CORRECT BERGWEG OPENT EEN UNIEKE APPLE iPOD CORNER maasstad De familievoorstelling is terug bij het Ro Theater Nieuwe acteerschool gebruikt ook straat als inspiratiebron Formule van 'Jeans' kan nog wel honderd jaar mee |uh?IN ROTTERDAM Hi Win kaarten! Unieke i-PocJ vermeuwde interface Dockingstatipn voorde ADDie i-Pod Bpse Sounddock digitaal muzieksysteem Trendy djraagtas, met noornfelefoon :ert 1 Zondag SONY BERGWEG 110, ROTTERDAM Woensdag 21 november 2007 ALLES WAT JE NODIG HEBT VOOR MP3 'Lang en Gelukkig': spectaculaire sprookjesrevue vol melige grappen tx 51 ROTTERDAM - Met De Ac teerschool Rotterdam, een nieuwe opleiding voor acteurs, willen Bart Kiene, Mimoun Oaissa en Louis Lemaire een plek creeren voor een toekom- stige generatie acteurs. Naast het traditionele repertoire zal er ook veel aandacht zijn voor ontwikkelingen in de maat- schappij. Mimoun Oaissa: „Je leert niet alleen traditionple films en toneelstukken kennen, maar ook 'de straat' gebruiken als inspiratiebron." 1 3 www.uitburo.nl/rotterdam buro nieuwe Luxor Theater oude Luxor Theater Theater Zuidplein -1497- ;V-> an 12.00-17.00 uur Op de Personal Audio af deling van Correct aan de Bergweg 110 in Rottedam vindt je een zeer gespecialiseerde Apple i-Pod corner met alle i-Pod randapparatuur en accessoires. Alles wat je nodig hebt voor MP3 staat overzichtelijk opgesteld en is direct uit voorraad leverbaar. >49r.- Ewwm door Vincent Wernke ROTTERDAM - De familie voorstelling van het Ro Theater is terug. Schrijver Don Duyns en regisseur Pieter Kramer te- kenen voor 'Lang en Gelukkig', een hilarische en gelijkertijd ontroerende sprookjesrevue vol slapstick, conference, sing-a long en magische transforma- ties. Volgens acteurs Arjan Ederveen en Hannah van Lun- teren is 'Lang en Gelukkig' de ideale feestvoorstelling voor het hele gezin. Met 'Lang en Gelukkig' regisseert Pieter Kramer - de maker van het succesvolle 'Ja Zuster, Nee Zus- ter' - een sprookjesrevue voor jong en oud die zich afspeelt in een betoverde wereld. Maar wees ge- waarschuwd: theatraal vuurwerk, spectaculaire acts of heerlijk flauwe grappen worden niet geschuwd. Of zoals Pieter Kramer zegt: „Het is lekker ordinair, maar op z'n tijd ook heel mooi." „Het idee voor een familievoorstel ling als deze komt uit Engeland", vertelt Arjan Ederveen, die de boze stiefmoeder speelt. „Daar is het traditie om met de kerstdagen zo- genaamde Christmas Pantomimes te spelen, een bijzondere vorm van theater met een heel actieve rol voor het publiek. Toeschouwers roepen 'oh', 'ah' en 'pas op, achter je!'. En er zitten liedjes in op bekende melodieen die iedereen in de zaal meezingt. Het is een soort Jan Klaasen en Katrijn-to- neel. Dik en duidelijk, met een lach en een traan." Pieter Kramer en schrijver Don Duyns zijn naar die typisch Britse kerstsprookjes gaan kijken om zich voor te bereiden. Vervolgens schre- ven ze het script voor 'Lang en Gelukkig'. De basis wordt gevormd door het beroemde sprookje van 'Assepoester'. De ondertitel van de voorstelling luidt echter niet voor niets 'Asse poester Anders'. Er zitten volgens Hannah van Lunteren (Assepoester) nog veel meer sprookjeselementen in: „Roodkapje, de zeven geitjes, Bambi en zelfs Klein Duimpje ko- men langs. En in elke voorstelling is een be- „Hef idee voor een familievoorstelling als deze komt uit Engeland", vertelt Arjan Ederveen, die de boze stiefmoeder speelt. „Daar is het traditie om met de kerstdagen zogenaamde Christmas Pantomimes te spelen, een bijzondere vorm van theater met een heel actieve rol voor het publiek." foto Leo van Velzen langrijke rol op het toneel wegge- legd voor bezoekers. Hoe precies? Dat verklappen we niet. Bijzon- der is verder dat leerlingen van de plaatselijke balletschool optreden als elfjes, geitjes en lakeitjes." Het publiek zal natuurlijk veel her- kennen, maar vaker nog neemt het verhaal een andere wending dan verwacht. Ederveen: De goede Fee vertelt de sprookjes, maar ze is nogal vergeetachtig. Daardoor raken alle sprookjes door elkaar. Uiteraard is er een happy end, zoals bij sprookjes hoort, maar ook dat is weer anders dan je verwacht." Samen met Hans Leendertse, Guus Dam, Dick van den Toorn, Alex Klaasen, Sylvia Poorta en Gijs Na- ber zorgen Ederveen en Van Lun teren voor een komische, maar ook ontroerende voorstelling. „Want in alle meligheid wordt de ontroering natuurlijk niet vergeten." Tijdens de voorstelling is het ach ter de schermen een drukte van bqlang. Het barst van de scenewis- selingen met spectaculaire decor- grappen en de acht acteurs spelen veel verschillende rollen. 'Lang en Gelukkig' is daardoor en dankzij de vormgeving een zeer kleurrijke voorstelling geworden. Ederveen: „Het ziet er allemaal fantastisch uit, met allemaal toeters en bellen er op en aan. Het publiek valt van de ene vrolijke verrassing in de andere." Van Lunteren: „We gebruiken zo'n zestig kostuums en wel dertig prui- ken!" Ederveen: „En we hebben een sprookjesbos, een echte koets en een balzaal maar ook een mid- getgolfbaan, rookmachines en een zwembad op het toneel!" De liedjes in de voorstelling hebben bekende melodieen, maar zijn door Alex Klaasen van nieuwe teksten voorzien. Zo wordt 'Zij gelooft in mij' van Andre Hazes 'Als ik niet nodig ben', gezongen door de verlaten lakei van de prins. 'Smells like teen spirit' van Nirvana wordt door de wolf gezongen als 'Opgejaagd', omdat hij door de jagers zijn leven in het sprookjesbos niet zeker is. En 'That's what friends are for' wordt 'Assepoes en Knoop'. Eder veen: „Het is zo'n leuke voorstel ling om te spelen. Kinderen en hun (groot)ouders, maar ook pubers, kunnen naast die liedjes genieten van flauwe grappen, melige sce nes (vooral die tussen mij als boze stiefmoeder en mijn dochters Paris en Hilton), en er ook nog iets van opsteken. Want ondanks alle meligheid gaat het ook nog ergens over!" Van Lunteren: „Het is echt de ideale ei ndejaars voorstel li ng." 'Lang en Gelukkig' is van 21 tot en met 25 november en van 21 decem- ber tot en met 6 januari te zien in de Rotterdamse Schouwburg. Reserve- ren: 010-411.81.10. Kijk voor meer informatie op: www.rotheater.nl. Acteur Mimoun Oaissa studeerde in 1999 af aan de Toneelschool Amsterdam en volgde daarna ac- teerworkshops in New York. „Na mijn opleiding heb ik een paar jaar gewerkt bij Toneelgroep Amster dam. een gezelschap met een heel hoog acteerniveau. Toch miste ik iets. In de maatschappij waren er allerlei zaken waar ik via acteren iets over wilde vertellen. Uit dat verlangen is de film 'Shouf Shouf Habibi!' ontstaan, die ik met Al bert ter Heerdt heb gemaakt. Die interesse voor acteren en de maat schappij heb ik gemeen met Bart Kiene en Louis Lemaire met wie ik De Acteerschool Rotterdam heb opgericht." Nederlandse films en theaterstuk ken waren lange tijd tamelijk elitair. Niets mis mee, maar Oaissa is blij dat er steeds meer 'gewone mensen' centraal staan: „Het is belangrijk dat er films en theaterstukken wor den gemaakt die ook interessant zijn voor de jeugd en bij wijze van spreken voor mensen die buiten de Amsterdamse grachtengordel wo- nen. Films als 'Shouf Shouf Habibi' en 'Het Schnitzelparadijs' maar ook 'Van God Los'. Vroeger maakten veel film- en theatermakers alleen maar w^t ze zelf mooi of belangrijk vonden. Nu is er een generatie die veel meer om zich heen kijkt naar waar het publiek in is gei'nteresseerd en wat in de maatschappij speelt. Ik zag laatst 'Onderweg naar Morgen' en daar liep bijvoorbeeld een aantal meisjes met hoofddoekjes rond. Het is dus absoluut aan het verschuiven. Je ziet steeds meer nieuwe bevol- kingsgroepen op het toneel en op het scherm." Het is deze ontwikke- ling die de initiatiefnemers op het idee bracht voor De Acteerschool Rotterdam. Mimoun Oaissa kende Bart Kiene nog van de Toneel school Amsterdam waar hij al jaren een van de hoofddocenten is. Ook Lemaire en Kiene kenden elkaar al, onder meer van gastcolleges die Kiene gaf op de theater-MBO in Rotterdam. Oaissa benadrukt dat de nieuwe opleiding geen concur rent is van het bestaande onderwijs: „Dat is ook niet nodig, want die opleidingen leveren al heel veel goede acteurs en actrices op. Wij Acteur Mimoun Oaissa: ,,Wij putten niet alleen uit het traditionele film en theater, maar kijken ook naar het Nederland van nu.' foto Krijn van Noordwijk willen echt iets nieuws opzetten en het beste is om dat op een nieuwe plek te doen." Het onderwijs op De Acteerschool Rotterdam onderscheidt zich op twee vlakken van de bestaande ac- teeropleidingen: „Wij putten niet alleen uit het traditionele film en theater, maar kijken ook naar het Nederland van nu. Dus de studenten zullen zich bijvoorbeeld ook in de urban straatcultuur verdiepen en in een aantal etnische achtergronden die er in Nederland zijn. In landen als Frankrijk en Amerika zie je dat dat soort invloeden al veel meer zijn doorgedrongen in de film- en theaterwereld, ook omdat hun ge- schiedenis met immigranten veel verder teruggaat. In Nederland zie je het gelukkig steeds vaker en die ontwikkeling willen wij ondersteu- nen." De opleiding richt zich op theater, maar nadrukkelijk ook op acteren voor de camera. Het andere onderscheid betreft de leermethodes. „Die zijn gebaseerd op de laatste inzichten en trai- ningen uit het bedrijfsleven. Bart Kiene is niet alleen docent op de Toneelschool, maar geeft ook trai- ningen aan topbestuurders in het bedrijfsleven. Daarin worden technieken gebruikt die leerprocesen aanmerkelijk ver- korten. Als je bijvoorbeeld datgene wat je zelf leert kort daarop aan iemand anders moet uitleggen, kom je er al heel snel achter wat je echt begrepen hebt en wat niet. Zo zijn er tal van technieken die in trainin- gen in de commerciele sector veel worden gebruikt, maar in het regu- liere onderwijs nog nauwelijks." De Acteerschool Rotterdam is een particuliere deeltijdopleiding. Het lesprogramma wordt in drie da- gen per week aangeboden zodat de studenten op de andere dagen kun nen werken. Studenten betalen jaar- lijks een eigen bijdrage van 1500 euro. „De school staat open voor iedereen", benadrukt Oaissa. „En hoewel gericht op jongeren, mag iedereen auditie doen. De opleiding is bedoeld voor iedereen die acteur wil worden. Dat verlangen is alles wat nodig is om auditie te mogen doen." Mimoun Oaissa gaat zelf geen lesgeven, maar is wel intensief betrokken: „Ik heb meegedacht bij het opzetten van het leerplan en de school. Daarbij zal ik veel ge- sprekken voeren met leerlingen en vertellen over mijn ervaringen en ze zo goed mogelijk adviseren bij het realiseren van hun carriere." Wie gei'nteresseerd is in De Acteer school Rotterdam, die gevestigd zal worden in de Theaterschool aan de Pieter de Hoochweg 222, is welkom op de open dagen. Deze zijn op 15 december 2007 en 19 januari 2008. Rond februari/maart zal de eerste ronde van de audities plaatsvinden, de tweede en derde ronde zijn in mei 2008. Meer informatie is te vinden op de website: www.deacteerschoolrot- terdam.nl. Nederlandse films en theaterstuk- opleidingen leveren al heel veel theater, maar kijken ook naar het Nederland van nu." je er al neei snei acnter wat je ecnt wensite: www.deacteerscnooirc ken waren lange tijd tamelijk elitair. goede acteurs en actrices op. Wij foto Krijn van Noordwijk begrepen hebt en wat niet. Zo zijn terdam.nl. 4*bekende pophits samengepakt in ler. „Het dak gaat er dan ook elke Dit concept slaat gewoon heel erg te staan, al besef ik natuurlijk d mfj overzichtelijke blokken zorgen ge- avond af. We hebben een trouw aan. Je spreekt mensen die al jaren het moeilijk is om daar tussen vJvJ zamenliik voor een herkenbaar en publiek, waarvan veel mensen elk achtereen komen. Het is echt een komen. Overigens vind ik het oc ROTTERDAM - 'Jeans' begon in 1986 als een workshop voor ge- talenteerde, maar nog onbekende artiesten. De eerste voorstelling was bedoeld als een eenmalig pro ject, maar het groeide uit tot een steeds terugkerend theaterprogram- ma. Momenteel toert 'Jeans 17, De Jeans Factor' met veel succes door Nederland. Ook deze keer maakt de achtkoppige cast er met de vijf- mans live-band een happening van waarbij het publiek moeilijk stil kan blijven zitten. Een rondje langs de medewerkers aan eerdere voorstellingen van Jeans levert een keur aan inmiddels grote namen op: Ellen Evers, Le- nette van Dongen, Antje Monteiro, Bastiaan Ragas, Laura Vlasblom, Tony Neef en Jon Vooys begonnen hun carriere in een voorstelling van 'Jeans'. Het is duidelijk dat de Jeansformule, destijds bedacht door Dick van den Ende, 21 jaar na de eerste try-out nog steeds gre- tig aftrek vindt onder het publiek. De formule is feitelijk heel simpel: bekende pophits samengepakt in overzichtelijke blokken zorgen ge- zamenlijk voor een herkenbaar en swingend muzikaal avondje uit. ,,'Jeans' zorgt voor een gezellige avond met nummers die iedereen kent en dus kun je meeklappen of zingen", vertelt Caroline Kel ler. „Het dak gaat er dan ook elke avond af. We hebben een trouw publiek, waarvan veel mensen elk jaar terugkomen en thuis alle cd's in de kast hebben staan. Ook 'Jeans 17' heeft weer mooie stemmen, ge- weldige dans en ziet er mooi uit. Zo hebben we een prachtige lichtshow. 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Posthumalaan 1, 3072 AG Rotterdam. Kassa: elke dag van 12-18uur. wo-za 21-24/11 20u Cameretten Cabaretfestival. De springplank voor nieuw cabarettalent! zo 25/11 15u, 20u La Boheme opera van Giacomo Puccini door de Roemeense Staatsopera ma 26/11 20u Mary Black meest succesvolle zangeres uit lerland viert 25-jarig jubileum! di 27/11 20u Soweto Gospel Choir: Blessed, de ultieme feel-good belevenis! 010 484 33 33 www.luxortheater.nl Kruiskade 10, 3012 EH Rotterdam. Kassa: elke dag van 12-18 uur. wo-zo t/m 25/11 Zeg'ns AAA Carry Tefsen schittert nog altijd als Mien Dobbelsteen. 20u zo 14u di-zo 27/11-8/12 20u Route 66 Rauwe rockmusical van de makers van Turks Fruit Met o.a. Frank Lammers www.theaterzuidplein.nl 010 20 30 203 Zuidplein 60, 3083 CW Rotterdam. Kassa: ma-vr 12-17uur, za 15-17uur Telefonisch tot 18.00 uur do 22/11 20.15u Martijn Oosterhuis Smile dat is wat u de hele avond zal doen als u deze voorstelling bezoekt! vr 23/11 20.15u De gebroeders Flint lerse tijgers Cabaretmuziektheater lerse blues ten top. za 24/11 v.a.l3u Hafla Anissa Feestdag van de Vrouw feest voor moeders, dochters, nichtjes, tantes, buurvrouwen ete. zo 25/11 14.15u Frank Cools Een beetje Annie I eerbetoon aan de leukste oma van Nederland Annie M.G Schmidt di 27/11 20.00u Sjaak Bral Oudejaarsconference Vaarwel 2007! Ga voor meer informatie en kaartverkoop naar het Rotterdams Uitburo in de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110). Dit concept slaat gewoon heel erg aan. Je spreekt mensen die al jaren achtereen komen. Het is echt een succesformule, die volgens mij nog wel honderd jaar meekan. Er zullen immers altijd hits verschijnen die je kunt coveren!" Caroline Keller (1977) werd gebo- ren in Krimpen aan den IJssel en woonde na haar jeugd lange tijd in Rotterdam. Vanaf jonge leeftijd was ze met zang en dans bezig. Tijdens haar studie Commerciele Economie speelde ze een aantal grote rol len bij het Rotterdams Studenten Toneel. Daarna koos ze voor de opleiding Muziektheater aan het Rotterdams Conservatorium. Na deze studie speelde ze in dinnershows van The ater Toussaint en in het toneelstuk 'Catwalk' van het Cosmic Theater. Voor Jeans debuteerde ze in 'Jeans 15, Everlasting love'. Na 'Jeans 16, 20 Years' is 'Jeans 17, De Jeans Factor' haar derde show. „Vanaf de eerste avond heb ik het ontzettend naar mijn zin bij 'Jeans'. We staan vrijwel elke avond voor uitverkochte zalen en het is altijd feest. Vaak doen mensen een of twee jaar mee en gaan daarna iets anders doen. Ik stop na dit seizoen met 'Jeans'. Een moeilijke beslis- sing, want ik vind het nog steeds leuk. Ik ben blij dat ik dit drie jaar heb mogen doen, maar het is genoeg geweest. Het lijkt me te gek om een keer in een grote musical te staan, al besef ik natuurlijk dat het moeilijk is om daar tussen te komen. Overigens vind ik het ook leuk om zangles te geven. Dan zit je bovendien in wat rustiger vaarwa- ter, want vijf, zes avonden per week met een voorstelling op pad zijn is best heftig." Vooralsnog heeft ze nog een paar maanden te gaan met 'Jeans'. „We werken met een superleuke groep en de show is als vanouds. De voor stelling zit vol bekende nummers en we hebben allemaal leuke dingen te doen. Zelf zing ik bijvoorbeeld 'Do you know where you're going' van Diana Ross, een perciflage op Blon- die en in de finale mag ik 'Dansez Maintenant' zingen. Daarnaast heb ben we een Volendamsblok en een Kinderblok met allemaal tunes van televisieseries. Ik zing daarin Pippi Langkous. Het is heel afwisselend en doordat het al mijn derde jaar is, heb ik steeds meer te doen. Maar ieder een heeft een aandeel in de show. 'Jeans' is wat dat betreft een mooi platform om te laten horen wat je in huis hebt." 'Jeans 17, De Jean Factor' is te zien in de volgende regiotheaters: 21/11 Theater Het Kruispunt, Ba- rendrecht, 29/11 Stadsgehoorzaal Vlaardingen, 3/3 Oude Luxor The ater Rotterdam. Kijk voor meer informatie en de complete speellijst op www.jeanscompany.nl Caroline Keller (precies in het midden): te laten horen wat je in huis hebt." 'Jeans' is een mooi platform om foto Wim Kluvers Lezers van Maasstad kunnen kaarten winnen voor de voorstel ling 'Jeans' op 29 november. Hier- voor stelt Stadsgehoorzaal Vlaar dingen vijf keer twee vrijkaarten beschikbaar. Hoe maakt u kans op deze kaar ten? Heel eenvoudig: stuur voor aanstaande zaterdag een mailtje naar prijsvraag@maasstad.nl met als onderwerp 'Jeans'. Vermeld in de mail uw naam, adres en tele- foonnummer. Uit de inzendingen worden vijf winnaars getrokken. Over de uit- slag wordt niet gecorrespondeerd. APPLE IPOD NANO 4GB Unieke Ipod met prachtig kleuren beeldscherm en vernieuwde interface. Tot 1000 nummers, tot 3500 foto's, tot 4 uur video of een combinatie hiervan. Behuizing van geanodiseerd aluminium en gepolijst roestvrij staal. In zilver kleur. Afm. 6.9x5.2x0.6 cm. CORRECTPRIJS Art.nr. *338290 139 SALORA IDS 3047 IPOD DOCKING STATION Muziekstation met ingebouwde subwoofer waarop je eenvoudig de iPod aansluit. Speelt tevens ook CD, en MP3, WMA muziekbestanden op CD. Daarnaast beschikt het over een AM/FM radio en MMC (SD/MS) kaart- lezer. Incl. 6-tal iPod opzet- stukken. In zwart of wit. CORRECTPRIJS Art.nr. 337830 zwart Art.nr. 337831 wit 149 BOSE SOUNDDOCK DIGITAAL MUZIEKSYSTEEM Met dit bekroonde luidsprekersysteem van Bose noeven gebruikers hun iPod alleen op het dockstation te plaatsen om hun opgeslagen muziek te kunnen openen, beheren en afspelen. Het SounaDock systeem kan zonder problemen worden gei'ntegreerd met alle iPod's met dockaan- sluiting. In wit of zwart. CORRECTPRIJS Art.nr. 311483 zwart 4 Art.nr. 289634 wit PRIJZEN EN ZETFOUTEN VOORBEHOUDEN. WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrndag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Iedere zondag geopend van 12.00-17.00 uur SONY MDR-CX1W CASE MET OORTELEFOON Trendy draagtasje met geintergreerde hoofd- telefoon en oprol- mechanisme. Voorzien van nekband voor een prettig draagcomfort. CORRECTPRIJS Art.ar. 299556

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2007 | | pagina 19