Achtergrond OOO 'Wedoenveel onderzoek naarde perceptie vande consument vanbepaalde artiesteri Trend Muziekindustrie drijft op oud werk De platenindustrie heeft de gouweouwe ontdekt. Ergaatgeenweekvoorbijofeenzogenaamd klassiek album wordt afgestoftvooreen plaatsje in de muziekgeschiedenis. 2010 is een recordjaar He Stem uit het verleden OOO He De ander z'n brood... He Meer dood dan levend ^h'jTfCc; MaasstadPers Woensdag 4 augustus 2010 Denieuwe John Lennon komt eraan Fiona Sturges In maart kwam Sony met een her-heruitgave van drie Jimi Hendrix al bums ter nagedachtenis van zijn overlijden veer- tig jaar geleden, terwijl de lp Exile on Main Street van The Rolling Stones uit 1971 opnieuwwerd uitgebracht en in Enge- land regelrecht naar nummer een schoot. Volgende maand is er een stortvloed van heruitgaven, van Frank Sinatra tot The Kinks en Queen. In oktober, als John Lennon zeventig jaar zou zijn geworden, brengt EMI geremasterde versies uit van het vol- ledige solo-oeuvre van de voormalige Beatle, zowel elk apart als in een pe- perdure box te koop. Wat is er gebeurd dat er niet meer wordt gei'nvesteerd in nieuwe arties- ten en muzikale stromingen? Het ant- woord is simpelweg: geld. Of beter, het gebrek daaraan. Er wordt nauwe- lijks verdiend aan nieuw talent. Daar tegenover staat dat de Beatles vorig jaar verschillende verkoopre- cords braken met hun geremasterde werk, met een miljoen albums die in de eerste vijf dagen werden verkocht, wat inmiddels is opgelopen tot der- tien miljoen stuks. Sinds de dood van Michael Jackson zijn zijn erven ruim 160 miljoen euro rijker geworden door de verkoop van hemitgaven. 'De muzikale nalatenschap van een artiest is de levensader van de in- dustrie', zegt Charlie Stanford, direc- teur marketing bi j Sony Music. 'Het is de motor die de business draaiende houdt. Die nalatenschap is er altijd," en blijft rustig winst genereren, hoe- wel de industrie het publiek wel moet blijven interesseren in het materiaaT De platenbazen zijn wanhopig op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Pas recent hebben ze ontdekt wat een schat ze in de voor- raadkamers hebben liggen. Nog niet zo lang geleden werden albums uit het archief en heruitgaven beschouwd als een niche in de markt, bestemd voor obsessieve muziekliefhebbers en -nerds. Nu is het een industrie bin- nen een industrie, met gegarandeerd financieel succes. Maar zijn deze heruitgaven van enige artistieke waarde? Dat hangt af vanhoezezijngemaakt, of het album iets extra's heeft te bieden aan de doorgewinterde fan. De geremasterde Beatle-albums van vorig j aar waren voor het eerst be- schikjpaar in stereo en mono, en de kenners waren unaniem onder de in- druk van de kwaliteit van het geluid van beide uitgaven. Je zou het geniale marketing van EMI kunnen noemen, als je bedenkt dat zelfs mensen die al- les al hebben van de Beatles - en daar zijn er veel van - ze toch wilden ko- pen. Endanteweten dat de fans maar liefst 199 euro per box moesten neer- tellen. Vorig jaar zag 00k de geremasterde speciale editie van de Stone Roses' de- buut-lp met een serie de hemel inge- prezen extra's zoals zes prints van John Squire en interviews met beken- de fans als Noel Gallagher en Mark Ronson het levenslicht. Heel mooi, tot je de prijs zag: zo'n 120 euro. Het origineel kost 6 euro. Toeters en bellen Tegenwoordig komt aan het managen van de muzikale erfenis van een ar tiest meer te pas dan een beetje digi- taal sleutelen aan het materiaal. Her uitgaven komen met toeters en bellen, met bijgevoegde documentaires en voorheen nooit vertoonde promotie- video's, bovenop live tracks, demo's, rariteiten, coverversies en dikke bro chures. De afgelopen jaren worden even- eens 'deluxe edities' geproduceerd, 00k bekend als collector's editions, in een schaamteloze poging van artiest en platenmaatschappij om het leven van een relatief nieuw album te ver- lengen door het opnieuw uit te bren- gen, meestal vlak voor Kerstmis, met een flashy nieuw jasje eromheen en een handvol extra nummers. Schuldi- gen zijn onder anderen Amy Wine- house met Back to Black, Leona Lewis met Spirit en Keane met Hopes and Fears. Het zijn praktijken waardoor veel fans zich bekocht voelen. Bij oudere albums die tot collec tor's edition worden opgewaardeerd, zijn de voordelen tenminste duide- li jk. Niet alleen bieden ze trouwe fans de kans om de herinnering aan een lang genegeerde lp weer te doen ople- ven maar het album kan 00k een his- torisch artefact voor een jonge gene- ratiezijn. Hoe dan 00k, de platenmaatschappij Old soldiers ne ver die, ze bren- gen gewoon hun werk tig keer opnieuw uit - jonge artiesten volgen dat voorbeeld gretig. ILLUSTRATIE: HOLLANDSE HOOGTE De lijst van meest gedraaide artiesten in Nederland werd vorig jaar aangevoerd door artiesten van weleer. Andre Hazes en Michael Dackson. Nederlands pensioenfonds ABP spint garen bij de dood van Michael Dackson. Het ABP bezit de rechten over verschillende van zijn liedjes. Van rapper Tupac Shakur kwamen na zij n dood tot nu toe 16 verschillende platen uit. Voor zijn dood waren het er 5.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 16