podium journaal 'Dakloosheid kan iedereen overkomen...' Mega Mindy redt laatste optreden van K3 met Kathleen DE WEESHUISbende Spannende jeugdroman van Martine Kamphuis Boek Kort Festival Street Science vol hiphop Chef-kok Ruud werd op 46- jarige leeftijd slachtoffer van een brute overval, waardoor hij zo'n psychische knauw op liep dat hij vier jaar dakloos is geweest. Toos was een on- gewenst kind dat, altijd op zoek naar liefde, steevast de foute keuzes in het leven en de liefde maakte. Berooid en verslaafd belandde 00k zij op straat. Wilma komt uit een nest waar incest aan de orde van de dag was. Haar moeder bleek haar oudere zus te zijn. Eenmaal getrouwd blijkt ze het evenbeeld van haar vader te hebben gekozen. Als blijkt dat haar man hun dochter misbruikt, vlucht ze weg, uit huis en in de drugs. Zomaar een paar verhalen achter de indrukwekkende portretten van de sociaal bewogen kunstenaar Wim de Haas. Zomaar een paar verhalen van (ex-)daklozen die jarenlang met de nek aan zijn gekeken op straat. Ze kozen immers toch voor een zwervend bestaan? Dus niet. Als De Haas een ding heeft geleerd van ale daklozen die voor zijn expositie 'Lastige Portretten' model stonden, is het wel dat de scheidslijn tussen een regulier en dak loos bestaan flinterdun is. „Het zijn schilderijen met voor eens en voor altijd het vooroordeel weg te nemen dat dakloosheid een keu- ze is. Soms gebeuren er nu eenmaal dingen in je leven waar je je niet een, twee, drie overheen kunt zetten." Twaalf portretten heeft De Haas in totaal gemaakt. Hun verhalen zijn stuk voor stuk uniek. Achter hun knap ge- schilderde, sprekende ogen op het canvas gaat vaak een lende schuil. Verhalen die De Haas tevens optekende in het begeleidende boekje bij de expositie, met daarin 00k ontroerende verhalen van politici Bert Bakker en Hans Spekman. 'Lastige Portret ten' is een reizende tentoon- stelling langs kerken en mu- sea. Na de Utrechtse Dom, de plek waar de meeste gepor- tretteerden jarenlang over straat zwierven, is de exposi tie vanaf vrijdag te bewonde- ren in de Laurenskerk. San der de Kramer, hoofdredac- teur van het Straatmagazine, vertelt daar vanaf 14.00 uur over het fenomeen dakloos heid. Ook Ruud, een van de geportretteerden, vertelt in het kort zijn ontluisterende levensverhaal. De expositie is nog tot en met 2 augustus tentoongesteld in de kerk. WFwxs' In Ahoy nam dit weekend Kathleen afscheid van K3. Veel jonge fans hadden het er moeilijk mee. Gelukkig was de populaire Mega Mindy ook aanwezig om het ontsta- ne gat op te vullen... En toen kwamen de tranen. Niet alleen bij zangeres Ka thleen die afscheid nam van K3, maar ook bij veel jonge fans. „Ik zal jullie nooit ver- geten, jullie waren fantas- tisch", sprak Kathleen, voor- dat ze als afscheidscadeau van haar collega's drie schat- tige konijntjes kreeg. Voor de achtste keer stond Ahoy dit weekend in het te- ken van het Studio 100 Zo- merfestival. Ondanks de aanwezigheid van Studio 100 helden als Piet Piraat, Bumba, Kabouter Plop en Mega Mindy, draaide het vooral om K3. Kathleen verlaat de groep na tien jaar. Karen en Kristel gaan op zoek naar een ver- vangster. „Ik zal haar mis- sen", huilde een meisje tegen haar moeder. Met haar tien jaar behoort ze tot de vetera- nen onder de K3 fans. Moe der voelde haar emoties en drukte haar dochter tegen zich aan. Ook zij vocht tegen de emoties. De show draaide om de ver- dwenen muzieknoten die no- dig waren voor het optreden van K3. De andere figuren moesten zien de show te red den. Het was Mega Mindy die de boel definitief redde. Mocht de nieuwe K3 straks minder populair zijn, dan hoeft Studio 100 zich toch geen zorgen te maken. Mega Mindy staat paraat. Gezien de vele roze superheldenpak- jes, is zij de nieuwe held van het publiek. Na drie thrillers voor vol- wassenen bracht de Rot- terdamse schrijfster Mar- tine Kamphuis onlangs haar eerste jeugdboek uit. In 2007 won ze al de John Flandersprijs voor het beste Vlaamse Filmpje, een kort- verhaal voor kinderen, maar 'De Weeshuisbende' is haar eerste echte jeugdboek. Niet toevallig een heel spannend verhaal. Ze had nog maar net een con tract gekregen voor haar de- buutthriller 'Vrij' toen Marti- ne Kamphuis het manuscript schreef voor 'De Weeshuis bende'. Deze jeugdroman .speelt zich af in de eerste helft van de vorige eeuw in een weeshuis. De jonge Daf werkt zich regelmatig in de nesten, maar accepteert het gezag zoals het is. Dat is an- ders voor nieuwkomer Ernst, die bij veel zaken in het huis zijn bedenkingen heeft. Ze gaan op onderzoek uit en belanden in een spannend avontuur. Kamphuis schreef 'De Wees huisbende' voor haar drie zoons. Net als haar thrillers voor volwassenen is het een spannend boek geworden: „Ik wilde een boek schrijven dat mijn drie zoons leuk zou- den vinden en die houden van spannende verhalen. VYloMuui tavts De Maasstad deint op 17,18 en 19 juli mee op de bon- kende beats van de tweede editie van 'Street Science'. Het internationale hiphop- festival bij uitstek strijkt dit jaar neer in onder andere het Centrum voor Beeldende Kunst, WATT en Lantaren/ Venster. Street Science heeft enkele grote namen aan zich weten te binden, waaronder hiphoppionier dj Kool Here. Zijn 'block party's' uit de ja- ren '70 worden gezien als het officiele begin van hiphop. Ook aanwezig is de "grand dame" van graffiti en hip hop, de Amerikaanse straat- fotografe Martha Cooper. Het CBK toont haar foto's van de New Yorkse hiphop scene uit de jaren '80 naast haar beelden van hiphop in het Rotterdam van nu. Zater- dagavond is de 'Battle of the Generations' waar drie gene- raties schouder aan schouder strijden. Daarna maken ver- schillende Rotterdamse rap acts, waaronder Blonnie B, Asic Bionic, Ablaze, GMB en Uniq, een tijdreis door de rapmuziek. Op zondag 19 juli strijden in WATT de zestien beste B-boys ter wereld tegen elkaar. Als ik dochters had die meer hielden van zoete prinses- sen, was het een heel ander boek geworden!" Schrijven voor kinderen is volgens de Rotterdamse op een bepaalde manier leuker, maar ook moeilijker: „In een thriller voor volwassenen kun je het zo bont maken als je zelf wilt, daar mag het bloed van het plafond drui- pen. In een kinderboek moet je als schrijver meer reke- ning houden met de impact die gebeurtenissen zouden kunnen hebben op je jonge publiek." Het verhaal ontstond van- uit de gedachte wat er met je kan gebeuren als je ouders er niet zijn om voor je te zorgen en je te beschermen. In haar werk in de psychiatrie heeft de schrijfster veel te maken met jongeren die niet meer thuis kunnen wonen: „Re- gelmatig blijkt dat er van al- les misgaat in de tehuizen en instellingen die bedoeld zijn om kinderen goed op te van gen. Dat gebeurt in het boek ook, maar in een heel andere tijd." 'De Weeshuisbende' wordt uitgegeven door de Belgische uitgeverij Clavis. Momenteel schrijft zij aan een vervolg, waarin Daf uit het tehuis wordt gehaald door zijn familie. Maar in oktober verschijnt eerst haar vierde thriller 'Ziek'. „Meer dan mijn andere thrillers speelt dit zich in de psychi atrie af. Ik hoop dat het me gelukt is daar een goed beeld van te geven. Verder komt in September de Duitse versie van mijn tweede thriller 'Ex' uit, ook erg spannend!" Lastige portretten in Laurenskerk Gebiologeerd door daklozen op straat besloot kunstenaar Wim de Haas hun levensverhaal te vangen op het canvas. Om een serie te portretten te schilderen, waarbij het publiek de kans krijgt zich een beeld te vormen van mensen waarmee ze de confrontatie vaak liever uit de weg gaan. Het doel: om begrip te kweken. „Want de grens tussen slapen in een bed of op straat, is kleiner dan mensen denken." ROTTERDAM) 'Appie', een onlangs helaas overleden dakloze die model stond voor een van de portetten uit de rei- zende expositie 'Lastige Portretten'. iiiustratie: wim de Haas een boodschap. Doel is om geschiedenis vol leed en el Mega Mindy was een van de grote sterren in Ahoy. ROTTERDAM) VINCENT WERNKE ROTTERDAM) ttat iffuAtnattnA van. JioitA fijjikaqtin. De cover van 'De Weeshuisbende', de eerste jeugdroman van de Rotterdamse schrijfster Martine Kamphuis, met illustraties van de Schiedamse illustrator Loes Riphagen. ROTTERDAM) www.streetscience.nl

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2009 | | pagina 31