maasstad
podoyim
Energiek 'Mayumana' in Oude Luxor Theater
St S§t
Daan Schuurmans is terug in het theater
VtfliWI'1
in rotterdam
Kijk voor al het
nieuwbouw-
aanbod op
ma c
CORRECT
ZET HET
ER M00I OP
UW MOOISTE
VIDEO-OPNAMES
OVERZETTEN
I
Moderrie
opera vol
verleidingeri
www.woneninrotterdam.nl
Digital8 Hi 13 SH3 Video8
CEINTUURBAAN 117 ROTTERDAM
Woensdag 22 maart 2006
ROTTERDAM - De energieke
theatershow 'Mayumana' is
van dinsdag 28 maart tot en
met zondag 16 april exclusief
te zien in het onlangs her-
opende Oude Luxor Theater
in Rotterdam. Emmers, olieva-
ten, vuilniscontainers, buizen,
stokken, het eigen lichaam,
zwemvliezen: de artiesten van
'Mayumana' weten er wel raad
mee. De voorstelling is een
combinatie van acrobatiek,
pantomime, dans, zang, humor
en bovenal veel energie.
maasstad
mm nra GSI
INCLUSIEF LUXE
BEWAARDOOS MET LABEL
Bij Correct op de Ceintuurbaan 117 in
Rotterdam kunt u terecht om uw zelf
gemaakte video-opnames over te laten
zetten op DVD of videotape. Alle soorten
tapes zoals bijvoorbeeld VHS-C, Video-8,
Hi-8, Digital-8, Mini -DV enz. zet Correct
voor u over op het formaat wat u wenst.
U krijgt uw opdracht terug in een luxe
bewaardoos met label.
VHS
VHS
DVD
DVD
VHS-C
VHS-C
Video 8
Video 8
Digital 8
Digital 8
Hi 8
Hi 8
Mini DV
Mini DV
DVD 8 cm
DVD 8 cm
Uitsluitend eigen opnames. Prijzen gelden voor eigen
opnames met een maximale duiir van 120 minuten.
VOOR INFORMATIE OF OPDRACHTFORMULIER
KUNT U BELLEN OF EMAILEN.
EMAIL: VERKOOP@CORRECT.NET
TELEFOON: 010-4.618.618
ALLE PRIJZEN ZUN INCL.BTW
DVD
24.95
VHS
24.95
DVD
24.95
VHS
24.95
DVD
29.95
VHS
29.95
DVD
29.95
VHS
29.95
DVD
29.95
VHS
29.95
DVD
29.95
VHS
29.95
DVD
29.95
VHS
29.95
DVD
29.95
VHS
29.95
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur,
donderdaa en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdaq 09.00-18.00 uur.
tike zondag geopend van 12.00-17.00 uur
f
11^
tx 51
J
'Mayumana' is afgeleid van de He-
breeuwse term 'mayumanat' dat
staat voor vaardigheid. Artistiek lei-
ders Eylon Nuphar en Boaz Berman
wilden acht jaar geleden een ritmi-
sche show van hoog niveau maken
die de harten van toeschouwers zou
stelen. Inmiddels is 'Mayumana'
een instituut met een eigen theater
in Jaffa, een eigen school in Tel
Aviv en twee gezelschappen die
over de hele wereld optreden. In
'Mayumana' wordt overal op ge-
drumd, behalve op trommels. Naast
de lege olieblikken en andere acces-
soires blijken dijbenen, gezichten
en voorhoofden eveneens zeer ge-
schikte alternatieven te zijn.
„Het is niet makkelijk uit te leggen
wat Mayumana is", geeft de Suri-
naamse Nederlander Sergio Braams
lachend toe.
..Eigenlijk moet je gewoon een
keer komen kijken." Sergio maakt
al vanaf het prille begin deel uit van
Mayumana.
„De oprichters waren mijn bu-
ren in Tel Aviv. Zij zagen mij op
straat muziek maken. Toen Eylon
me vroeg, was ik in eerste instantie
nogal huiverig; theater was niet
mijn ding en ik vond mezelf geen
danser, maar Eylon wist me over
Tijdens de show bewijzen de artiesten van 'Mayumana' dat je met alles
muziek kan maken.
te halen. De combinatie van de
verschillende disciplines sprak me
enorm aan."
Want dat is wat het is. Een groep
performers die een combinatie van
dans, ritme. muziek en percussie
opvoert, aangevuld met grappen
en wonderlijke acties met emmers,
pvc-buizen en andersoortige ma-
terialen.
De meeste performers hebben een
specialiteit. Die van Sergio is ra-
zend snel vingerknippen. „Dat is
vrij normaal op Curasao, waar ik
vandaan kom. Je doet het bijvoor-
beeld als je iets grappig vindt. In
de show drummen we overal op,
behalve op trommels. Bovendien
zitten er negentien sketches in de
voorstelling. Een speelt zich af in
een restaurant; we bestellen dan
eten op het ritme van de muziek,
erg geestig."
Omdat er razendsnelle wisselingen,
buitelingen en tempoveranderingen
in de show zitten, is een fysiek
goede conditie voor de Mayumana-
leden een vereiste.
„Ik doe al vanaf mijn 21e aan
yoga, dus weet niet beter dan dat
yoga mij in shape houdt." Volgens
Sergio kun je bij 'Mayumana'. naast
yogales, ook pilates-, dans- en rit-
melessen volgen. Alle deelnemers
hebben een andere achtergrond, dus
iedereen moet zich op een bepaald
vlak nog meer bekwamen. „Op z'n
tijd komt er een nieuwe les bij,
zoals flamenco. Eigenlijk hebben
we overal lessen voor. Dat moet
ook wel; het is een show op hoog
niveau."
De show is wereldwijd door meer
dan drie en een half miljoen men-
sen bezocht en mag dus met recht
een groot succes genoemd worden.
Bezoekers van 'Mayumana' wor
den volledig ondergedompeld in
dit spektakel vol virtuoze ritmes,
humor, variatie en 'tribal energy'.
'Mayumana' is van dinsdag 28
maart tot en met zondag 16 april
exclusief te zien in het Oude Luxor
Theater in Rotterdam.
Kaarten zijn te reserveren via 010-
484.33.33 of www.luxortheater.nl.
Meer informatie over deze voor
stelling is te vinden op de website
www.mayumana.com.
Twee kunstenaars, Marinetti en
Duncan, strijden de opera The Vo
luptuous Tango een zoete strijd tus-
sen het mannelijke en het vrouwe-
lijke. Dansend, zingend, kokend en
etend verblijven de twee in Duncans
huis. Marinetti probeert Duncan te
imponeren door het koken van een
futuristische maaltijd en Duncan
probeert Marinetti te verleiden met
een dans. Maar ze spreken niet
dezelfde taal; zo stapelen de mis-
verstanden en irritaties zich op. De
opera van de componist Dominic
Muldowney gaat 23 maart in de
Rotterdamse Schouwburg, in een
regie van Marijke Beversluis.
De twintiger jaren van de vorige
eeuw vormden een adempauze tus-
sen de twee wereldoorlogen. Het
moderne leven kon zich weer even
in vrijheid en idealisme ontwik-
kdlen. Voor sommigen kon dit niet
snel genoeg gaan. Zoals voor Filip-
po Tommaso Marinetti en Isadora
Duncan.
Marinetti was oprichter en voor-
man van het Italiaanse futurisme.
De futuristen omarmden ajles wat
modern was. En in hun ogen was
dat alles wat gekenmerkt werd door
snelheid, verandering, lawaai, ma-
chinerie, vitaliteit en dynamiek.
Isadora Duncan was de pionier van
de moderne dans. Ze veroorzaakte
een revolutie binnen de danswereld
met haar vrije dansimprovisaties in
los vallende kostuums, haar lyri-
sche bewegingen en haar expressies
van emoties. Met haar solodan-
sen veroverde ze Amerika, Europa,
Rusland, Azie en Noord Afrika. In
het ware leven hebben Marinetti en
Duncan elkaar nooit ontmoet, maar
als dat wel zou zijn gebeurd, had
die ontmoeting best eens kunnen
uitlopen op een sensuele uitwisse-
ling - een Voluptuous Tango.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Na zijn op-
leiding aan de Toneelschool
werd acteur Daan Schuurmans
gevraagd voor de televisieserie
'Westenwind'. Hij werd daar-
door in een klap heel erg be-
kend. Na 'Westenwind' volg-
den films als 'Costa!', 'Voile
Maan' en 'Floris'. Met het to-
neelstuk 'Petits Crimes' keert
de geboren Rotterdammer te
rug op het toneel. „Het is voor
mij een hernieuwde kennisma-
king met het vak en de liefde is
heel hoog opgelaaid."
De inmiddels 34-jarige Daan
Schuurmans hield de afgelopen zes
jaar 'flink huis in de commerciele
hoek'. Momenteel staat hij samen
met Angela Schijf avond aan avond
op het toneel in de zwarte kome-
die 'Petits Crimes' van de Franse
schrijver Eric-Emmanuel Schmitt.
Op het eerste gezicht zware kost
voor iemand die vooral bekend is
van licht vermaak. Alsof hij niet
gewoon de Toneelschool heeft ge-
volgd en bij Theatergroep De Trust
speelde in de bekroonde voorstel
ling 'Hamlet'. „Wat ik vooral ver-
velend vind is als mensen je in een
hokje willen plaatsen. Ik ga juist
overal als een slang doorheen. Ik
maak films voor de VPRO, keurige
series voor de publieke omroep en
sta op het toneel."
Vooral met. dat laatste is hij blij.
„Terug op het toneel. Mensen ver-
geten wel eens dat ik op mijn 27e
pas voor het eerst voor een camera
stond, maar op mijn tiende al ont-
dekte dat ik toneel wilde spelen.
Sindsdien heb ik nooit meer iets
anders gewild en heb ik me op alle
mogelijke manieren beziggehou-
Daan Schuurmans besefte dat hij kwetsbaar was op het toneel: „lk houd echter van die confrontatie. Ik
weet natuurlijk dat ik kan spelen en heb die uitdaging eigenlijk wel nodig. Die kick bij de premiere, met
alle recensenten in de zaal, hun potloden geslepen...' Schuurman speelt samen met Angela Schijf in het
toneelstuk 'Petits Crimes'. foto Joris van Bennekom
den met het vak. Die eerste keer op
het toneel, dat was een gevoel dat
ik niet kende. Het maakte me zo
onwaarschijnlijk gelukkig. Je zou
dat kunnen omschrijven als een
roeping, al klinkt dat wellicht wat
zweverig."
Hij was toen tien jaar oud en speel
de in een schoolvoorstelling. „Voor
het eerst had ik een publiek in mijn
macht. Mijn leraar zei: er huist een
toneelspeler in je. En ik merkte aan
mijn ouders dat er iets bijzonders
gebeurd was.
Ik heb die nacht niet geslapen en
besloten wat ik wilde: een acteur
zijn." Op zijn twintigste kwam
hij op de Toneelschool terecht en
uiteraard viel het tegen: „Het licht
wordt uit je ogen geslagen. Op
een bepaald moment heb je geen
enkele lol meer in spelen. Dat moet
je terugvinden. Dat heb ik als het
meest zware ervaren. Ondanks dat
bleef iets in me zeggen: je moet.
En als de lol dan terugkomt, dan
begint het."
Vrij snel na zijn afstuderen volgde
'Westenwind'. Het werd een mega-
succes en Daan Schuurmans werd
ineens heel erg bekend. Zes jaar
later zat hij in een situatie waarin
hij zich afvroeg wat hij wilde gaan
doen. Het werd een rol in het
theater, 'Petits Crimes' onder re
gie van Shireen Strooker. „Een
hernieuwde kennismaking met het
vak. En de liefde is heel hoog opge
laaid, kan ik zeggen." Hij besefte
dat hij kwetsbaar was: „Ik houd
echter van die confrontatie. Ik weet
natuurlijk dat ik kan spelen en heb
die uitdaging eigenlijk wel nodig.
Die kick bij de premiere, met alle
recensenten in de zaal, hun potlo
den geslepen. Uiteindelijk bleken
ze mild en sommigen zelfs zeer
positief."
In 'Petits Crimes' speelt Schuur
mans een man die lijdt aan ge-
heugenverlies en als een vreemde
terugkeert uit het ziekenhuis. Met
behulp van zijn vrouw Lisa (Ange
la Schijf) probeert hij zijn leven te
reconstrueren. Maar spreekt Lisa
wel de waarheid? „Dat Jules lijdt
aan geheugenverlies vind ik een
interessant uitgangspunt. Dat sprak
me aan in 'Petits Crimes'. Wat
ik knap vind is dat het stuk drie
lagen over elkaar bevat. Het is een
thriller, een prachtige universeel
liefdesdrama en heeft daarbij een
intellectueel sausje.
Daarin schiet schrijver Eric-Em
manuel Schmitt overigens nog wel
eens door. Ik heb het in eerste
instantie in het Frans gelezen en
dan is het toch een ander stuk.
We hebben een heleboel moeten
schrappen."
Belangrijke redenen om in dit stuk
te willen spelen waren regisseur
Shireen Strooker en actrice Angela
Schijf, met wie Schuurmans ander-
half uur zonder pauze op het toneel
staat. „Ik zie Angela als een frisse
bloem. Het leek me verstandig dat
wanneer ik het toneel weer zou
opgaan het in eerste instantie naar
bloementjes zou ruiken alvorens af
te dalen in de donkere krochten.
Als een soort zelfgekozen mislei-
ding. Het stuk bevat ook de nodige
humor, dat is vooral de verdienste
van Shireen."
Dankzij 'Petits Crimes' weet Daan
Schuurmans dat hij verder wil in
het theater. Het vervolg ligt op hem
te wachten: volgend jaar speelt hij
in "Closer" van het Nationale To
neel. „Een prachtig stuk. Ik speel
de rol die Jude Law in de filmver-
sie heeft. Ik kijk daar nu al naar
uit."
'Petits Crimes' is op 31 maart te
zien in het Isala Theater in Capelle
ad IJssel (010-458.64.00), 9 april
in de Rotterdamse Schouwburg
(010-411.81.10) en 27 april in Het
Kruispunt in Barendrecht (0180-
615958).
Reserveren kan ook via www.uit-
buro.nl.
Voetbalvelden in het museum
ROTTERDAM - Op foto's van
voetbalwedstrijden staan bijna altijd
de spelers op de voorgrond. Op de
foto's van Hans van der Meer is
het landschap de hoofdrolspeler. De
fotograaf bezocht door heel Europa
duels van amateurclubs en het re-
sultaat is nu te zien in het Museum
Boijmans Van Beuningen.
Hans van der Meer begint zijn foto's
van het amateurvoetbal altijd met
een kadrering van het landschap.
waarna hij wacht 'tot het spel erin
komt'. Daarmee is Van der Meer
de eerste serieuze fotograaf die het
voetbal als landschap fotografeert.
In Museum Boijmans Van Beu
ningen zal tot en met 7 mei een
presentatie van zijn nieuwste serie
'Europese velden' te zien zijn.
Hans van der Meer (1955) werd bij
een breder publiek bekend door zijn
'Hollandse velden'; foto's van voet
balwedstrijden in de lagere regionen
foto: Hans van der Meer
van het amateurvoetbal. Foto's ook
waarop een wereld buiten het voet-
balspel zelf op de achtergrond in
beeld komt. Van der Meer's werk
wijkt sterk af van de gebruikelijke
voetbalfoto's die men in de krant te-
genkomt. Geen close-up, niet dicht
op het spel, maar juist een beeld
van het totaal van de wedstrijd. Een
ruim kader waardoor er net zoveel
aandacht is voor bijvoorbeeld de
manier waarop de cornervlag in de
grond gestoken is als voor de twee
eenzame toeschouwers achter het
doel, de lokale bordreclames en
uiteindelijk ook het (stedelijk) land
schap rond het voetbalveld.
Voor 'Europese velden' reisde Van
der Meer de afgelopen vijf jaar door
Europa om opnieuw talloze velden
op zijn specifieke wijze vast te leg
gen. 'Zo ver mogelijk weg van de
Champions League' was altijd zijn
leitmotiv. En dit bracht hem van
Hollins Holme - Siddal Athletic (1-
7) naar Sport Progresso - I.D.B.S.
Roque da Lameira (2-4) en van
Budoucnost Otrocin - Javor Bra-
zee (1-2) naar Torp IF - Sarpsborg
FK (1-1). Altijd tonen zijn foto's
voetballers die volledig opgaan in
hun strijd op het veld, maar nietig
lijken in de onvergankelijkheid van
de omgeving om hen heen. Het is
Van der Meers oog voor de details
van de condition humaine die ook
deze nieuwe serie foto's zowel tot
een staalkaart van Europese 'land-
schappen' maakt, als tot een ont-
roerend beeld van de choreografie
die de amateurvoetballers onbewust
uitvoeren.
Tegelijkertijd met de tentoonstel-
ling verschijnt de publicatie 'Hans
van der Meer. European Fields:
The Landscape of Lower League
Football' met een essay door Simon
Kuper.
westblaak 180
postbus 1685
3000 br rotterdam
JL#T Cassette PAL
VIDEO
OVERZET
SERVICE