ZONDAG 4 NOV. 11.00 UUR t maasstad Judith Visser: 'Hollywood is een bizar universum' Rotterdammer in 'Amsterdamse' musical 'Ciske de Rat' Verdriet, nostalgie en verleiding in 'Tango Seduction' luitf IN ROTTERDAM m ft Win kaarten! OPENING THEMA TENT00NSTELLING LEZINGEN EN PRESENTATIES GROTE RUILBEURS GRATIS ENTREE in de CEINTUURBAAN 104,111 EN 125, ROTTERDAM BIJ STATION N00RD VAN RADIOGRAMMOFOON MEUBEL TOT MULIMEDIA CENTER STICHTING ROTTERDAMS RADIO-TV-COMPUTER MUSEUM Woensdag 31 oktober 2007 tx 51 www.uitburo.nl/rotterdam buro nieuwe Luxor Theater oude Luxor Theater Theater Zuidplein upc ZONDAG NOVEMBER Tientallen prachtige "handwerk" 4radio-grammofoonmeubels van voor- en na-oorlogse jaren staan net als toen als pronkstukken spelend opgesteld, sommige zelfs met een nog werkende platenwisselaar. Nostalgie maar ook de laatste digitale multimedia centers worden gedemonstreerd om u een beeld te geven van 75 jaar design en techniek. PROGRAMMA ZONDAG 4-11-2007 Ditmaal in samenwerking met de H.C.C. Hobby Computer Club die de gehele dag ook demonstraties verzorgt over: van LP overzetten naar PC via USB video editing en montage streaming-draadloos audio/video 11.00 uur Start ruilbeurs met Radio-, TV-, Video- en PC-apparatuur. Ceintuurbaan 111 1 e verdieping 12.00 uur Opening nieuwe thematentoonstelling in het Radio Museum door de voorzitter Harry de Jong Sr. die vertelt over de voor- en na-oorlogse prachtstukken en de ontwikkeling naar Multi Media toepassingen. 13.00 uur Theo Wubbolts, hoofdredacteur van het blad "HiFi-Video Test" neemt u terug in de tijd en vertelt u over het onderscheid in kwaliteit van radio en audio door de jaren heen. 14.00 uur Jan Hofman van's werelds grootste netwerkfabrikant "Linksys-Cisco" systems presenteert draadloze verbindingen door het hele huis voor audio video - PC en telefoon via een Linksys netwerk. 15.00 uur Arthur Hemerik, productmanager van JVC vertelt en demonstreert de nieuwste Multi Media ontwikkelingen in een boeiende presentatie. Het Rotterdams Radio Museum organiseert op zondag 4 november 2007 van 11.00-16.00 uur in Rotterdam bij Correct op de Ceintuurbaan 111 een grote Ruil- en Verkoop- beurs van oude radio, TV en computer apparatuur. DEZE DAG IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR CORRECT ELECTRONICS #1 door Vincent Wernke ROTTERDAM - Haar de- buutroman 'Tegengif zorgde al maanden voor verschijning voor ophef. Bij de opvolger 'Tinseltown' was dat niet het geval. Toch zorgde de Rotter- damse schrijfster Judith Visser voor een bijzondere lancering door het boek letterlijk aan een ballon op te latqn. De beloning voor de vinder is een lezing van de schrijfster. 'Tinseltown' speelt zich af in Hollywood, waar Judith Visser terecht- kwam in een bizar universum. Nadat het eerste exemplaar was opgelaten, werd het twee dagen later teruggevonden door een oude man in Zuidland. De ballon met het boek eraan lag in een sloot en de man ging in zijn lange onderbroek te water om te zien wat het was. Hij bracht het boek vervolgens naar de plaatselijke bibliotheek, waar Judith Visser binnenkort een lezing zal houden. „Het was echt afwachten waar het boek gevonden zou wor- den. Bij het oplaten raakte het bijna verstrikt in een hijskraan, maar het ging goed. Grappig dat het uiteinde- lijk in Zuidland is gevonden." Ruim een jaar geleden hoefde de Rotterdamse schrijfster niets te ver- zinnen om in de publiciteit te ko- men. De geruchten dat in haar de- buut 'Tegengif' onthullingen over de Rotterdamse seksclubwereld stonden, zorgden voor veel readies. „Ik kreeg allemaal ongeruste hoe- renlopers achter me aan en ontving veel boze mailtjes. Ze waren blijk- baar bang dat ik ze zou verraden of zo. Dat was allemaal voor iemand het boek had gelezen, maar nadat 'Tegengif was verschenen, kreeg ik alleen nog positieve readies." Centraal in 'Tegengif stond Kim, die nadat ze was belazerd door haar vriend, besloot te gaan werken in een seksclub. Mede dankzij alle ophef werd haar debuut goed ver- kocht en zelfs gekozen tot het beste Rotterdamse boek van het jaar. Al tijdens het schrijven van 'Tegengif kreeg Visser het idee voor een ver- volg. In 'Tinseltown' blijkt dat Kim 'Tegengif heeft geschreven en nu wordt bedreigd door een anoniem persoon. Ze besluit daarom een poosje naar een vriendin in Holly wood te gaan. Als ze daar aankomt, lijkt 'deze vriendin echter spoorloos verdwenen. „Ik ken iemand die daar woont en Hollywood past prima bij het ver- haal dat ik had bedacht", motiveert ze haar keuze om drie maanden naar Amerika te gaan om inspiratie op te doen voor 'Tinselown'. „A1- les is nep in Hollywood", stelt de Judith Visser is drie maanden naar Amerika gegaan om inspiratie op te doen voor haar nieuwe boek 'Tinselown'. „Alles is nep in Hollywood", stelt de schrijfster. schrijfster. „Ook in het boek zijn veel dingen niet wat ze zijn. Ieder- een wil iemand zijn. Meisjes in Ma- libu groeien heel anders op dan bij ons. Die liggen op hun zestiende al op de operatietafel voor een borst- vergroting en doen de hele dag niets anders dan shoppen. ledereen loopt overdag met een grote zonnebril op om elkaar niet aan te hoeven kijken en 's avonds kussen ze elkaar al lemaal op de mond." „Vooral's nachts kom je daar in een krankzinnige wereld terecht", weet Visser. „Via via kwam ik op een feest bij Paris Hilton thuis. Daar kom je allemaal hetzelfde soort ty pes tegen. Die vrouwen zien er alle maal hetzelfde uit. Ze snuiven coke op het toilet en kotsen alles uit wat ze eten. Niet voor niets zijn meisjes daar heel erg dun. In de supermarkt hebben ze zelfs speciale schappen met producten voor meisjes met anorexia. Echt een bizar univer sum." Ze voelde zich bepaald niet thuis in Hollywood, maar deed wel veel inspiratie op. „Ik heb Kim echt mijn verbazing meegegeven." Judith Visser verwerkt veel autobi- ografische elementen in haar boe- ken. „In 'Tinseltown' nog meer dan in 'Tegengif", verklapt ze. „Zo kreeg ik zelf ook dreigbrieven en te- lefoontjes en dat inspireerde me om Kim hetzelfde te laten overkomen. Misschien dat ik het daardoor over mezelf afroep dat mensen denken dat ik het allemaal zelf beleefd heb. Daar heb ik me bij neergelegd, al vond ik het in het begin niet leuk dat mensen dachten dat ik zelf als prostituee had gewerkt. Maar Kim lijkt inderdaad veel op mij. Zij houdt van honden en van Elvis Presley. En zo zijn er meer overeen- komsten met mijn eigen leven." Anders dan in 'Tegengif komt er nauwelijks seks voor in 'Tinsel town': „Mensen kennen mij via 'Tegengif als het meisje dat over seks schrijft. Daarom heb ik het er in dit boek express vrijwel niet over gehad. Dat komt overigens alle maal goed in deel 3. Dan gaan alle remmen los." Het slotdeel, waarin Kim lijdt aan dwangneuroses, krijgt als titel 'Tien keer rond het bed'. Daarnaast werkt Judith Visser aan een boek met als titel 'Stuk', over een enigszins verknipt zestienjarig meisje. „Voorheen werkte ik op een kantoor, maar sinds 'Tegengif is verschenen ben ik daarmee gestopt en ben ik fulltime schrijfster. Dat vind ik heerlijk, al probeer ik nu overdag te schrijven in plaats van 's nachts. Dat is beter voor me. Ik moet overigens schrijven, anders loopt mijn hoofd over. Alleen door te schrijven krijg ik rust in mijn hoofd." Het boek 'Tinseltown' is verkrijg- baar in de boekhandel. Kijk voor meer informatie op ww.judithvisser. nl. door Vincent Wernke ROTTERDAM - 'Ciske de Rat - de Musical' speelt op het mo ment in het nieuwe Luxor The ater. Een van de hoofdrollen in deze musical wordt gespeeld door Rotterdammer Ger Otte. Hij speelt in 'Ciske de Rat - de Musical' Pater de Goey, de eni- ge die in het tuchthuis warmte kan opbrengen voor 'De Rat'. Hoewel hij samen met de rest van de cast nog heel wat voor- stellingen voor de boeg heeft, vindt Otte het heerlijk om aan deze musical mee te werken: „Het draait echt om het verhaal en de personages." Sinds vorige week donderdag staat 'Ciske de Rat - de Musical' in het nieuwe Luxor Theater. Een thuis- wedstrijd voor Ger Otte, die eerder te zien was in musicals als 'Beauty and the Beast', 'Nine', 'Crazy for You', 'Elisabeth', 'Miss Saigon' en 'Evita'. „Ik vind het altijd speciaal om hier te staan. Ik ken veel mensen hier bij het Luxor Theater en veel familie en vrienden komen naar de voorstel- ling kijken. Al valt dat niet mee, want er zijn amper meer plaatsen vrij. Ik heb dan ook het idee dat we hier nog wel een keer terugkomen." Rotterdammer Ger Otte (links) op het toneel in de succesvolle musical 'Ciske de Rat', die nog tot en met 18 november te zien is in het nieuwe Luxor Theater. foto Joris-Jan Bos 'Ciske de Rat - de Musical', geba- seerd op de boeken van Piet Bak- ker, kreeg na de premiere lovende recensies. Vanaf dat moment ont- stond een run op de kaarten. „Ik heb me laten vertellen dat de dagen na de premiere zo'n 50.000 kaarten per dag werden verkocht. Bij de ticketlijn kwam er ongeveer rook uit de telefoons, zo'n gekkenhuis was het daar. Met 'Beauty and the Beast' hebben we dit inderdaad ook meegemaakt, maar met 'Ciske de Rat - de Musi cal' is het nog erger. Ik begrijp dat veel mensen de voorstelling willen zien, maar nog vaker spelen in de week gaat niet. We doen er nu vier/vijf in een weekend en dat is al best heftig." Ger Otte heeft al heel wat langlo- pende musicals gedaan en hij kijkt dan ook niet op tegen de lange tour- nee, die wellicht nog verlengd kan worden. „Ik vind het niet vervelend, zeker niet zolang we op reis zijn. Bij 'Beauty and the Beast' vond ik het pas minder worden toen we aan het eind vast in Scheveningen stonden. Dan wordt het theater een beetje je kantoor. Maar zolang we door het land rei- zen is het een circus. Dat schept een onderlinge band. Er is sowieso geen avond hetzelfde. Je moet dat kaar- tenhuis elke avond weer opnieuw maken, daar zit iets ambachtelijks in. Dat is ook de charme van thea ter, het is nooit af." De verklaring voor het succes van 'Ciske de Rat - de Musical' zit hem volgens de Rotterdammer in het feit dat deze musical echt draait om het verhaal en de personages. ,,'Ciske de Rat' is een titel die aanspreekt, maar ik had niet verwacht dat het zo'n succes zou worden. Bij het ontwikkelen van deze voorstelling heeft men dat ook niet hoog van de toren geblazen. Niet meteen plannen maken voor het buitenland. Men wilde een goe- de voorstelling neerzetten voor hier en dat is gelukt. Bovendien is het een bescheiden voorstelling geble- ven, waarbij de spelers niet worden weggespeeld door een decor of ef- fecten." Bovendien is de musical gebaseerd op de Ciske de Rat trilogie van Piet Bakker en niet alleen, zoals de film, op- de eerste twee delen. „Weinig mensen kennen het derde deel. Daarin lezen we hoe het verder gaat met Ciske nadat hij zijn moeder heeft doodgestoken en in het tucht huis heeft gezeten. Hij is een deel van zijn jeugd kwijtgeraakt en in de musical is te zien hoe hij daarmee omgaat. Daarbij is ervoor gekozen om die tijden, dus de jeugd van Ciske en het verhaal van de volwassen Cis de Man, door elkaar te laten lopen. Uiteindelijk staan de jonge en oude Ciske zelfs samen op het toneel. Dat werkt echt heel erg goed." Otte speelt Pater de Goey. Hij is in het tuchthuis de enige die iets om de gevangenen geeft. Hij is een va- derfiguur, die een goede band heeft met Ciske. „Ik ben in de running geweest voor de rol van Henri, de boze stiefvader van Ciske. Voor de rol van Pater de Goey is een wat lichtere toon nodig en dat ligt mij toch beter. De pater ziet in Ciske de ondeugendheid en die spreekt hem wel aan. Hij neemt dat zelfs een beetje van hem over, maar het is vooral zijn roeping om die jonge kinderen op het rechte pad te zetten." Naast zijn vaste rol, .is Otte understudy voor Henri en speelt hij enkele kleinere rolletjes in de eerste akte. De geboren Rotterdammer heeft er geen moeite mee om in een musical te staan die zich in Amsterdam afspeelt. Zijn vader was aanvankelijk wat sceptischer: „Ik had wat van die typisch Amsterdamse muziek aan hem laten horen en dat vond hij als ras Rotterdammer natuurlijk maar niets. Maar tijdens de premiere werd hij toch gegrepen door het verhaal, net als mijn moeder. Ik denk dat dit verhaal iedereen aanspreekt. 'Ciske de Rat - de Mu sical' kan volgens mij ook naar het buitenland, al is deze voorstel ling niet met dat idee in gedachten opgezet. Het is een Amsterdamse voorstelling, zoals 'Billy Elliot' ty pisch Engels is. Maar het verhaal is universeel en dat spreekt mensen altijd aan." 'Ciske de Rat - de Musical' is tot en met 18 november te zien in het nieu we Luxor Theater in Rotterdam. Reserveren: 010-484.33.33, www. luxortheater.nl of www.ciskederat. nl. ROTTERDAM - Wie is er niet ge- voelig voor die mysterieuze, nos- talgische en ook sensuele klanken van Argentijnse tangomuziek? Liefhebbers van de Argentijnse tango kunnen hun hart opha- len tijdens de voorstelling 'Tango Seduccion' van topchoreograaf Gustavo Russo. Deze bijzondere voorstelling, die de geschiedenis van de meest opzwepende vorm van tango laat zien, staat op maandag 5 november in het Oude Luxor Theater in Rotterdam. 010 484 33 33 1 www.luxortheater.nl Posthumalaan 13072 AG Rotterdam. Kassa: elke dag van 12-18uur. di-zo t/m 18/11 Gslce de Rat bejubelde musical met o.a. Danny deMunk als Gsde Man. 14-19-20u 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Kruiskade 10, 3012 EH Rotterdam. Kassa: elke dag van 12-18 i do 1/11 20.00u Ricky Koole en Leo Blokhuis Mooie popliedjes met een verhaal vr 2/11 20.00u Da Bounce Comedynight Mix van stand-up comedy, muziek en dans za-zo 3-4/11 20-16u Ennio Vliegensvlug verandert de papierkunstenaar in diverse beroemdheden ma 5/11 20.00u Tango seduccion liefde en erotiek in verleidelijke Argentijnse tangoshow. za 10/11 20.00u Louis van Dijk, Cor Bakker en Phillipe Elan C'est la vie met mooie en bekende chansons zo 11/11 20.00u The African Mama's Opzwepende en ontroerende muziek en dans uit Afrika wo 14/11 20.00u Sara lavares Balance getalenteerde Kaapverdiaanse singer/songwriter 010 20 30 203 www.theaterzuidplein.nl Zuidplein 60, 3083 CW Rotterdam. Kassa: ma-vr 12-17uur, za 15-17uur Telefonisch tot 18.00uur do 1/11 20.15u Begijn le Bleu De pfins op het witte Paard I winnaar cameretten 2005! vr 2/11 19.00u De kleine kapitein (6+) I Paul Biegel I kom en beleef mee een spannend avontuur! za 3/11 20.00u Grace Evora Friends muziek Kaapverdie The best of zo 4/11 14.15u De stilte De kartonbewoners (6+) met aansluitend workshop do 8/11 14.00u Rotterdams wijktheater De Rotterdamse Senioren Revue I een feest der Herkenning! Als je de website van 'Tango Se duccion' opzoekt, klinkt vanaf het moment dat je op de site bent, van die typische tangomuziek. Klan ken waarin het prachtige instru ment de bandoneon de boventoon voert. De bandoneon, die lijkt op een accordeon, vormt het hart van de tangomuziek die je automatisch doen denken aan verdriet, nostal gie en verleiding. Wie daarbij de korte preview op de website bekijkt, zal moeten toegeven dat de tango niemand onberoerd zal laten. „De Argentijnse tango", zo staat op de website van dansschool Cuartito Azul, „Gaat over de interactie tus- sen twee mensen, over sensualiteit, plezier, spanning en creativiteit, over dansen op en met gevoel en muziek." Wie wil kennismaken met de echte Argentijnse tango moet komende maandag zeker gaan kijken in het Oude Luxor Theater naar 'Tango Seduccion'. Deze voorstelling laat de geschie denis zien van de Argentijnse tan go. 'Tango Seduccion' neemt het publiek mee op een onvergetelijke reis door momenten van blijdschap, spanning, jaloezie en sensualiteit. Voorman Gustavo Russo maakt hiervoor gebruik van verschillende vormen Argentijnse Tango, maar ook van moderne dans en klassiek ballet. In de spetterende finale komt alles samen in een verleidelijk spel van liefde en erotiek. Gustavo Russo (Buenos Aires, 1970) is sinds zijn zeventiende be- zig met de kunst van de Argentijnse tango. Toen hij achttien was werd hij gezien als een van de meest veel- belovende Argentijnse tangodansers en die reputatie heeft hij sindsdien meer dan waargemaakt. Hij won irS x; ti, In de voorstelling 'Tango Seduccion', een combinatie van dans, muziek en zang, worden authentieke elementen en moderne vormen van dans gemixt tot een spannende tango ervaring. veel international prijzen en was te zien in verschillende films en televisieoptredens. Hij danste mee in de belangrijkste tangoshows over de hele wereld, waaronder een sei- zoen als eerste danser op Broadway in de show 'Tango Passion'. In 1999 richtte hij zijn eigen dansgezelschap op, waarmee hij nu over de wereld toert met 'Tango Seduccion'. De Argentijnse Tango ontstond aan het eind van de 19e eeuw in de arme buurten van Buenos Aires en Mon tevideo uit een samensmelting van de Spaanse, Afrikaanse en traditi- oneel westerse dans. Wasvrouwen, prostituees en arbeiders hadden weinig hoop op een betere toekomst en dansten hun zorgen weg. Het fundament van de tango is het sa- menspel tussen de dansers, de mu ziek en een aantal bewegingsprinci- pes, zo staat op de site van Cuartito Azul: „De Argentijnse tango is een dynamisch en gei'mproviseerd spel van leiden en volgen. Kenmerkend zijn het spel van verstrengeling van benen en voeten en de specifieke omarming, die voldoende ruimte geeft om een heel spectrum van verleidingskunst te tonen." In 'Tango Seduccion', een combi natie van dans, muziek en zang, worden authentieke elementen en moderne vormen van dans gemixt tot een spannende tango ervaring. De groep bestaat uit maar Iiefst twintig dansers en danseressen die hun sporen in de tango ruimschoots hebben verdiend en zich tot de top van de tangoscene mogen rekenen. Het orkest speelt unieke interpreta- ties van beroemde tangomelodieen met karakteristieke tango instru- menten als bandoneon en viool. En wie na de voorstelling de smaak te pakken heeft, kan deelnemen aan een gratis proefles Argentijnse tan go in dansschool Cuartito Azul in de Delftsestraat 27 in Rotterdam. De kassa van het Oude Luxor The ater is elke dag geopend van 12.00 tot 18.00 uur. De aanbieding is gel- dig voor rang 1 en 2 en niet geldig in combinatie met andere kortingen en passen of op reeds gekochte kaarten. Kijk voor meer informatie op www. luxortheater.nl. Lezers van Maasstad kunnen kaarten winnen voor de voorstel ling 'Tango Seduccion'Hiervoor stelt het Oude Luxor Theater vijf keer twee vrijkaarten beschik- baar. Hoe maakt u kans op deze kaar ten? Heel eenvoudig: stuur voor aanstaande zaterdag een mailtje naar prijsvraag@maasstad.nl met als onderwerp 'Tango'. Vermeid in de mail uw naam, adres en telefoonnummer. Uit de inzendingen worden vijf winnaars getrokken. Over de uitslag wordt niet gecor- respondeerd. Ga voor meer informatie en kaartverkoop naar het Rotterdams Uitburo in de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2007 | | pagina 21