maasstad Nieuwe 'Jan Rap' nog altijd actueel Tentoonstelling Dalai Lama's verlengd Finalisten van Cameretten in een programma rvv "HMMH Win kaarten! PC-TOEBEHOREN IN DE CORRECT KOOPJESKELDER VAN 09.30 - L2.30 UUR n in de< Kijkert HANDELAREN, 0PK0PERS H0BBYISTEN 0PGELET. VERK00P UITSLUITEND OP 10.- _5.- _5.- _5.- _2.50 Woensdag 17 januari 2007 tx 51 ROTTERDAM - De tentoon stelling 'Tibet en de 14 Dalai Lama's' in het Wereldmuseum is verlengd tot en met 6 mei dit jaar. De tentoonstelling geeft een beeld van de Dalai Lama's en de Tibetaanse boeddhisti- sche cultuur. VRIJDAG 1 J ZATERDAG 1 Wli K0CHTEN SAMEN MET SITEC0M DE EUR0PESE V00RRAAD PC-T0EBEH0REN. RUIM 30.000 STUKS. HET GAAT 0M: OPEN D00S M0DELLEN RESTANTENRETOUR-HANDEL - DEM0-M0DELLEN GEZIEN DE LAGE PRIJS KUNNEN WIJ OP DEZE PR0DUCTEN GEEN GARANTIE GEVEN. KOM NAAR DE GROTE COMPUTERMARKT IN DE CORRECT KOOPJESKELDER U vindt er: web-cams, MP3 spelers, hubs, switches, routers, modems, acces-points, netwerk kaarten, kabels, card-readers, ADSL modems, wireless LAN, modems en routers, USB bluetooth adapters, noodstroomvoorzieningen en vele andere handige pc/notebook accessoires en randapparatuur. Spelregels: geen telefonische reseveringen en/of internet bestellingen en uitsluitend contante betaling. fl *QWARE WLAN ROUTER *QWARE PCI CARD WLAN *SUNNYLINE MOUSE *QWARE BLUETOOTH GSM HEADSET *SITEC0M UTP KABELS WIRELESS LAN PC-CARD VOOR NOTEBOOKS 5.- ♦BLUET00TH USB ADAPTER5.- •NETWERK PCI CARD 10/100 mbps2.50 "MD-204 USB 2.0 HARD DRIVE CASE 2.5"_ 10.- *CB-003 USB 2.0 2 usb poorten notebooks5.- *WIFI BROADBAND ROUTER 11 mbps10.- *DC-202 KABEL/ADSL ROUTER10.- *WL-118 WLAN ROUTER wau»mooem 10.- ♦VP-004 VOICE WEBCAM usb 2.05.- KOOPJES KELDER Donderdag en vrijdag koopavond tot 21.00 uur CEINTUURBAAN 111, ROTTERDAM ROTTERDAM - Halverwege de jaren zeventig was 'Jan Rap en z'n maat' voor het eerst op het toneel te zien. Het toneelstuk, gebaseerd op de sociale roman van Yvonne Keuls, was een groot succes. Na een televisiefiliji in 1981 en een speel- film in 1989 is er nu een nieuwe theaterversie. Het is geen geactua- liseerde versie, die regisseur Peter de Baan het publiek voorschotelt, al zijn wek enkele ingrepen gedaan in het origineel. 'Jan Rap en z'n maat' kreeg na de premiere lovende recensies en bo- vendien werd het stuk genomineerd voor de Toneel Publieksprijs. Een bewijs dat het verhaal van schrijf- ster Yvonne Keuls ook dertig jaar na dato mensen nog steeds weet te raken. De basis voor het stuk werd gelegd toen Yvonne Keuls met een aantal deskundige vrienden besloot een opvanghuis voor dakloze kinderen op te richten. Door allerlei oorza- ken moest dit opvanghuis al na een jaar weer dicht. Ze schreef hierover een aantal artikelen, waarna Uitge- verij Ambo haar vroeg een boek te schrijven over dit onderwerp. In eerste instantie twijfelde ze, maar ze schreef het boek toch. „Ik realiseerde me dat ik mijn schrij- verschap moest gebruiken om dat- gene te veranderen wat ik met mijn blote handen had willen veranderen, maar waarvoor ik de deskundigheid bleek te missen. Met het boek dat ik toen op basis van mijn dagboek- aantekeningen uit die tijd schreef, 'Jan Rap en z'n maat', heb ik zoveel De voorstelling 'Jan Rap en z'n maat' is op 23 en 24 januari te zien in het Oude Luxor Theater in Rotterdam foto G. de Roos meer bereikt dan ik op welke ma- nier ook had kunnen bereiken." La ter schreef ze soortgelijke boeken met 'De moeder van David S.' over drugsverslaafde kinderen en 'Het verrotte Ieven van Floortje Bloem' over heroi'nehoertjes. 'Jan Rap en z'n maat' verscheen in 1977 in de theaters en werd ook daar een groot succes. Twee vrouwen, staan centraal in het stuk. Elly (Susan Visser), de leidster van het opvangtehuis voor jongeren en Gemma (Margreet Boersbroek), haar meest weerbarstige pupil. De spanningen onder de staf en de opgevangen jongeren lopen steeds hoger op als het tehuis gesloten dreigt te worden. Een ontroerend en realistisch verslag van menselijke mislukkingen, falende instanties en blunderende teamleden. Destijds raakte 'Jan Rap' de zenuw van de tijd, maar het verdriet en de pijn van de ontwortelde jongeren toen zijn even hevig als nu. „De eerste vraag die zich opdrong, toen we besloten 'Jan Rap en z'n maat' in reprise te nemen was of we het stuk zouden moeten actuali- seren", zegt regisseur Peter de Baan (die vorig jaar de musicalversie van 'Turks Fruit' regisseerde). „We heb- ben besloten dat niet te doen. Het thema van jongeren, die zich om wat voor reden dan ook buitenge- sloten voelen en opgroeien zonder zorg en liefde is van alle tijden. Ze krijgen geen basis van vertrouwen, waarop ze de rest van hun leven kunnen voortbouwen." „De manier, waarop idealistische hulpverleners zich in de zeventiger jaren het lot van deze kinderen aantrokken en oplossingen zoch- ten, roept - zeker voor hen, die het meegemaakt hebben - bewondering en gene op. Voor de een wat meer van het een, voor de ander wat meer van het ander. Deze reprise van 'Jan Rap' is geen pleidooi om het zo nog eens te proberen, maar demonstreert hopelijk de urgentie van het probleem, waarop ook in deze tijd geen pasklaar antwoord lijkt te zijn." Naast de genoemde spelers zien we in 'Jan Rap en z'n maat' onder meer Sjoerd Pleijsier, Jan Tekstra, Egbert-Jan Weeber en Terence Schreurs. Hoewel het stuk dus niet is geactualiseerd, hebben de ma kers wel een aantal ingrepen in het oorspronkelijke stuk gedaan. Peter de Baan: „Er zijn zonder al te veel pijn twee kleine rollen geschrapt en samengevoegd met anderen. Al repeterend is de tekst wat kaler ge- worden, hier en daar meer tot de es- sentie teruggebracht." Jan Tekstra en Fons Merkies voorzagen het stuk van een aantal pittige songs, een aanpassing waarover Yvonne Keuls zich in eerste instantie wat zorgen maakte. Uiteindelijk liet ze na de premiere weten dat het goed was. 'Jan Rap en z'n maat' is op 23 en 24 januari te zien in het Oude Luxor Theater in Rotterdam (Reserveren 010-484.33.33). Daarna o.m. 3 fe- bruari in Theater Het Kruispunt in Barendrecht, 9 februari Isala Theater in Capelle aan den IJssel en 25 maart Oude Luxor Theater in Rotterdam. Kijk voor de complete speellijst op www.janrap.com. Wan de week werd bekend dat Chi na de omstreden spoorlijn tussen Chinese stad Xigaze en de Tibe taanse hoofdstad Lhasa verder gaat uitbreiden. Veel Tibetanen vrezen dat door de spoorlijn meer etnische Chinezen in het land gaan wonen en daarmee de inheemse cultuur verriietigen. Tibet wordt sinds 1949 door China bezet. Tenzin Gyatso is de veertiende Dalai Lama en woont sinds 1959 in ballingschap in India. De Dalai Lama ontving in 1989 de Nobel Prijs voor de Vrede en wordt alom gerespecteerd. Zijn boodschap van mededogen en ver- draagzaamheid is een voorbeeld voor de hele wereld. De 14 mannen die sinds 1391 de titel van Dalai Lama hebben ge- dragen, vormen de rode draad van de tentoonstelling. Niet eerder wer- Naast die Dalai Lama's staat op de tentoonstelling ook de Tibetaanse cultuur centraal. den in Nederland de 14 Dalai La- ma's zo uitgebreid gepresenteerd. Afbeeldingen in de vorm van schilderingen en beelden tonen de afzonderlijke Dalai Lama's. His- torische documenten, filmbeelden en foto's geven een bijzonder beeld van deze leiders. Een groot deel van de voorwerpen komt uit prive- collecties en zijn tot nu toe nog nooit of zeer zelden aan publiek getoond. De tentoonstelling vertelt ook over de Tibetaanse cultuur, de geschiedenis van het land en het boeddhisme. Door middel van authentieke voorwerpen ondergaat de bezoeker de sfeer van een Tibe taanse tempel. Maar wat zijn eigenlijk Dalai La ma's? In 1578 verleent de Mon- goolse leider Altan Khan de eretitel Dalai Lama aan Sonam Gyatso. Hij is de leider van de Tibetaanse Gelukpa traditie, een school bin- nen het Tibetaans boeddhisme. Het Mongoolse woord Dalai staat voor iets groots, oneindigs, universeels. Het wordt in die betekenis bekend als 'Oceaan van Wijsheid'. Postuum wordt aan de beide voorgangers van Sonam Gyatso, incarnaties, de eretitel van 2e en le Dalai Lama verleend. Daarmee treedt het Dalai Lama instituut in werking. Lang niet alle 14 Dalai Lama's waren mannen van groot religieus en politiek gezag. De 5e incarna- tie wordt meestal gezien als de grootste onder hen. Hij heeft het instituut van Dalai Lama definitief neergezet. Vaak lag de macht in handen van regenten uit het kabinet van de Dalai Lama. Met name de 8e tot en met de 12e Dalai Lama hadden weinig in te brengen. De 13e Dalai Lama daarentegen, was weer iemand van groot gezag. De 14e en huidige incarnatie is vooral bekend geworden door zijn vrede- lievende uitspraken. Deze bezorg- den hem in 1989 de Nobelprijs voor de Vrede. Die prijs is overigens te zien op de tentoonstelling. De 14e Dalai Lama, probeert de Tibetaanse cultuur in stand te houden en de culturele vrijheid van de Tibetanen te herwinnen. De tentoonstelling besteedt ook aandacht aan de huidige politieke situatie en de problemen waarmee de Tibetaanse cultuur te kampen heeft. Dit wordt onder andere gei'l- lustreerd door moderne kunst van Tibetaanse kunstenaars zoals Gon- kar Gyatso en Kesang Lamdark. De tentoonstelling 'Tibet en de 14 Dalai Lama's' is tot en met 6 mei te zien in het Wereldmuseum in Rot terdam. Kijk voor meer informatie op www.wereldmuseum.nl. In de rubriek 'In de kijkert' presenteren podia uit Rot terdam en omgeving actuele voorstellingen op het gebied van toneel, dans, theater en cabaret. Lezers van Maasstad weekbladen maken elke week kans op vrijkaarten voor een voorstelling. door Vincent Wernke ROTTERDAM - Ellen Dikker toert momenteel samen met Daniel Arends en Henk Rij- ckaert door Nederland als fi nalisten van Cameretten 2006. Arends won in november de juryprijs en de publieksprijs, terwijl Dikker de persoonlijk- heidsprijs won. De veelzijdige Ellen Dikker geniet als begin- nend cabaretier van de Came- rettentour, de graadmeter voor aankomend talent: „Ik heb co medy altijd leuk gevonden om te doen en wilde dat graag in cabaretvorm uitproberen." Ellen Dikker studeerde in 1997 af aan de Theaterschool in Eindhoven. De directeur van die school noemde haar toen een ras-comedienne. „Ik houd van comedy spelen", zegt ze. „Op de Theaterschool heb ik ook verschillende dingen op dat gebied gedaan en ik vind dat ook leuk om te doen. Comedy is een directe manier van spelen, want aan de lach hoor je meteen of de mensen „lk genoot van spelen in een uitverkocht Luxor Theater en bovendien zaten op die finaleavond veel impresariaten en journalisten in de zaal. En die finaleplek leverde ook nog de korte tournee op die we nu met z'n drieen aan het maken zijn", vertelt ze. Ellen Dikker was een van de finalisten van Cameretten 2006. in de zaal het leuk vinden. Bij een drama of tragedie merk je dat veel minder." Na haar afstuderen ontpopte Dik ker zich als een veelzijdig artiest. Ze was als actrice actief in thea- terproducties als 'De Griezelbus' en 'Feest!', stond op De Parade, en speelde mee in films als 'Antonia' en de televisieserie 'Rozengeur en Wodka Lime'. Daarnaast presen- teerde ze het programma 'Werken aan de weg' voor TV West en TV Rijnmond en deed ze verschil lende journalistieke dingen. Met 'Toendra' leverde ze haar eerste cabaretvoorstelling af, waarmee ze direct in de finale belandde van Cameretten. Ze won er zelfs de persoonlijkheidsprijs mee. De jury noemde haar 'een theaterbeest met veel talent en spelervaring'. „Ik had zin om zelf iets te maken", motiveert ze haar move naar caba ret. „Ik wilde een blijspel schrijven of een cabaretvoorstelling. Een blij spel is veel moeilijker te realiseren, omdat er veel meer mensen bij be- trokken zijn. Dus heb ik me eerst op cabaret gestort. Of het eng was om nu helemaal alleen op het podium te staan? Nee, als actrice heb ik vaak genoeg op het toneel gestaan. Het voordeel is dat we deze Camaret- tenavonden met z'n drieen spelen. Stel dat een van ons niet zo'n goede avond heeft, dan kan het publiek dankzij de andere twee toch een leuke avond hebben." Toen ze eenmaal besloten had dat ze een cabaretvoorstelling wilde maken, was het besluit om zich in te schrijven voor Cameretten snel genomen. „Als een soort stok ach- ter de deur", motiveert ze. „Het is lekker als je moet, daardoor krijg je discipline om het ook echt te doen. Ik heb een aantal try-outs gedaan en had dus een idee hoe het zou gaan. De finale was in het nieuwe Luxor Theater en dat is toch anders. Zo'n grote zaal is veel moeilijker te bespelen. Maar wel een enorme ervaring, dat maak ik de komende tien jaar waarschijnlijk niet meer mee." „Ik vond het schitterend dat ik in de finale stond. Dat ik de persoon lijkheidsprijs kreeg was mooi, maar dat was extra. Ik genoot van spelen in een uitverkocht Luxor Theater en bovendien zaten op die finaleavond veel impresariaten en journalisten in de zaal. En die finaleplek leverde ook nog de korte tournee op die we nu met z'n drieen aan het maken zijn. Heel erg leuk. Het is heel moeilijk om een plekje te veroveren in de cabaretwereld en op deze manier trekken we toch voile zalen. Hierna ga ik een dubbelprogramma doen en dan wordt dat vast een stuk lastiger." „Wat voor soort cabaret ik maak? Lastig. Volgens mij wel een the- atrale vorm. Ik doe veel typetjes, dat komt ook door mijn acteerach- tergrond. Bovendien vertel ik niet veel over mezelf, maar wat nou precies mijn vorm is? Daniel is ook ontzettend goed en grappig en Henk is ook heel erg leuk. Wat zij doen is weer heel anders, wat uiteinde lijk zorgt voor een heel veelzijdige avond. Bezoekers van de Cameret- tenvoorstelling zien drie uiteenlo- pende mensen en hebben volgens mij een leuke avond. De readies die we tot nu toe kregen waren in elk geval erg goed." Cameretten is op zaterdag 27 ja nuari te zien in Theater Zuidplein. Reserveren: 010-203.02.03 of www. theaterzuidplein.nl. Daarna o.m.: 30 januari Isala Theater in Capelle aan den IJssel, 11 februari Jongeren Theaterdag in Theater Zuidplein en op 14 15 februari in Hal4 in Rotterdam. Meer informatie over Ellen Dikker is te vinden op www. ellendikker.nl. Tien lezers van Maasstad kun nen gratis naar de voorstelling 'Cameretten Hiervoor stelt The ater Zuidplein twee keer vijf vrij kaarten beschikbaar. Hoe maakt u kans op deze kaarten? Heel eenvoudig: stuur voor aanstaande zaterdag een mailtje naar prijs- vraag@maasstad.nl met als on derwerp 'Cameretten'. Vermeld in de mail uw naam, adres en tele- foonnummer. Uit de inzendingen worden vijf winnaars getrokken. Over de uitslag wordt niet gecor- respondeerd. 30.000* 54 Co-*** lit til a v,n»S» nixt bwJLxfit CeM MPS f USB 2.0 PC Cord icecam jj m mmmi a1* »»*n ixwjy* tajwc-ry w !:l«u oryi thai 4W 1 Liu jtttvr desktop PC to a high Kama nabrtfk PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. ZONDAG 21 JANUARI GEOPEND lVAN 12.00 -17.00 UUR WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. IEDERE ZONDAG GEOPEND VAN 12.00-17.00 UUR

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2007 | | pagina 19