ZONDAG 25 MAART 11.00UUR
maasstad
'mm
Bakema neemt afscheid van ro theater met 'Onschuld'
Margriet Eshuijs 'In Concert' in Theater Zuidplein
m
Percussietradities komen samen in 'Ethnorhythmix'
[UiirlN ROTTERDAM®
Win kaarten!
OPENING THEMA
TENT00NSTELLING
LEZINGEN EN
PRESENTATIES
GROTE RUILBEURS
grahsentree
maasstad
in de
CEINTUURBAAN 104, 111 EN 125,
ROTTERDAM BIJ STATION N00RD
VAN 8 MM SMALFILM TOT
HIGH-DEFINITION VIDEO
STICHTING ROTTERDAMS
RADIO-TV-COMPUTER MUSEUM
Woensdag 21 maart 2007
txSl
westblaak 180
postbus 1685
3000 br rotterdam
Lw www.uitburo.nl/rotterdam buro
nieuwe Luxor Theater
oude Luxor Theater
Theater Zuidplein
oio I World Music Dance Centre
Met lezingen, demonstraties
en workshops door
vakspecialisten over de ontwikkeling
vanaf de eerste film en
videocamera's tot de
nieuwste video-
camera-technieken
met Harddisk, DVD
en Compact Flash
Cards.
Ook is er een
presentatie van
het overzetten
van 8 mm
smalfilm
naar
DVD.
PROGRAMMA ZONDAG 25-3-2007
11.00 uur Start ruilbeurs met Radio-Audio-
Video-PC apparatuur.
Ceintuurbaan 111 1 e verdieping.
12.00 uur Opening nieuwe thematentoonstelling
"40 Jaar zelf videofilmen en
monteren".
Ceintuurbaan 111 le verdieping.
13.00 uur Harry de Jong, Voorzitter Stichting
Rotterdams Radio-TV/Video-
Computer Museum gaat terug in de
tijd van 8 mm filmopnames en toont
leuke familiebeelden die nu op video
staan. Een videofilm van de Filmclub
Leiden en eigen HD opnames komen
ook op een groot scherm.
14.00 uur Herman van Straten kent alle
8 en 16 mm film systemen en is dan
ook een videofilmer van het eerste
uur. Hij toont hoe u het beste
8 en 16 mm smalfilm kan over(laten)
zetten naar DVD in een live
workshop.
15.00 uur Eric Put van Sony Benelux
demonstreert u de Sony VGN-AR 3IS
Blu-Ray Notebook. De allernieuwste
Multi-Media Notebook die montage
makkelijker maakt voor standaard en
High-Definition opnames.
Het Rotterdams Radio
Museum organiseert op
zondag 25 maart 2007
van 11.00-16.00 uur in
Rotterdam bij Correct op
de Ceintuurbaan 111 een
grote Ruil- en Verkoop-
beurs van oude radio, TV
en computer apparatuur.
DEZE DAG IS MEDE MOGELUK GEMAAKT
DOOR CORRECT ELECTRONICS
t
mmm pod
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Het ro theater
speelt tot en met 7 april 'On
schuld' van Dea Loher in de
Rotterdamse Schouwburg. Een
stuk waarmee artistiek leider
Alize Zandwijk wil 'vertellen
over de tijd waarin wij leven,
in de hoop dat de toeschouwer
er troost uit kan putten en er
om kan lachen'. Een van de
spelers is Dragan Bakema. Hij
is bekend van films als 'De
Dominee', 'Loverboy' en 'Oli
vier etc.' en maakt dit seizoen
deel uit van het ensemble van
het ro. Het blijft bij een jaar,
want: „Ik heb niet de rust om
me te binden."
Het zijn drukke tijden voor Dragan
Bakema (27). Zoals altijd, want met
een ding tegelijk bezig zijn is niets
voor hem. En dus repeteerde hij de
afgelopen weken met het ro theater
voor 'Onschuld' en zit hij tegelij-
kertijd midden in het opzetten van
zijn eigen filmbedrijf. „Op I april
krijg ik de sleutel. Voor de zomer
wil ik mijn eerste opzet voor een
scenario hebben ingeleverd voor
een subsidie en na de zomer moet
het echt gaan lopen." Aan enthou-
siasme geen gebrek, ook niet als
Bakema praat over het ro theater en
'Onschuld'.
„Een bijzonder stuk", zo prijst hij
de voorstelling waarmee hij vanaf
21 maart op de planken staat. „Ik
vind het goed dat we voor het
eerst een stuk van de Duitse toneel-
schrijfster Dea Loher in Nederland
spelen. Dat waardeer ik enorm aan
het ro theater, dat ze niet perse voor
de hand liggende stukken nemen,
maar risico's durven nemen door
stukken van nieuwe schrijvers op
het repertoire te zetten." Loher is
een van de meest succesvolle en
bekroonde hedendaagse Duitse au-
teurs, maar in Nederland was haar
werk niet eerder bij een groot gezel-
schap als het ro theater te zien.
In een klein plaatsje aan een Euro-
pese kust kruisen de wegen van ver-
schillende personages elkaar en lo
pen weer uiteen. Loher confronteert
in 'Onschuld' grote levensvragen
met alledaagsheid. „Het gaat over
nu, over onze tijd waarin mensen
graag gezien willen worden. Het ik-
tijdperk", stelt Bakema. „Van bin-
nen weten ze hoe een sociale struc-
tuur zou moeten zijn, maar ze doen
daar niets mee. Alle personages in
dit stuk zijn ronddolende mensen.
Ze willen leven en gezien worden.
Maar doordat ze allemaal gezien
willen worden, is er niemand die
kijkt. Alize heeft dit confronterende
verhaal weer in een groteske vorm
gegoten, waardoor er ook veel te
lachen valt."
Dragan Bakema speelt dit seizoen
in het vaste ensemble van het ro
theater.
Hij was te zien in 'Platonov' en 'Ri
chard III' en nu dus in 'Onschuld'.
„Voor de goede en juiste ervaring is
het ro theater het beste team", vindt
hij. „Het zijn eerlijke mensen die
oprecht naar kunst kijken en niet
meedoen aan te veel onzin. Daarbij
ben ik een fan van Alize Zandwijk,
omdat zij theater maakt zoals ik
dat graag zie: grotesk, cartoonesk,
pompeus. Dat is voor mij het gro
te verschil met film, want daarbij
houd ik juist van hyperrealisme. En
zij kiest altijd voor bepaalde acteurs
en personages met een kink in de
kabel."
Dat de voorstellingen extreme reac
hes oproepen bij publiek en recen-
senten is volgens Bakema logisch.
„Je ziet vaak wat ik noem coalitie-
theater, waarbij men vooral bezig
is om iedereen tevreden te houden.
In mijn ogen ben je dan niet bezig
met kunst. Natuurlijk moet het ro
Acteur Dragan Bakema:
Natuurlijk moet het ro theater
ook kaartjes verkopen, maar niet
ten koste van alles."
theater ook kaartjes verkopen. maar
niet ten koste van alles. Daardoor
zie je dat ro voorstellingen extreme
readies oproepen.
Ik heb nog niet meegemaakt dat
alle recensenten het of goed of
slecht vonden. Ze zijn vrijwel altijd
verdeeld."
Bakema vertelt vol lof over het the-
atergezelschap dat hij na dit seizoen
gaat verlaten. „Alize vindt dat ik
een jaar te vroeg wegga, maar ik
vind dat ik niet te lang op een plek
moet blijven. Ik weet zeker dat ik
hierna nog af en toe een voorstel
ling zal maken bij het ro, maar niet
als ensembleacteur. Dat heeft niets
met het ro te maken, maar met het
feit dat ik in mijn lijf en hoofd nog
zo veel dingen heb zitten die ik wil
doen. Ik heb niet de rust om me te
binden."
Op 1 april begint hij zijn eigen film
bedrijf. Bij het Nederlands Film
Collectief kunnen kunstenaars zich
'Onschuld' is te zien in de Rot
terdamse Schouwburg van 21
maart tot en met 7 april. Lezers
van Maasstad weekbladen kunnen
'Onschuld' voordelig bezoeken.
Op vertoon van dit artikel krijgt
u 5 euro korting op eersterangs
kaarten. Normaal 17,50 euro nu
melden met ideeen. Daarbinnen is
Popov Film een klein clubje, waar
mee Bakema eigen producties gaat
ontwikkelen.
„Ik wil toneel blijven spelen, het
liefst met topmensen waar ik alles
van kan leren. Dan maakt het niet
uit dat ik niet zo'n grote rol heb.
Ik hoop alleen dat mijn deel sterk
genoeg is.
Daarnaast wil ik eens in de twee
jaar een film maken die ik geheel
zelf ontwikkeld heb. En niet alleen
films waarin zelf in speel. Ik kan
ook heel gelukkig worden van een
productie als 'Guernsey', omdat ik
het geweldig vind dat zo'n film hier
gemaakt wordt. Ik wil nog heel erg
veel doen, spelen en zien.
Daarom ben ik altijd met twee din
gen tegelijk bezig. Ik moet veel
werken om gelukkig te zijn. A1 kan
ik er soms ook heel kwaad om zijn
of janken. Ook dat hoort bij het
vak."
12,50 euro. Maximaal vier kaar
ten per persoon. Deze aanbieding
is niet geldig in combinatie met
andere kortingen of op reeds ge-
kochte kaarten.
Reserveren: 010-411.81.10. Kijk
voor meer informatie op www.
rotheater.nl.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Nieuw song-
materiaal en het mooiste uit
haar repertoire aaneengeregen
met herkenbare verhaaltjes. Zo
omschrijft zangeres Margriet
Eshuijs haar theaterprogram-
ma 'In Concert' waarmee ze
komende zaterdag in het Rot
terdamse Theater Zuidplein
staat. Ze maakt al vanaf haar
derde muziek en speelt sinds
haar negende in bandjes. Toch
gaat muziek maken haar ook
na al die jaren niet vervelen:
„Ik wil mensen een machtige
avond meegeven."
Afgelopen maandag was op Tien
de derde aflevering te zien van
'Just the two of us', waarin bekende
Nederlanders, gekoppeld aan topar-
tiesten, het tegen elkaar opnemen
in een spetterend zangduel. „Een
heel erg leuk programma", vertelt
jurylid Margriet Eshuijs enthou-
siast. „Het is puur amusement en
het leuke is dat er wordt gewerkt
met duo's en een liveband. Dat
het rechtstreeks wordt uitgezonden
maakt het extra spannend. Het was
oorspronkelijk een programma van
de BBC en toen keek ik eigenlijk
„lk krijg nu al vlinders in mijn buik bij het idee dat ik komende zaterdag
in Theater Zuidplein sta.", zegt Margriet Eshuijs.
altijd. Toen ze me vroegen voor
deze Nederlandse versie hoefde ik
daarom niet lang na te denken."
Margriet Eshuijs, die voor haar ver-
diensten in de popmuziek drie Edi-
sons en een Gouden Harp ontving
en werd geridderd in de Orde van
Oranje Nassau, benadrukt dat 'Just
the two of us' een heel ander pro
gramma is dan 'Idols' of 'X-Factor'.
„Daar heb ik helemaal niets mee.
Dat gaat over bedachte sterren die
worden ontdekt. Ze worden in korte
tijd heel erg bekend, maar moe
ten het daarna zelf uitzoeken. Dan
blijkt de roem breekbaar en broos."
Zelf heeft zij al een omvangrijke
carriere achter de rug. Geboren als
dochter van twee muzikanten, die
een muziekschool en -winkel had-
den, speelde ze al op haar derde
accordeon.
Ze speelt sinds haar negende in
bandjes, scoorde diverse hits en
maakte in 1985 als eerste met En-
gelstalige pop de overstap van de
poppodia naar het theater. „In het
begin was dat niet gemakkelijk,
want popmuziek floreerde op pop
podia. Het theater bood echter meer
faciliteiten, dus ik zag daar grote
voordelen. Publiciteit genereren
was aanvankelijk het grootste pro-
bleem, omdat het nieuw was. Vier
jaar later was dat over en nu zie je
inderdaad heel veel popmuziek in
de theaters. Dat komt ook doordat
er geen andere podia zijn.
Los van de faciliteiten is het een
voordeel dat het stil is in een the
ater. Ik zing nu ook a capella en
akoestische liedjes en dat zou op
een poppodium niet kunnen."
„Het is hard werken", zegt ze.
„Maar vooral belangrijk is dat je
repertoire zoekt dat bij je past.
Het is niet altijd gemakkelijk, want
de muziekindustrie is veranderd.
Vooral jonge mensen kopen geen
cd's meer en muziek maken kost
nu eenmaal veel geld. Zeker als je
werkt met goed opgeleidde mensen.
Wat je vooral niet moet doen is je
laten leiden door de waan van de
dag. Je moet slim zijn en nieuwe
dingen bedenken. Het gaat niet van-
zelf, dus je moet zelf zorgen dat
er belangstelling.blijft voor jouw
muziek."
Ze bracht de afgelopen tijd een dvd
en een cd uit onder de titel 'In Con
cert'. Beide schijfjes werden lovend
ontvangen door pers en publiek.
Ondanks dat ze al heel wat jaren
op het podium staat, kijkt Eshuijs
elke keer weer uit naar een op-
treden. „Het voelt nog steeds te
gek, elke keer weer. Ik krijg nu al
vlinders in mijn buik bij het idee
dat ik komende zaterdag in Theater
Zuidplein sta. Dat komt ook doordat
het laatste optreden dat we hadden
zo geweldig was, daar word je heb-
berig van. Dan wil je het de keer
erna weer zo goed doen. Ik doe daar
ook alles voor, alles staat bij mij in
dienst van mijn optredens. Als men-
sen naar mij komen kijken, wil ik ze
een machtige avond meegeven."
Haar theaterprogramma 'In Con
cert' bestaat uit nieuw songma-
teriaal, geschreven door Maarten
Peters, het beste uit haar omvang
rijke repertoire (waaronder 'House
for sale', Black pearl', 'God is as
leep'), aaneengeregen door kleine,
herkenbare verhaaltjes. „We hebben
alles wat we spelen of vertellen
zorgvuldig uitgekozen binnen de
context van deze voorstelling. Er
is heel veel werk aan voorafgegaan
en daarom klopt alles nu voor mijn
gevoel. Er zit zogezegd geen ruis of
ballast in deze voorstelling."
Meer informatie is te vinden op
de website www.margrieteshuijs.
nl. Reserveren voor haar optreden
in Theater Zuidplein kan via 010-
203.02.03 of www.theaterzuidplein.
nl.
In de rubriek 'In de kijkert' pre-
senteren podia uit Rotterdam en
omgeving actuele voorstellingen op
het gebied van toneel, dans, theater
en cabaret. Lezers van Maasstad
weekbladen maken elke week kans
op vrijkaarten voor een voorstel
ling.
010
484 33 33
www.luxortheater.nl
Posthumalaan 1, 3072 AG Rotterdam. Kassa: ma - za 12-18 uur, zo 12-17 uur.
WO-ZD21 -25/315/20u Wat zien ik?! pikante musicalcomedy naar de verhalen van Albert Mol
ma 26/3 20.00u Saturday Night At The Movies 'A tribute to Motown', soul met live band
di 27/3 20.00u Rene Froger 'Mijn Hollands hart', de mooiste Nederlandstalige liedjes.
cfea14A>-13/1020.00u Youp van't Hek met nieuwe show 'De schreeuwstorm', voorverkoop reeds gestart
mam 1-9/42008 20.00u Bert Visscher met nieuwe show 'Stoffe Jongens'voorverkoop reeds gestart
010
484 33 33
www.luxortheater.nl
Kruiskade 10, 3012 EH Rotterdam. Kassa: ma-za 12-18 uur, zo 12-17 uur.
do 22/3 20.00u Sjaak Bral Wij, Nederlanders Bral, vlijmscherp in hilarische show
vr, za 23,24/3 20.00u Frank Boeijen As, hartverwarmend en pakkend theaterconcert
zo 25/3 20.00u Jan Rap en zijn maat genomineerd voor de NRC Toneelpublieksprijs
di-ma3-9/420/14.00u Spirit of the Dance IOth Anniversary Tour, exclusief in Rotterdam!
010
20 30 203
Zuidplein 60, 3083 CW Rotterdam. Kassa: ma-za 11-18 uur.
www.theaterzuidplein.nl
w3-do21-22/320u/14u ISH Balls! Een live mix van DJ's, Martial Arts, Acrobatiek, Rap en Beatbox
vr 23/3 20.00u Op Sterk Water Uzersterk ImproCabaret
vr 23/3 20.15u Katinka Polderman Polderman I Vernieuwend cabaret
za 24/3 20.00u Margriet Eshuijs Theatertour I Sfeervol, intiem en intens
za 24/3 20.15u Mich en scene Madame Deluxe Prachtige songs en veelzijdige arrangementen
zo 25/3 14.00u Samba Salad Eigenwijs 4+ I Stevig swingend jeugdtheaterconcert
zo 25/3 14.15u Het lab Waterloop 8+ Humorvolle jeugdvoorslefling cmbt de angsf voor het onbekende
do 29/3 20.00u NORMAAL Theatertour Akoestische show van hoog niveau
2 444 516 I www.wmdc.nl
Pieter de Hoochweg 125, 3024 BG Rotterdam info@wmdc.nl
za 24/3 20.30u Lui Fang op de Pipa Yosho Kurahashi op de Shakuhachi fluit €10 - €8
zo 25/3 17.00u Tango uit Argentinie: Fain-Mantega met tangosalon €10 - €8
Ga voor meer informatie en kaartverkoop naar het
Rotterdams Uitburo in de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110). B.
ROTTERDAM - De percussie
tradities uit India, Iran, Spanje
en Turkije zijn complex en veel-
zijdig. Ze komen samen. in het
unieke 'Ethnorhythmix'. Dit
cross-over project werd opge-
zet door Fahrettin Yarkin met
de Yarkin Ritm Grubu, een van
de bekendste percussiegroepen
van Turkije. 'Ethnorhythmix',
onderdeel van het festival Tur
key Now, is op vrijdag 23 maart
te zien in de Juriaanse Zaal van
De Doelen.
'Adembenemend vingervuurwerk
uit vier landen' zo wordt het project
'Ethnorhythmix' aangekondigd.
Grootmeesters van de percussie
uit India, Iran, Spanje en Turkije
zorgen met bekende bespelers van
de hoofdmuziekinstrumenten van
deze landen voor een bijzonder
wereldmuziekfeest. De vier landen
staan op gebied van percussie voor
vier muzikale scholen en samen
met de melodie instrumenten zijn
het eveneens vier windstreken van
wereldmuziek. Zoals Turkije een
brug is tussen de orient en het wes-
ten, zo zijn de Turkse musici dat
in dit concert. 'Ethnorhythmix' is
opgezet door Fahrettin Yarkin met
de Yarkin Slagwerk Groep/Yarkin
Ritm Grubu, de bekendste percus-
siegroep van Turkije.
De groep wordt geleid door de
breers Fahrettin en Ferruh Yarkin,
beroemde klassieke percussionisten
uit een oude muziekfamilie, die
vaak optreden in binnen- en bui-
tenland. Fahrettin Yarkin is sinds
1981 ritmemuzikant bij TRT-Radio
Istanbul (radio- en tv-orkest), en
vervult daar diverse functies, van
musicus, sectieleider, dirigent, tot
programmamaker. Daarnaast is hij
docent en projectleider van cross
over project 'Ethnorithmix'. Per
cussie is van belang in alle soorten
muziek van Turkije; van klassieke
en mystieke muziek, marsmuziek
(waar Mozart's Turkse mars vanaf
'Ethnorhythmix' is een bijzonder wereldmuziekfeest.
stamt), volksmuziek, zigeunermu-
ziek, tot jazz, pop en arabesk.
De varieteit en complexiteit aan
Turkse ritmes is enorm en de slag-
werkers spelen behalve het ritme
ook soms een muzikale hoofdrol.
De gecompliceerde en genuanceer-
de ritmes uit de Turkse muziek zijn
geliefd in de hele wereld en hebben
ook hun invloed in de hedendaagse
muziek zoals jazz en fusion. Er
is in de Turkse muziek een scala
aan drums, zoals de trancebren-
gende kudiim van de derwisjen.
De darbuka van de zigeuner- en
volksmuziek. Bendir en def bij de
zikir-rondedans, de def in de lichte
fasil-muziek. De davul is al eeuwen
wezenlijk voor de feestmuziek in
Anatolie, maar wordt ook in klas
sieke muziek bespeeld.
'Ethnorhythmix' is onderdeel van
het 'Turkey Now Festival' dat tot
21 april duurt. Het publiek kan
tijdens dit festival, dat plaatsvindt
in bekende zalen in Amsterdam en
Rotterdam, genieten van meer dan
twintig culturele evenementen. Van
klassieke muziek tot toneel. En van
jazz tot dans. Het festival toont het
dynamische panorama van een mo
dern Turkije, ingebed in een rijke,
historische traditie. Vanouds heb
ben de podiumkunsten dan ook een
belangrijke rol gespeeld in het sti-
muleren van wederzijdse kennis en
begrip tussen culturen. Het podium
is dan ook de geeigende plaats om
culturele verschillen te vieren.
Tegen deze achtergrond startte de
Istanbul Foundation for Culture and
Arts (IKSV) een reeks festivals om
de artistieke rijkdom en tradities
van het hedendaagse Turkije te to-
nen aan een internationaal publiek.
In samenwerking en contrast met
buitenlandse podiumkunstenaars.
De reis begon in 2004 met 'Simdi
Now' in Berlijn. Daarna werd het
festival voortgezet met 'Simdi Stut
tgart' in 2005. En nu zijn Amster
dam en Rotterdam aan de beurt. In
Nederland strijkt het 'Turkey Now
Festival' neer met een gevarieerd
in toonaangevende zalen waaronder
De Doelen in Rotterdam.
Meer informatie over het 'Turkey
Now Festval' is te vinden op www.
turkey-now.info. Reserveren voor
'Ethnorhythmix' kan via 0900-0192
(40 cpm) of via www.dedoelen.nl.
Tien lezers van Maasstad kunnen
gratis naar 'Ethnorhythmix'. Hier-
voor stelt De Doelen twee keer vijf
vrijkaarten beschikbaar. Hoe maakt
u kans op deze kaarten?
Heel eenvoudig: stuur voor aan-
staande zaterdag een mailtje naar
prijsvraag@maasstad.nl met als on-
derwerp 'Ethnorhythmix'. Vermeld
in de mail uw naam, adres en tele-
foonnummer.
Uit de inzendingen worden vijf win-
naars getrokken. Over de uitslag
wordt niet gecorrespondeerd.
40 JAAR
FILMEN EN
MONTEREN
ZONDAG
MAART