t
maasstad
Jeugdtheater Hofplein speelt 'Barbier van Sevilla'
Het wulpse gekronkel en gekreun van Vive la Fete
Gratis taxatie
oude apparatuur
Halsbrekende toeren in 'Ballyhoo!' van de Ashton Brothers
Gratis luidspreker test
Gratis videocamera
servicebeurt
Gratis computervirus
scan
Gratis DVD/CD
speler controle
Gratis taxatie oude TV
Hifi/video apparatuur
Gratis Beamer
controle
ir
CORRECT CEINTUURBAAN 117,
ROTTERDAM TEL: 010-4.618.525.
WWW.C0RRECT.COM
Woensdag 31 mei 2006
tx 51
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Opera is
sinds enkele jaren een vast on-
derdeel van de jaarlijkse voor-
stellingen van Jeugdtheater
Hofplein. Onder leiding van
Carla van Driel werken de leer-
lingen aan eigentijdse versies
van beroemde opera's. Eerder
waren onder meer 'De Droom
van Mozart', 'Romeo Julia',
'Aida' en 'MaeBeth' te zien.
Afgelopen weekend ging de
nieuwste opera van Jeugdthe
ater Hofplein in premiere: 'De
Barbier van Sevilla'.
Het eind van het lopende theater-
seizoen komt in zicht, maar dat wil
niet zeggen dat er niets nieuws meer
gebeurt in de theaters. Zeker niet
bij Jeugdtheater Hofplein, dat in
korte tijd drie nieuwe voorstellin-
gen presenteerde. Zo is sinds 5 mei
'Jeanne d'Arc' te zien (wordt nog
gespeeld in Het Plein in Ridder-
kerk, Het Kruispunt in Barendrecht
en Theater 222 in Rotterdam) en
loopt in de Shakespeare zaal van
de Jeugdtheaterschool nog tot en
met 11 juni de 14-plus voorstelling
'Oeboe of de pubers aan de macht'.
Afgelopen weekend kwam daar nog
een nieuwe voorstelling bij, want in
het eigen theater aan de Benthem-
straat ging de opera 'De Barbier
van Sevilla' in premiere.
Het is zeker niet de eerste keer
dat regisseur en tekstschrijver Carla
van Driel zich bij het jeugdtheater-
gezelschap waagt aan een opera.
Wei is het waarschijnlijk de meest
luchtige operaproductie die Jeugd
theater Hofplein tot nu toe op het
toneel bracht. Wat dat betreft is
het contrast met de vorige opera
groot, want in de tweede helft van
2005 was 'MaeBeth' te zien, een
mooie maar donkere voorstelling,
gebaseerd op het werk van Wil
liam Shakespeare. Deze keer viel
de keuze van Carla van Driel op
Giaocchino Rossini, de Italiaanse
componist die leefde van 1792 tot
1868.
Hij sehreef tussen 1810 en 1829
bijna veertig opera's en hield er
toen abrupt mee op. In 1816 sehreef
hij 'De Barbier van Sevilla', de
opera die nu door Carla van Driel
is bewerkt tot een feel good opera
voor alle leeftijden. Centraal staat
de componist Giaocchino Rossini
(Pirn van Alten) zelf. Hij was vroe-
ger een befaamde componist, maar
wijdt zich dertig jaar later aan zijn
nieuwe passie: koken. Als hij op
een dag bezoek krijgt van een groep
conservatoriumstudenten, wordt hij
geconfronteerd met zijn verleden.
De studenten willen namelijk niets
liever dan het geheim van 'De Bar
bier van Sevilla' ontrafelen.
Hij zit er niet op te wachten, maar
zijn vrouw haalt hem over mee te
werken. Samen met de studenten
speelt Rossini de opera. Hij neemt
zelf ook een rol op zich en krijgt
er gaandeweg steeds meer plezier
in. Het verhaal van de opgevoerde
opera, 'De Barbier van Sevilla', is
eigenlijk heel simpel. Het gaat over
de liefde. Bovendien bevat deze
opera naast prachtige muziek ook
een heleboel humor. Dat maakt
deze familievoorstelling uitermate
geschikt voor jong en' oud. Met na
me Figaro, de hyperactieve barbier,
zorgt voor hilarische momenten in
deze vlotte voorstelling.
Zoals we gewend zijn van de grote
zaal voorstellingen van Jeugdthe
ater Hofplein ziet alles er weer
prachtig uit. Het decor, een straatje
in het achttiende eeuwse Sevilla, is
indrukwekkend en ook de kostuums
dragen bij aan het plezier dat van
'De Barbier van Sevilla' afstraalt.
Naast de humor en het feel good
verhaal valt vooral de muziek op.
Geen gemakkelijke muziek, want
Rossini maakt veel gebruik van co-
loraturen (versieringen in zang). De
lat lag dus weer een stukje hoger,
maar de leerlingen van Jeugdtheater
Hofplein slaan zich er prima door-
heen. Carla van Driel bewijst met
'De Barbier van Sevilla' andermaal
dat opera nog steeds zeer geschikt
is als basis voor een toegankelijke,
vrolijke en leuke familievoorstel
ling.
'De Barbier van Sevilla' is nog
tot en met ll juni te zien in het
Hofpleintheater, Benthemstraat 13
in Rotterdam. En daarna van 22
September tot en met 12 november.
Reserveren: 010-243.50.50 of www.
jeugdtheaterhofplein.nl. Hier kunt
u tevens terecht voor informatie
over de andere voorstellingen van
Jeugdtheater Hofplein.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Voor hun
tweede voorstelling 'Bally
hoo!' kregen de Ashton Bro
thers lovende kritieken. Zeer
lovend zelfs, net als voor hun
debuut 'Tragiek van de On-
derman'. Omschrijven wat de
vier jonge theatermakers pre-
cies doen is vrijwel onmoge-
lijk. Houd het maar op een
combinatie van circus, variete,
spektakel, muziek en cabaret.
Het resultaat is een unieke
voorstelling die van 7 tot en
met 10 juni te zien is in het
oude Luxor Theater.
Pepijn Gunneweg. Joost Spijkers,
Pirn Muda en Friso van Vemde
waren de enige vier jongens in de
eerste drie leerjaren op de Amster-
damse Academie voor Kleinkunst.
Toen de regisseur van de einde-
jaarsvoorstelling een acrobatiek-
nummer zocht, meldden zij zich
aan. Ze haalden in de bibliotheek
het boekje 'Acrobatiek voor begin
ners' en bedachten een nummer
met een menselijke toren. Ze wer-
den aangekondigd als The Mar
velous Ashton Brothers (naar een
Australisch gezelschap uit 1900)
en hun eerste optreden smaakte
duidelijk naar meer.
„Wij hebben allemaal een fasci-
natie voor het circus", verklaart
Friso van Vemde hun bijzondere
theatervorm. Naast circusnummers
gebruiken ze muziek, en elemen-
ten uit variete en cabaret. ..Die
combinatie is inderdaad niet vaak
te zien, dat verbaast ons ook. Mis-
schien durven anderen het niet aan,
want we nemen tijdens de repetities
nogal wat risico's om dingen uit
te proberen. Natuurlijk gaat het
weleens mis. Maar ergere blessures
dan kneuzingen, verrekkingen en
een gebroken pols heeft dat geluk-
kig nooit tot gevolg gehad."
Gezien de stunts die ze uitha-
len valt dit mee, want de Ashton
Brother hangen boven het toneel,
klimmen op elkaar en halen hals
brekende toeren uit. „Het is een
fysieke voorstelling", vertelt Friso.
..Behoorlijk zwaar, dus vier keer
spelen per week is eigenlijk het
maximum. We spelen wel eens
vaker, maar dat zijn zware weken.
Dan merk je dat je lichaam gaat
protesteren. Rust is dan belangrijk.
We hebben alle vier een goede
conditie, maar we vragen wel veel
van ons lichaam. We moeten elke
avond scherp zijn en goed gecon-
centreerd. We kunnen ons geen
fouten permitteren, die leiden on-
herroepelijk tot ongelukken."
Complimenten krijgen de Ashton
Brothers genoeg, van publiek en
critici. Maar hoe hun voorstelling
precies te omschrijven, dat is lasti-
ger. Ook voor de Ashton Brothers
zelf: ,.Het heeft iets van het circus,
maar daarmee doe je de voorstel
ling eigenlijk tekort. Bovendien
zijn wij geen circusartiesten. Wij
gebruiken elementen uit verschil-
lende theatervormen, zoals circus,
cabaret, variete en muziek. Maar
ook van het MTV-programma
'Jackass' en uit films. Eigenlijk
alles wat leuk en vermakelijk is, al
proberen we altijd een extra laag
toe te voegen. Het is niet alleen
maar humor, er zit ook tragiek in.
In alle goede humor zit altijd een
tragische ondertoon. Dat geeft een
karakter meer dimensie waardoor
het nog leuker wordt."
De voorstelling 'Ballyhoo!' (de ti-
tel verwijst naar de parade waar-
mee de kornst van het circus in
een stad vroeger werd aangekon
digd) is voor het tweede seizoen te
zien. En ook na de zomer staan de
Ashton Brothers met 'Ballyhoo!'
in de Nederlandse theaters. De tot-
standkoming van de voorstelling
nam nogal wat tijd in beslag. „De
meeste dingen ontstaan improvi-
serend in de repetitieruimte. Het
zijn geen nummers die je aan tafel
bedenkt, want je moet zien of het
werkt. Daarom ook hebben we veel
try outs gedaan. Belangrijk om te
zien hoe het publiek reageert en of
dingen werken."
Uiteindelijk werkten de Ashton
Brothers ruim een jaar aan de
voorstelling, samen met coach Pe
ter de Jong (van Mini Maxi)
en regisseur Peter de Baan. „Het
is een lang proces", geeft Friso
toe. „Maar varieteartiesten werken
vaak hun hele leven aan een num
mer. Dat wordt dan steeds beter.
Bij ons is dat ook zo. De nummers
in 'Ballyhoo!' groeien nog steeds,
al gaat het soms om kleine dingen.
Uiteindelijk spelen we 'Ballyhoo!'
tussen de 300 en 400 keer. Behoor
lijk veel, maar het blijft een uitda
ging om de perfecte voorstelling te
spelen. Die bestaat natuurlijk niet,
maar we komen soms akelig dicht
in de buurt."
Na afloop van dit theaterseizoen
gaan de Ashton Brothers naar
Toronto en wellicht naar Ecuador.
Eerder speelden zij met veel succes
in steden als Casablanca, Barcelona
en Edinburgh. De vier kijken ook
nadrukkelijk naar het buitenland:
„Het is een droom van ons om over
de hele wereld te spelen, maar de
investering om dat te doen is veel
groter dan in Nederland. Daarom
houden we het voorlopig bij kleine
optredens." Hoewel ze zoeken naar
een universele taal is ze opgevallen
dat mensen niet overal hetzelfde
reageren: „Zo hadden we in onze
eerste voorstelling een penisact die
mensen hier heel grappig vonden,
maar in Engeland werd daar bijna
geschokt op gereageerd. Dat had
den wij totaal niet verwacht."
'Ballyhoo!' van de Ashton Brothers
is van 7 tot en met 10 juni te zien in
het oude Luxor Theater. Reserve
ren: 010-484.33.33 of www.luxor-
theater.nl. Na de zomer reprise, on
der meer in verschillende theaters
in de regio. Kijk voor informatie
op: www.ashtonbrothers.nl
ROTTERDAM - Ooit een op
treden van Vive la Fete gezien?
Het stelletje Danny Mommens
en Els Pynoo maken elk optre
den hun naam meer dan waar:
'het leven een feest'. Danny's
kinderlijke eenvoudige electro-
beats en Els' sensuele gekron
kel en gekreun brengen het
publiek keer op keer tot nieuwe
hoogtepunten: Qui, je t'aime!
Vrijdag 9 juni knalt de band in
Nighttown. En Maasstad heeft
kaartjes te vergeven. Met dank
aan Nighttown mogen we 3 x
2 kaartjes verloten onder onze
trouwe lezers. Lees snel ver-
der!
In 1997 ontmoette Danny Mom-
mens, bassist van dEUS, de mooie
Els Pynoo en de bliksem sloeg in.
Ze begonnen samen muziek op te
nemen, die in eerste instantie be-
doeld was voor in de slaapkamer.
Toch werd het uitgebracht en ze
bedachten de naam Vive La Fete.
Deze naam staat voor positivisme,
humor en optimisme. Op vrijdag 9
juni laten ze hun aparte en dansbare
mix van jaren '80 synth pop, electro
en franse chansons weer horen in de
grote zaal van Nighttown.
De muziek van Vive La Fete ont-
stond toen Danny op zijn keyboard
speelde en Els daarnaast kwam
staan en haar Franse rijmpjes begon
te zingen. Dit klonk zo goed dat ze
besloten ermee verder te gaan, het
uit te brengen en op te treden. Ze
vielen op door hun aparte mix van
verschillende muziekstijlen, maar
ook door hun verschijning.
Het eerste volledige album, Attaque
Surprise, verscheen in 2000. Het
bood een gedetailleerde, eerlijke
blik in de wereld van Vive La Fete;
een wereld van seks en erotiek,
maar ook van twijfel en verdriet,
enthousiasme, zelfanalyse, plezier.
maar met een juiste dosis disci
pline. In 2001 kwam Republique
Populaire uit; een diverse mix van
harde electro, synth pop, en rustige
ballades. Het werd een persoonlijk
album en niemand minder dan Karl
Lagerfeld raakte erg onder de in-
druk van Vive La Fete. Ze traden
op tijdens de presentaties van de
Chanel collectie in Parijs, Tokio
en Las Vegas. Hierdoor kwamen
ze wereldwijd in de belangstelling
te staan. Nuit Blanche, zoals de
Fransen een feestnacht zonder slaap
noemen, was de naam van het al
bum dat uitkwam in 2003. Het
album werd- erg goed ontvangen in
heel Europa en krijgt in veel landen
een plaatsje in de hitlijsten.
Mail en win!
Met dank aan Nighttown geeft
Maasstad weekbladen 3x2 kaarten
weg voor het optreden van Vive la
Vete. Winnen? Mail dan uiterlijk
woensdag 7 juni naam, adres en
telefoonnummer naar prijsvraag@
maasstad.nl.
Loop je liever geen risico? Kaartjes
kosten 15 euro, excl. voorverkoop-
kosten lidmaatschap. Voorver-
koop bij Ticketservice Nederland,
Plato, Velvet en Nighttown cafe.
Vrijdag 09.06 Vive La Fete (BE)
support DJ's afterparty. Zaal
open 20.00 uur Aanvang 21.00
In de Correct Technische Dienst aan
de Ceintuurbaan 117 in Rotterdam
organiseert Correct open huis op
vrijdag 2 juni a.s. van 10.00-17.00 uur
met een gratis service dag. Op deze
dag staan de Correct technici voor u
laaar om gratis een schoonmaak
service beurt uit te voeren aan uw
videocamera, DVD CD
speler/recorder of gratis uw desktop
computer of notebook te scannen op
virussen. Ook kunt u op deze dag
terecht voor het testen van uw
luidsprekers en het taxeren van
apparatuur wanneer u nieuwkoop
plannen heeft.
Voor als u nieuwkoop plannen heeft
biedt Correct voor uw oude spelende
TV een goede inruilprijs bij aanschaf
van een nieuwe televisie.
Kom met uw oude toestel
of aankoopbewijs langs voor
een gratis taxatie.
Bu5ines5Electronic
'De Barbier van Sevilla' is nog tot en met 11 juni te zien in het Hofpleintheater.
foto Maarten Laupman
De Ashton Brothers spelen de voorstelling 'Ballyhoo!' uiteindelijk een kleine vierhonderd keer. „Dat is veel,
maar het blijft een uitdaging om de perfecte voorstelling te spelen. Die bestaat natuurlijk niet, maar we komen
soms akelig dicht in de buurt," zeggen de 'broers'.
foto: Wim van de Genachte
Gratis
Servi
orrect
m