Podium journaal Het dreigende onheil van Edward Hopper Hopper en tijdgenoten geven in Kunsthal tijdsbeeld van Amerika Bizet's opera De Parelvissers in het nieuwe Luxor Theater 'Het Rotterdamse publiek is lekker direct1 IN KUI ICKUrtm luitr Kort Try-out Sara Kroos in Theater Zuidplein Win kaarten Brigitte Kaandorp wijst publiek de weg in haar voorstelling 'Zo' Sara Kroos speelt op donder- dag 29 oktober een try-out van haar nieuwe voorstelling 'Boheems' in Theater Zuid plein. In een groot feest van liefde, waarheid, seks en vro- lijkheid viert zij het leven. „De vrije levensstijl van de bohemien, waar liefde en ro- mantiek voorop staan, spreekt mij aan", verklaart Sara Kroos. „In mijn vorige voorstellingen was de strijd van somberte en donkerte ten opzichte van lichtere stemmingen meer aanwe- zig", vertelt ze. ,,'Boheems' is vrolijker en lichter. Na tien jaar in het vak wilde ik een feest geven op het toneel. Ik wilde uitpakken, met een grote band, een vol decor. Er zit overigens wel strijd in. Maar ditmaal gaat het over wat je belangrijk maakt in het leven." „Ik hoop dat het aanstekelijk werkt. Dat men- sen na afloop zin hebben om te gaan dansen. Of hun ge- liefde weer eens echt aankij- ken en elkaar vragen hoe het ermee gaat." Dansen kunnen bezoekers donderdag letter- lijk doen, want na afloop speelt Marco Strooker in het theatercafe hedendaagse popnummers en klassiekers uit de jaren zeventig en tach- tig- In de etalage staan flessen. Verder is van de winkel een deel van de kassa en een lege kast te zien. Het meest valt nog de klok aan de muur op. De cijfers wijzen zeven uur aan. Het wit- te huis baadt in het felle zonlicht, maar erachter ligt een donker bos. Edward Hopper weet met zijn schil- derij 'Seven A.M.' uit 1948 de onheil- spellende sfeer te creeren waar hij bekend om staat. Een mysterieuze stilte voor de storm. Naast 'Seven A.M.' hangen er nog zeven andere schilderijen van Hopper in de Kuns- hal. Ondanks het geringe aantal schilderijen laat het een goed beeld zien van het oeuvre van Hopper. Wat opvalt, is dat de Amerikaanse schil- der bijzonder stijlvast is. Er is qua werkwijze weinig verschil tussen 'Italian Quarter' uit 1912 en 'South Carolina Morning' uit 1955. Een ander doek in de tentoonstelling wat de kenmerkende sfeer oproept, is 'Railroad Crossing'. Een vrijstaand huis staat naast een spoorwegover- gang. De wolken in de lucht en een boom suggereren dat het hard waait. Alle Hoppers komen uit de collectie van het Whitney Museum of Ameri can Art in New York. De tentoonstel- lingsmakers hebben er voor gekozen om het werk van Edward Hopper in de context van zijn tijd te zetten. Daarom heeft het museum 00k veel andere kunstwerken ter beschikking gesteld. In het eerste onderdeel van de expositie geven foto's en een film een beeld van Amerika aan het begin van de twintigste eeuw. De foto's van vooral Alfred Stieglitz laten zien dat Amerika in die periode een dynami- sche maatschappij is. Om de acht schilderijen van Hopper hangt het werk van zijn tijdgenoten. In verschillende ruimtes zijn de kunststromingen uit die periode on- dergebracht. George Bellows en Guy Pene du Bois schilderen stadse tafe- relen zoals bokswedstrijden en de elite bij de opera. Schilders Charles Sheeler en Ralston Crawford laten zich inspireren door de oprukkende industrialisatie. Ook kunstwerken van Georgia O'Keeffe en Thomas Hart Benton zijn in 'Modern Life' op- genomen. De tentoonstelling laat goed het zelfvertrouwen van de Ame rikaanse kunstenaars uit de begin van de twintigste eeuw zien. Voor degenen die acht schilderijen van Hopper wat aan de magere kant vindt; wie zoekt ontdekt ook nog drie etsen en een aquarel van de kunste- naar. 'Modern Life' is nog tot en met 17 ja- nuari in de Kunsthal te zien. Zelden was een buitenlandse opera in Nederland zo'n suc- ces als De Parelvissers van de Staatsopera van Tatar stan. Voor de vijfde keer toert het gezelschap door Nederland met deze opera van Georges Bizet. Na meer- dere succesvolle reprises keert dit oosterse sprookje op maandag 2 november te- rug naar het nieuwe Luxor Theater Rotterdam met een speciaal jubileum, de tooe voorstelling. De Parelvissers (Les Pe- cheurs de Perles) werd in slechts vier maanden tijd ge- schreven door Georges Bizet, die dan pas vierentwintig jaar oud is. Toch is deze ope ra inmiddels een repertoire- stuk voor operahuizen over de hele wereld. Voor het gro te publiek is De Parelvissers vooral bekend door het duet 'Au fond du temple saint'. De opera roept de sfeer op van het oude India. Het draait om de twee vrienden Nadir en Zurga, die van de- zelfde vrouw houden. Zij be- zingen de liefde in het we- reldberoemde duet. De Pa relvissers wordt uitgevoerd door het beroemde orkest en koor van de Staatopera van Tatarstan. Het gezelschap staat onder leiding van de bevlogen Zweedse dirigent Mika Eichenholz. Samen met de uitbundige decors en kostuums maken het tot een onvergetelijke operabeleve- nis. Meer info: www.luxor- theater.nl. De honderdste uitvoering is een speciale galavoorstel- ling. Tien lezers van de Maasstad kunnen VIP kaar ten winnen voor deze avond. Mail snel naam, telefoon en adres naar prijsvraag@maasstad en wellicht maakt u kans op een van de 5 x 2 kaarten. Brigitte Kaandorp zit 25 jaar in het vak en dat werd ge- vierd met een jubileum dvd- box. Ook kreeg ze een ko- ninklijke onderscheiding. In- tussen is ze weer op tournee met haar voorstelling 'Z?', tot en met 14 november te zien in het nieuwe Luxor Theater. Het is de laatste kans om 'Z?' in deze regio te zien. „Het is gek dat je op een dag ineens 25 jaar in het vak zit", zegt Brigitte Kaandorp. „Ik heb het niet uitbundig ge- vierd, heb alleen een jubi- leumvoorstelling gedaan en een dvd-box uitgebracht. Maar in Carre kwam na de voorstelling ineens burg- meester Job Cohen het podi um op. Hij zei: het heeft zijne koninklijke hoogheid be- haagd... Ik kreeg wel een bios op mijn wangen, het is toch leuk om een lintje te krij- gen." Wat ze echter vooral leuk vindt, is op het toneel staan. Daar krijgt ze ook na 25 jaar geen genoeg van: „Natuur- lijk zijn er wel eens avonden, als je verhouden bent, lief- desverdriet hebt of ongesteld bent, dat je geen zin hebt, maar dat heb je ook als je op kantoor werkt. Uiteindelijk wil je, als je serieus met je vak bezig bent, steeds beter worden. Elke voorstelling weer, maar telkens blijkt dat het nog niet perfect is." „Of het was voorbestemd dat ik cabaretiere zou worden? Ik denk stiekem van wel, maar je ziet jezelf niet snel als iemand die avond aan avond een paar honderd mensen gaat vermaken. Tij- dens mijn studie stond ik al elke avond in een cafe leuk te doen en grappen te vertellen. Dat werd steeds erger, tot ik ophield met mijn studie en mijn geld ging verdienen met leuk doen." In haar huidige programma j 'Z?' probeert Kaandorp men- i sen de weg te wijzen in de I chaos van nu. „Die gidsfunc- j tie wil ik graag op me nemen. j Met mijn staat van dienst, j als bekende Nederlander en i met koninklijke onderschei- j ding", grapt ze. „Ik vertel in j het begin hoe het moet, maar j halverwege weet ik het zelf i niet meer." Dan ontaardt het j in de georganiseerde chaos j die we van haar kennen. j Hoewel het er op het toneel I chaotisch en spontaan uit- j ziet, is alles bedacht: „Tot op j de nanoseconde heb ik ero- I ver nagedacht." Naast grappen, heeft zij in i die 25 jaar ook veel liedjes geschreven, die mogen reke- nen op veel waardering. On- langs gaf ze twee liedjesvoor- stellingen ondef de titel 'Op naar de Kuip!'. „Dat is toch de plek waar je moet eindi- gen", verklaart ze. „Die twee avonden waren geweldig, maar natuurlijk moet je die titel met zes knipogen ne men. Ik ben geen Marco Bor- sato, maar heb een aardig oeuvre opgebouwd. Wellicht dat ik ooit alleen met die liedjes het theater in ga." Voorlopig speelt ze momen- teel in die andere Rotter damse tempel, het nieuwe Luxor Theater. ,,Een lekker theater om te spelen. De mensen zitten niet zo knus als in het oude Luxor Theater, maar als de zaal vol zit en je hebt het publiek mee, dan is het wel een stoomboot die niet meer te stoppen is. Het Rotterdamse publiek is ook leuk, lekker direct. Ze laten het meteen merken als ze iets leuk vin- den of juist niet." Te zien tot en met 14 novem ber. Reserveren: 010- 4843333 of www.luxor- theater.nl i y f m I CAJd l.' 3V Maasstad Weekbladen 28 oktober 2009 197 ROTTERDAM) JAAP PROOST ROTTERDAM) De grote toonzaal van de Kunsthal is ingeruimd voor Ameri kaanse moderne kunst uit het begin van de twintigste eeuw. Hart van de tentoonstelling vormen de schilderijen van Edward Hopper. Veel van die doeken zijn voor het eerst in Europa te zien. Ook werken van beroemde kunstenaars als Georgia O' Keeffe en Man Ray maken de tentoonstelling 'Modern Life, Ed ward Hopper and His Time' het bezoeken waard. mrmesml Iff Het schilderij 'Seven A.M.' uit de collectie van het Whitney Museum of American Art. foto: Steven Sloman De Parelvissers beleeft 2 november de honderdste uitvoering in Nederland door Staatsopera van Tatarstan. ROTTERDAM) VINCENT WERNKE ROTTERDAM) Brigitte Kaandorp: „Tijdens mijn een cafe leuk te doen en grappen studie stond ik al elke avond in te vertellen." Foto: Rob Becker 010 484 33 33 www.rotterdamuitburo.nl buro nieuwe Luxor Theater www.luxortheater.nl Posthumalaan 13072 AG Rotterdam. Kassa is elke dag geopend van 12-18 uur. do-za 29/10-14/11 20u Brigitte Kaandorp is met 16 weer ouderwets goed op dreef! (Trouw) ma 2/11 20.00u De Parelvissers Bizet's opera door Staatsopera Tatarstan, 1OO5'6 voorstelling di 3/11 20.00u Golden Earring Nederlandse rockgeschiedenis van bijna een halve eeuw oude Luxor Theater wwwJuxortheater.nl 010 484 33 33 Kruiskade 10, 3012 EH Rotterdam. Kassa is elke dag geopend van 12-18 uur. do-za 29-31/10 20u Een avond je Bergkamp Cabaretesk toneelstuk met ex-Lama Arie Koomen ma 2/11 20.00u Harry Sacksioni De Sacksioni Methode Jubileum van deze meestergitarist wo 4/11 20.00u Alex Klaasen Eindelijk alleen Tragikomische one-man-show over eenlirtgen Ga voor meer informatie en kaartverkoop naar het Rotterdams Uitburo in de Centrale Bibliotheek (Hoogstraat 110). upc

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2009 | | pagina 23