Achtergrond Verslaving Yoram Stein ooo Hij heeft het helemaal gehad met de softies die doen alsofcannabisnetzoonschuldigisalschocolade. Vijftienjaar lang was schrijverYoram Stein verslaafd. 'Hetzou me minderjaren van mijn leven hebben gekost als ik eerdergewaarschuwd was.' Yoram over de actualiteit jjc Yoram over de sixties (1) Yoram over de sixties (2) MaasstadPers Woensdag7april 2010 Een ioint moet lointi kunn Marcel van Engelen Het voorzich- tige verzoek luidde om af te spreken in een coffee- shop. Het re solute ant- woord was nee. 'Het klinkt misschien kindetach- tig, maar ik ga nooit meer naar bin- nen', zegt Yoram Stein later. 'Je moest eens weten hoeveel moeite het me heeft gekost er definitief af te komen. Ik ken een verhaal van een man die zes jaar was gestopt met drinken, was uitgenodigd voor een diner en in een keuken zijn vinger in een glaasje rum doopte. Hij was verkocht, zoopzich- zelf hetziekenhuis in.' Bij wijzevantegemoetkominglaat hij de buurt zien waar hij in de jaren tachtig naar school ging, rond het Montessori Lyceum in Amsterdam Oud-Zuid. Daarzateen.coffeeshop. En daar. Hier en hier zitten ze nog steeds. In dat cafe mocht je blowen, en daar deed hij mee aan een schaak- toernooi, jointje erbij. Hele dagen, weken, maanden gleden voorbij, ze- ker in zijn studententijd, toen zijn leven nogeindeloos leek. In de loop der jaren leerde hij tien- tallen Amsterdamse coffeeshops ken- nen. Neuh, dat is niet overdreven. 'Ik kon ze in elkgeval feilloos aanwi jzen. Zoals een alcoholist niet steeds naar hetzel fde cafe gaat, zo wisselde ik van coffeeshop. Je wilt niet een al te treu- rige indruk wekken.' Het personeel zou hem trouwens nergens van heb ben weerhouden. 'Alle coffeeshop- houders die ik kende, waren zelf zware gebruikers. Don't get high on your own supply was een motto dat nergens gold.' We passeren het Montessori, waar Stein (38) nu filosofieleraar is. Om zijn boek Stoppen met blowen aan te kondigen, schreef hij onlangs een stuk in de lerarenkrant. Een collega, generatie ouder, sprak hem erop aan iedereen moet in zijn jonge jaren toch een keer knetterstoned zijn ge- worden? Moeten we dan allemaal Chinezen worden? Stein, getergd: 'Dat is precies het probleem: je moet een keer stoned worden. Dat moet helemaal niet.' In Stoppen met blowen beschrijft Stein hoe hij op zijn zestiende zijn eerste jointje nam, er jaren later dage- lijks bij het ontbijt al mee begon, en pas op zijn 31 e via groepstherapie wist af te komen van zijn op- en neer- gaande cannabisverslaving. Maar meer dan een relaas en een zelfhulp- boek is het een afrekeninggeworden. Een afrekening met de alles-moet- kunnen-moraal die stamt uit de jaren zestig. Leugen In het boek proef je tussen de regels zijn boosheid. 'Natuurlijk heb ik het zelfgedaan. Maar het zou me minder jaren van mijn leven hebben gekost als ik eerder gewaarschuwd was. Can nabis is geen softdrug. Dat is een leu gen. En dat het niet verslavend zou zijn, ookonzin.' De mythen rond cannabis zijn zo hardnekkig, aldus Stein, vanwege de progressief-liberale ideologic die in Nederland nog altijd dominant is: blowen verruimt de geest en kan ver- der weinig kwaad; vrijheid, blijheid. Het was voor hem zelf de verlokking er mee te beginnen. Hij zou geen bur- gertrut worden. Twintig jaar later zit Stein in het andere kamp, het 'conservatief-chris- telijke' zoals hij het noemt. In elk ge- val neemt hij het voor dat kamp op: cannabis draagt bij aan de ontwikke- ling van schizofrenie, leidt tot passi- viteit, is wel degelijk een opstapje naar harddrugs, en gebruikers dem- pen er op een ongezonde manier hun emoties mee. Het ergst zijn de drugsprofessoren, de wetenschappers verbonden aan onderzoeksinstituut Trimbos of de LIniversiteit van Amsterdam die zelf vaak verstandig met dmgs weten om te gaan en de schadelijke effecten en het verslavende karakter van canna bis bagatelliseren. 'Wij betalen belas- ting, zodat zij ons de risico's van drugsgebruik kunnen rapporteren. Dat hebben ze jarenlang geweigerd. In 2006 vergeleek Raymond Niesink van het Trimbos cannabis op de radio nog met chocolade. Hij zou juist moeten waarschuwen.' Stein komt in zijn boek met cijfers (in elke klas van 30 leerlingen zitten er 1 tot 3 met serieuze cannabispro- blemen) en onderzoeken (nederwiet is in de loop der ti jd vijf keer zo sterk geworden) die zijn gelijk moeten on- derstrepen. Maar is het wel zijn ge lijk? De afgelopen jaren is de opvat- ting over cannabis toch alveranderd? De hennepteelt is niet meer in han- den van liefhebbers maar van zware jongens, weten we inmiddels. En het Trimbos en de Jellinek hebben hun mening aangescherpt. Er zijn toch niet voor niks groepstherapieen? Dat is waar, zegt Stein, maar het gaat hem niet ver genoeg. Het debat over softdrugs doet denken aan het debat over de multiculturele samen- leving, waar hij zich als journalist ook in mengde. Dezogenaamde progres- sieven zeggen hun mening te hebben bijgesteld, maar in wezen hebben ze dat niet. Steeds steken de oude re- flexen de kop weer op: ontkennen en bagatelliseren. Vooral de verslavende werking van cannabis wordt nog vol- komen onderschat.' Volgens Stein bestaat het onder- scheid tussen lichamelijke en geeste- lijke verslaving alleen in de hoofden van de bedenkers. Cannabis zou, am ders dan harddrugs, niet lichamelijk verslavend zijn. Maar hij heeft aan den lijve ervaren steeds meer te moe ten innemen voor hetzelfde effect. Ook had hij last van afkickverschijn- selen, zoals braakneigingen en duize- lingen. 'De werkelijke verslaving schuilt in de roes. Afkicken van hero ine is te vergelijken met twee weken griep. Dat is het probleem niet. Het probleem is het verlangen dat je de baas moet worden. Een roesversla- ving is een roesverslaving. Het maakt niet uit of het gaat om alcohol, hero ine, gokken of cannabis.' Verraden 'Ik behoorde tot het kamp van de li- beraal-progressieven. Maar ik voel me verraden. De gebruikers van nu zijn geen hippies die een onschuldig middel hebben ontdekt en filosofe- ren over een nieuwe samenleving. Het gaat om wannabe gangsta's, die schijt hebben, onverschillig zijn, vluchten, omdat de maatschappij zo- veel van hen vraagt.' 'Als je progressief bent, dan zeg je niet: 'Wij komen op voor het recht om te blowen door jongeren.' Dan zeg je: "Wij komen op voor het recht om een toekomst op te bouwen, het recht om betekenisvolle ervaringen op te doen.' De ideologic rond can nabis moet veranderen. De intellec- tuele elite moet waarschuwen, ont- moedigen. Het li jkt er soms op dat in Nederland alles moet kunnen, be- halve rporaliseren. Nou, ik ben een ontzettende moralist.' Opmerkeli jk is dat Stein, ondanks zijn verslaving, zijnstudie (filosofie) wist af te maken en behalve als part- time filosofieleraar een journalistieke loopbaan opbouwde, eerst als redac- teur religie/filosofie bij Trouw en later, na zijn verslaving, bij opinieweek- blad Opinio. Je kunt dus functioneren als je de hele dag stoned bent? 'Ik ben vaak tijdelijk gestopt, een keer zelfs drie jaar lang, anders was dat me niet gelukt. En werk bleef al tijd heel belangrijk voor me. Als stu dent lukte het me op een gegeven moment om te lezen en schrijven on- der invloed. Want dat is wel waar: cannabis kan je geest verruimen, het heeft me op goede ideeen gebracht. Van Yoram Stein (1972) verscheen in 2006 hetboekFilosofischElftal.NederlandseDenkers over de Actualiteit. '0m in de Hof van Eden terecht te komen was er maar 6en ding nodig, zoals Bob Dylan zong: Everybody must get stoned.' 'De idealen van deze periode zijn dermate onrealis- tisch dat je ze nuchter misschien niet al te lang seri- eus kunt uitdragen.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 22