t
maasstad
Pijnlijke film over aanslagen 'nine-eleven'
Komt u even binnen kijken op de Parade?
Rotterdamse maakt debuut met thriller 'Vrij'
Opruiming
pixels
0
249
itale Fqto-
amera tips
5 milioe
nuioen
Wibi Soerjadi
bij KolkKonsert
editie 2006
maasstad
Zondag2 juli
Donderdag w 21.00 UUR
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Woensdag 28 juni 2006
tx 51
westblaak 180
postbus 1685
3000 br rotterdam
Bij Correct is de zomer opruiming weer begonnen en
kunt u profiteren van extra veel voordeel op hetgebied
van beeld, geluid, computers en software.
Alle apparatuur staat demonstratieklaar opgesteld en
wordt verkocht met volledige Correct garantie.
Kom gezellig winkelen in de drie panden van Correct
op de Bergweg en de Ceintuurbaan in Rotterdam en
ontdek uw voordeel.
I
CANON EOS-350 D 8 ML. REFL. 1049T- IS
CANON S-60 5 MLN PIXEL JoW.- 299
CANON S-70 7 MLN PIXEL >79T- 399
K-M. DYNAX 7D 6.1MLN REFL. 1699T- 799
NIKON D-200 DX-CCD 10.2 ML. 1£99T- 1599
SONY DSC-F 828 8MLN PIXEL 1249T- 599
SONY DSC-H2 6 MLN PIXEL Mffl- 369
SONY DSC-H5 7.2 MLN PIXEL ^49T- 499
SONY DSC-L1 4.1 MLN PIXEL JWT.- 229
SONY DSC-M2 3XZM. PIXEL 499
SONY DSC-N1 8.1MLN PIXEL J&T.- 499
SONY DSC-R110.3 MLN PIXEL JWT.- 749
SONY DSC-S600 6 MLN PIXEL J2WT- 179
SONY DSC-S 90 4.1 MLN PIXEL 229
SONY DSC-ST 80+DOCK. 32MB JA9T- 249
SONY DSC-T5B 5 MLN PIXEL JfK.- 239
SONY DSC-T 9S 6 MLN PIXEL ,479T- 349
SONY DSC-W100S 8.1 MLN PIX. >429C- 329
SONY DSC-W17 B INCL.TAS 329
SONY DSC-W30 6 MLN PIXEL ^249T- 199
SONY DSC-W40 6 MLN PIXEL <^69T- 229
SONY DSC-W70S 7.2 MLN PIX. ^349T- 299
CANON A-430 4 MLN PIXEL ^79T- 159
CANON A-430 CP-510 PRINTER 229
CANON A-520+ CP 510 PRINT. >439T- 199
CANON A-530 5 MLN PIXEL ^49T- 199
CANON A-530 CP-510 PRINT. J&&.- 269
CANON A-540 6 MLN PIXEL 269
CANON A-610 5 MLN PIXEL _349C- 279
CANON A-620 7.1MLN PIXEL J&T.- 329
CANON A-700 6 MLN PIXEL JWf.- 349
CANON IXUS 40 4 MLN PIXEL J&T.- 249
CANON IXUS 55 CP-510 PR. JAfff- 379
CANON IXUS 60 6 MLN PIXEL ^369C- 329
CANON IXUS 60 CP-510 PR. 429
CANON IXUS 65 6 MLN PIXEL J&T.- 349
CANON IXUS 800IS 6 MLN PIX. J&T.- 479
CANON IXUS WIREL. 4 MLN J&T.- 449
CANON S-80 8 MLN PIXEL 469
P111'l'feri- en
e o en
oo -
o den
i
I
O
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Wanneer is
de wereld klaar voor een film
over 11 September? Voor re-
gisseur Paul Greengrass van
'United 93' was de mening van
familieleden van de slachtof-
fers het belangrijkst. Toen zij
bereid waren mee te werken
aan zijn film, wist hij dat het
kon. In 'United 93' reconstru-
eert hij de gebeurtenissen rond
het vierde vliegtuig, het enige
toestel dat uiteindelijk niet op
het door de kapers voorziene
doelwit neerstortte.
11 September 2001. Een gewone
dag op Newark International Air
port in New Jersey. De gezagsvoer-
ders maken zich op voor hun vlucht,
terwijl het vliegtuig wordt getankt.
Stewardessen bereiden het ontbijt
voor, terwijl passagiers wachten op
het moment waarop ze aan boord
kunnen.
Even voordat regisseur Paul Green-
gras deze beelden toont, laat hij
zijn film beginnen met beelden van
een aantal moslims dat bidt en zich
ergens op voorbereidt.
Het zijn deze twee scenes die de
toon zetten voor 'United 93'.
Als kijker zit je er zo pijnlijk dicht op, dat de film oogt als een
documentaire. 'United 93' werd ook vrijwel geheel vanuit de hand
gedraaid. Daardoor voel je de^ngst bij de passagiers wanneer hun
toestel wordt gekaapt en de wanhoop als blijkt dat ze gaan neerstorten.
Als kijker weet je dan al dat de
Vlucht van de Boeing 757 geen
gewone vlucht wordt. Dit toestel
was een van de vier vliegtuigen
die werden gekaapt en gebruikt
voor de gruwelijkste terroristische
aanslagen ooit. Twee vliegtuigen
boorden zich in de toren van het
World Trade Center in New York,
een stortte neer nabij het Pentagon
en het vierde toestel had als doel het
Witte Huis.
Dit doel zou door ingrijpen van de
gegijzelde passagiers echter nooit
bereikt worden.
Bij de vluchtleiding in Boston en
New York gaat een lampje branden
als een aantal gezagsvoerders niet
meer reageert op oproepen. Als een
toestel bovendien van koers veran-
dert, wordt duidelijk dat het geen
gewone dag is.
Er blijken verschillende vliegtuigen
gekaapt.
Als een van de toestellen het WTC
binnenknalt, blijkt dat het de kapers
serieus is.
Opeens vreest de luchtleiding voor
alle toestellen die op dat moment
boven de Verenigde Staten vliegen.
Dat zijn er duizenden, waarvan er
uiteindelijk vier gekaapt blijken.
Als de hel op aarde al is uitgebro-
ken, is de Boeing 757 net daarvoor
met een flinke vertraging de lucht
ingegaan.
De passagiers zijn nog niet op de
hoogte van de gebeurtenissen el
ders. Het eerste deel van de vlucht
verloopt zonder problemen, maar
na een uur staan vier mannen op en
wordt het toestel gekaapt. Het gezag
wordt overgenomen door de kapers
en het toestel koerst af op het laatste
van de drie doelen: het Witte Huis.
Ambtswoning van de Amerikaanse
president en zodoende het symbool
van de door de kapers gehate Ame
rikaanse politiek.
Na de aanslagen van 11 September
is de wereld nooit meer hetzelfde
geweest.
Om die reden was het een kwestie
van tijd voordat ook Hollywood
zich over de aanslagen zou buigen.
Tegelijkertijd liggen de gebeurte
nissen nog steeds erg gevoelig en
wil geen enkele Hollywoodfilmer
zijn vingers branden aan dit on-
derwerp.
Paul Greengrass ('Bloody Sunday')
wilde vooral laten zien wat er echt
was gebeurt in het vierde vliegtuig.
Geen gedramatiseerde versie van
de werkelijkheid, maar de werke-
lijkheid zelf. Hij sprak uren met
familieleden van de slachtoffers en
verkeersleiders die zich met de ge-
kaapte toestellen bezighielden.
Met de feiten als basis ging Green
grass vervolgens met een groep on-
bekend acteurs aan de slag. Hij liet
in een Engelse studio het vliegtuig
nabouwen en sloot de acteurs daar
in eerste instantie ruim anderhalf
uur op met alleen de feiten van mi-
nuut tot minuut als leidraad. Op die
manier wilde hij voelbaar maken
wat de passagiers van de vlucht die
dag doorstaan hebben.
Ook de uiteindelijke film speelt
zich in real-time af, al wisselt hij
de gebeurtenissen in het toestel af
met beelden uit de verkeerstorens.
Verschillende verkeersleiders spe-
len zichzelf, wat bijdraagt aan het
documentairekarakter van de film.
Want je kunt 'United 93' nauwelijks
een speelfilm noemen.
Als kijker zit je er zo pijnlijk dicht
op, dat de film oogt als een do
cumentaire. 'United 93' werd ook
vrijwel geheel vanuit de hand ge
draaid.
Daardoor voel je de pijn bij de ver
keersleiders, die zicht hebben op de
torens van het WTC. En de angst
bij de passagiers wanneer hun toe
stel wordt gekaapt en de wanhoop
als blijkt dat ze gaan neerstorten.
Terwijl ze plannen smeden om te
voorkomen dat de kapers het toestel
op het Witte Huis laten neerstorten,
voeren ze via mobieltjes en boord-
telefoons aangrijpende gesprek-
ken met familieleden. Het moment
waarop het toestel neerstort doet
zoveel pijn, dat je als toeschouwer
liever wilt wegkijken.
Met 'United 93' heeft Paul Green
grass een aangrijpend en confronte-
rend document afgeleverd. Pijnlijk
is het dat het de bevel hebber van de
luchtmacht na de aanslagen maar
niet lukt om de president aan de
telefoon te krijgen. Hij zat, zo we-
ten we uit 'Fahrenheit 9/11' van
Michael Moore, voor te lezen op
een kleuterschool. Voor de passa
giers van deze vlucht was het toen
al te laat.
Toen het toestel opsteeg, was hun
lot beslist. Dat ze desondanks de
moed hadden om in te grijpen, is
moedig.
Alleen daarom is het goed dat de
ze film is gemaakt. En nu is het
wachten op de volgende 9/11-film:
'World Trade Center' van Oliver
Stone.
ROTTERDAM - De Stichting
Klassiek@Delfshaven viert dit
jaar haar 10 jarig bestaan. Nie-
mand minder dan Wibi Soerjadi
komt op zaterdagavond 1 juli
in de Pelgrimvaderskerk optre-
den ter ere van het KolkKonsert
2006.
Dit klassieke festival speelde zich
altijd af rond pontons die hiervoor in
de Aelbrechtskolk werden geplaatst.
Maar omdat het KolkKonsert vaak
ook letterlijk in het water viel, is nu
gekozen voor een overdekte locatie.
„Het is mijn grootste nachtmerrie
dat het zaterdagavond 1 juli aan-
staande 's avonds 26 graden is",
zucht producent Yvonne Nesselaar.
Bovendien zijn er zo veel initiatieven
voor grote festivals en evenementen
in Rotterdam dat het voor klein-
schalige, charmante gelegenheden
als het KolkKonsert steeds moeilij-
ker wordt om de sponsorgelden bij-
een te slepen. Daarom is nu gekozen
voor een bescheidener opzet. Er
is een beperkt aantal plaatsen be-
schikbaar voor het concert van Wibi
Soerjadi (aanvang 20.30 uur). Maar
wie buiten op een terrasje zit, kan
dankzij een geluidsinstallatie mee-
genieten vanaf 19.30 uur van het
voorprogramma. (Conservatorium-
studenten uit New Orleans met een
swingend repertoire). Op zondag 2
juli wordt er's ochtends om 11.00
uur op het Piet Heynsplein een
openlucht koffieconcert gegeven
door Orchestra, een muziekgroep
uit Nijmegen met groepsleden van
zeven verschillende origine. Meer
informatie: 4767901.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Vrijdag-
avond, bijna 23.00 uur. Zo'n
vijf uur nadat de zestiende edi
tie van De Parade offtcieel van
start is gegaan, staat er een
flinke rij voor de kassa van het
terrein. De voorstellingen op
deze openingsavond zijn vrij
wel achter de rug, maar tien-
tallen Rotterdammers willen
desondanks het Paradeterrein
nog op. De Parade staat im-
mers voor meer dan origineel
en vernieuwend theater alleen.
Gezellige zomeravondborrels
in een ontspannen setting of
gewoon mensen kijken.
Om 18.00 uur opent staatssecreta-
ris Medy van der Laan officieel de
zestiende editie van het jaarlijkse
reizende theaterfestival. Traditio-
neel is Rotterdam de eerste stad die
met een bezoek wordt vereerd. Na-
tuurlijk heeft De Parade deze keer
zware concurrentie van het WK-
voetbal. Dat mag de pret echter niet
drukken. Al snel is het dan ook een
drukte van belang op het Parade
terrein. Deze keer beknopter dan
ooit, door de werkzaamheden in
het Museumpark. De organ isatie
heeft twee grote tenten noodge-
dwongen thuis moeten laten. Een
kniesoor die daarop let. Bovendien
staat alles nu wel erg gezellig dicht
op elkaar.
„Op De Parade!" gilt een bezoek-
sterin haarmobiele telefoon. „Kom
je hier ook heen? Eten we hier wat",
nodigt ze haar gesprekspartner uit.
Ze is niet de enige. Rond acht uur
Het reizende theaterfestival De Parade werd afgelopen vrijdag met een bonte stoet van Schouwburgplein
tot Museumpark geopend. De meisjes op deze kar genieten van de stille disco. Mevrouw kan dus zonder
gehoorbeschadiging haar fiets op slot zetten. foto Rob Kamminga
is het druk bij de verschillende
'eetgelegenheden'. Gewapend met
borden tapas, salade, patat of pof-
fertjes zoeken bezoekers een plek-
je. En natuurlijk met een drankje.
Een biertje, bekertje wijn of een
karaf rose om deze vrijdagavond
mee door te komen. Vooral rond de
beroemde draaimolen is het druk.
maar ook de houten bankjes bij
de ingang zijn goed bezet. Parade-
directeur Terts Brinkhoff ziet het
allemaal tevreden aan.
Redelijk druk is het ook in het
Paradetheater, dat op de ope
ningsavond 'The Washing Powder
Conspiracy' van PlPSrlab op het
programma heeft staan. Binnen
maakt het publiek kennis met een
curieus schouwspel dat het midden
houdt tussen een hi-tech musical en
een multimediaconcert. Centraal
staat een absurdistische strijd rond
waspoeder. Ogenschijnlijk losse
scenes worden via de computer ge-
sampled en gemixt en verschijnen
soms in heel andere vorm terug op
het videoscherm. De muziek wordt
onder meer gemaakt via centrifu
ges en strijkbouten. Weer buiten
zegt een bezoeker zich prima te
hebben vermaakt: „Maar het was
wel bizar", vat hij de voorstelling
kernachtig samen.
Terwijl George van Houts (Van
Houts en De Ket) tussen hun voor
stellingen door een kijkje neemt
buiten de tent, spreekt muzikant/
filmmaker/verhalenverteller Leon
Giesen het Paradepubliek vanaf
een hoog punt toe. „Ik sta straks
voor de laatste keer vanavond in
het Auditorium van het NAI. wat
niemand kan vinden. Grijp dus
uw kans! De kassa is daar.Zijn
oproep wordt beloond met een be-
hoorlijk gevulde zaal. „Wie heeft
mij nog nooit gezien?" vraagt Gie
sen. Vrijwel iedereen steekt zijn
of haar hand op. Hij speelt mooie
liedjes, begeleid door zelfgemaakte
filmpjes. Het publiek reageert en-
thousiast. Na een half uur neemt
hij afscheid met een oproep: „Houd
uw enthousiasme niet voor uzelf,
vertel het gerust verder!"
Buiten paraderen een man en zijn
in een sexy zwarte jurk gestoken
vrouw over het terrein. „Wat ziet
u er prachtig uit", roept de gast-
vrouw van 'Hanky Panky's Un-
glaubliches Phaenomenologisches
Panoptikum!' haar na. „Komt u
even binnen kijken?" Het rari-
teitenkabinet van tatoeagekoning
Henk Schiffmacher is aan de twee
echter niet besteed. Ze verlaten het
Museumpark, waar anderen nog
steeds graag naar binnen willen.
..Zouden we nog wel naar binnen
mogen?" vraagt een wachtende
zich tegen elven af. De jongen
naast hem haalt zijn schouders op
en richt zich vervolgens tot een
vrouw achter het hek op het terrein:
„Zou je misschien een paar glaas-
jes wijn kunnen doorgeven?"
De Parade staat nog tot en met 2
juli in het Museumpark in Rotter
dam. Het programma is te vinden
op www.deparade.nl of in de spe-
ciale programmafolder. Het terrein
is dagelijks tussen 15.00 en 16.00
uur gratis toegankelijk. Daarna
geldt een toegangsprijs van 6 euro
(kinderen tot 12 jaar en 65+ gratis).
Voor de afzonderlijke voorstellin
gen moet apart worden betaald.
ROTTERDAM - Hoe kan een Li-
belle-lezende vrouw veranderen in
een seriemoordenaar? Het gebeurt
in 'Vrij' het thrillerdebuut van de
Rotterdamse Martine Kamphuis.
Na jaren huwelijk slaan op een dag
de stoppen door. De vrouw gaat na
de moord op haar man op zoek naar
het grote geluk. Bij vlagen heeft
Kamphuis met 'Vrij' een gruwelijk
boek geschreven. De positieve re
adies op haar thrillerdebuut sma-
ken naar meer: „Mijn tweede thril
ler is inmiddels bijna af."
„Een zeker sportelement zit er wel
in", lacht schrijfster Martine Kamp
huis als de gruwelijke gebeurtenis
sen in haar debuut 'Vrij' ter sprake
komen. Linde, een ogenschijnlijk
normale vrouw, verandert in deze
thriller in een koele moordenaar.
„Ik vind het leuk om die gruwe-
lijkheden te bedenken", zegt de
schrijfster. „Een eerdere versie was
nog erger, maar een vriendin die
ik het liet lezen zei: nu moet je
echt dimmen, anders wordt het te.
Aan de andere kant zijn thrillers
nu eenmaal gruwelijk, dat is een
van de redenen waarom mensen ze
lezen. Op de een of andere manier
vinden mensen het leuk om over
seriemoordenaars te lezen."
In het dagelijks leven is Kamphuis
werkzaam in de psychiatrie. Erva-
ringen op de werkvloer gebruikt
ze echter niet in haar boeken. „A1
gebruik ik wel bepaalde mechanis-
men. Linde leeft vanuit het stand-
punt dat dingen haar overkomen,
dat andere mensen haar van alles
aandoen. Ze is vooral bezig met
wat haar inperkt en vraagt zich niet
af wat haar rol is. Dat niet focussen
op jezelf komt vaker voor, al doen
gezonde mensen dat ook. Maar wat
zij doet uiteindelijk is natuurlijk
gestoord, ze steekt niet gezond in
elkaar. Ik heb zelf met TBS'ers ge-
werkt, maar heb nog nooit iemand
behandeld die zo planmatig te werk
ging als zij."
Martine Kamphuis
'Vrij' is geschreven in dagboek-
vorm, waardoor we letterlijk meele-
zen via de gedachten van de hoofd-
persoon. Een bewuste keuze, aldus
Kamphuis: „Het uitgangspunt was
om de gebeurtenissen vanuit de
dader te schrijven, om zo de lezer
op het verkeerde been te zetten.
Ze doet heel bizarre dingen, maar
toch zijn er lezers die uiteindelijk
zelfs sympathie voor haar voelen.
Ik wilde dus vanuit de eerste per-
soon schrijven en de dagboekvorm
was daarvoor het meest geschikt.
Ze mocht immers geen alwetende
verteller zijn die de afloop al kende,
maar moest echt in het moment
zitten."
Hetzelfde gold voor de schrijfster,
die ongeveer een half jaar aan haar
debuut werkte. „De spanning moet
mij tijdens het schrijven ook te pak-
ken krijgen. Ik had vooraf de grote
lijn in mijn hoofd, maar wist niet
hoe het verder zou lopen. Dat maakt
het schrijven zo leuk." Kamphuis
•4
had 'Vrij' een jaar geleden al af,
maar de uitgever besloot te wachten
tot afgelopen maand. Juni is im
mers de maand van het spannende
boek, een uitgelezen mogelijkheid
om haar eerste thriller op de markt
te brengen.
De schrijfster is zelf een liefhebber
van thrillers, maar schreef in eerste
instantie 'een serieuze roman'. Die
werd echter niet uitgegeven. Vervol
gens richtte de Rotterdamse zich op
korte verhalen. „Ik wilde even geen
boek meer schrijven, want dat mijn
eerste roman niet werd uitgegeven
had me zo ontmoedigd. Ik deed
met korte thrillerverhalen mee aan
verschillende schrijfwedstrijden en
kreeg zo het plezier in het schrijven
terug. Toen ik weer aan een boek
begon, lag het voor de hand dat het
een thriller zou worden. En dan
geschreven vanuit het perspectief
van de dader. Kijken hoever je
kunt gaan en hoever de lezer erin
meegaat."
'Vrij' ligt sinds kort dus in de boek-
winkels en de eerste readies erop
zijn positief. „Ik heb al een aantal
goede recensies gekregen, maar in
middels ook de eerste negatieve.
Vervelend, maar doordat de eerste
recensies wel goed waren kan ik
dat hebben. Niet iedereen heeft de-
zelfde smaak. Uiteindelijk was het
voor mij al geslaagd toen mijn boek
in de winkel lag. En nu maar hopen
dat het verkoopt. Bij Donner lag een
flinke stapel tegenover de ingang en
dat is belangrijk. Vooral bij thrillers
gaat het vaak om de eerste indruk.
Mensen lezen de achterflap of de
eerste bladzijde en besluiten dan of
ze een boek meenemen of niet."
rrect
omer
r.» I9.0*y
vl*
CANON POWERSHOT
A-95 DIGITALE
FOTOCAMERA MET
5 MILJOEN PIXELS
Voorzien van 5,0 Mega
pixel sensor, 3x optische
zoom, VGA videoclips met
geluid, DIGIC en iSAPS,
9-punts AiAF, FlexiZone
AFT AE, 1.8" varihoek
LCD scherm.
Afm. 10.1x6.5x3.5 cm.
Open doos modellen.
CORRECT RUIMTPRIJS
Art.nr. 282863B
291238
278629
282864
284720
303131
262763
306159
306160
287892
303742
303591
300895
306151
291051
291050
299965
303806
306432
290226
306153
306154
306156
309361
310297
315414
309362
310298
309365
298934
298932
309367
283443
310299
309355
310300
309356
309357
304450
298931
i Mil
geopend van 12.00-17.0D uur
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag tFm woensdag 09.30-
18.00 uur, donderdag en vri dag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-
18.00 uur. ZONDAG 2 JULI GEOPEND VAN 12.00-17.00 UUR