Actueel 'Just chant Hare Krisjna, Hare Krisjna, Krisjna, Hare, Hare Rama, Hare Hare' BloodyS de Beste Bijverdienste RELRONDDE BAVARIABABES SPANJEWILAF VAN BOERKA OBAMAKIEST OLIE-TSAAR POLITIE PAKT SOESTENAAR DAVID CAMERON ZEGT SORRY Krisjna is terug Voor wie zoekt naar geluk 'Surinamers, Chinezen, Nederlanders, alles doorelkaar.' Krisjna voor iedereen OOO Opheldering Waardigheid Toespraak Vastgoed-liquidatie Bloody Sunday Kodakmoment Genezing MaasstadPers Woensdagi6juni 2010 Advocaten van de FIFA gaan uitzoe- ken of de oranje jurkjes die een groep vrouwen droeg tijdensde WK-wedstrijd van Nederland tegen Denemarken verkapte reclame was van bierbrouwer Bavaria. Dertig bierbabeswerden uithetstadion verwijderd en vastgehouden door de FIFA. Buitenlandse Zaken vroeg Zuid-Afr ika om opheldering. Na Barcelona werkt nu 00k de over- heid in de rest van Spanje aan een wet om boerka's in openbare plaat- sen te verbieden. 'We geloven dat kledingstukken als de boerka moei- lijk in overeenstemming zijn te brengen met de menselijke waar digheid,' aldus minister van Justitie Francisco Caamano. De Amerikaanse president Barack Obama gaat iemand benoemen die de schoonmaakwerkzaamheden vanwege de olieramp in de Golf van Mexico gaat overzien. Obama kon- digt de benoeming aan tijdens een nationale televisietoespraak over de olievervuiling. De toespraak van Obama is uitzonderlijk. Alleen bij echt grote rampen en nationale cri ses spreekt hij het volk toe. Obama ligt dan 00k nogal onder vuur. De politie heeft een 41-jarige man uit Soest aangehouden op verden- king van betrokkenheid bij de liqui- datie van vastgoedhandelaar Peter Petersen. Op 3 maart vorig jaar werd Petersen in zijn auto doodgeschoten bij hotel Jan Tabak in Bussum. De Soestenaar wordt tevens verdacht van het op grote schaal witwassen van crimineel geld, aldus een woordvoerder van het OM. Marcel van Engelen AMSTERDAM In de voorkamer van de Amster- damse tempel zit een serieuze jonge vrouw gebogen over een boek waar- uit ze straks zal voordragen. Het is van Srila Prabhupada, de man die Hare Krisjna eind jaren zestigsticht- te. Toen Majella Zwart er vier jaar geleden in begon te lezen vond haar zoekende ziel eindeli jk rust. Ze heeft een streepje krijt boven haar neus aangebracht. Uit de rivier Ganges. 'Een voetafdruk van God.' Sleutelwoord in haar lezing is trans- cendentaal. De strekking: we leven in een ellendige wereld, vol onge- rijmdheden (laatst was ze in het Amsterdamse bos waar mannen chloor in het pierenbadje spoten, terwijl kinderen erin aan het spelen waren) waarin je alleen schijngeluk vindt. Backpackers Het ware geluk komt pas in het hier- namaals, al kun je daarbij in de buurt komen als je je overgeeft aan Krisjna. In het dagelijkse leven: heel vaak het Hare Krisjna-mantra op- zeggen, vegetarisch eten, geen alco hol of drugs, en seks alleen binnen hethuwelijk. Voliedige overgave is moeilijk', rea- geert een man. 'Na zestien jaar is het me nog steeds niet gelukt.' Een andere man, geprikkeld: 'Sommigen lukt het direct.' Het valt op dat het zaaltje vol zit, ondankshetmooieweer. Nahetzin- gen en dansen, als.het eten wordt geserveerd, zitten er vijftig mensen. Een trots Indiaas echtpaar, een stel uit de Zaanstreek dat klaagt over ma- terialisme, backpackers die in India bevangen raakten door het hindoe- isme, hindoestaanse Surinamers en ouderwetse Hare Krisjna's zoals we die kennen van optochten op straat. Voor wie geneigd is te denken dat Hare Krisjna vergane glorie is uit de jaren zeventig, tijdperk van sektes en communes: dat is een misvatting. De beweging is minder zichtbaar gewor- den, maar het aantal volgelingen groeital weer jaren. In Nederland en in het buitenland. Na de val van de Muur stoomde Hare Krisjna - een orthodoxe vorm van hindoeisme - in Oost-Europa op. In Hongarije heeft de beweging in vijf steden een Hare Krisjna is tegenwoordig meer een gewone 'kerk'. marjolijne perquin vestiging. In de westerse wereld leefden Hare Krisjna's tot in de jaren tachtig als monniken bij hun tempels. Ze droegen oranje gewaden, schoren hun hoofd kaal (op een plukje haar aan de achterkant na) en trokken al mantrazingend door de stad. Dat doen ze nog steeds, af en toe, maar dat is slechts een fractie van de volge lingen. Voor de meesten is de tempel een gewone 'kerk' geworden die je zondag bezoekt. De volgende dag gaan ze weer naar hun werk. Ze zijn niet als Hare Krisjna's te herkennen. Chandrika Devi, volgelinge Hare Krisjna Vroeger gaven we alles op voor spiri- tualiteit', zegt een oude Hare Krisjna die zich Parividha noemt. 'Tegen woordig voeg je Krisjna toe aan je le ven.' Het kon moeilijk anders. Van donaties en boekenverkoop konden de 'toegewijden' niet meer leven. En een celibatair monnikenbestaan bleek 00k niet alles. Amsterdam was een belangrijk centrum van de beweging. Maar in 1980 vertrokken veel monniken naar een Hare Krisjna-kasteel in de Belgische Ardennen. De Amster damse tempel verhuisde. Van de He- rengracht, naar de Keizersgracht, naar de Ruysdaelkade, naar een be- nedenwoning daar om de hoek, achttien jaar geleden. Het tekende de neergang. Maar inmiddels is de huidige tempel weer te klein. Een rijke volgeling kocht een pand aan de Wittenburgergracht, en de ge- meente gaf onlangs toestemming om het te herbouwen tot een nieu- we, grotere Hare Krisjna-tempel. Ook in Den Haag zijn plannen voor een nieuwe tempel, te delen met andere hindoeistische groepen. Een van de Haagse Hare Krisjna- tempels is gevestigd in een beneden- woning, waar wekeli jks vijftig men- sen samenkomen. "Wegroeien', zegt tempelpresident Chitan Sieuwtja- ran. 'Heel langzaam.' Dat het een gewone 'kerk' is geworden mag ook blijken uit een splitsing, na een ru- zie. In Den Haag zijn nu twee Hare Krisjna-groepen, elk met een eigen tempel. In Rotterdam trouwens ook. In plaatsen als Boxtel, Eindhoven of Leeuwarden houden Hare Krisj na's religieuze diensten bij iemand thuis. Overal in Nederland blijken bijeenkomsten, kleine festivals en optochtjes te zijn. "Wij zijn in 2002 begonnen', zegt de Bhutaanse Chan drika Devi in wier huis in Boxtel maandelijks dertig Hare Krisjna's samenkomen. 'Surinamers, Chine zen, Indonesiers, Nederlanders, al les doorelkaar.' Dit najaarwillen ze hun eerste optocht houden door de Brabantse gemeente. Daar is een groot deel van de langzame ople- vingvan de Hare Krisjna-beweging aan te danken: migranten die van huis uit bekend zijn met het hin doeisme. In Nederland zijn het vooral hindoestaanse Surinamers. Van de honderden Hare Krisjna's die er nu zijn, is ongeveer de helft van hindoestaans-Surinaamse ori- gine. De nieuwe president in Amster dam behoort ook tot de oude garde. Hij is Schots en was degene die de beweging in Nederland begon, in 1970, vanuit een flat in de Bijlmer. Later bestierde hij de grote tempel in Londen (op internet circuleren foto's van hem met George Harri son, 'een goede vriend') en de afge- lopen jaren een nog groter Hare Krisjna-centrum in India. Hij is samen met zijn Brits-Ame- rikaanse vrouw gevraagd om in Am sterdam ietssoortgelijks, in beschei- dener formaat, te maken van de nieuwe tempel aan de Wittenbur gergracht. 'Een groot vegetarisch restaurant met 80 zitplaatsen', zegt Dhananjaya Das. 'Eengastenverblijf met dertig kamers.' Hij hoopt op een open huis voor nieuwetoegewijden. 'Iedereen isop zoek naar geluk. Wi j hebben daarop een antwoord, just chant Hare Krisj na, Hare Krisjna, Krisjna Krisjna, Hare Hare....' O De stichter van Hare Krisjna, Srila Prabhupada, was een Indier die een orthodoxe vorm van hindoeis me wilde verspreiden. Hij begon in New York, maar de beweging ver- spreidde zich over de hele wereld. Hare Krisjna istoegankelijk voor westerse hindoes, omdat veel oude Indiase teksten zijn vertaald in het Engels en in het Nederlands. 'Ik heb ooit van een blanke monnik een boek gekregen en meteen was ik verkocht', zegt Rudha Bava Das, voorzitter van een van de twee groepen Hare Krisjna's in Den Haag. 'Het waren trouwens ook blanken die Hare Krisjna naar Suri- name hebben gebracht.' Hem zie je nooit op straat in een oranje ge- waad. 'Dat doen alleen blanken die strenger in de leer zijn dan wij. Voor ons is het meer een vanzelf- sprekend deel van ons leven.' O De Britse premier David Cameron heeft in het Lagerhuis namens de re- gering excuses aangeboden voor de dood van dertien betogers tijdens Bloody Sunday op zondag 30 januari 1972. Hij deed dat bij de presentatie van een langverwacht rapport over het tragische incident. Het onderzoeksrapport van de magistraat Mark Saville (74) is na twaalfjaargepresenteerd. Lord Sa ville is tot de condusie gekomen dat Britse militairen in strijd met het recht dertien ongewapende katho- lieke betogers hebben doodgeschoten in de Noord-lerse plaats Londonderry. De dood van de dertien betogers was 'onrechtvaardig en onverdedig- baar', zei de premier. Het is 'overdui- delijk' dat de militairen 'fout' zaten. De Britse kwaliteitskrant The Guar dian kwam recent onder vuur te lig- gen toen de krant vier dagen voor de presentatie al over het onderzoeks rapport publiceerde. Familie van de slachtoffers (zie foto) reageerde positief op het onder zoeksrapport. Een Nederlandse sergeant verloor een onder watercameravoorde Arubaansekust.Zes >35maanden later is hij gevonden, in Florida' De Spaanse overheid is een onderzoek begon nen naar een ziekenhuis in Barcelona dat een behandeling voor homoseksualiteit aanbiedt. Lekker bijverdienen? Doe het slim, neem een krantenwijk. Een krantenwijk verdient snel en het betaalt prima. Plus een gratis regenpak en elke dag een gratis krant E4n uurtje bezorgen, 's ochtends of's middags (o.a. AD (Rotterdams Dagblad), de Volkskrant en NRC Handelsblad) en de rest van de dag tijd voor andere dingen. Zo verdien je in korte tijd snel bij. Ontdek ook de lot van een krantenwijk. Lekker in de buitenlucht en prima voor je conditie. Geschikt voor jong en oud. Ben je 18+ of ouder, dan kun je nu aan de slag in Rotterdam. Voor aanmelden en informatie: www.krantenbezorgen.nl of bel gratis 0800 0230 351 minimum leeftijd 18 |aar legitimatie verplicht

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 17