m
[1
'Aeon Flux' ziet er vooral prachtig uit
Thriller 'Rembrandtcode' in een nostalgisch decor
ELEKTRONISCHE
PERS0NEN WEEGSCHAAL
29°
EINDELIJK THUIS UW
EIGEN BIERTJE TAPPEN
C0MPACTE MAGNETRON
O
maasstad
I
lees
tip
Vijfdeeditie
Museumnacht
Vrouwenfeest
Chma^boat
PEPERM0LEN
B.
BERGWEG 110, ROTTERDAM
DM
Stfcet>*clde
Woensdag 1 maart 2006
LQjH TX51
ROTTERDAM - Na tien
jaar afwezigheid keerde
volkskomiek Andre van
Duin vorig jaar met een ju-
bileumshow terug in de the
aters. Deze rentree was zo
succesvol dat de geboren
Rotterdammer al snel be-
sloot dat er een vervolg
moest komen. 'De nieuwe
Andre van Duin show 2006'
is van 1 tot en met 16 maart
te zien in het nieuwe Luxor
Theater in Rotterdam. „Ik
had niet verwacht dat het
zo'n succes zou zijn."
Een thriller met als titel 'De Rembrandtcode' roept op voor-
hand scepsis op. Schaamtelozer lijkt een schrijver niet te kun-
nen willen profiteren van de rage die Dan Brown met 'De Da-
Vinci Code' heeft ontketend. Bovendien sluit deze thriller heel
slim aan bij het lopende Rembrandtjaar. Bij lezing blijkt het
schrijversduo Heuvel de Waal echter een spannende en on-
derhoudende thriller te hebben geschreven, waarin een aantal
werken met verborgen codes van Rembrandt van Rijn een cen-
trale rol speelt.
Tel. (010) - 436 19 11 - www.chinaboat.nl
westblaak ISO
postbus 1 685
3000 br rotterdam
Van Magnatrons
tot strijkijzers,
van stofzuigers
tot beertenders
en elektrische
persoonlijke
verzorgings-
prodrukten.
Op de nieuwe
"klein huishoudelijk" afdeling van Correct op de
Bergweg 110 in Rotterdan vindt alles overzichtelijk
opgesteld en direct uit voorraad leverbaar.
PRINCESS ELEKTRISCHE
PEPER EN Z0UT M0LEN
Fraaie pepermolen in silverspray
afwerking en tafelvoet. Werkt op 2
penlite batterijen en heeft een
ingebouwde verlichting. Met
wisselbare reservoirs voor peper en
(zee-)zout en regelbare maalgraad.
In prachtige bewaardoos.
CORRECTPRIJS
CARAYEX
WEEGT TOT 150 KILOGRAM
AANDUIDING PER 100 GRAM
ZEER NAUWKEURIGE WEGING
CARMEN WS-5050
WEEGSCHAAL
WIBRA DE LUXE
Elektronische personenweegschaal.
Weegt tot 150 kg. Aanduiding per
100 gram. Zeer nauwkeurige
weging door multi-sensor
technologie. Gehard glazen
weegplateau. Groot LCD display.
CORRECTPRIJS
KRUPS B-60 BEERTENDER
VOOR HEINEKEN/AMSTEL/
BRAND BIER
Koelt perfect, tapt met precisie en is
onderhoudsvrij. Geschikt voor
speciale vier-liter fusten van diverse
merken. In een handomdraai plaatst
u het fust in het apparaat, sluit u de
slang op de tapkraan aan, de
deksel sluiten en klaar voor gebruik.
SHARP
SHARP R-208W
MAGNETRON
Compacte solo magnetron.
Zeer makkelijke bediening d.m.v.
twee draaischijven voor tijd en
temperatuur. Inhoud 20 liter.
Easy Cook en Easy Defrost maken
het koken en ontdooien nog
eenvoudiger. 800W vermogen,
30 Minuten timer met digitale
M
aanduiding, 5 Kookstanden.
Afm. 46x27.5x35.3 cm.
Z0NDAG 5 MAART
GEOPEND VAN 12.00-17.00 UUR
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur,
donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
Elke zondag geopend van 12.00-17.00 uur
DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Met 'Girl-
fight' maakte regisseur Ka-
ryn Kusama vijf jaar geleden
een vliegende start in Holly
wood. Haar tweede speel-
film, de science-fiction actie-
thriller 'Aeon Flux', werd
heel wat minder enthousiast
ontvangen. Geheel terecht
was de vrijwel algehele af-
keuring van de Amerikaanse
filmpers niet. Zoals een be-
zoeker van de International
Movie Data Base op internet
schreef: „The critics wrote it
off before seeing it, but it
turns out to be pretty good."
Goed, een meesterwerk is 'Aeon
Flux' niet, maar waarom deze
tweede speelfilm van Karyn Kusa
ma volledig werd afgebrand door
de Amerikaanse filmpers is mij
niet helemaal duidelijk. De film
ademt bepaald geen warmte uit en
geeft geen rooskleurig beeld van
de toekomst, maar dat is gezien de
gebeurtenissen die gaandeweg de
film worden ontrafeld ook niet zo
vreemd. 'Aeon Flux' is gebaseerd
op een animatieserie van Peter
Chung, die in de jaren negentig te
zien was op MTV.
'Aeon Flux' speelt zich af in de
verre toekomst, vierhonderd jaar
verder dan het heden. Een virus
heeft vrijwel de gehele wereldbe-
volking uitgeroeid. De mensen die
zijn overgebleven wonen samen in
Actrice Charlize Theron huppelt tijdens de film in allerlei
sensuele pakjes door het beeld.
een soort ommuurde kolonie. Deze
wordt geleid door de gebroeders
Trevor (Marton Csokas) en Oren
(Jonny Lee Miller) Goodchild.
Waar deze mannen hun achter-
naam precies aan te danken heb-
ben, is onduidelijk, want ze zijn al-
les behalve goed. Hun wil is wet en
tegenstemmen worden niet ge-
hoord. Zo'n total itair gezag leidt
onvermijdelijk tot verzet.
Dit verzet staat onder leiding van
Handler (Frances McDormand)
die haar beste krijger Aeon Flux
(Charlize Theron) erop uitstuurt
om de grote leider, Trevor Good-
child, om het leven te brengen. Ae
on is extra boos, omdat haar zus
Una (Amelia Warner) door het re
gime gedood is. Eenmaal oog in
oog met Trevor weerhoudt iets
haar ervan om hem te vermoorden.
Ze wordt gevangen genomen, ont-
snapt en staat voor de tweede keer
oog in oog met Trevor. A1 snel
komt ze achter de waarheid over
de laatste mensen op aarde, die de
wereld waarin zij leven in een heel
ander daglicht zet.
'Aeon Flux' laat zich het best om-
schrijven als een kruising tussen
'The Matrix' en 'The Island'. De
film speelt zich af in een hi-tech
decor, waarbij vooral veel aan-
dacht is besteed aan de vormge-
ving. 'Aeon Flux' ziet er daarom
prachtig gestileerd en mechanisch
uit. Het ene decor is nog mooier
dan het andere. Tegelijkertijd ade-
men de industrialistische gebou-
wen een benauwde en kille sfeer
uit, die prima past bij het verhaal.
Het zal overigens geen verrassing
zijn dat de meest decors recht-
streeks afkomstig zijn uit de com
puter. Kusama maakt optimaal ge-
bruik van de schitterende art-direc
tion met wijde shots van lange
gangen en hoge muren.
Wat 'Aeon Flux' met 'The Matrix'
gemeen' heeft zijn de adembene-
mende vechtscenes en duizeling-
wekkende actie. Sommigen zullen
de scene waarin Aeon Flux en me-
derebel Sithandra (Sophie Okone-
do) via de tuin het onderkomen
van Trevor probeert binnen te ko-
men, veel te overdreven vinden.
Maar de schietende reuze dennen-
appels en messcherpe grassprieten
worden wel op zeer heel spectacu-
laire wijze ontweken met salto's,
sprongen en radslagen. Aan niets
is meer te zien dat Charlize Theron
haar veelbelovende danscarriere
ooit moest staken vanwege een
knieblessure.
De acteerprestaties in 'Aeon Flux'
lijken in eerste instantie niet om
over naar huis te schrijven. Er
hangt een soort loomheid over het
spel van de acteurs, maar tegen het
eind van de film wordt duidelijk
dat dit met opzet is gedaan. Na een
aarzelende start staat 'Aeon Dux'
garant voor anderhalf uur specta-
culaire science-fiction actie, die
prachtig is gevisualiseerd. En dan
is er Charlize Theron (Oscar-win-
naar voor 'Monster') die in allerlei
sensuele pakjes door het beeld
springt en huppelt. Het verhaal is
simpel, maar werkt wel.
A1 valt niet aan de indruk te ontko-
men dat regisseur Karyn Kusama
meer geinteresseerd was in het
plaatje en minder in de boodschap
van 'Aeon Flux'.
De film 'Aeon Flux'zit vol adembenemende vechtscenes en
duizelingwekkende acties.
ROTTERDAM - Op zaterdag 4
maart vindt de vijfde Rotterdamse
Museumnacht plaats. Voorde vijf
de editie is extra uitgepakt. De stad
is prachtig uitgelicht. De nacht
opent op de Kop van Zuid bij Villa
Zebra met de Iocatievoorstelling
'Havenhoofden'. Honderden gou-
den ballonen schitteren in de
nacht. Studenten van het conserva-
torium toveren de Westersingel,
het Museumpark en de West Zee-
dijk om tot audio-landschappen.
Maar liefst 37 musea en galeries
doen dit jaar mee. Van 20.00 tot
02.00 uur laten ze zich van een he-
le andere kant zien. Zo haalt het
Nederlands Architectuurinstuut de
kunstenaars en artiesten van de Pa
rade in huis. Brengen acteurs de
topstukken van Museum Boijmans
Van Beuningen tot leven. En on-
derzoekt het Natuurhistorisch Mu
seum Rotterdam de grenzen tussen
pijn en pret met een fakir en mas
sages. Daarnaast zijn ook de vaste
collectie en alle tijdelijke tentoon-
stellingen te zien. Het passe-par
tout geeft toegang tot alle locaties.
Bezoekers van de museumnacht
reizen op vertoon van het passe
partout gratis met de Muse-
umnachtbus en de Waterbus tussen
het Willemsplein en de Stieltjes-
straat.
Kijk voor het volledige program-
ma op www.rotterdamsemuse-
umnacht.nl.
ROTTERDAM - Voor lesbische
en bisexuele vrouwen vindt op
vrijdag 3 maart bij BUMB aan het
Weena 33 het vrouwenfeest 'Fe
male Parking' plaats. Vanaf 22.00
uur zijn de deuren geopend en het
feest duurt tot 05.00 uur. Toegang
12,50 euro. Kaarten zijn verkrijg-
baar in de Pannekoekstraat 95.
Nieuwe Andre van Duin
show in Luxor Theater
Tien jaar moest het theaterpu-
bliek het doen zonder Andre van
Duin. Hij was wel veel op televi-
sie te zien, maar desondanks durf-
de de populaire volkskomiek niet
te voorspellen of een nieuw thea-
terprogramma zou aanslaan. De
zalen liepen vorig jaar echter vol
voor zijn jubileumshow: „Ik had
jaren niet in het theater gestaan,
dus wie zegt dat de mensen nog
steeds voor Andre van Duin naar
het theater gaan? Een eigen show
in het theater is andere koek, dan
moeten mensen echt een kaartje
kopen om naar mij te komen kij-
ken. Dat zijn de echte fans na-
tuurlijk, dat is het leukste en beste
publiek dat je kunt hebben.
Diezelfde fans staan ook nu weer
in de rij om de goed ontvangen
nieuwe voorstelling van Andre
„We hebben emu een soort Ali B-achtige figuurin zitten, een echte rapper", zegt Andre van
Duin over zijn nieuwe theatershow. foto-.RoyBeusker
van Duin te zien. Net als vorig
jaar laat hij zich ook dit jaar bij-
staan door Ron Brandsteder en
Joke Bruijs. Van Duin vindt het
heerlijk om met anderen te wer-
ken: „Van die cabaretiers die al-
leen met een pianist het hele land
doorreizen, ik zou er gek van
worden. Ik houd wel van de ge-
zelligheid van een ploegje." Bo-
vendien vindt hij het leuk om met
hen te improviseren: „Altijd pro-
beren je tegenspeler aan het la-
chen te maken, he. Dat is voor de
zaal ook leuk om te zien. Dat
'aanlachen' zoals we dat noemen,
dat kan Joke heel goed. Die kan
heel hartelijk om mij in de lach
schieten en het publiek gaat dan
vanzelf mee."
In zijn nieuwe voorstelling krijgt
het publiek zoals altijd weer een
aantal nieuwe typetjes te zien. De
formule van een mal mannetje
met een hoedje op werkt nog
steeds: „Ik had veel inspiratie en
kwam op allemaal nieuwe din-
gen", legt Van Duin uit. „Kijk,
als ik in paniek raak omdat ik niks
uit mijn pen krijg, kan ik altijd
nog terugvallen op oude typetjes
en dan lukt het zeker. Maar bij
deze show is dat helemaal niet
nodig gebleken. We hebben er nu
een soort Ali B-achtige figuur in
zitten, een echte rapper. En ver
der doen we een parodie op 'Te
land, ter zee en in de lucht'." Het
orkest staat deze keer onder lei
ding van Kino Haitsma.
Hoewel het schrijven hem ge-
makkelijk lijkt af te gaan, zijn er
ook dingen die Van Duin lastig
vindt: „Zoals het schrijven van
een mooi liedje zonder dat het in
iets komisch ontaardt. Het is fijn
in een voorstelling zo nu en dan
een wat rustiger, serieus liedje te
hebben, maar op de een of andere
manier begin ik altijd heel goed
aan die liedjes maar komt er altijd
weer een moment waarop ik een
grappige wending bedenk. Dat
klinkt als een luxeprobleem. maar
veel van die serieuze liedjes wor
den gewoon uiteindelijk toch
weer lollig, terwijl dat helemaal
niet de bedoeling was. Uiteinde
lijk wordt het bijna altijd als van
zelf toch weer grappig. Dat kan ik
niethelpen."
'De nieuwe Andre van Duin show
2006is van 1 tot en met 16 maart
te zien in het nieuwe Luxor Thea
ter in Rotterdam. Reserveren kan
via 010-484.33.33 ofwww.luxor-
theater.nl. Voor meer informatie:
www. andrevanduin. nl.
door Vincent Wernke
Heuvel De Waal schreven eer- speelt. Deze apotheker (1877-
der drie boeken waarin C.J. van 1952) was de eerste forensische
Ledden Hulsebosch de hoofdrol sporenonderzoeker van Nederland
Varert... en onbeperkt chinees eten!
en was zodoende de rechterhand
van de politie bij veel onderzoe-
ken. In 'De Rembrandtcode' stuit
Van Ledden Hulsebosch op een
macaber moordtafereel. In een ge-
trouwe nabootsing van het schilde-
rij 'Het feest van Belasassar' van
Rembrandt van Rijn ligt het leven-
loze lichaam van een onbekende
man. Van Ledden Hulsebosch gaat
op onderzoek uit en treft in het
Rijksmuseum het originele schil-
derij. Hij ontdekt een aantal He-
breeuwse tekens en ziet hierin een
aanwijziging. Samen met de jonge
politie-inspecteur Jonathan Saltet
stuit Van Ledden Hulsebosch op
een bizar complot, waarin Rem
brandt, de Universiteit van Leiden
en Albert Einstein voorname rollen
spelen.
In het voorwoord van 'De Rem
brandtcode' schrijft Dick van den
Heuvel dat het idee voor deze thril
ler ontstond in het voorjaar van
2005. Op een etsje van Rembrandt
ontdekte hij enkele woorden. Hij
stuitte op meer werk van de be-
roemde schilder waarin verborgen
codes waren verwerkt. Het viel
hem op dat Rembrandt, die leefde
en werkte tijdens de Tachtigjarige
Oorlog, nooit oorlogshandelingen
heeft geschilderd. Bovendien
bleek er een connectie tussen hem
en de Universiteit van Leiden, die
bovendien tijdens diezelfde oorlog
onder geheimzinnige omstandig-
heden was opgericht. Alle ingredi-
enten waren aanwezig voor een
spannende, historische thriller, die
zich afspeelt tussen de twee we-
reldoorlogen.
Het moet gezegd: op het eerste ge-
zicht was ik redelijk sceptisch over
dit boek, dat wel heel gemakkelijk
lijkt in te spelen op de Dan Brown
rage. Dat doet deze thriller ook,
maar wel op zo'n manier dat het
een boeiende thriller oplevert.
Theatermaker en scenarioschrijver
Dick van den Heuvel en politie-
man en scenarioschrijver Simon de
Waal lieten eerder zien dat ze
spannende thrillers kunnen schrij
ven en bewijzen dit opnieuw met
'De Rembrandtcode'. Het boek,
dat zich afspeelt in een heerlijk
nostalgische tijd (waarin nog werd
gebeld vanuit telefooncellen en lij-
nen handmatig met elkaar werden
verbonden), leest lekker weg. Het
is vooral de sfeer die de schrijvers
oproepen die dit boek de moeite
waard maakt. Bovendien bestaat
de code echt. Kijk voor meer infor
matie op
Kijk voor meer informatie op ww-
w. vanleddenhulsebosch.nl.
CORRECT
KLEIN HUIS-
HOUDELIJK
Art.nr.
307562 I
Art.nr.
308139
Art.nr.
305637
CORRECTPRIJS
Art.nr.
308021
CORRECTPRIJS