t rnaasstad Albert Verlinde is trots op musical 'Doe Maar!' 'Wereldklasse' bij jubilerende Wereldhavendagen Geschiedenis herhaalt zich in 'De Brandgrens' Win kaarten! 2o»rd Winnaar 799 Digitale fotocamera met 7.2 megapixel 199 met iscne zoom 379 139 ^3 maasstad A - in de Camera. met fotoprinter Zondag 9 sejrtem^ SONY Panasonic BERGWEG 110, ROTTERDAM Woensdag 5 September 2007 tx 51 westblaak 180 postbus 1685 3000 br rotterdam 1l Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u de meest uitgebreide foto/video afdeling van de Randstad. Met keuze uit meer dan 100 digitale foto- en videocamera die demonstratieklaar staan opgesteld om vergeleken te worden. Ook op het gebied van foto/video toebehoren heeft Correct een groot assortiment. OLYMPUS' -899T- Cyber-shot ^229".- uur firi# door Vincent Wernke ROTTERDAM - De succesvol- le musical 'Doe Maar!' keert van 12 tot en met 21 September voor de derde en laatste keer terug in het Oude Luxor The ater. Daar begon de zegetocht van deze productie die tot aan 'de eerste try-out geen enorme Slit leek te worden. Tijdens de ■eerste voorstelling zag produ- cent Albert Verlinde echter de enthousiaste readies van het publiek. Duizenden bezoekers fen vijf Musical Awards later krijgt het Rotterdamse publiek nog een kans om 'Doe Maar!' te gaan zien. In het begin vielen de readies op de 'Doe Maar!' musical een beetje tegen. „Het liep niet zo goed, de zalen waren voor de helft verkocht en we hadden nog niet zo veel voor- stellingen geboekt staan", vertelt Albert Verlinde. „Toen kwam de eerste try-out in het Oude Luxor Theater en daar begon de victorie. De zaal zat bomvol en ging uit z'n dak. Ik weet nog dat directeur Rob Wiegman in de pauze naar me toekwam en zei: het publiek vreet deze voorstelling. Hij noemde het meteen de meest perfect verzorgde productie van de afgelopen jaren. Van iemand die jaarlijks zo veel voorstellingen ziet, is dat toch een mooi compliment." Met Roel Vente begon Albert Ver linde acht jaar geleden V&V En tertainment. In 1999 kwamen ze "jmet hun eerste productie 'Piaf'. 'Inmiddels zijn ze de tweede musi- calproducent van Nederland achter Joop van den Ende. Afgelopen thea- terseizoen had V&V Entertainment met 'Grease' en 'Doe Maar!' twee toppers in huis. In totaal werden voor hun voorstellingen 550.000 kaarten verkocht. „Ook in grootte zijn onze producties gegroeid. Ons belangrijkste doel was en is echter om niet alleen bestaande musicals te brengen, maar ook nieuwe pro ducties te ontwikkelen. Met 'Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer', 'Als op het Leidseplein' en 'Doe Maar!' zijn we daar in geslaagd." 'Doe Maar!' kreeg na de premiere lovende recensies en het publiek stroomde in grote getale toe. En dat terwijl een musical over popgroep Doe Maar niet echt voor de hand lag. „Voor mij juist wel", zegt Ver linde. „Het idee ontstond naar aan- leiding van de musical 'Mamma Mia!' Daarin bleek dat de liedjes van Abba prima in een verhaal pasten. Toen ben ik gaan denken welke popgroepen hebben wij in Nederland? Ik kwam al snel uit bij Doe Maar. Twee mannen, Henny Vrienten en Ernst Jansz, die alles wat ze in hun leven meemaakten verwerkten in liedjes die prima in een musical passen. Mijn eerste idee was om het verhaal van de groep zelf te vertellen, maar daar zaten de mannen van Doe Maar zelf niet op te wachten." Schrijver Pieter van de Waterbeemd en regisseur Jos Thie gingen vervol- gen met een nieuw idee aan de slag. 'Doe Maar!' vertelt nu het verhaal van een groep uiteenlopende perso nages in de roerige jaren tachtig. De beroemde liedjes lopen als een rode draad door de voorstelling en lijken er wel speciaal Voor geschreven. De Producent Albert Verlinde (rechts) met een deel van medewerkers aan 'Doe Maar!': „lk was vooraf al blij als we uit de kosten zouden komen" foto: Roy Beusker cast van 'Doe Maar!' bevat een aan- tal opvallende namen. Naast V&V- ster Kim-Lian van der Meij (Ver linde: Zij wordt steeds beter, lijkt op geen enkel ander musicaltalent en dat maakt haar uniek") zijn on- der meer acteur Daniel Boissevain, cabaretiere Lenette van Dongen en alleskunner Jan Rot te zien. „Wij zoeken altijd naar verrassende namen", stelt Verlinde. „Voor de keuze van Daniel gaan de credits naar Jos, maar Jan Rot en Lenette van Dongen komen uit mijn koker. Wij richten ons met onze voorstel lingen niet alleen op het traditionele musicalliefhebbers, maar ook op nieuw publiek. Mensen die normaal niet naar het theater komen, maar wel televisie- kijken. Daarom kiezen we altijd voor verrassende mensen en daarbij durven we risico's te nemen: Jamai in 'Hello Dolly', Edwin Rutten in 'Annie' en de cast van 'Doe Maar!', waarin we naast bekende namen met Dorien Haan en Bart Rijnink ook twee debutanten hadden." Bij V&V Entertainment hadden ze niet durven dromen dat 'Doe Maar!' zo'n succes zou worden. „Ik was vooraf al blij als we uit de kosten zouden komen", erkent Verlinde. „Na een aarzelend begin hebben we straks, als we eind november stoppen, 200 voorstellingen gehad. Onvoorstelbaar. Komend seizoen brengen we onder meer 'Fame' (met Jim Bakkum en Kim-Lian van der Meij) en die gaat in de voorverkoop alweer door het plafond. We zitten dus echt in een soort sneltrein die maar doordendert. Naast de herken- baarheid proberen wij de prijzen in de hand te houden. Met voorstel lingen als 'Grease', 'Doe Maar!' en 'Fame' krijgen mensen ook een feest der herkenning voorgescho- teld, maar dan wel met een beetje extra." V&V Entertainment wilde het dit jaar eigenlijk wat rustiger aan doen, maar naast de reprise van 'Doe Maar!' en 'Fame' brengt het bedrijf komend seizoen ook 'Billy Holi day' met Ruth Jacott in de theaters en 'Assepoester' in het Efteling- theater. Afgelopen week maakte het bedrijf tevens bekend de Neder- landse rechten te hebben verworven van 'Hairspray'. Verlinde heeft het dus druk met zijn bedrijf en met de presentatie van RTL Boulevard. „Televisie vind ik hartstikke leuk, ik heb niet voor niets pas voor drie jaar bijgetekend. Maar het theaterwerk loopt zo goed, dat het alle andere plannen steeds meer naar de achtergrond dringt. Voor het theater zijn we echt bezig met het creeren van nieuwe dingen. Dat geeft echt een kick." 'Doe Maar!' is van 12 tot en met 21 September te zien in het Oude Luxor Theater in Rotterdam. Reserveren: 010-484.33.33 of www. luxortheater.nl. door Dik Vuik ROTTERDAM - Het is in alle op- zichten een feestjaar voor de ha ven. Het Havenbedrijf viert haar 75-jarig bestaan en komend week end vinden voor de dertigste keer de Wereldhavendagen plaats. Het dubbele feest telt straks naast de gebruikelijke drukte op de kaden ook nog een aantal bijzondere evenementen. 'Werken aan wereldklasse' is dit jaar het thema van de Wereldhaven- dagen. Het thema heeft een dubbele betekenis: laten zien hoe de haven werkt en bedrijven laten zien dat er i genoeg werk te vinden is. Op 7, 8 en 9 September staat het hele havenge- bied weer bol van activiteiten en ex- cursies. Vanaf de Boompjes tot aan de Euromast zijn de kaden gevuld met kraampjes en schepen. Het Zeekadettenkorps laat met haar schip bij de Leuvehaven zien hoe je iklaargestoomd kunt worden voor ;een baan in de maritieme sector. Verderop, bij de Parkkade, heeft de Koninklijke Marine haar gebruike lijke demonstraties. Aan de over- zijde van de Nieuwe Maas, bij de Wilhelminapier, is het World Port Plein het bruisend centrum van alle activiteiten. Hier zijn ook het Kids -tC- - De Wereldhavendagen. Al dertig jaar een ode op de Rotterdamse kaden en rivieren. foto: Archief Rob Kamminga Plein, Rijkswaterstaat en Smit te vinden, terwijl naast de tribune aan de Holland Amerikakade het Haven Plein ligt met alle mogelijke infor- matie over werken in de haven. Wie een goed overzicht wil over de bruisende haven, kan dat zowel vanaf een schip als vanuit de lucht krijgen. Vanaf Rotterdam Airport worden rondvluchten gemaakt met KammAir over de stad en het Euro- poortgebied. De Wilhelminapier is het vertrekpunt voor de Wereldha- venboottoer en de Wereldhavenbus- toer. Bij Hotel New York vertrekt de Ameland voor een tocht met onbeperkt hamburgers en hotdogs eten, die eindigt bij scheepswerf 'De Delft' waar het historische 18de eeuwse linieschip wordt nage- bouwd. Op de werf zijn kinderacti- viteiten en treden shantykoren en de historisch geklede Equipage op. Bijzonder is ook de Admiraal de Ruyter Homeport Race. De zeil- race, in het kader van de 400- jarige herdenking rond admiraal Michiel de Ruyter, start vanuit vier plaatsen in Nederland. Op zater- dag, aan het eind van de middag, komen de tientallen zowel oude als nieuwe zeilschepen in een parade aan bij de Wilheminapier, waar vandaan ze zondag weer vertrekken voor hun volgende etappe. Nog een zeilrace vindt tijdens het weekend plaats tussen klassieke jachten in de GreenCat Race, die eveneens vanaf de Wilhelminapier vertrekt. Voeg daarbij nog de Maasrace voor roeisloepen (zaterdag), en de mo- torsloepenparade (zondag) en het is duidelijk dat het niet alleen op de- kaden, maar ook in het water drin- gen zal zijn. Centraal informatie- punt tijdens de Wereldhavendagen is het parkeerterrein van Hotel New York. Daar zijn het 'Reisbureau' en de verkoopbalie te vinden, waar on der meer kaarten voor de verschil- lend havenexcursies te koop zijn. Tussen Hotel New York en de uit- gang van metrostation Wilhelmin apier rijden pendelbusjes heen en weer. Voor bezoekers van buiten de stad is een retourtje Havendagen te koop, waarmee voor 15 euro vanaf elk station in Nederland naar Rot terdam kan worden gereisd. Binnen de stad zijn alle locaties bereikbaar per tram, bus of metro, zodat eigen vervoer niet noodzakelijk is. De dertigste Wereldhavendagen zijn er helemaal klaar voor om bezoekers vanuit alle richtingen de wereld klasse van Rotterdam te laten zien. Het volledige informatieboekje over de Wereldhavendagen is onder meer verkrijgbaar bij de VVV Rot terdam Store en het City Informatie Centrum, beide aan de Coolsingel. Zie ook www.wereldhavendagen. nl. minste geringste kan de boel ex- ploderen." Het verhaal van nu vormt de basis voor 'De Brandgrens', de gebeur- tenissen in het Curasao van 1969 zich blijft herhalen. De vader van een van de jongeren was betrokken bij de rellen in 1969. Nu woont hij met zijn vrouw en kinderen in Ne derland. Zijn zoon blijkt dezelfde ROTTERDAM - Rotterdams !LEF maakt theater voor en kioor jongeren. Hun voorstel lingen zijn altijd een reactie op gebeurtenissen in de samen- leving. Vanaf 25 September is de nieuwste productie van deze jongerentheatergroep te zien. 'De Brandgrens' is het tweede deel van een trilogie rond de jthema's geloof, hoop en lief de. Volgens regisseur Jolanda Spoel een voorstelling over de sociale verharding en verwil- jdering van de samenleving. JVorig seizoen maakte Rotterdams LEF de spraakmakende voorstelling 'Kwaad Bloed' over de brute moord -op de zestienjarige Maja Bradaric. „De afronding van die zaak speelde jop dat moment en daarom wilden wij daar een voorstelling over ma- ken", vertelt artistiek leider Jolanda Spoel van Rotterdams LEF. Na 'Kwaad Bloed' presenteert het gezelschap nu deel twee van de -trilogie die begon met 'Afgerost'. In dat stuk draaide het om het thema geloof. Volgend jaar volgt het derde deel dat gaat over de liefde. Maar eerst is dus vanaf 25 Septem ber 'De Brandgrens' te zien, een stuk rond het thema hoop. In 'De Brandgrens' raken vier vrienden betrokken bij hevige rel len in Rotterdam. Een situatie waarin alles op scherp komt te staan: de vriendschap tus sen de jongeren en de relatie met hun ouders. Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de stakingen en rellen op Curasao in 1969 waar de vader van een van hen destijds bij betrokken was. Vader en zoon nemen de schade van toen en nu op. Van Nederland en van Curasao. Is het vuur op Curasao gedoofd, of smeult het nog na? En steekt het na 38 jaar zijn vernietigende kop weer op, hier in Nederland, in een maatschappij waarin individuali- sering en verharding steeds meer toenemen? Jolanda Spoel: „Wij maken voor stellingen op het scherpst van de snede. Ze zijn altijd een reactie op ontwik- kelingen die wij in de samenleving signaleren, met name bij jongeren. Wat we nu zien is een verharding. Groepen zonderen zich steeds meer af van elkaar en hebben vooral contact binnen hun eigen clubje. Daardoor is er niet veel nodig om de vlam in de pan te doen slaan. De verhalen lees je dagelijks in de krant. Het meest extreme voorbeeld waren de rellen vorig jaar in Parijs. Het komt voort uit onvrede en onmacht. Jongeren kunnen hun draai niet vinden en reageren dat af. Bij het De onmacht van die ouders, de problemen waar jongeren tegen aanlopen, dat familiedrama laten we zien. Vader en zoon zijn niet in staat om hun eigen beperkingen te ontstijgen en grijpen daarom naar geweld. Die vader weigert trouwens om zijn ervaringen van destijds met zijn zoon te delen, terwijl hij dat mis- schien beter wel kan doen." Wat Jolanda Spoel vooral interes- seert aan bijvoorbeeld de rellen in de buitenwijken van Parijs is het verhaal achter de afgebrande auto's. „Het begon met die jongeren die omkwamen bij een elektriciteits- huisje, maar uiteindelijk ging het daar allang niet meer om. Wat mij interesseert aan die afgefikte auto's is dat ze allemaal om een andere re- den in de brand zijn gestoken. Lang niet alle jongeren die aan die rellen deelnamen, kenden die omgekomen jongens. Ze uitten vooral hun eigen frustra- ties. Het draaide om hun eigen shit en rommel. Jongeren zoeken naar een manier om uit die negatieve spiraal t» komen. Ze grijpen naar geweld, al blijkt ook dat uiteindelijk natuurlijk niet de juiste manier te zijn." Wat de oplossing voor de proble men wel is, weet Jolanda Spoel niet: „Als het zo simpel zou zijn hoefde ik er geen voorstelling over te maken." Ondanks het negatieve uitgangs- punt, eindigt de voorstelling uiter- aard niet gitzwart. Dat kan ook niet als het thema hoop is. „We zien veel gebeuren met Antilliaanse jongeren en de onmacht van hun ouders om hun kinderen te inspireren. Veel is terug te voeren op de 'struggle' die hun ouders en grootouders vroeger hebben gevoerd. Het zijn donkere tijden en mis- schien wordt het nog wel donker- der. Maar door te laten zien dat de geschiedenis zich herhaalt, geef je ook aan dat we er uiteindelijk weer bovenop kunnen komen." 'De Brandgrens' van Rotterdams LEF is van 25 tot en met 28 Septem ber en op 12 en 13 december te zien in Theater Hal 4. Reserveren: 010 - 412 6031 of www.theaterhal4.nl. Verder o.m. 12 oktober in Theater Zuidplein. De voorstelling wordt tevens ge- speeld voor scholieren. Kijk voor meer informatie op www. rotterdamslef.nl. De voorstelling 'De Brandgrens' is het tweede deel van een trilogie rond de thema's geloof, hoop en liefde. zijn het behang erachter. „Vooral keuzes en fouten te maken als hij om te laten zien dat de geschiedenis destijds. Tien lezers van Maasstad kunnen gratis naar 'De Brandgrens'. Hier- voor stelt Hal 4 vijf keer twee vrij- kaarten beschikbaar voor de voor stelling van vrijdag 28 September. Hoe maakt u kans op deze kaar ten? Heel eenvoudig: stuur voor aanstaande zaterdag een mailtje naar prijsvraag@maasstad.nl met als onderwerp 'Brandgrens'. Vermeld in de mail uw naam, adres en telefoonnummer. Uit de inzendingen worden vijf winnaars getrokken. Over de uitslag wordt niet gecor- respondeerd OLYMPUS E-510 DIGITALE SPIEGEL REFLEXCAMERA Verkozen als "Best Product 2007-2008" en bekroond met een EISA Award. Digitale SLR met uitstekende beeldkwaliteit van 10 megapixels. Compacte camera met anti-stof, mechanisch beeldstabilisatie systeem en "Live View" Afm. 13.6x9.2x5.6 cm CORRECTPRIJS Art.nr. 334477 SONY DSC-W55B DIGITALE FOTOCAMERA Combineert een Carl Zeiss Vario Tessar 3x optische zoomlens met een hoge lichtgevoeligheid tot ISO 1000 voor scherper resultaten. beeldresolutie van 7.2 mega pixels. In zwart uitgevoerd. Afm. 9x5.7x2.3 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. 327672 a ic<5 PANASONIC DMC-TZ2 DIGITALE COMPACT CAMERA Een schitterende camera met een 28mm groothoeklens en een telelens van maar liefst lOx optische zoom. Voorzien van 6 megapixels, Intelligent Image Stabiliser, Traveller mode en 6,5 cm LCD. Afm. 10.5x5.9x3.7 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. 326286 i CANON POWERSHOT A-420 DIGITALE FOTOCAMERA Voorzien van 4,0 Mega pixels, 3x optische zoom en 1.8 inch LCD-schema. Afm. 9.1x3.8x6.4 cm. INCL. CANON CP-510 FOTOPRINTER Print rechtstreeks vanaf uw digitale camera de mooiste foto's. zonder witrand. CORRECTPRIJS Art.nr. 325645 PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Iedere zondag geopend van 12.00-17.00 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2007 | | pagina 17