t maasstad In de verkleedkist met Arturo Brachetti Interactieve kunst waar iedereen mee mag spelen Zorgeloos leven ontploft in 'Meiskes en Jongens' furtf IN ROTTERDAM Win kaarten! audio 299 Compacte 39! in de jkert Uj!ir Memo recorder 95 MP-3 speler 95 Win kaarten! met micro-cassettes Luidspreker systeem met Apple Nano met 8 GB geheugen werelaontvanger eugen i BERGWEG 110, ROTTERDAM Woensdag 18 april 2007 "3 set WWW.UITBURO.NL/ROTTERDAM BURO nieuwe Luxor Theater oude Luxor Theater Theater Zuidplein oio I World Music Dance Centre Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u alles op het gebied van draagbare audio apparatuur en compacte audio systemen. Een ruime keuze in stereo radio-cassettespelers met of zonder CD-speler, MP-3 spelers, wereldontvangers, portable CD-spelers en klokradio's zijn er te vinden. Vakkundige verkopers staan u met raad en daad terzijde en geven u een persoonlijk advies. -358T- -249T- ic SONY pend van 12.00-17.00 uur tx 51 ROTTERDAM - De Italiaanse transformatiekunstenaar Ar turo Brachetti komt voor het eerst naar Nederland. Van 24 april tot en met 13 mei is hij te zien in het Nieuwe Luxor The ater in Rotterdam. Brachetti grijpt met zijn kunstvorm terug naar Italiaanse theatertradities uit de zestiende eeuw. Maar 'the world's greatest quick per former', die de hoogste theater- onderscheidingen kreeg, geeft er een persoonlijke en eigen- tijdse draai aan. De wereldberoemde en veelge- roemde Italiaanse verkleedkunste- naar Arturo Brachetti tovert in 'Een man duizend gezichten' het toneel om in de zolder uit zijn jeugd en in anderhalf uur transformeert hij in ruim honderd personages. Brachet- ti's show is een combinatie van ma- gie, muziek, video,' schimmenspel en komedie. Hij brengt mensen en dieren tot leven, verandert van een lakei in een cowboy en vervolgens een Kabuki-acteur, brengt een ode aan Hollywood en een hommage aan zijn idool Federico Fellini. Brachetti stond in 1999 voor het eerst met deze show op het toneel tijdens het 'Juste pour rire'-festival in Montreal. Het sloeg zo aan, dat hij daarna naar Parijs ging waar hij meer dan 400 voorstellingen speelde in alle prestigieuze theaters. De show ontving de Moliere voor beste 'one man'-show in 2000. De vele personages die hij voorbij liet komen hielden het Franse publiek tweeeneenhalf jaar in de ban. Na Parijs trok Brachetti door de Ver- enigde Staten, Canada, Groot-Brit- tannie en andere Europese landen. Hij groeide uit tot een fenomeen met lovende kritieken. In zijn show keert Brachetti terug naar het dorp waar hij opgroeide. Zijn ouders zijn overleden en hij moet een oude, verweerde schuur opruimen. Die staat vol met hebbedingetjes en speelgoed uit zijn jeugd. Bra chetti verliest zichzelf en wordt weer kind. „Dan heb je de vrijheid om te zijn wie je bent, omdat er nog niks op het spel staat." Tege- lijkertijd biedt deze verhaallijn een uitgelezen kans om zijn transforma- tiekunsten te vertonen. Razendsnel verandert hij van clown in bij, van cowboy in Aziatische krijger en van Pierrot in duivel. Brachetti vindt het heerlijk om zo te toveren met kostuums. Hij leerde het van jongs af aan op het semina- rie waar hij vanaf zijn elfde op zat. Een verlegen jongetje dat zijn goo- cheltrucs en kostuums gebruikte om zijn angsten te lijf te gaan en sociaal geaccepteerd te worden. „De trans- formatiekunst is heel erg oud en heel erg Italiaans. De eerste die zo snel van personage kon veranderen was Giovanni Gabrielli, die leefde van 1556 tot 1612. Hij gebruikte maskers om zijn publiek in Bologna op het marktplein te amuseren." Arturo is trots op zijn wortels en de transformatiekunst die zich met name in zijn land ontwikkeld heeft. Ook Fregoli, die leefde van 1867 tot 1936 heeft grote invloed op hem Je zal Arturo Brachetti niet snel met beide benen in een broekspijp zien stappen. De Italiaanse transformatiekunstenaar is van 24 april tot en met 13 mei te zien in het Nieuwe Luxor Theater te zien. gehad. „Toen ik vijftien was, had ik al een transformatie-act: van een heks, die een glas water drinkt, werd ik een vrouw en daarna een man. Een van de priesters van het seminarie, die mij veel over goo- chelen heeft geleerd, zei: 'Wist jij dat er zo'n honderd jaar geleden een man was die een hele show had van wat jij doet?' En hij gaf me een boek van Fregoli." „Natuurlijk legde hij daarin het geheim niet uit, het was meer een publiciteitsboek, maar het stond vol met foto's. Ik keek mijn ogen uit en dacht alleen maar: hoe kan ik dit ook doen? Toen ik eenmaal achttien was, had ik een act met zes personages. Daar ben ik mee naar Parijs gegaan en ik werd meteen aangenomen." Arturo Brachetti heeft de tijd geno- men om zijn transformatiekunst tot in het uiterste te verfijnen. Nu doet hij honderd karakters in honderd minuten in een show vol magie, variete, drama en ontroe- ring. Belangrijk in zijn show zijn de vele kostuums. „Die kostuums steken heel ingenieus in elkaar. Net zoals iemand die gaat springen van te voren heel secuur zijn tuig en parachute controleert, zo loop ik voor elke show al mijn kostuums na. Ik moet zeker weten dat het alle- maal goed gaat. Het is een moeilijk vak en het kost ongelooflijk veel tijd om te leren en de kostuums te perfectioneren. Er reizen achttien mensen met mij mee: elektriciens, rekwisiteurs, poppenspelers, het is een hele organisatie. Maar er zijn er maar twee die daadwerkelijk aan mij zitten, om me te helpen met de kostuums." Brachetti creeert op het toneel een geheel eigen wereld. Voor de pauze vooral zijn jeugdherinneringen in de schuur, na de pauze zijn herinne- ringen aan de films die hij vroeger op het plein in zijn dorp zag. Brachetti brengt daarmee een ode aan het Hollywood van weleer en aan de beroemde Italiaanse regis- seur Federico Fellini. „Ik wil graag een verhaal vertellen. Want als het alleen om het trucje van het kos tuums wisselen zou gaan, zijn men- sen snel verveeld. Ik probeer ze mee te nemen naar hun eigen jeugd en ze even weg te laten dromen. Heerlijk dat ik dat talent in mijzelf heb gevonden en nu aan mensen mag laten zien." Arturo Brachetti is van 24 april tot en met 13 mei te zien in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Re- serveren: 010-484.33.33 of www. luxortheater.nl. Maasstad weekbladen geeft in samenwerking met het Nieuwe Luxor Theater 5x2 kaarten weg voor de verkleedpartij van Brachetti. Wil je winnen? Stuur dan een mail met als onderwerp 'Brachetti' naar prijsvraag@ maasstad.nl. Zorg wel dat je naam, adres en telefoonnummer in het mailtje staan vermeld. ROTTERDAM - Het is even zoeken naar de ingang van het vernieuwde Las Pal mas waar bouwvakkers nog volop aan het werk zijn. Eenmaal binnen kan het niet missen. Een donkere zaal vol vreemde geluiden en sculpturen verwelkomen je in de wereld van DEAF07. De bezoeker van het festival voor elektronische kunst wordt uitge- nodigd om zelf de elektronica uit te proberen. Zo maakt de kikker op sterk water meteen nieuwsgie- rig. Het diertje is verbonden aan een computer en met een klik op de muis trekt het zijn benen in. Een beetje griezelig is het wel. Tegelijkertijd past het goed bij het enigszins lugubere thema 'Interact or die!'. Minder duister is het project 'Drawn' van Zachary Lieberman uit Amerika. De bezoeker maakt met zwarte inkt een tekening op een wit vel papier. Door middel van een foto wordt de tekening digitaal gemaakt. Het inktpatroon verschijnt op een groot beeldscherm. Als je vervolgens je vinger over het inkt- A *1 3 'iH0 raw Ook de medewerkers van DEAF kunnen de verleiding niet weerstaan om zelf even kunstenaar te worden met het project 'Drawn'. patroon beweegt, schieten de stipjes vrolijke geluiden die de vormpjes volgende aan de beurt te laten. en streepjes alle kanten op. Nog maken als ze bewegen. De 'spelers' Nog niet zonder foutjes, maar net leuker wordt het geheel door de vinden het dan ook moeilijk om de zo leuk om te bedienen is Morphing Machinery van Graham Smith en Rob Dielissen. Samen met studen- ten van de Willem de Kooning Aca- demie hebben de twee een parcours gebouwd. Een kleine robot met ca mera rijdt hier doorheen. De speler bedient deze robot vanachter een beeldscherm. Hij is dus niet in staat het echte parcours te zien en moet het doen met de camerabeelden die de robot doorgeeft. Als de speler te snel wil gaan kan het apparaat op zijn achterwielen belanden.Maar met een klein tikje van een me- dewerker zoemt de machine weer verder door de hindernissenbaan. Primeur op het DEAF festival is het project EI4 van Marnix de Nijs. In een leeg gedeelte van Pakhuis- meesteren krijgt de bezoeker een virtual reality helm op gezet. Zowel de virtuele als de echte wereld is te zien op de display die voor je ogen hangt. De bedoeling is om de rode balletjes te verzamelen die in de virtuele wereld te zien zijn. Hoe meer balletjes een speler heeft, hoe meer de echte wereld verandert in de virtuele. Medewerkers van het project kijken bij elke speler gespannen toe, er worden constant vernieuwingen aangebracht. Het Dutch Electronic Art Festival (DEAF) is een van de grootste internationale festivals voor kunst en technologie. Eens in de twee jaar organiseert het Rotterdamse instituut voor instabiele media V2_ dit technofestijn. Naast het uitwis- selen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie wordt er ook ruimte gemaakt voor onder- zoek en debatten. Natuurlijk hoort er bij dit internationale evenement ook een stukje netwerken en in- spiratie op doen. Dit kan dan ook uitgebreid tijdens de verschillende muziekavonden die DEAF07 orga niseert. Naast de tentoonstellingen en mu ziekavonden op verschillende lo- caties in Rotterdam is er nog meer te beleven op DEAF. Workshops, seminars en een symposium horen ook bij het festival voor elektro nische kunst dat nog tot 29 april duurt. Meer informatie over DEAF is te vinden op www.deaf07.nl In de rubriek 'In de kijkert' pre- senteren podia uit Rotterdam en omgeving actuele voorstellingen op het gebied van toneel, dans, theater ROTTERDAM - Een brute zwembadsoap, een sprookje dat schakelt tussen een surre- alistische keukenmeidenroman en cabaret. Lezers van Maasstad weekbladen maken elke week kans op vrijkaarten voor een voorstel- ling. en een uitgekleed Tsjechov- drama. Dat zijn de typeringen die schrijver en theatermaker Arne Sierens en regisseur Ali- 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Posthumalaan 13072 AG Rotterdam. Kassa: ma - za 12-18 uur, zo 12-17 uur. do 19/4 20.00u Beatles in concert door orkest van Koninklijke Luchtmacht, met o.a. Joke Bruijs za 21/4 20.00u Prix du Port concours met optredens van Brigitte Kaandorp en TaniaKross di-zo 24/4-13/515/20 u Arturo Brachetti een man 1000 gezichten, de beste transformatiekunstenaar 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Kruiskade 10, 3012 EH Rotterdam. Kassa: ma-za 12-18 uur, zo 12-17 uur. t/mza t/m 21/420.00u Richard Groenendijlc De adem van de nachtchinees Laatste voorstellingen! di 24/4 20.00u Louis van Dipt en The Rosenberg Trio met vibrafonist Frits Landesbergen als gast wo 25/4 20.00u Benny Neyman Onverwacht Nieuw theaterconcert vol onverwachte wendingen do 26/4 20.00u Frederique Spigt Een Kus Rauw en passievol theaterconcert zo 29/4 20.00u Hold Tic^ht It's 7Cfs night Een trip 'down memory lane' met de grootste hits uit de jaren 70 di,wo,zal-5/5 20.00u Karel de Rooij (Mini) en Peter de Jong (Maxi) The Sunshine Boys 010 20 30 203 www.theaterzuidplein.nl Zuidplein 60, 3083 CW Rotterdam. Kassa: ma-za 11-18 uur. do 19/4 20.OOu Claudia de Breij Hallo lieve mensen (reprise) vr-za 20-21/4 20.00u Najib Amhali Zorg dat je er bij komt za 21/4 20.15u Heddy Lester Myra de Jong 10 duizend zakdoeken zo 22/4 14.00u Toneelschap Beumer Drost Caravan (jeugd 8+) 2 444 516 I www.wmdc.nl Pieter de Hoochweg 125, 3024 BG Rotterdam info@wmdc.nl Za 28/4 20.30u Eliseo Parra Traditionele en eigentijdse Spaanse muziek €10-€8 Ga voor meer informatie en kaartverkoop naar het Rotterdams Uitburo in de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110). PARTNER f tin Op het afgelegen landgoed van de rijke kousenfabrikant Philip Declercq lijkt het leven slechts te bestaan uit zorgeloos barbecuen en rondhangen bij het zwembad. Maar niets is minder waar. De voorstelling 'Meiskes en Jongens' is van 2 tot en met 4 mei te zien in de Rotterdamse Schouwburg. ze Zandwijk meegeven aan hun voorstelling 'Meiskes en jon gens'. Deze co-productie van het ro theater en de Konink lijke Vlaamse Schouwburg is van 2 tot en met 4 mei opnieuw te zien in de Rotterdamse Schouwburg. 'Meiskes en jongens' werd eerder in de Rotterdamse Schouwburg ge- speeld in april 2005. Deze voorstel ling van Alize Zandwijk (inmiddels artistiek leider van het ro theater) en Arne Sierens kreeg toen goede kritieken. Juist deze enthousiaste readies van pers en publiek deden de makers besluiten om 'Meiskes en Jongens' in reprise te laten gaan. Destijds was 'Meiskes en Jongens' alleen te zien in Brussel, Rotterdam en Hamburg, nu is er een tournee langs elf Nederlandse en Belgische steden. Arne Sierens en Alize Zandwijk koesterden al jaren het plan om samen een productie te maken. Met 'Meiskes en Jongens' kwam dat er eindelijk van. Zij delen hun fasci- natie voor rauw-realistisch theater en ontwrichte gezinnen. En ook in hun manier van werken vertonen ze grote overeenkomsten. De een als regisseur, de ander als schrijver en theatermaker. Aanvankelijk lijken de rijke personages rond het luxe zwembad een onbekommerd leven te leiden, maar al snel pakken don kere wolken zich samen en komt het tot een ontploffing. 'Love's Lablour's Lost' van Shake speare vormde de basis voor 'Meis kes en Jongens', maar eenmaal door de molen van Sierens bleef slechts de basis over: „Ik heb alles ge- schrapt en kwam op vijf bladzijden uit. Het enige dat mij interesseerde aan dat stuk was het skelet." Een aantal jongens heeft zichzelf afgezonderd om te studeren, maar op een dag komen er meisjes langs die de rust verstoren. Samen met de plotlijn van een eerder stuk van zichzelf, 'Juffrouw Tania', ontstond tijdens het repetitieproces de definitieve inhoud van 'Meiskes en Jongens'. Zowel Zandwijk als Sierens vindt het ideaal als een voorstelling pas op de vloer tot stand komt. „Zo- maar in een monoloog staan en tekst opzeggen, dat is onzin. Op de juiste manier, met het juiste gevoel, in de juiste context, dat is waar we de hele tijd naar op zoek zijn", aldus Zandwijk. Sierens: „Een tekst op een scene vind ik op zich niet interessant. Dat wordt het pas als een acteur op dat moment dat zegt en het werkt. Werkt dat niet, dan gaat die tekst eruit. Eigenlijk is dat op het einde van het repetitieproces een top 100 van momenten die het beste ge- werkt hebben." Op het afgelegen landgoed van de rijke kousenfabrikant Philip Declercq (opgebouwd als indruk- wekkend decor inclusief een echt zwembad) lijkt het leven slechts te bestaan uit zorgeloos barbecuen en rondhangen bij het zwembad. Maar niets is minder waar. De fa- milie Declercq verkeert in staat van ontbinding: Philip (Herman Gillis) zit in een midlifecrisis, zijn vrouw Tilly (Jacqueline Blom) is volko- men geimplodeerd, zoon Gregory (Rogier Philipoom) is drankzuchtig en broer Anthony (Gijs Naber) plast nog steeds in zijn bed. Als twee meisjes (Esther Scheld- wacht en Katelijne Damen) zichzelf uitnodigen voor een zwempartij, ontspoort het gezin volledig en ko men alle sluimerende familietrau- ma's tot ontploffing. De twee meis jes vormen de spreekwoordelijke lont in het kruidvat. De moeder bloeit op, de vader raakt overstuur doordat hij voor het eerst iets voelt en de jongens durven voor het eerst dingen te benoemen die zijn fout gegaan. Daardoor ontstaat volgens Alize Zandwijk weer communica- tie: „Eindelijk delen de personages weer iets met elkaar dat van belang is. En daardoor ontstaat een gevoel van verbondenheid dat de eenzaam- heid overschrijdt." Volgens Alize Zandwijk is de ma laise van de personages in 'Meiskes en Jongens' het gevolg van hun rijkdom: „Zolang mensen niet hoe- ven te rebelleren, staat het stil. Als mensen alles hebben, gebeurt er niets." Ook Arne Sierens ziet dit om zich heen gebeuren: „We leven in een van de rijkste gebieden van de wereld en toch stemmen hier in Vlaanderen een miljoen mensen voor een extremistische partij. Ik begrijp dat niet. Ze zijn ongelukkig, depressief. Waarom? We hebben al les, we hebben geen honger. Ik kan daar niet bij." 'Meiskes en Jongens' is van 2 tot en met 4 mei te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Daarna tournee. Re- serveren: 010-411.81.10 of www. rotterdamseschouwburg.nl. Kijk voor meer informatie op: www. rotheater.nl. Tien lezers van Maasstad kunnen gratis naar 'Meiskes en Jongens'. Hiervoor stelt de Rotterdamse Schouwburg twee keer vijf vrij kaarten beschikbaar. Hoe maakt u kans op deze kaarten? Heel eenvoudig: stuur voor aan- staande zaterdag een mailtje naar prijsvraag@maasstad.nl met als onderwerp 'Meiskes en Jongens'. Vermeld in de mail uw naam, adres en telefoonnummer. Uit de inzendingen worden vijf winnaars getrokken. Over de uit- slag wordt niet gecorrespondeerd. Correct Personal I Mm sor v umtistt SONY M-570V MEMO RECORDER Memo recorder voor gebruik van micro-cassettes. Voorzien van spraakgestuurd opnamen systeem, automatische bandafslag en ingebouwde microfoon. Wordt geleverd met polsriem. Afm. 5.4x10.9x2.2 cm. CORRECTPRIJS *&.- Art.nr. 299553 '/JO I KLIPSCH IGROOVE IPOD SOUND SYSTEEM MET APPLE NANO IPOD 2 GB Schitterend, all-in-one digitaal luidspreker- systeem. Samen met de 2 GB Apple Nano iPod een plezier om naar te luisteren. CORRECT SETPRIJS Art.nT. 325766 •;m n't »ia*!.-o ftu SONY NWA-1200 8 GB MP3 SPELER Gemaakt van een futuristisch doorzichtig materiaal. Voorzien van ARTIST LINK- functie. Afm. 5.5x8.8x1.9 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. 316675 blauw Art.nr. 317477 paars Art.nr. 317337 zilver Art.nr. 315480 violet SONY ICF-SW 11 WERELD- ONTVANGER Een compacte reisgenoot is deze wereldontvanger voorzien van FM, MG, LG en 9x kortegolf waarmee u het wereldnieuws binnen uw bereik haalt. In zwart of zilver kleur uitgevoerd. Afm. 15.5x9x3.3 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. 78538 zwart Art.nr. 88852 zilver APPLE IPOD 80 GB Op de 80 GB iPod passen je muziekvideo's, filmpjes, video- podcasts, iPod-games, foto- albums en een muziek- bibliotheek. Incl. oortelefoon, Firewire, USB kabel en AC adapter. In wit uitgevoerd. CORRECTPRIJS Art.nr. 319380 M Photo Library PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Iedere zondag geopend van 12.00-17.00 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2007 | | pagina 23