'De Vrienden maakten het museum rijker' 1 7 M fieO i i onze 1 5 APRIL STEDELIJK MUSEUM Groenelaan 49, Schiedam, tel. 010 - 473 87 55 Maria Roosen Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum telt zeshonderd leden SCHIEDAM - Wat zou er zijn geworden van het Schiedamse Stedelijk Museum zonder de steun van de 'Vrienden'? Het museum had wel bestaan, stelt secretaris van de Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum, Laura Ebbens (59). Maar niet zoals het nu is. „De Vrienden maakten het museum rijker en bezorgden Schiedam de op twee na grootste CoBrA- collectie van het land." Maria Roosen, zelfportret 2000. De tentoonstelling Maria's Maria's omvat een royale keuze uit het werk dat Maria Roosen (Oisterwijk 1957) de laatste tien jaar vervaardigde. De titel verwijst naar het kunstenaars- boek Maria's dat in 2005 verscheen. De tentoonstelling is een vervolg op dit boek en geeft de toeschou- wer inzicht in Roosens veelzijdig oeuvre. Zo komt het publiek terecht in een eigentijdse Wunderkammer, verwant aan de rariteitenkabinet- ten waarin tijdens de renaissance en verlichting natuurfenomenen werden opgesteld. De kabinetten moesten het bezoek verbazen, ver- wonderen en vermaken, maar ook iets leren over de omringende we- reld. Roosens oeuvre bereikt dit- zelfde effect. In een samenleving die gestoeld lijkt op harde feiten en praktisch nut, verleent Roosen voorrang aan de verbeelding. Zij voedt de verwondering. Haar werk omvat een diversiteit aan thema's, van vruchtbaarheid en vriendschap tot en met vergankelijkheid, die vorm krijgen in een scala aan ma- terialen. Roosen verwierf bekend- heid met kannen, bollen, sperma- tozoiden en borsten van gekleurd glas, vervaardigd door professione- le glasblazers. Maar haar objecten kunnen ook gemaakt zijn van wol, hout of bladgoud. Een hertengewei werd door haar tot kunst verheven; de menselijke schedel gereprodu- ceerd in suikergoed. Karakteristiek is de dubbelzinnigheid van Roosens beelden die voortkomen uit een pro- ces van associatie en transformatie. Levenloze objecten krijgen men selijke trekjes; typisch mannelijke symbolen worden door een simpele toevoeging vrouwelijk: een k/tots is bij Roosen bijvoorbeeld niet minder sensueel dan een wulpse melkkan. Door een geraffineerd materiaal- gebruik en schaalveranderingen van vertrouwde objecten krijgen deze een nieuwe betekenis en zeg- gingskracht. Roosen noemt zichzelf in het recente bcjek Maria's een 'kunstenaar met groene vingers'. Vruchtbaarheid, saamhorigheid en groeikracht vormen terugkerende thema's in haar werk, maar spelen ook een rol bij de totstandkoming ervan. "Ik zaai het zaad en roep vervolgens de hulp van anderen in om het gewas op te kweken", zegt Roosen. In het contact met am- bachtslieden als glasblazers, tim- mermannen of breisters die haar glazen objecten, sokkelbeelden van MDF of gigantische wollen zonne- bloemen uitvoeren, groeit het idee en komt het tot wasdom. Het Stede- lijk Museum brengt een selectie van het werk van Maria Roosen uit de afgelopen tien jaar samen met niet geexposeerde beelden. De eigenzin- nige fotoserie Close Friends (2005) toont mensen uit Roosens familie-, vrienden- en kennissenkring, die op haar verzoek een (zelf)portret heb- ben gemaakt op een grote bol van papier mache. Roosen fotografeerde hen met hun nieuwe masker in hun nieuwe omgeving. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie 'hand' (Valiz, 8,50) over de nieuwe foto- en beeldenseries Close Friends en New Friends Far Away: 'Maria Roosen: Mijn Vrien den'. Tentoonstelling te zien van 9 april - 25 juni 2006. De vereniging ontstond in 1954 uit donateurs, de zogenoemde vrienden van het museum en de Vereniging ter bevordering van Idealisme en Abstractie van moderne beeldende kunst (VIA), vertelt ex-bestuurs- lid Truus Verweij. Haar echtgenoot was mede-oprichter van VIA en een van de belangrijke donateurs van het museum. „De VIA kwam al tijdens de Twee- de Wereldoorlog bij elkaar om over kunst te praten", vertelt zij. In 1954 wilde de toenmalige directie van het museum een echte Vereniging van Vrienden die meer deed dan al- leen doneren. „Meer inspraak over bestedingen en het organiseren van culturele activiteiten zoals lezin- gen", verklaart Truus Verweij. De leden van de VIA dachten: 'wij willen hetzelfde' en werden be- stuurslid van de nieuwe vereniging. Door de gedrevenheid van de VIA ging de Vereniging Vrienden vooral moderne beeldende kunst promo- ten. „Dit was in de tijd van Cobra", vertelt Verweij. Ook nu doet de ruim zeshonderd le den tellende Vereniging van Vrien den meer dan alleen geld doneren en kunst schenken, vertelt secreta ris Laura Ebbens. Natuurlijk wordt contributie gebruikt om in overleg Over wat de 'vrienden' allemaal in het verbouwde museum kunnen gaan organiseren, moet nog gesproken worden. Maar er zal ongetwijfeld meer mogelijk zijn dan tot nu toe het geval was. Foto Roger van der Kraan met het museum de collectie mo derne kunst uit te breiden. Maar de vereniging wil ook op andere manieren de interesse voor mo derne beeldende kunst aanwakke- ren. „Mensen in aanraking brengen met moderne kunst", zo omschrijft Ebbens. Om dit te bereiken, gaan de Vrien den vaak op excursie naar andere moderne musea, binnen en buiten Nederland. Bijvoorbeeld naar het Duitse 'Insel Hombroich' in Neuss of het CoBrA-museum in Amstel- veen. „Pas ging er nog een bus vol 'vrienden' naar 'Museum de Fun- datie' in Zwolle", vertelt Ebbens. „Introduces worden vaak lid na zo'n excursie." Daarnaast organiseert de vereniging lezingen waar kunstenaars vertellen over eigen werk. En concerten tij dens de opening van nieuwe expo- sities. In de aula van het museum werden ook regelmatig orgelcon- certen gehouden. Er bestaat ook een 'vriendengalerie', meldt Ebbens. Hier kan de kunstenaar die in het Stedelijk Museum exposeert zijn werk aan de vereniging presenteren. 'Vrienden' kunnen hier voor een gereduceerd bedrag kunst kopen. Over wat de 'vrienden' allemaal in het verbouwde museum kunnen gaan organiseren, moet nog gespro ken worden, meldt Ebbens. „Maar er zal ongetwijfeld meer mogelijk zijn. In ieder geval moet het orgel eens per maand bespeeld worden om in goede staat te blijven." Ook voorzitter Gijs Verbiest (68) kijkt uit naar de toekomstige ac tiviteiten van de vrienden van het gerestaureerde museum. Hij zit pas twee jaar in het bestuur en is tot nu toe daardoor alleen nog maar voorzitter van 'vrienden van het museum in de steigers'. „Door de verbouwing van het museum was er wat stilstand van activiteiten. Maar er zijn plannen genoeg om dingen op te tuigen", stelt hij. Verbiest denkt aan meer concerten, excur- sies en activiteiten in samenwerking met andere musea in Schiedam. ,.Ik hou van kunst en van organiseren", vertelt hij. „We houden allemaal van Schiedam. Daarom is het aar- dig als er wat culturele activiteiten in de stad plaatsvinden." 1 Pasen viert u met

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2006 | | pagina 21