maasstad La Vie Parisienne geeft operette nieuw elan Speciaal aanbevolen k 29,5o„ Voordeling naar 'The Sunshine Boys' met Mini Maxi Toneel vol lummelende personages in 'Platonov' Maak kans op gratis kaarten! 4x50 Watt Radio CD 95! Pioneer Radio/CD/MP3 Met 3-Band-Equalizer Super-uurtje qo 199 in de Ch Q ng KYOTO Bowlen plus een Rijk Buffet CEINTUURBAAN 111, ROTTERDAM Woensdag 15 november 2006 tx 51 DE KEUKEN IS AAN U... www.chungching.nl Speciaal DOK-RIJK arrangement: Een uur sportief bowlen in Dok 99 plus een Rijk Buffet in ons restaurant aan het water! www.dok99.nl DOK tn> In de rubriek 'In de kijkert' presenteren podia uit Rotterdam en omgeving actuele voorstellingen op het gebied van toneel, dans, theater en cabaret. Lezers van Maasstad weekbladen ma ken elke week kans op vrijkaarten voor een voorstelling. Op de Correct car-stereo en auto navigatie afdeling aan de Ceintuurbaan 111 in Rotterdam vindt u alles op het gebied van car- elektroniea. Alles staat overzichtelijk opgesteld en vakkundige verkopers staan u met raad en daad terzijde en geven u een persoonlijk advies. Daarnaast is bij aankoop ook directe inbouw mogelijk. 5PP~W55,.01"?f S J24&.- jmr- Zondag 19 november geopend van 12.00-17.00 uur I 1 t ffi ROTTERDAM - „Het is van groot belang dat de operette weer volwaardig terugkeert op de Nederlandse podia", zegt bariton Ernst Daniel Smid resoluut. Op zaterdag 18 en zondag 19 november is hij in het nieuwe Luxor Theater te zien in 'La Vie Parisienne'. Het is het nieuwe Nederlands Operette Theater (NOT) dat in deze eerste voorstelling het beste van operette en musical bijeen brengt. Een operette met de sfeer van toen en de stijl van nu. Na de opheffing van de Hoofds- tadoperette in 2000 was het genre een tijdje uit beeld. Het Nederlands Operette Theater (NOT) probeert daar nu verandering in te brengen. 'La Vie Parisienne', onder regie van Eddy, Habbema, met onder meer Ernst Daniel Smid, Antje Monteiro, Peter Bording, Maaike Widders- hoven en Dick Cohen is het eerste visitekaartje van het NOT. „In deze operette dansen de per sonages onder dreiging van een oorlog een nieuw tijdperk tegemoet. Met alle turbulente veranderingen in de huidige wereld een thema dat actueler is dan ooit", aldus Ernst Daniel Smid. Regisseur Eddy Habbema is artis- tiek leider van het nieuwe NOT. Hij zag in de voorbereiding op deze productie in Parijs een voorstelling in de Opera Comique. „Die avond stond 'Die Lustige Witwe' op het programma. Er werd in het Frans gezongen en gespeeld, in een sfeervolle bewer- king: de scenes waren aangepast aan de huidige tijd, de liedjes zeer lyrisch en poetisch. Zo doen ze dat dus in Parijs, dacht ik. Ze vertalen en bewerken de operettes, zoals wij dat in Nederland doen met toneel- stukken en musicals. En wat werkt dat goed! Het ene moment werd er heerlijk gelachen, het andere mo ment ademloos geluisterd." Wat in Frankrijk kan, kan in Ne derland ook, concludeerde Hab bema. Seth Gaaikema vertaalde en bewerkte op zijn verzoek 'La Vie Parisienne', dat door de Franse Laat u betoveren door de wondere wereld van La Parisienne. foto: Joris van Bennekom componist Jacques Offenbach in 1866 werd geschreven. Het was destijds bedoeld als een muzikale ode aan Parijs. Offenbach is de grondlegger van het genre. Hij componeerde aanstekelijke mu- ziek voor een verhaal dat op een luchtige manier verwijst naar de politieke en sociale omstandighe- den van zijn tijd. Het Parijs van de negentiende eeuw waar de liefde bloeit, relaties ingewikkelder lijken dan ooit en bedrog hoogtij viert. 'La Vie Parisienne' is een muzikaal portret van het leven in de Franse hoofdstad ten tijde van Napoleon III, aan de vooravond van de Frans- Duitse oorlog. Voor musicalster Dick Cohen is zijn optreden als de gewiekste Bo- binet in 'La Vie Parisienne' een nieuwe stap in zijn carriere. Na zijn laatste grote succesvolle rollen in de musicals 'Crazy for You' en 'Titanic' komt de operette op het juiste moment: „Na twaalf jaar mu sical is het tijd om al die ervaring samen te brengen. Terug naar de oervorm van het muziektheater. Is de operette niet de voorloper van de musical?", stelt Cohen. „Het zoeken naar die nieuwe vorm om het publiek te verrassen, is voor mij interessant. Het tempo ligt van- daag de dag hoger en er worden andere eisen gesteld aan het spelen van een rol. Je hebt minder woor- den nodig, terwijl je meer kunt laten zien. Het kan tegenwoordig korter en scherper, maar bovenal moeten het geloofwaardige personages zijn van vlees en bloed." Door een combinatie van heden- daagse technische mogelijkheden en uitvoerenden die hun sporen hebben verdiend in de opera, ope rette, musical en comedy krijgt de operette met 'La Vie Parisienne' een nieuw elan. Het is volgens het NOT een audiovisueel spektakel geworden: „Operette swingt en is zelfs weer sexy, net als in het fine de sciecle, toen operettes een hal- lucinerende ervaring waren: bizar, soms beangstigend, bont, schril en waanzinnig." Ernst Daniel Smid vult aan: „Die verveelde decadentie die Offenbach zo goed trof in zijn werk, zie ik van- daag de dag ook om me heen. Hij toont in 'La Vie Parisienne' dat wat het daglicht nauwelijks kon verdra- gen. Hij laat in de operette zien wat in het geniep overal gebeurde. En dat is na 140 jaar niet anders." 'La Vie Parisienne' is op 18 en 19 november te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Re- serveren kan telefonisch via 010- 484.33.33 of via www.luxortheater. nl. Kijk voor meer informatie op www.nederlandsoperettetheater.nl. Chinees Specialiteiten Restaurant Traditionele Chinese keuken. Uitgebreid wokbuffet. Gebruik vail uitsluitend dagverse producten. Gerechten bereid door onze Chinese meesterkoks Heerlijk relaxed eten op het terras met uitzicht overde Bergsc plas. Gratis parkeren op onze ruime parkeerplaats. Japans restaurant Heerlijk dineren in stijlvolle Japanse ambiance. Ruime keuze uit traditionele Japanse gerechten, bereid uit gegarandeerd dagverse producten. Teppanyaki eten, ook zeer geschikt voor grote en/of kleine groepen. Voor meer informatie zie onze website. Straatweg 107 Rotterdam-Hillegersberg Telefoon: 010 - 422 30 40 Inclusief Dessert-Buffet slechts Kijk op onze website voor meer voordelige - dus extra smakelijke - aanbiedingen! Straatweg 99 Rotterdam, Telefoon 010 - 422 07 48 GRillC&ft IAR 8GWUHG Reserveren noodzakelijk! door Vincent Wernke ROTTERDAM - Eerder dit jaar stelden Peter de Jong en Karel de Rooij het programma samen waarmee het vijfjarig jubileum van het nieuwe Luxor Theater werd gevierd. Bij de opening van dit moderne the ater in 2001 stonden zij ook al in het nieuwe Luxor met hun show 'City'. Van 15 tot en met 18 november staan De Jong en De Rooij'(beter bekend als het duo Mini Maxi) opnieuw in het Luxor, Theater. Deze keer in het 'oude' met het toneelstuk 'The Sunshine Boys'. Het is niet altijd zonneschijn bij 'The Sunshine Boys'. foto: Roy Beusker n*mmo lAflMf I<1 In aanwezigheid van koningin Beatrix ging in 2001 de variete- voorstelling 'City' in premiere. Mini Maxi vormden de kern van deze spectaculaire en veelzijdige show die werd gemaakt ter gelegen- heid van de opening van het nieuwe Luxor Theater. Twee jaar later zorg- den problemen met de gezondheid ervoor dat na ruim veertig jaar een eind kwam aan het legendarische duo Mini Maxi. Niet dat Peter de Jong (Maxi) en Karel de Rooij (Mini) niet meer in de theaters te zien zijn. Ze schitterden in 2003 bij Het Nationale Toneel in de klassie- ker 'Wachten op Godot' en spelen nu in 'The Sunshine Boys' van de Amerikaanse toneelschrijver Neil Simon. Hun overstap naar het toneel was zeker niet uit wanhoop, omdat ze moesten stoppen als Mini Maxi, zo benadrukt Peter de Jong: „We waren het allang van plan een keer te doen en het stond ook gepland voor dat seizoen. Onze vaste regis seur Jos Thie heeft er vele keren op aangedrongen, omdat hij zag dat het een stuk voor ons was." Karel de Rooij: „Wij wilden eerst 'The Sunshine Boys' en als dat goed zou gaan, misschien 'Wachten op Godot'. Jos Thie heeft er op aangedrongen juist eerst 'Godot' te doen en hij heeft het, achteraf, goed gezien natuurlijk. Hoog inzetten en accepteren dat je faliekant op je bek kunt gaan" 'Wachten op Godot' was vijf we- ken achtereen te zien in de Flaagse Schouwburg, kreeg goede kritie- ken en trok voile zalen. Dat zij zelf in eerste instantie liever 'The Sunshine Boys' wilden doen heeft er alles mee te maken dat ze daar- mee dachten een brug te kunnen slaan tussen hun verleden en wat de toekomst zou kunnen worden. Na het succes van 'Wachten op Godot' brengen ze het stuk van 'the king of comedy' Neil Simon dus alsnog op de planken. De Rooij: „Het stuk is zo aardig, omdat het over ons vak gaat en tegelijk leuk is voor een groot publiek." 'The Sunshine Boys' gaat over een theaterduo dat elkaar na veertig jaar niet meer kon luchten of zien. Willie de Clerck en Oscar Zadelhof stonden met hun komische sketches jarenlang aan de top in de wereld van het variete. Maar ergens ging het mis. In hun laatste jaar spraken ze niet meer met elkaar en daarna hebben ze elkaar elf jaar niet meer gezien. In het toneelstuk probeert de fa- milie de twee rancuneuze komie- ken bij elkaar te brengen voor een eenmalige opvoering van hun be- roemde 'dokter-patient' sketch voor de televisie. Zodra ze gaan repete- ren bij Willie thuis, gaat het weer helemaal mis. De irritatie van jaren komt weer boven. De Rooij: „In de studio, tijdens de opname, blijkt de sketch niet meer te werken, omdat de onderlinge ir ritatie te groot is." De Jong: „Dat is zo herkenbaar. Als Mini Maxi hadden wij ook wel eens avonden dat we elkaar even 'verloren'. En dan werkt een sketch ineens niet meer. Het kleinste verschil kan de balans verstoren, de lach er uit halen. Daar moet je dan over praten en dat hebben Oskar en Willie nooit gedaan." Zelf hebben Mini Maxi ook veer tig jaar samengewerkt. Zijn er over- eenkomsten met Willie en Oscar? „Ja, wij zijn de Sunshine Boys", beaamt De Jong. Zijn collega vult aan: „Maar dan zonder ruzie." Ze kunnen het goed begrijpen dat duo's die zo lang samenwerken el kaar- ep een bepaald—moment het bloed onder de nagels vandaan ha len. „Je hdufft Wbbk alleen vol als je vrienden bent", zegt Peter de Jong. „Dat zijn wij. Zonder dat we het overal over eens zijn. Een duo is alleen interessant in al zijn onder linge verschillen." Zo moet de een niet altijd de lach bij de ander willen' weghalen. Je moet elkaar juist versterken. De Rooij: „Gun elkaar de lach en voedt dat. Wil je het lang volhouden met elkaar, dan zijn de onderlinge ver- houdingen bepalend." 'The Sunshine Boys' is van 15 tot en met 18 november te zien in het Oude Luxor Theater in Rotterdam. Bij inlevering van dit artikel krijgen lezers van Maasstad Weekbladen 5 euro korting op een kaartje. Deze aanbieding geldt niet in combina tie met andere kortingen en/of op reeds gekochte kaarten. Reserveren kan telefonisch via 010-484.33.33 o.v.v. Actie Maasstad. Kijk voor meer informatie op www.luxorthe- ater.nl of www. interpresario. nl. door Vincent Wernke ROTTERDAM - De Topstuk- kenserie geeft een kernachtig overzicht van wat de grote Ne derlands toneelgezelschappen te bieden hebben. 'Platonov' van het ro theater is een van de vier topstukken. Voor regisseur Alize Zandwijk is het gebrek aan richtingbepalende ideolo gic het belangrijkste uitgangs- punt om Anton Tsjechov's 'Platonov' (1881) opnieuw op het toneel te brengen. Zoals de hoofdpersoon Michael Pla tonov zich in het stuk afvraagt: „Waarom leven we nu toch niet, zoals we zouden kunnen?" Na een eenzame winter ontmoeten dorpsbewoners van een gouverne- ment in Zuid-Rusland elkaar op het landgoed van de jonge weduwe Anna Petrovna. Hoewel ze elkaar lang niet hebben gezien, hebben ze elkaar niets te vertellen. Even ontstaat er een plezierige stemming wanneer dorpsonderwijzer Michael Platonov arriveert. Hij is een teleur- gestelde intellectueel, die het niet verder heeft geschopt dan dorps onderwijzer. Platonov brengt leven in de brouwerij door oude wonden open te rukken, aanwezigen te be- ledigen en de vrouwen het hoofd op hoi te brengen. 'Platonov' is een jeugdwerk van Anton Tsjechov (1860-1904). Hij schreef zijn eerste stuk lang voordat werken als 'Ivanov', 'De Meeuw', 'Drie Zusters' en 'De Kersentuin' met succes werden gespeeld. Nadat een bevriende actrice het oorspron- kelijk titelloze stuk had afgekeurd, smeet hij het in een bureaula waar het pas na zijn dood weer uit tevoor- schijn kwam. Hoewel ongepolijst en onstuimig bevat 'Platonov' wel ingredienten die in zijn latere werk zouden terugkeren: verlopen adel, onverschillige intellectuelen, klap- lopers, verlopen mensen, persona ges die maar niet vooruit komen. tekst van Tsjechov zelf ook. „Dat heeft met de leeftijd van Tsjechov te maken toen hij het schreef. Dat merk je aan alles. Tsjechov is geen politiek schrijver, maar hij is duide- lijk wel geengageerd. Hij geeft geen oordeel, maar laat het leven zien zo als het is. Hij laat mensen zien die vastzitten, mensen die niet weten hoe ze zich uit hun situatie moeten bevrijden. Ze praten en praten maar en komen niet tot actie." Het gebrek aan richting en geloof is volgens Alize Zandwijk kenmer- kend voor deze tijd. Dat is ook de reden waarom de nieuwe artistiek leider van het ro theater voor 'Pla tonov' heeft gekozen: „Tsjechov zegt dat de mens zonder geloof niet kan leven. In dit stuk is Platonov voor de andere personages het ge loof, de hoop. Dat proberen ze in ieder geval van hem te maken. Hij is hun richting, hun ideaal, hun god. Daar kan natuurlijk niemand aan voldoen, zeker Platonov niet, omdat hij zelf niet eens weet wat hij wil." Naast de dertienkoppige cast, waarin Herman Gilis in de titelrol de meeste aandacht naar zich toe- trekt, valt 'Platonov' ook op door de vormgeving. De dorpsgenoten verkleden zich op een bepaald mo ment in dierenkostuums en in het decor van Guus van Geffen is on der meer een enorme koekoeksklok verwerkt. Gaandeweg richt Michael Platonov een ravage aan die wel fataal moet aflopen. Een moreel oordeel geeft Tsjechov niet in zijn tekst. Hij houdt mensen slechts een spiegel voor. Zandwijk: „Door te laten zien hoe het is, hoopt Tsjechov ook dat het anders wordt." 'Platonov' van het ro theater is op 25 en 26 november te zien in de Rot- terdamse Schouwburg. Reserveren: 010-411.81.10. Daarna tournee in het kader van de theaterserie Top stukken. Kijk voor meer informatie op www.rotheater.nl. Precies dat nam Tsjechov destijds waar in de samenleving waarin hij leefde. Door het te tonen, hoopte hij iets teweeg te brengen, dingen te veranderen. De personages in 'Platonov' hebben geen idealen of richting meer. Ze praten wel over vooruitgang, maar komen niet in actie. Ze lijken zich te hebben neer- gelegd bij hun situatie en vullen de tijd met lummelen, eten en drinken. en flirten. Platonov is degene die hen wakker schudt. Met cynische opmerkingen is hij de lont in het kruidvat. Zelf is hij echter niet anders dan de anderen. Ooit was hij een veelbelovende filosofiestudent, maar ook hij stijgt niet boven de middelmaat uit. „De titelheld raast ongericht door het stuk", zegt regisseur Alize Zandwijk. Dat rustloze heeft de Tien lezers van Maasstad kun nen gratis naar Platonov. Hier- voor stelt het ro theater twee keer vijf vrijkaarten beschikbaar. Hoe maakt u kans op deze kaarten? Heel eenvoudig: stuur voor aan- staande zaterdag een mailtje naar prijsvraag@maasstad.nl met als onderwerp 'Platonov'. Vermeld in de mail uw naam. adres en tele- foonnummer. Uit de inzendingen worden vijf winnaars getrokken. Over de uitslag wordt niet gecor- respondeerd. _ar Electronics JVC KD-G321 4X50 WATT RADIO CD SPELER 4x50 Watt vermogen, de 24-bits DAC en de HS-IV Tuner. Geschikt voor MP3 en WMA bestanden met ID3/WMA tags, voor- zien van de Rotary Encoder en voorbereid op een stuur- afstandsbediening. In zilver kleur met ♦MEERPRIJS DIRECTE MONTAGE 25.- EXCL. BTW groene toetsverlichting. CORRECTPRIJS EXCL. BTW Art.nr. 311892 79! INCLUSIEF BTW 95.14 t i. v PIONEER DEH-P5730MP RADIO MP3 CD Geschikt voor MP3 en WMA-files. 4x50 Watt vermogen, 2 extra versterkers aansluiting en radio met RDS. Ingebouwde equalizer voor persoonlijke geluidsinstelling. ♦MEERPRIJS DIRECTE MONTAGE 25,- EXCL. BTW Met afneembaar front. CORRECTPRIJS EXCL. BTW Art.nr. 290213 129 INCLUSIEF BTW 153.51 KENWOOD KDC-W7031 RADIO CD-SPELER Prima RDS autoradio- CD-speler met duidelijk display en 24 voorkeuze zenders. Ingebouwde versterker van 4x50 Watt en 3-Band-Equalizer Geschikt voor CDR-RW en weergeven van MP3 en WMA muziek bestanden. ♦MEERPRIJS DIRECTE MONTAGE 25.- EXCL. BTW Incl. afneembaar front. CORRECTPRIJS niU EXCL. BTW Art.nr. 311272 165 INCLUSIEF BTW 196.35 Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad s trekt en geen telefonische re$ervenngen of bestellingen mogelijk. MAGELLAN—^ MAGELLAN ROADMATE-800 Straat na straat navigatie, plus een ingebouwde MP3 speler en Ehotoviewer. 3.5 inch leuren touchscreen. SmartDetour leidt u automatisch langs verkeersopstoppingen. Voorzien van geintegreerde oplaadbare batterij «rio foo N 1-15 I BARS TOW 14 mi I 00:56 S6r>» OP=OP! kaart van Europa. ALLEEN ZATERDAG 18 NOVEMBER VAN 17.00-18.00 UUR EXCL. BTW Art.nr. 304125 'kl Ingebouwde gedetailleerde INCLUSIEF BTW 236.81 PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Iedere zondag geopend van 12.00-17.00 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2006 | | pagina 19