maasstad 'Jesus Christ Superstar' in Luxor Theater Scheepssier met pronte borstjes bij de vleet in het Maritiem Museum Singasong vult gat in festivalmarkt ZONDAG 2 APRIL 11.00 UUR OPENING THEMA TENTOONSTELLING VAN EDISON WASROL TOT APPLE NANO 100 JAAR MUZIEK UIT VEERKRACHT EN BATTERUEN GR0TE RUILBEURS o GRATIS ENTREE EN PARKEREN Jeugdtheater speelt Koning Arthur CEINTUURBAAN 104,111 EN 125, ROTTERDAM BIJ STATION N00RD STICHTING ROTTERDAMS RADIO-TV-COMPUTER MUSEUM Woensdag 29 maart 2006 door Dik Vuik ROTTERDAM - De kop is eraf, van de tentoonstelling 'Kop Kont, scheepssier van boeg tot Spiegel' in het Ma ritiem Museum Rotterdam. Niemand minder dan Karin Bloemen zette de opening van de nieuwe thematentoon- stelling afgelopen donderdag kracht bij. Bezoekers kunnen de komende maanden kennis maken met boegbeelden, klein scheepssier en niet te verge- ten de houtsnijwerkplaats van scheepswerf De Delft, die een plekje midden in de expositie heeft gekregen. De opening van 'Kop Kont' was spetterend. Dat kon moei- lijk anders, met een optreden van Karin Bloemen. Met on der meer een speciaal ope- ningslied, op de muziek van Shirley Bassey's 'This is my life', werd het publiek warm gemaakt voor de eerste bezich- tiging van de door het museum verzamelde scheepssier. Zondag 2 april om 11.00 uur opent het Rotterdams Radio-TV Museum de nieuwe thema-tentoonstelling Van Edison Wasrol tot Apple Nano. Alle geluidsdragers en afspelers van de laatste 100 jaar staan nu in het Rotterdams Radio Museum opgesteld en spelen de muziek van toen af, zoals: De wasrolspeler met Caruso's opera's 78 toeren koffergrammofoon met de Marinierskapel 33 - 45 toeren vinyl afspelers met James Last Bandrecordertjes met Johnnie Jordaan Walkman cassettes speler met Elvis Presley 8 track cassettes met Frank Sinatra CD portable met Take Five Mini Disc met Maria Carey en de laatste nieuwe Apple iPod 'Nano' recorder- afspeler die nu van jong tot oud als meest trendy afspeler aangeschaft wordt en zelfs in de nieuwste uitvoering met beeld verkrijgbaar is. Het Rotterdams Radio Museum organiseert op zondag 2 april 2006 van 11.00-16.00 uur in Rotterdam bij Correct op de Ceintuurbaan 111 een grote Ruil- en Verkoop- beurs van oude radio, TV en computer apparatuur. DEZE DAG IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR CORRECT ELECTRONICS tx 51 ROTTERDAM - Voor het eerst is de musical 'Jesus Christ Su perstar' te zien in Nederland. Onder regie van Paul Eenens ('The Sound of Music', 'Pas sion') is deze versie van het beroemde werk van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice niet alleen een omstreden interpre- tatie van de laatste zeven le- vensdagen van Jezus Christus geworden, Eenens plaatst het verhaal tevens in een moderne context met thema's als helden- verering en massificatie. „Het verhaal van Jezus Christus is al eeuwenlang een bron van fascinatie voor allerlei kunstenaars", stelt re- gisseur Paul Eenens. In voorgaande theaterseizoenen regisseerde hij on der meer veelgeprezen musicals als 'The Sound of Music' en 'Passion'. Het was al langer een droom van hem om een Nederlandse versie te regisseren van 'Jesus Christ Super star'. Producent Joop van den Ende gaf hem de kans en momenteel loopt deze nieuwe versie met veel succes in de Nederlandse theaters. Van 30 maart tot en met 17 april is 'Jesus Christ Superstar' te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rotter dam. De basis voor de musical 'Jes us Christ Superstar' werd gelegd in 1969. Toen verscheen de single 'Su perstar', geschreven door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice. Na het succes van deze plaat besloten de schrijvers een volledige rockopera te schrijven, die een jaar later op lp verscheen. Op 12 oktober 1971 was voor het eerst een theatrale versie te zien van 'Jesus Christ Superstar' op Broadway. Inmiddels is de musical te zien geweest in meer dan twintig landen en was ook de filmversie uit 1973 een groot succes. In Neder land werd 'Jesus Christ Superstar' tot op heden alleen opgevoerd door het Koninklijk Ballet van Vlaan- deren. „Andrew Lloyd Webber en Tim Rice proberen Jezus in 'Jesus Christ Superstar' te portretteren als mens, door hem los te weken van zijn my- thische status", licht Paul Eenens toe. „Jezus als een man die zeker is van zijn goddelijke overtuiging, maar onzeker is als mens om zijn In de musical zien we hoe Jezus (Dieter Troubleyn) op het hoogtepunt van zijn invloed en roem, het vertrouwen verliest van Judas (Martin van der Starre). foto Oeen van Meer lot te aanvaarden. Ook proberen de schrijvers inzicht te geven in de be- weegredenen van Judas. Hij is im- mers in de geschiedenis gebrand- merkt als de slechterik, maar hij is ook te zien als een man die zich niet blind staarde op de verering van Jezus en die trouw probeerde te blijven aan zijn doel. Een man die gepassioneerd en gedreven was, net als Jezus." Vanzelfsprekend leidde deze inter- pretatie van het verhaal van Jezus Christus naast succes ook tot boze readies. Voor de premiere in Lon- den droegen betogers spandoeken mee met teksten als 'This is not our Jesus'. En een criticus schreef destijds (1972) in zijn recensie: „God ver- geef ze alstublieft, ze weten niet wat ze aan het doen zijn." In Lon- den werd 'Jesus Christ Superstar' desondanks een van de meest suc- cesvolle musicals aller tijden. Voor hun interpretatie van de zeven laat ste dagen uit het levens van Je zus Christ maakten de makers van de musical gebruik van populaire rockmuziek en moderne taal. Juist dat leidde destijds tot veel kritiek. Eenens legt in de Nederlandse ver sie de nadruk op het feit dat een persoon het verschil kan maken. „Ghandi was zo iemand. Nelson Mandela is zo iemand. En Jezus was ook zo iemand. Hij predikte een goede boodschap: een richt- snoer voor het leven, maar hij ein- digde aan het kruis." Nadrukkelijk leggen Eenens en vertaler Daniel Cohen het verband met de moderne tijd, waarin mensen in donkere tij den nog steeds de neiging hebben op zoek te gaan naar houvast. „Men zoekt naar licht, naar een collectief gevoel", weet Eenens. „Denk aan de moorden op Pirn Fortuyn en Theo van Gogh. Opeens staan men- sen zij aan zij. Om te delen in hun woede over en afkeuring van een daad. Om te delen in hun verdriet over het verlies van hun held en voorbeeld." In de musical zien we hoe Jezus (Dieter Troubleyn) op het hoog tepunt van zijn invloed en roem. het vertrouwen verliest van Judas (Martin van der Starre). Deze ver- moedt dat de mythe rond de man Jezus belangrijker is geworden dan de boodschap die hij predikt in naam van God. Naast de genoem- de hoofdrolspelers schittert Casey Francisco in de rol van Maria Mag- dalena. Het decor en de vormgeving zijn strak en modern, met veel sym- bolen. Het twaalfkoppige orkest zit, zoals gebruikelijk bij rockmusicals, op het podium. Een eigenzinnige bewerking van een wereldberoemde musical. „We kennen allemaal het Lijdens- verhaal, maar wat heeft dat met ons te maken en wat is de beteke- nis ervan voor ons in onze tijd?" aldus de regisseur van 'Jesus Christ Superstar'. 'Jesus Christ Superstar' is van 30 maart tot en met 17 april te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rot terdam. Op 4, 5, 11, 12 en 13 april is er tevens een inleiding. Reserveren kan via 010-484.33.33 of via www.musical.nl. REGIO - Drie jaar geleden schreef Jaco van der Moolen voor het Jeugdtheater Hofplein het script voor de voorstelling Koning Ar thur. De voorstelling was toen een enorm succes. Dit voorjaar staat er een gloednieuwe versie van deze voorstelling in de theaters. Gere- gisseerd door Linda Speijer en ge- speeld door Eric van Vuurde en leerlingen van Jeugdtheaterschool Voorne. De voorstelling loopt van vrijdag 31 maart tot en met zondag 23 april 2006. Het is lang geleden dat Merlijn tovenaar was aan het hof van koning Arthur. Zijn wijze uil Archimedes is inmiddels over- leden, maar dat weerhoudt de oude tovenaar er niet van het verhaal van Arthur regelmatig te vertellen. Merlijn heeft een groep kinderen verzameld om de geschiedenis van zijn oude koning na te spelen. De enige die nog ontbreekt is de hoofd- persoon van het verhaal, koning Arthur. Juist op dat moment komt Arthur aangelopen. En zo belandt Arthur in een spannende voorstel ling over echte ridders, liefde en verraad waarbij de scheidslijn tus- sen fictie en werkelijkheid steeds vager wordt. Koning Arthur is te zien op de volgende data: 31 maart tot en met 16 april 2006 in Thea ter 222, Pieter de Hoochweg 222 te Rotterdam. Vrijdag en zaterdag om 19.00 uur, zondag om 14.00 uur. Reserveren: 010-243 50 50 (di. t/m zo. 10.00 - 16.00 uur) of www. jeugdtheaterhofplein.nl 19, 21, 22 en 23 april 2006 in Theater Twee Hondjes, Opzoomerlaan 106 te Hel- levoetsluis. Woensdag en zondag om 15.00 uur, vrijdag om 19.00 uur en zaterdag om 15.00 en 19.00 uur. Reserveren: 0181-310 473 of www. theatertweehondjes.nl 'Kop Kont' toont scheepssier in al zijn vele verschijningsvormen. Van de overbekende boegbeelden, waarvan een fraaie collectie bijeen is gebracht, tot kleine onderdelen als roeren en vlaggenstokken. De boegbeelden stelen de show. Im- posant en leven sgroot vormen ze de entree tot de rest van de ten toonstelling. Ze laten tegelijkertijd zien Waarom scheepssier is ont- J 'Kop Kont' toont scheepssier in al zijn vele verschijningsvormen. Van de overbekende boegbeelden, waarvan een fraaie collectie bijeen is gebracht, tot kleine onderdelen als roeren en vlaggenstokken. De boegbeelden stelen de show. Imposant en levensgroot vormen ze de entree tot de rest van de tentoonstelling. staan. lndruk maken, daar ging het om: de vroegere expressie van wat tegenwoordig als 'pimpen' door het leven gaat. Niet zelden werden voor boegbeelden vrouwenfiguren gebruikt. Soms ingetogen, maar minstens zo vaak met voile borst vooruit. Een aantal van dergelijke beelden is door het museum in gesloten kastjes gezet, waardoor de bezoeker alleen door een luikje te openen naar 'blote vrouwen kan gluren'. Daartegenoverliggen vlag- genstokhouders, ook mooi versierd maar van koelbloedig gietijzer ge- smeed. Scherper kan de tegenstel- ling tussen de verschillende soor- ten scheepssier bijna niet zijn. Een hoogtepunt van 'Kop Kont' is zeker ook de enorme leeuw, af- komstig van het negentiende eeuw- se Britse koopvaardijschip 'British Empire'. Met het gebrul van een leeuw op de achtergrond krijgt de bezoeker een indruk van de af- schrikking die met scheepssier kon worden bereikt. Even verder prijkt een houten Hercules, een godheid uit de Oudheid die al evenmin een doetje was. Minder oorlogszuchtig ogen de scheepsmodellen, waarvan het museum een aantal uit het enorme depot tevoorschijn heeft gehaald. Het zeventiende eeuwse Statenjacht was gemaakt om mee te pralen en laat letterlijk scheeps sier van boeg tot spiegel zien. Maar ook oorlogsschepen en koopvaar- ders, en zelfs kleinere binnenvaart- schepen zoals een tjalk of boeier blijken over de nodige versiering te hebben beschikken. Roerkop- pen, hakkeborden. relingen: overal werd houtsnijwerk aangebracht om een schip te verfraaien of ontzag in te boezemen. Een model van het ramtorenschip de Buffel ontbreekt niet, maar dat schip kunnen bezoe kers natuurlijk ook buiten in leven- de lijve aan de kade bewonderen. Aan zo'n zelfde kade zal ooit de replica van het achttiende eeuwse linieschip de Delft liggen, maar vooralsnog worden daar alleen nog maar onderdelen van gebouwd. De werkplaats die het scheepssier voor de Delft maakt is deels tijdelijk van de Schiehaven naar het Maritiem Museum Rotterdam verplaatst. Daar kan iedereen ter plekke zien hoe het snijwerk tot stand komt. Een aantal fraaie stukken snijwerk geven een vooruitblik naar het toe- komstige schip en maken ook dui- delijk dat scheepssier maken een tijdrovende bezigheid is. 'Kop Kont' is een levendige ten toonstelling geworden. Speels van opzet en tegelijk toch zeer infor- matief. Aan de hand van een aantal thema's als macht, geloof, identiteit en schoonheid wordt scheepssier in brede zin in beeld gebracht. 'Kom naar de Katja's en Georgina's van 1869', luidt de oproep op de folder. Wie niet van al die rondborstigheid houdt, kan zich altijd nog vergapen aan een houten piraat of Hercules. Imposant blijft het, dat pimpen van vroeger. 'Kop Kont, scheepssier van boeg tot spiegel' is tot en met 3 Sep tember te zien in het Maritiem Museum Rotterdam, Leuvehaven Voor meer informatie: telefoon (010) 413 26 80 of www.maritiem- museum.nl. door Jaap Proost ROTTERDAM - Een serieuze man met gitaar op het podium. Dat beeld hebben veel mensen nog bij het muziekgenre sin ger/songwriter. „Maar het is een rekbaar begrip. Het gaat verder dan Bob Dylan", zegt Hanyo van Oosterom. Hij is een van de organisatoren van het nieuwe festival Singasong dat volgende week woensdag plaatsvindt in Lantaren/Ven- ster. Tijdens het festival Singasong zul- len een rits artiesten uit binnen- en buitenland de microfoon ter hand nemen. Op drie podia in Lantaren/ Venster worden op 5 april vanaf vijf uur zeventien optredens gegeven. Tevens kunnen de bezoekers in een filmzaal van het complex kijken naar videoclips van de optredende muzikanten en beeldmateriaal van legendarische singer/songwriters. Volgens Van Oosterom is er behoeft aan een festival zoals Singasong. „De meeste muziekstromingen heb ben hun eigen evenement. Singer/ songwriters hadden echter nog geen festival, maar de tijd is er rijp voor. Want juist de laatste tijd zie je een explosie van singer/songwriterta- lent. Heel het genre zit behoorlijk in de lift. Met Singasong brengen we een bonte verzameling artiesten bij elkaar. Van de jazzy Lizz Wright tot de ontroerende en soms duistere Anna Ternheim. Ook supertalent Stevie Ann en Charlie Dee treden op." De opleving van singer/songwriters is volgens Van Oosterom wel te ver- klaren. „Veel muziek komt tegen woordig uit een computer. Dat het publiek weer ambachtelijk gemaak- te nummers wil horen, is eigenlijk een logische reactie." Ook in de stad is het gevolg te merken. Een aantal van de geprogrammeerde muzikanten heeft een Rotterdamse achtergrond. De Rotterdamse Charlie Dee treedt ook op tijdens het festival Singasong. Singasong wil niet alleen een dwarsdoorsnede van een muziek- stroming brengen. „We plaatsen de muzikanten in een ongewone set ting. Die situaties leiden tot nieuwe ontdekkingen. Een artiest die altijd met een band optreedt, vragen wij bijvoorbeeld om solo te gaan en omgedraaid. Daar ligt de uitda- ging" De Amerikaanse Lizz Wright is een van de publiekstrekkers van het festival. De muziek van de 25-jarige domineesdochter is een soulvolle mix van jazz, gospel en r&b. Voor haar tweede album 'Dreaming Wi de Awake' heeft de zangeres zich laten inspireren door artiesten als Jeff Buckley, Damien Rice and Sa rah McLachlan. Daarmee richt ze zich meer op het singer/songwriter genre. „Het gaat meer de diepte in dan bijvoorbeeld Norah Jones", weet Van Oosterom. Ook Anna Ternheim staat boven- aan op het affiche van het festival. De Zweedse vindt dat haar muziek een donkere kant heeft die doet denken aan Nick Cave, PJ Harvey en Leonard Cohen. Ze heeft al eerder opgetreden in Lantaarn/Ven- ster. Dat optreden was tijdens het Scandinavie Festival. Verder treedt ook de Rotterdamse Charlie Dee op tijdens Singasong. Voor de presentatie van haar de- buutalbum 'Where do girls come from' was Rotown al eigenlijk te klein. Veel fans stonden tevergeefs aan de deur van het cafe. „Verder verwacht ik veel van de Nederland se Stevie Ann", vertelt de organisa- tor. „Ze is nog maar negentien jaar, maar heeft wel al een Zilveren Harp en de Essent Award gewonnen." Verder kan het publiek nog on der andere Ane Brun (Noorwegen), Jack Lukeman (Ierland), Cathe rine Feeny (USA), Colonel Red (Groot-Brittanie), Bettie Serveert en Dyzack verwachten. „Voor de volledigheid, La Kidda en Oscar P. worden vervangen door Solo en Roos(beef). De deuren gaan om 17.00 open en we serveren tijdens (de optredens mezze en tapas. Ik raad dan ook iedereen aan, gezien het overvolle programma, om op tijd te komen." Singasong vindt plaats op woens dag 5 april in Lantaren/Venster in Rotterdam. Kijk voor het volledige programma op www.lantaren-ven- ster.nl en www.numusic.nu.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2006 | | pagina 19