maasstad
Animatiefilms met een hart van Pixar
Theater kijken of chillen op de Parade
VOC kaarten terug in Maritiem Museum
1
o
4 miljaen,
pixels
Digitaal met
X
arl-Zeiss
lens
lOx optische zoom
5 megapixels
5 Miljoen
pixels cam
camera
rf
Donderdag eypli&t 21.00 UUR
Ska meets punk
in Nighttown
>J%
Zondag 25 mei
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Woensdag 21 juni 2006
tx 51
ROTTERDAM - De Parade is
weer in de stad! Van 22 juni
tot en met 2 juli strijkt het jaar-
lijkse reizende theaterfestival
neer in het Museumpark in
Rotterdam. Met veel bijzon
dere voorstellingen, bekende
en onbekende namen en thea
ter dat enkel en alleen te zien
is op de Parade. Maar wie
gewoon wil chillen met een
glas rose in de hand, kan ook
terecht op de Parade. Vrijdag
is de opening met een grote
stadsparade van Schouwburg-
plein naar Museumpark.
Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u op
de begane grond de meest uitgebreide digitate
foto/video af deling van de Randstad. Meer dan 100
digitate fotocamera's staan demonstratieklaar om
vergeleken te worden, op de Bergweg 110 in Rotterdam.
««r«
4997-
4297-
499^
SUPER-UURTJE
4997-
ROTTERDAM - De Pixar Ani
mation Studios bestaan twintig
jaar. Een van de cadeaus is de
nieuwe avondvullende anima-
tiefilm 'Cars'. Bij elke pro-
ductie legt de animatiestudio
de lat een stukje hoger voor
zichzelf. Het publiek vindt de
fenomenale computeranima-
ties prachtig en bezorgt Pixar
de ene hit na de andere. 'Toy
Story', 'Finding Nemo', 'The
Incredibles' zijn maar enkele
voorbeelden. Vele miljoenen
dollars vloeiden daardoor in de
kas van Pixar.
Denk overigens niet dat al die dol
lars daar nog zitten of dat ze zijn
uitgedeeld aan aandeelhouders. Bij
Pixar, dat sinds 1991 innig samen-
werkt met Disney, werken mensen
met liefde voor het vak.
Mensen die er alles aan doen om
de computeranimatie steeds beter
te maken en naar een nog hoger
niveau te tillen. En dus werden de
afgelopen twintig jaar vooral veel
dollars gei'nvesteerd in de ontwik-
keling van nieuwe software, nog
betere computers en de ontwikke-
ling van creatief animatietalent. Zo
beschikt de studio over de Pixar
University om zelf mensen op te
lei&n.
De University is gevestigd in het
eigelP complex in Emeryville. Dit
moderne gebouw is werkelijk van
alle gemakken voorzien, bedoeld
om het de meer dan 800 werkne-
mers naar de zin te maken. Aan
alles is gedacht zodat de 'artiesten'
maar aan een ding hoeven denken:
nog meer mooie animatiefilms.
Het succesverhaal van Pixar begon
in 1986 met de korte film 'Luxor
jr.' van John Lasseter. Een slechts
twee minuten durende vingeroefe-
ning over twee lampjes, waarin de
handtekening van Pixar al duidelijk
zichtbaar was.
Het motto van Pixar Animation
Studios luidt nog steeds: technolo
gic en creatief talent combineren
en zo computeranimatiefilms ma
ken met gedenkwaardige karakters
en hartverwarmende verhalen, be
doeld voor publiek van alle leeftij-
den. Niet alleen in de lange films,
ook het korte werk toont de liefde
en het geduld van de makers voor
hun werk.
Niet voor niets wordt voor elke
lange film een kort pareltje uit
de Pixar Studios vertoond. Velen
herinneren zich waarschijnlijk nog
wel het hilarische 'For the birds'
dat voorafgaand aan 'Monsters Inc.'
werd vertoond.
Uiteindelijk zijn het de avondvul
lende films die Pixar de roem en het
fortuin hebben gebracht. Nadat de
studio in 1991 een samenwerking
voor drie films was aangegaan met
Disney, verscheen in 1995 'Toy
Story'.
Er was negen jaar aan de film
gewerkt en dat was te zien aan de
baanbrekende computeranimatie.
'Toy Story' werd een hit evenals
de opvolgers 'A Bug's life' en 'Toy
Story 2'. Disney had toen allang
door dat Pixar de toekomst van
de animatiefilm in handen had. Er
kwam een nieuwe overeenkomst,
die leidde tot 'Monsters Inc.', 'Fin
ding Nemo' en 'The Incredibles'.
Het publiek stroomde toe en Pixar
groeide in korte tijd uit tot de suc-
cesvolste speler op de animatie-
filmmarkt.
Wat maakt de films van Pixar zo
bijzonder? Waar andere studio's
veelal kiezen voor veilige anima
tiefilms over lieve beesten, heeft
Pixar altijd gekozen voor bijzondere
karakters. Insecten, speelgoedpop-
pen, monsters, uitgerangeerde su-
perhelden en auto's. Voeg daarbij
de sterke humor, goede verhalen en
grensverleggende animatie en het
succes is verklaard. „Ze beginnen
met het hart van de karakters",
verklaart Bonnie Hunt, in 'Cars'
verantwoordelijk voor de stem van
Sally Carrera. „En wanneer het hart
er eenmaal is, maakt het niet meer
uit hoe de buitenkant eruit ziet."
Regisseur/animator John Lasseter
is een van de belangrijkste mensen
van Pixar.
Hij regisseerde 'Toy Story 1 en 2'
en 'A Bug's life', verzamelde ver-
volgens een team van creatieve top
pers om zich heen en coordineerde
de bouw van het Pixar complex.
Uiteindelijk is alles erop gericht
om het de werknemers naar hun
zin te maken. Uit hun computers
moeten immers de meesterwerken
komen waar de studio inmiddels
om bekend staat. Daarbij wordt veel
aandacht besteed aan details.
De beelden in 'Cars' zijn zo gede-
tailleerd dat de bestanden zo groot
zijn dat het opslaan van een en-
kel frame zeventien uur in beslag
neemt. En dan te bedenken dat er
duizenden computers staan in de
animatiestudio van Pixar.
Met 'Cars', geregisseerd door John
Lasseter en Joe Ranft, levert Pixar
alweer zijn zevende lange film af.
Deze keer wordt de hoofdrol ge-
speeld door auto's.
Het ambitieuze race-autootje Light
ning McQueen maakt in een sla-
perig stadje langs de legendarische
Route 66 kennis met een aantal
ongewone karakters.
Zij helpen hem realiseren dat er
belangrijkere dingen in het leven
zijn dan prijzen, reputatie, roem en
sponsors. 'Cars' ziet er geweldig
uit, maar is wel de meest Ameri-
kaanse film van Pixar. Wat volgens
sceptici wil zeggen: te sentimen-
teel. Is dat de invloed van Disney,
dat Pixar begin dit jaar definitief
inlijfde? Laten we hopen van niet.
Juist de originaliteit is immers een
belangrijke reden voor het succes
van Pixar.
Volgend jaar zullen we het we-
ten. Dan verschijnt alweer nummer
acht: 'Ratatouille', over een rat.
ROTTERDAM - Op vrijdag 30
juni presenteert Stichting Etcultera
'The Mad Caddies' in de grote zaal
van Nighttown te Rotterdam. De
aanvang is 19:00 en de entreeprijs
bedraagt 13 euro. In het voorpro-
gramma staan ook de bands The
Movement en The Palookas.
The Mad Caddies zijn in 1995 opge-
richt in Santa Barbara, California.
Een jaar later tekenden ze bij het
invloedrijke punklabel 'Fat Wreck
Chords'. Nu, tien jaar verder, doen
de heren niets anders dan albums
uitbrengen en touren over de hele
wereld. De muziek heeft een basis
van punk en ska, maar wordt ook
regelmatig gecombineerd met roc
kabilly, reggae, dixie, jazz, surf,
country, polka en swing! Twee jaar
geleden verkochten ze de Melkweg
nog uit en waren ze headliner tij-
dens de Deconstruction Tour.
The Palookas trekken sinds het
najaur van 2001 door het ganse
land bm festival, podium en cafe
on-ieifcig te maken met hun muziek.
IedoSw>ptreden weten de mannen het
zweeftiit hun lijf te toeteren en het
dak eraf te blazen! Deze zeskoppige
formatie spreekt een breed publiek
aan, met hun fijne mix van ska met
punk en reggae invloeden. Ze ston-
den onder andere twee keer op het
prestigieuze DutchSka festival en
het grote Breda Barst.
The Movement, uit Denemarken, is
de tweede supportband. Ze deden al
een Deconstruction Tour en deelden
het podium met onder andere Pen-
nywise, Anti-Flag, The Slackers en
The Real McKenzies.
Kijk voor meer informatie op www.
nighttown.nl.
In zestien jaar tijd is het reizende
theaterfestival de Parade uitge-
groeid tot een begrip. Een vast en
trouw publiek kijkt altijd weer uit
naar de parade van tenten, wagens
en bijzondere artiesten die hun stad
eens per jaar aandoet.
In het Museumpark zetten de ar
tiesten hun tenten op om vervol-
gens te proberen het publiek gedu-
rende elf avonden naar binnen te
lokken om juist hun voorstelling te
bezoeken. Het aanbod is uitgebreid
en zeer divers.
En dus is het belangrijk om de
voorstelling goed te verkopen in
het zomerse park. Voor de ene act
zal dat gemakkelijker zijn dan de
andere.
Het programma van de Parade
2006 bevat zoals altijd bekende en
onbekende namen.
Bob Fosko. Pierre van Duyl en
Maarten van Roozendaal zijn geen
onbekenden. Zij staan dit jaar op
de Parade met de reprise van 'Nog
meer rottigheid'. 'Band Loopt 42'
van Orkater was ook eerder te zien
evenals 'Manoeuvres' van Conny
Janssen Danst.
Ook terug is de winnaar van de
Volkskrant Publieksprijs 2005: de
Levende Jukebox. Acts die wei-
nig moeite zullen hebben om hun
tenten vol te krijgen. Hetzelfde
geldt voor Ellen ten Damme met
'ILIVEP en Van Houts en De Ket
en Kersting met 'Kamikaze'. An
dere acts zijn minder bekend. maar
daardoor niet minder de moeite
waard. De Parade maakt immers
al jaren ruim baan voor opkomende
theatermakers.
Uit het Rotterdamse is naast Conny
Janssen Danst ook Ocobar present.
Het muziekcollectief (met Bart en
Rob Wijtman en Cok van Vuuren)
speelt met acteur Daniel Boisse-
vain en filmmaker Marcel Visbeen
de tragikomische muziektheater-
voorstelling 'Nuvolari!'. De show
draait om coureur Tazio Nuvo
lari (1892-1953), de snelste man die
ooit geleefd heeft.
Een voorstelling met Italiaanse
passie, waarin muziek en beeld
de dynamische sfeer oproepen van
autosport in de jaren dertig van de
vorige eeuw, toen racen nog echt
drama betekende.
Ook terug, wegens succes: De
Schrijverstoren. Twee schrijvers
lezen op grote hoogte voor uit
eigen werk. In Rotterdam komen
Wilfried de Jong, Ernest van der
Kwast, Boozy en Jack Nouws voor-
lezen. Bezoekers zitten in de toren
met uitzicht op de Parade, terwijl
de schrijver via de hoofdtelefoon
in hun oor fluistert of juist onder
aan de toren staat te schreeuwen.
Uiteraard kan er ook weer ge-
danst worden op de muziek van
The Silent Disco en in het Chabot
Museum is tijdens de Parade de
tentoonstelling 'Live Die'van
Dre Wapenaar te zien. De beeld-
houwer/tentenbouwer werkt op het
kruispunt van architectuur, design
en beeldende kunst. Zijn werk is te
zien in het museum, de museum-
tuin en het gebied rond de andere
Museumparkvilla's.
En er gebeurt nog veel meer van
22 juni tot en met 2 juli. Na de try
out op donderdag gaat de Parade
op vrijdag 23 juni officieel van
start met een grootste stadsparade.
Deze wordt gevormd door tractor
met mobiele gaarkeuken. karren
en een vliegende vleugel bespeeld
door Terts Brinkhoff. Ceremonie-
meester is Tom de Ket. Meer dan
honderd studenten van de COD-
ARTS Rotterdamse Dansacademie
maken de optocht al dansend op
de muziek van de Silent Disco
compleet.
In het Museumpark aangekomen
wordt de Parade om 18.00 uur
officieel geopend door staatssecre-
taris Medy van der Laan. En nadat
PIPS:Lab met 'The Washing Pow
der Conspiracy' de eerste voorstel
ling heeft gespeeld, barst de Parade
echt los.
Wie dus genoeg heeft van het voet-
ballen en echt iets anders wil zien,
doet er goed aan zich ergens in de
komende dagen te melden in het
Museumpark. Wees op tijd, want
voor je het weet is het reizende
theaterfestival er weer vandoor. Op
naar de volgende stad...
Het volledige programma is te vin-
den op www.deparade.nl. Voor het
eerst dit jaar kunnen ook online
kaarten worden besteld.
Kaarten zijn tevens verkrijgbaar
via de kassa op het Paradeterrein.
Dit is dagelijks tussen 15.00 en
16.00 uur gratis toegankelijk.
Daarna geldt een toegangsprijs van
6 euro (kinderen tot 12 jaar en 65+
gratis).
Voor de afzonderlijke voorstellin
gen moet apart worden betaald.
door Dik Vuik
ROTTERDAM - In 1930
gaf toenmalig directeur Van
Nouhuys van het Maritiem
Museum een vijftal kaarten
van de VOC aan de collec-
tie van het Erasmus Center,
in de Gemeentebibliotheek.
Niemand weet meer waarom
dat gebeurde, maar de kaarten
hoorden eigenlijk niet in die
collectie thuis. Ze werden afge
lopen week terug gegeven.
Vijf VOC kaarten op tafel: het is
een uniek gezicht. Frits Loomeijer
van het huidige Maritiem Museum
Rotterdam noemde de overdracht
dan ook een 'geweldige aanwinst'.
„Ze zijn met de hand getekend en
dus uniek. Tijdens de reis maakte
de schipper aantekeningen en gaan-
deweg werd de wereld ingetekend."
De kaarten zullen bij het Mari
tiem Museum onder optimale om-
standigheden worden bewaard. De
systematiek van de kaarten, alien
daterend uit de periode 1722-1725,
is volgens Loomeijer nog steeds
bruikbaar.
„Een moderne zeeman zou hier zo
mee kunnen varen."
Conservator Sjoerd de Meer van het
Maritiem Museum weet te vertel-
len dat de VOC van elk gebied een
moederkaart bezat, die telkens met
de hand werd overgetekend. Zowel
in Amsterdam als in Batavia was
een kaartenmaker voor de VOC ac-
tief. Van de vijf kaarten zijn er vier
van de hand van Isaac de Graaf,
gemaakt in 1722. De vijfde kaart is
afkomstig van de Zeeuw Abraham
Anias en daarmee nog zeldzamer
dan de andere. „De belangstelling
voor kaarten is groeiende", aldus
Loomeijer. „In Hamburg werd ver-
leden jaar een vroeg zeventiende
eeuwse kaart verkocht voor 180.000
euro. De gekte onder beleggers en
verzamelaars maakt veel kaarten
onbereikbaar voor musea." Het
Maritiem Museum Rotterdam be
schikt met enkele tientallen VOC
kaarten over een unieke collectie.
Een collectie die nog groter zal
worden, want in november zullen
er dertig kaarten aan toe worden
gevoegd die onlangs.
Ook daaronder bevinden zich weer
veertien perkamenten VOC kaar
ten.
Het Erasmus Center is door de
overdracht een vijftal topstukken
kwijt, maar de staf is daar niet
rouwig om.
Er blijft een verzameling van
30.000 titels over, met daaronder
unieke stukken zoals een brief van
Erasmus zelf uit 1524 en een aantal
zogenaamde 'kettingboeken', die in
het verleden alleen aan de ketting
liggend bestudeerd konden worden
en zo dus nooit van hun vaste plaats
op de plank verdwenen. De verza
meling telt alleen al 1400 banden
uit de zestiende eeuw en is de
grootste verzameling over Erasmus
ter wereld.
De boeken stonden in mei 1940
'gewoon' in de oude bibliotheek
aan de Botersloot en bleef gespaard
omdat dat gebouw toevallig net niet
afbrandde. De collectie is binnen de
eigen leeszaal in de bibliotheek ge
woon voor het publiek beschikbaar,
al wijst de ervaring uit dat maar
weinig mensen dit materiaal lezen.
Hetzelfde geldt voor de nu over-
gedragen VOC kaarten maar die
zullen worden gescand en in de
toekomst op de website van het Ma
ritiem Museum Rotterdam inzich-
telijk worden. „Je kunt ze straks
bestuderen zonder er met je vingers
aan te zitten", besluit Loomeijer.
Correct
digitaal
foto/video
SONY DSC-T7
DIGITALE FOTOCAMERA
Uitgevoerd met
hoogwaardige technologie
zoals de Carl Zeiss Vario-
Tessar lens met auto-focus
en belichtingsregeling voor
optimale foto's, 5.1 miljoen
Sixel CCD beeldchip voor
oge resolutie foto's en een
Carl 2e<«
yarmTsaat
t.u-m
3x optische zoom (o.a. 6x
Precision Digital Zoom).
In zilver kleur uitgevoerd.
Afm. 9.2x6x1.5 cm.
CORRECTPRIJS
Art.nr. 295702
279
ft* o
CANON IXUS 40
DIGITALE 4 MILJOEN
PIXELS CAMERA
De 4.0 Megapixel sensor
aan boord is ideaal voor
prints tot A3 formaat.
Het high-definition
2.0 inch LCD-scherm
maakt het mogeliik de
foto's direct te bekijken en
VGA videoclips met
[>e
uid weer
te geven.
In aluminium uitgevoerd.
Afm. 8.6x5.3x2.1 cm.
CORRECTPRIJS
Art.nr. 285765
FUJI S-5600 DIGITALE
FOTOCAMERA
Een lOx zoom objectief en
de hoge beeldkwaliteit
van de 5.0 miljoen pixel
CCD. Volautomatisch
fotograferen, diafragma-
voorkeur, sluitertijcf-
voorkeur of volledige
handinstelling. In zwart.
Afm. 11.3x8.3x11.2 cm.
CORRECTPRIJS
Art.nr. 302724
255
Het laatste uurtje van de week is bij
Correct een super-uurtje. Op de
Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00
uur zaterdag profiteren van een super-
aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt
en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk.
RICOH
RR-630 DIGITALE
FOTOCAMERA
Voorzien van 5 miljoen
pixels, 3x optische/12x
digitale zoom. 16 MB
interngeheugen en slot
voor SD card. 2 inch
display. In zilver kleur.
Afm. 9.1x2.74x6.1 cm.
ALLEEN ZATERDAG
24 JUNI VAN
17.00-18.00 UUR
Art.nr. 312314
geopenavan 12.00-17.00 uur
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-
18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-
18.00 uur. ELKE ZONDAG GEOPEND VAN 12.00-17.00 UUR
Met 'Cars', geregisseerd door John Lasseter en Joe Ranft, levert Pixar alweer zijn zevende lange film af. Onder
andere 'Toy Story', 'Finding Nemo' en 'The Incredibles' kwamen uit de stal van Pixar Animation Studios.