Het weer onderwerp van tentoonstelling Schielandhuis 'Aan het Einde van de Regenboog' terug in Oude Luxor maasstad Musicalsterren tijdens Masterclass met de billen bloot THEATERSEIZOEN 2007-2008 UITVERKOCHT? NOG LANG NIET. luiif IN ROTTERDAM Win kaarten! Luidspreker systeem met Apple Nano 2GB 249 30 GB muziekspeler 249 20 GB mp3-speler oliist m ^^»ONDTH^|rs.Nl Apple Zondag 17 j»gjopend van 12.00.17.00 uur westblaak 180 postbus 1685 3000 br rotterdam |Ultl BERGWEG 110, ROTTERDAM Woensdag 13 jurti 2007 tx 51 door Anne-Rose Hermer ROTTERDAM - Na de teke- ningen van bekende Nederlan- ders is er een nieuwe tentoon stelling te zien bij Atlas van Stolk in het Schielandshuis. Dit keer is het onderwerp 'het weer'. Wind, regen en zonne- schijn, elke vorm van het weer heeft invloed op ons dagelijks leven. De vele foto's, filmpjes en affiches op de expositie la- ten dit goed zien. ROTTERDAM - Een van de meest succesvolle voorstel- lingen van dit theaterseizoen is het muziektheaterstuk 'Aan het Einde van de Regenboog'. Simone Kleinsma schittert als Judy Garland in de nadagen van haar carriere. Haar loop- baan kende naast hoge toppen ook zeer diepe dalen. Wegens succes keert 'Aan het Einde van de Regenboog' eind juni terug in het Oude Luxor Thea ter in Rotterdam. www.uitburo.nl/rotterdam BURO nieuwe Luxor Theater oude Luxor Theater Ro Theater upc Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u alles op het gebied van draagbare audio apparatuur en compacte audio systemen. Een ruime keuze in stereo radio-cassettespelers met of zonder CD- speler, MP-3 spelerswereldontvangers, portable CD- spelers en klokradio's zijn er te vinden. Vakkundige verkopers staan u met raad en daad terzijde en geven u een persoonlijk advies. Jm -299T- -229C- Niemand ontkomt aan het weer. Zelfs bij reclames speelt het vaak een rol. Zo hangen in het Schie landhuis oude reclameaffiches van 'zomerrookworst' van Zwanenberg en speciale rubber laarzen om mee door de plassen te stampen. Bo- vendien speelt het weer een rol bij reclames om 'er op uit te trekken'. Zonder een zonnige achtergrond is buitenrecreatie toch een stuk min der aantrekkelijk. Sneeuw en ijs zijn ook onlosmakelijk verbonden aan het Nederlandse klimaat, zoals te zien is op een prent uit 1805 van een winterlandschap in Leeuwar- den en op foto's van bijvoorbeeld de Elfstedentocht. Op een scherm worden allerlei weergerelateerde filmpjes getoond, waaronder iets over de Elfstedentocht. Uiteraard ontbreken de beelden uit de winter van 1962/1963 niet. Dit was de strengste winter uit de Nederlandse geschiedenis. Vanwege die abnor mal kou was dit ook de zwaarste Elfstedentocht ooit, die werd ge- wonnen door Reinier Paping. De beelden van de overwinningen van Evert van Bethem en Henk An- genent ontbreken niet, maar leveren hele andere beelden op. Tijdens het bestuderen van met name de aquarellen realiseer je je dat natuurgeweld ook natuurschoon kan zijn. De aanblik van de lucht bij een (dreigende) storm is fasci- nerend. Zolang je zelf maar niet in een storm terechtkomt. Tijdens een van de reportages zijn bijvoorbeeld beelden te zien van de ernstige storm waar Zuid-Engeland ooit door getroffen is. Het begint met een opname uit 1987 van een En- gelse weerman die de kijkers ver- zekert dat er geen sprake is van een orkaan. Luttele uren later raasde er een allesvernietigende storm met de kracht van een orkaan over En- geland. „0, wat hebben die mensen er naast gezeten!" zegt Erwin Krol vol ontzetting. „Wij hebben hier gewaarschuwd dat het ging stormen. We hebben windkracht 10 gehad, maar we had- den het goed voorspeld." Het is ab- soluut de moeite waard om even te gaan zitten om het beeldmateriaal te bekijken, dat ook laat zien hoe en waar de weerberichten op televisie en radio worden opgenomen. Maar het weer heeft zonder te over- drijven eveneens invloed op de we- reldgeschiedenis. De strenge winter van 1939/1940 zorgde ervoor dat de vertraging van opmars van de legers van Hitler. Een ander voorbeeld is de storm van februari 1953. De storm zorgde, in combinatie met springtij voor de watersnoodramp. Van de ramp zijn veel foto's te zien en in een vitrine ligt een exemplaar van het Alge- meen Dagblad van 2 februari 1953. 'Het weer' is te zien tot en met 30 September bij Atlas van Stolk in het Schielandshuis, Korte Hoogstraat 31. Openingstijden: dinsdag tot en met zonder van 11.00 uur tot 17.00 uur. Zie ook: wwW.atlasvanstolk.nl door Vincent Wernke Op 3 februari van dit jaar ging 'Aan het Einde van de Regenboog' in dat- zelfde theater in premiere en daarna trok het stuk met veel succes langs de Nederlandse theaters. „Daar hadden we natuurlijk op gehoopt", zegt Kees Boot. Samen met Simone Kleinsma en Paul de Leeuw speelt hij de hoofdrol in 'Aan het Einde van de Regenboog'. „De namen van Simone en Paul staan garant voor minimaal halfvolle zalen en mis- schien zelfs wel voor voile zalen. Maar dit is zo'n mooie voorstelling en de readies van het publiek zijn laaiend enthousiast." 'End of the Rainbow' werd geschre- ven door de Britse schrijver Peter Quilter en beleefde z'n wereldpre- miere in Australie. Het stuk speelt zich af in het Londen van 1968, waar zangeres/actrice Judy Garland (Simone Kleinsma) na een leven vol succes, drank, drugs en verkeerde mannen een serie concerten geeft. Ze wordt begeleid door haar ma nager en vijfde echtgenoot Mickey Deans (Kees Boot) en haar pianist en vertrouweling Anthony Chap man (Paul de Leeuw). Het lijkt een lucratieve tournee te wordenr, maar het verleden heeft haar te veel be- schadigd, zo blijkt al snel. „lk had de voorstelling zelf niet gezien voor ik hier aan begon", vertelt Kees Boot. „Ik kreeg het script in handen en dat heb ik in een ruk uitgelezen. Ik vond het zo'n mooi en schrijnend verhaal en toen ik hoorde dat Simone Kleinsma de rol van Judy Garland zou gaan spelen, wilde ik zeker meedoen. Garland heeft zo veel meegemaakt in haar leven en ze is te jong en op een vervelende manier overleden (aan de gevolgen van overmatig drugsgebruik). 'Aan het Einde van de Regenboog' is overigens niet al- leen een dramatisch stuk, er zit ook veel humor in." Mickey Deans is volgens Boot een man met twee gezichten: „Hij wil haar van de drugs afhouden en geeft echt om haar. Aan de andere kant wil hij een eind maken aan haar geldproblemen en dat kan al- leen maar door op te treden. Deans Kees Boot en Simone Kleinsma in de succesvolle muziektheatervoorstelling 'Aan het Einde van de Regenboog' die eind juni terugkeert in het Oude Luxor Theater. foto Deen van Meer probeert haar van de drank en pil- ze die nodig heeft om te kunnen len af te houden, maar als blijkt dat zingen, gaat hij toch overstag. Het is een dilemma waar hij mee te maken heeft en ik probeer beide kanten te laten zien." „Ik wist weinig van Judy Garland toen ik hier aan begon en heb niet zo veel met haar werk, maar haar levensverhaal spreekt me wel aan", zegt Boot, eerder te zien in films als 'Lek' en 'Floris' en op het toneel in onder meer 'Het Belang van Ernst', 'Hurly Burly' en 'One Flew Over the Cuckoo's Nest'. „Als jong meisje was Garland al een ster. In dienst van filmstudio MGM maakte ze werkdagen van veertien uur. Ze had-allerlei pi lien en drugs nodig om haar drukke leven vol te houden. Haar ouders wisten ervan en moedigden het zelfs aan: „Dat is bizar. En haar verhaal staat niet op zichzelf. Dit stuk gaat over wat roem met je kan doen. Voorbeelden daarvan zie je ook in deze tijd, neem Britney Spears of Whitney Houston." Hoewel ze de voorstelling met z'n drieen spelen, krijgen Paul de Leeuw en met name Simone Kleinsma de meeste aandacht. Kees Boot vindt dat niet erg: „Onze ge- drevenheid is hetzelfde, we willen er alledrie een mooie voorstelling van maken. Ik vind het fantastisch om met ze samen te werken. Si mone is zo gedreven. We hebben er nu negentig voorstellingen opzitten, maar nog steeds krijg ik op mijn donder als ik iets niet goed doe. En ze is geknipt voor deze rol, al staat het ver van haar zelf af." Komend seizoen staat Kees Boot opnieuw in een productie van Joop van den Ende. Na 'One Flew Over the Cuckoo's Nest' en 'Aan het Einde van de Regenboog' speelt hij dan met Anne-Will Blankers, Mark Rietman en Frits Lambrechts in 'Moeder Courage' van Bertolt Brecht. „Van den Ende is bezig om mensen naast die grote musi cals tevens enthousiast te maken voor toneel. En op een slimme manier, want het gaat steeds meer de diepte in. Ik weet zeker dat het werkt. Mensen die normaal niet snel naar toneel komen kijken, doen dat nu wel. Dat lijkt mij alleen maar goed." 'Aan het Einde van de Regenboog' is op 23 en 24 juni en van 28 tot en met 30 juni te zien in het Oude Luxor Theater in Rotterdam. Reserveren kan via 010-484.33.33 of www.luxortheater.nl. Kijk voor meer informatie op www.toneel.nl. door Vincent Wernke krijgt de vraag regelmatig te horen: hoe kan ik zelf in een musical te- ROTTERDAM - Jim de Groot rechtkomen? Dit bracht De Groot, VtAARDlNOEN 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Posthumalaan 13072 AG Rotterdam. Kassa dagelijks open van 12-18 uur. di-zo t/m V/614/Y?/2Du Kuifje - De Zonnetempel, "een aanrader" (AD Rotterdams Dagblad) 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Kruiskade 10, 3012 EH Rotterdam. Kassa dagelijks open van 12-18 uur. di t/m vr 19-22/6 20u Doe Maar! De popmusical Grote winnaar Musical Awards 2007. za t/m vr 23-30/6 20u Aan het einde van de regenboog Laatste voorstellingen in Rotterdam, zo 14i ma 18/6 20u MUSICAL MASTERQASSES met musical stenen als NuHaila Karim en Thorn Hoffman. 010 404 70 70 www.rotheater.nl William Boothlaan 8, 3000 CR Rotterdam. Avondkassa v.a. 19.00 uur. Dagkassa R'dams Uitburo. wo t/m za 13/6-16/6 HOOFD van Jetse Batelaan (VSCD Mimeprijs, Erik Vosprijs) met Hannah van 20.30u Lunteren, Fania Sorel, Jochem Stavenuiter, Hans Leendertse en Joost Steltenpool. 'Grinniken en huiveren tegelijk, een fascinerend uur lang' (Volkskrant) Ga voor meer informatie en kaartverkoop naar het Rotterdams Uitburo in de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110). die zelf schitterde in musicals als 'Rent', 'Fame', 'Hair', 'Rocky over the Rainbow' en 'The Wiz', op het idee voor 'Musical Masterclass'. Meekijken hoe gevestigde musical sterren les krijgen in zang, dans en spel. Maandag 18 juni heeft het Rotterdamse Oude Luxor Theater de voorlopig exclusieve primeur. Hoe hij precies op het idee is ge- komen, weet Jim de Groot (34) niet meer. Ineens was daar het plan voor de 'Musical Masterclass'. „Dat klinkt goed en bovendien wil ik graag het idee wegnemen dat de musical een minderwaardige kunst- vorm zou zijn. Ik heb veel buiten musicalland gewerkt en daar wordt toch wel een beetje badinerend ge- daan over musicals. Daarom laten we in de 'Musical Masterclass' het repetitieproces zien. Daarmee wil ik laten zien dat het hard werken is omdat in weinig tijd veel bereikt moet worden. Musicalspelers moe- ten hun aandacht immers verdelen over drie disciplines: zang, dans en spel." Opvallend detail: het viel De Groot op dat de voorbereidingstijd bij een toneelstuk vaak acht tot negen we- ken bedraagt, terwijl daar bij een musical gemiddeld vijf tot zes we- ken voor staat. En dan moeten de spelers hun aandacht ook nog eens verdelen over drie verschillende disciplines. Alle reden voor 'Mu sical Masterclass': ..Met mensen die ervaring hebben, willen we in korte tijd laten zien hoe dat proces in z'n werk gaat. Onder leiding van professionele docenten werken gevestigde musicalsterren aan een eindproduct: de grande finale." De drie sterren die komende maan dag hun medewerking verlenen aan de eerste editie van 'Musical Masterclass' zijn Nurlaila Karim ('The Wiz'), Thorn Hoffman ('My Fair Lady') en Jamai Loman ('Jesus Christ Superstar' en 'The Wiz'). Zij gaan samen met Babette La- beij (zang), Lucia Marthas (dans) en Michael Diederich (spel) ieder aan de slag met een lied dat ze zelf uitkiezen. Daarnaast krijgen ze op de avond alle drie een lied toegewezen om in te studeren. Ook zijn er vier leerlingen van de Dansacademie Lucia Marthas die Jim de Groot:Mensen die je kent uit bepaalde voorstellingen zie je nu op een andere manier aan het werk." allerlei dingen instuderen, om uit- eindelijk als ensemble te fungeren tijdens het finalenummer. En dan is er ook nog iemand uit het publiek die de kans krijgt om mu- sicalster te worden, al is het maar voor een avond. „Aan het begin van de avond houden we een publieke auditie, waar iedereen aan mee mag doen", verklaart Jim de Groot. „Zij moeten allemaal het nummer 'A Brand New Day' uit 'The Wiz' zingen. Uit al die mensen wordt iemand gekozen die mee doen met de grande finale. Het is afwachten hoe dat gaat lo- pen. Misschien staan er straks twee mensen op het podium of tien of honderd, waaruit een winnaar ge kozen wordt. Gelukkig hebben 'ju- ryleden' Babette Labeij en Lucia Marthas daar ervaring mee." Normaal gesproken lijkt een mas terclass vooral interessant voor de deelnemers. Toch gelooft beden- ker Jim de Groot dat de 'Musical Masterclass' ook voor het publiek de moeite waard is: „Mensen die je kent uit bepaalde voorstellingen zie je nu op een andere manier aan het werk. Ze gaan met de billen bloot, voor hen is het een enorme uitdaging. Ze zijn kwetsbaarder dan wanneer je ze aan het werk ziet in de rollen die ze helemaal hebben ingestudeerd. Het is overigens niet de bedoeling om ze op hun zwakke plekken te wijzen, het moet vooral een leuke avond worden." De Groot had geen moeite om deelnemers te vinden, al waren er twee musicalspelers die niet op zijn uitnodiging ingingen. „Inmiddels hebben ze daar spijt van", weet hij. „Bij een eventuele volgende editie zal het echter geen probleem zijn om deelnemers te vinden." Dat het Oude Luxor Theater de primeur krijgt komt doordat men in Rot terdam direct enthousiast reageerde op het idee. Zelf zal Jim de Groot, die volgend jaar met de voorstelling 'De Kleine Man' op tournee gaat en te zien zal zijn in de musical 'Route 66', tijdens de avond fungeren als presentator en hij zal een of twee liedjes zingen. „Ik heb er veel zin in. Of er meer van dit soort avonden komen? Dat weet ik nog niet. Voorlopig is het afwachten hoe deze eerste editie van 'Musical Masterclass' gaat uit- pakken." 'Musical Masterclass' op maandag 18 juni in het Oude Luxor Thea ter in Rotterdam. Reserveren: 010- 484.33.33 of www.luxortheater.nl. Zes lezers van Maasstad kunnen gratis naar 'Musical Masterclass'. Het Oude Luxor stelt twee keer drie vrijkaarten beschikbaar. Hoe maakt u kans op deze kaar ten? Heel eenvoudig: stuur voor aanstaande zaterdag een mailtje naar prijsvraag@maasstad.nl met als onderwerp 'Masterclass'. Ver- meld in de mail uw naam, adres en telefoonnummer. Uit de inzendingen worden drie winnaars getrokken. Over de uit- slag wordt niet gecorrespondeerd. Co erect Personal audio tips voor vader OBH»6fcjg(MpQJL iCOQC 7 KLIPSCH IGROOVE IPOD SOUND SYSTEEM MET APPLE NANO I-POD 2 GB Schitterend, all-in-one digitaal luidspreker- systeem. Samen met de 2 GB At. Nano iPod een plezier om naar te luisteren. CORRECT SETPRIJS Art.nr. 325766 Now Playing 5 of 12 pHE Fever I Ray Charles 1 Genius Loves Company 2.-07 •1:26 APPLE IPOD 30 GB MUZIEK SPELER Opslagcapaciteit van 30 GB voor ca. 7500 nummers of 25000 foto's. Ondersteunt MP3, WAV, AAC en JPEG. Voorzien van aanraakgevoelige draaischijf en 2 inch kleurenscherm. Geschikt voor mac en Windows. Afm. 6.2x10.4x1.1 cm. In wit uiteevoerd. get CORRECTPRIJS ii - ruiiiriwiiiir \i(«^ Art.nr. 319378 SONY NWA-3000 20GB MP3 SPELER Met een gigatische opslag capaciteit van 20 GB neem je je favoriete artiesten overal mee naar toe. Geschikt voor Atrac en MP3 files. Wordt geleverd met hoofdtelefoon, USB- kabel, accu en net-adapter. In violet kleur uitgevoerd. Afm. 6.5x10.4x2.1 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. 303326 149 PHILIPS 7FF1M4 DIGITALE FOTOLIJST Digitale fotolijst met een geneugenopslag voor 50 foto's of meer. Het display is automatisch op ingestelde tijden in- en uit te schakelen. Voorzien van USB aansluiting voor digitale camera of PC en ingebouwde kaartlezer. Afm. 21.2x16.4x10.5 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. *322692 PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Iedere zondag geopend van 12.00-17.00 uur foto's 'Atlas Van Stolk, Rotterdam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2007 | | pagina 21