans om in een Nederlandse horrorfilm te spe len?" motiveert ze deze opval- lende keuze. „Ook daar kan ik niet veel over vertellen, want hor- rorfilms moeten het juist van ver- rassingselementen hebben. Of ik een gillende vrouw speel? Nee, ik gil nooit, maar ik kijk wel vaak heel erg bang in deze film, ha- ha." 'Phedre' van het Nationale To neel is op 10 en 11 februari te zien in de Rotterdamse Schouw burg. Reserveren kan via 010411 81 lOofwww.schouwburg.rotter- dam.nl. Voor meer informatie: www.nationaletoneel.nl. door Vincent Wernke Het zijn drukke dagen voor Ger win Tamsma. Als een van de festi- valprogrammeurs loopt hij deze weken van hot naar her om films in te leiden, regisseurs voor te stellen en vooral heel veel handjes te schudden. Voordat we een rustig plekje hebben gevonden, schudt hij links en rechts arriverende gas- ten de hand. Als hij telefonisch nog een afspraak voor na dit interview heeft bevestigd, steekt hij van wal. „Het is lastig om alles te plannen", geeft hij toe. „Mensen die ik wil spreken, mensen die mij willen spreken, afspraken die uitlopen. Ik laat het vooral allemaal maar ge- beuren, al neem ik soms even de tijd om een lijstje te maken." Het werk houdt duidelijk niet op als het festival eenmaal begonnen is. „Als programmeur reis je de he le wereld af op zoek naar films voor het festival. Als die vertoond worden, komen de makers hier ook heen. Dan wil je die mensen de hand schudden en ze voorstellen aan het publiek. Er zijn meer film makers dan ik aan kan, dus zijn er mensen die daarbij helpen. Maar dan nog willen de meesten mij nog even spreken. Het gaat uiteindelijk om mensen die we de hele wereld over hebben gesleept. Het is zwaar, maar wel heel erg leuk. Er zijn tijden dat je meer slaapt, maar zonder genoeg slaap houd ik het niet meer vol. Ik moet dus zeker meer dan drie uur slaap per nacht hebben." Zo'n tien jaar geleden raakte Tamsma betrokken bij het filmfes tival in Rotterdam. Hij werkte des- „Als programmeur reis je de hele wereld af op zoek naar films voor het festival", zegt Gerwin Tamsma. „lk weet niet of het ideaal werk is, maar ik kan niet anders. Er zijn niet zo heel veel filmprogrammeurs in Nederland en dit festival is een mooie plek om programmeur te zijn. tijds voor NRC en werd gevraagd mee te werken aan de catalogus van het festival en de dagkrant. Al snel begon hij ook met program- meren en sinds zes jaar doet hij dat fulltime. Zijn aandacht gaat daarbij vooral naar China, Korea, Latijns Amerika, Spanje en Scandinavie. Films kijken, is het belangrijkste onderdeel van zijn werk: „Het hele jaar door. Op festivals, tapes, DVD's, op uitnodiging, noem maar op. Daar komt al het andere werk uit voort. Je kijkt welke films geschikt zijn voor dit festival. Een kwestie van sorteren en selecte- De ideale baan? „Ik weet niet of het ideaal werk is, maar ik kan niet foto Rob Kamminga anders. Er zijn niet zo heel veel filmprogrammeurs in Nederland en dit festival is een mooie plek om programmeur te zijn. Het begint met interesse in en liefde voor film. Al zou ik mezelf geen cine- fiel willen noemen die alleen maar in de bioscoop zit. Ik houd ook van muziek, architectuur, beeldende kunst, geschiedenis en natuurlijk van mijn vrouw en dochtertje. Filmliefhebber ben ik langzaam geworden. Toen ik studeerde ont- dekte ik films van mensen als Bresson. Toen ging er een wereld voor mij open en zag ik wat er nog meer mogelijk was met film. Dat je geraakt kunt worden door iets on- grijpbaars." Het zijn vooral 'gewone' films die volgens Tamsma niet geschikt zijn voor Rotterdam: „Daar doen wij niet aan. Wij vertonen werk dat an ders of vernieuwend is. Films waarmee je misschien niet altijd meteen iets kunt. maar waar je na afloop of pas weken later toch over na gaat denken. Op dit festival moeten mensen ook bereid zijn om op een andere manier naar films te kijken." Of de programmeur dat zelf nog kan na honderden films per jaar? „Als dat niet zo zou zijn, was ik er waarschijnlijk al mee op- gehouden. Ik kan nog steeds hele maal blank gaan zitten voor een film. Het begint ermee dat je open- staat voor een film en je je er voile- dig op wilt concentreren." Hoeveel films op zijn advies in het programma terecht zijn gekomen, durft Tamsma niet te zeggen. „Een substantieel deel. Ik zal het eens gaan turven. Maar het gaat niet om mij hoor. Een programmeur moet in mijn ogen dienstbaar zijn aan het festival. Ik ben er voor die filmmakers en het festival." Heeft Tamsma nog een festivaltip? „Wij houden van alle films evenveel, maar natuurlijk van de een net iets meer dan van de ander. Ik heb een bijzondere band met Carlos Rey- gadas, de maker van 'Battle in heaven'. Een groot talent, een pro vocateur. Mensen zullen soms ge- schokt zijn door zijn werk, maar er gaat een enorme kracht van uit. Ook ben ik heel blij met Nagasaki Shunichi, Filmmaker in Focus. Ik ben een groot bewonderaar en vind het goed dat we een mooi retro- spectief van hem hebben." KEUZE IN 100 H00FD- TELEF00NS -m* tZTm iw AKG K-105 DRAADL0ZE FM-H00FDTELEF00N Draadloos genieten met deze FM-hoofdtelefoon. Dankzij de speciale vorm, zit deze draadloze hoofdtelefoon perfect om uw oren CORRECTPRIJS Art.nr. 304910 SONY ■/F3D&!Q Draadloze FM hoofdtelefoon met een bereik tot 100 meter. Een "kin" model dat een zeer goed draag- comfort biedt. Voorzien van oplaad- bare batterijen en lader/netvoeding. Art.nr. 304926 CORRECTPRIJS Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super- uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. SONY MDR-XD100 HOOFDTELEFOON Gesloten hoofdtelefoon met zelfstellende hoofdband. Incl. 3.5 meter snoer. ALLEEN ZATERDAG 4 FEBR. VAN 17.00-18.00 UUR ZELFSTELLENDE HOOFDBAND CORRECTPRIJS Art.nr. 2947321 •T »».T Hftf v WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Elke zondag geopend van 12.00-17.00 uur QTl SEIMNHEISER SENNHEISER MX-300 IN-EAR HOOFDTELEFOON Walkman hoofdtelefoon voor een prima geluid uif je MP3 of CD-speler. In zwart uitgevoerd CORRECTPRIJS Art.nr. 183276 I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2006 | | pagina 17