Cultuur
CONCERTEN BD BRANDGRENS
CULINAIR VERMAAK OP 5D
FILM
RECENSIE
Na house en NU soul is hettijd voor Puccini op dedansvloer.
Dj Von Rosenthal wil de klassieke sector'een schop onderde kont'geven.
La Rafle is dapper
maarte sentimenteel
Muziek Nouvelle Classique
'Klassieke muziek
is veel te mooi om
er een housebeat
onder te flanseiL
Gergiev Festival
Festival
OOO
Theatertop
Jazz in Paard
:fe Wel live?
XANDERDEROND
Het vijftiende Rotterdam Philharmo
nic Gergiev Festival organiseert zater-
dagmiddageen speciaal stadspro-
gramma: twintig gratis concerten op
markante plekken langsde Brand-
grens. Met optredens van musici van
het Rotterdams Philharmonisch Or-
kest, het DoelenKwartet, Domestica
Rotterdam, Jetje en haar Dansorkest,
BonheurTheaterbedrijf Rotterdam,
en het JongTrombone Collectief.
Op 14 mei 1940 verloor Rotterdam
in luttele uren zijn hart. Sporen van
het bombardement zijn tot op de dag
van vandaag nog zichtbaar.
Een speciale audiotour, die op za-
terdag 4 September wordt gelan-
ceerd, leidt bezoekers van het pro-
gramma langsdegrensvan het in mei
ig40 verwoeste gebied, en vertelt
daarbij in dertig kleine hoorspelen
het verhaal over Rotterdam en de
Rotterdammers van toen en nu. Op
deze grens speelt een aantal orkesten
en ensembles, en vindt een aantal bij-
zondere voorstellingen plaats.
Kijk voor meer informatie op
www.gergievfestival.nl.
Festival 5D prikkelt zicht, tast, reuk,
gehoor en niet te vergeten smaak. De
culturele totaalbeleving, die zaterdag
11 September op de Amsterdamse
NDSM-werf plaatsvindt, beschikt bij-
voorbeeld over een eet-o-theek. Een
uniek, mobiel minitheater en auditie-
ve eetervaring in een. Als bezoeker
krijgje een koptelefoon op en luister
je naar een zogenoemde soundscape
die betrekking heeft op de culinaire
verrassing die je geserveerd krijgt.
Daarbij worden er tijdens de show di
verse al dan niet eetbare rekwisieten
gebruikt die de sensatie versterken.
Het resultaat is een mini theater-
voorstelling die alle zintuigen prik
kelt. 'Een vervreemde vorm van eet-
theater die een smakelijk midden
houdt tussen de bizarre filmische
collages van Monty Python en de
humor van Wim T. Schippers', aldus
het festival zelf.
Nog meer culinair vermaak vind
je in de Nachtbrasserie, 'het donker-
ste restaurant van Nederland',
waarin je geen hand voor ogen ziet
en dus niet weet wat je krijgt.
La Rafle verhaalt over een van
de zwartste bladzijdes uit de
moderne, Franse geschiede-
nis: de arrestatie van 13.000 Joden in
Parijs op 16 juli 1942. Het grootste
deel wordt opgesloten in het Velo
drome d'Hiver, alvorens ze naar an-
dere kampen worden gedeporteerd.
Uiteindelijk overleven slechts 25 van
hen de oorlog. Deze gebeurtenis is
nog schrijnender door de mede-
plichtigheid van de Franse ambte-
narij en politie. Daarom veroorzaak-
te La Rafle in Frankrijk opschudding;
nooit eerder werd dit onderwerp zo
expliciet onder de aandacht ge-
bracht van het grote publiek.
De film begint in de wijk Mont-
martre, waar Joodse families in re-
latieve rust leven. Het leven wordt
moeilijker als de bezetter hen steeds
meer rechten ontzegt. Alles wijst
erop dat er een razzia aankomt,
maar de meesten kunnen dat niet
geioven. De rest van de film speelt
zich af achter prikkeldraad. Eerst in
het wielerstadion, waar de opge-
pakte Joden worden opgesloten, en
later in diverse kampen. Hoewel de
feiten voor zich spreken, kiest regis-
seuse Roselyne Bosch voor een me-
lodramatische aanpak. Natuurlijk is
het een afschuwelijke geschiedenis,
maar dat betekent niet dat onder ie-
dere scene een hartverscheurende
vioolsolo nodig is. Of neem het klas-
sieke knuffelbeertje, laten vallen
door een gedeporteerd jongetje en
gevonden door verpleegster Annet
te Monod (Melanie Laurent). Het
ligt er behoorlijk dik bovenop.
Wei subtiel in beeld gebracht
wordt de weifelende houding van
Franse functionarissen;sommigen
hebben er moeite mee de Joden zo
slecht te behandelen. Vooral als ze
in contact komen met jonge kinde-
ren, moeten ze zich vermannen,
wordt impliciet duidelijk.
Indruk maakt 00k 'bekende kop'
Jean Reno in zijn rol van machteloze
Joodse dokter David Sheinbaum, die
alles doetom de mensen onder de
erbarmelijke omstandigheden in de
kampen op de been te houden.
Al met al is La Rafle ondanks de
sentimentaliteit een dappere po-
ging om een pijnlijke - en bijna
doodgezwegen - Franse geschiede
nis in beeld te brengen. O
Roselyne Bosch
La Rafle
MaasstadPers
Woensdagi september2cno
Sexual healing door Handel
Dirk Koppes
BIDDINGHUIZEN
Zoete vioolklanken glijden uit de
speakers. De zweterige menigte in de
Bravotent laat zich hypnotiseren
door Mahleriaanse melancholie. Tot
opeens een kudde koperblazers de
vrede verstoort met dramatische
drieklanken. De bezoekers van Low
lands schrikken wakker en wagen
zich aan een pas-de-deux hier, een
twi j felachtige spagaat daar. Vanaf het
podium vuurt dj Von Rosenthal (al
ter ego van Peter Rosendaal) zijn
klassieke klanken op de popliefheb-
bers af. Even wennen, maar men pakt
Handel, Philip Glass en Wagner goed
op. Een week later verschijnt Von Ro-
senthals klassieke muziek-mix met
de titel Nouvelle Classique.
Hoe kom je op het idee Puccini op
de dansvloer te draaien?
'Ik heb vroeger veel dance en electro
gedraaid. Tien jaar geleden draaide
ik als eerste keiharde punk op het
Amsterdam Dance Event. Ik vond het
leuk om de boel op te schudden.
Waarom zou je alleen maar kunnen
dansen op dance? Daama ben ik ge-
stopt als dj, ik had het clubleven wel
gezien.'
Van huis uit luisterde ik veel naar
klassiek. Op het conservatorium had
ik elektronische muziek gestudeerd,
toen zat ik al te plakken en knippen
in de Le Sacre du Printemps van Stra
vinsky. Twee jaar geleden viel opeens
het kwartje: zoveel mooie dingen,
die moeten gedraaid worden. Op fes
tival Motel Mozaique 2009 heb ik
voor het eerst een set gedaan. Daama
heb ik getoerd als voorprogramma
van Vive la Fete. Drie kwartier voor
hun electropop stond ik pontificaal
in Italiaans pak op het podium. Fan-
tastisch wat er dan gebeurt! Mensen
verwachten een vergelijkbaar pop-
bandje als voorprogramma, en krij-
gen Steve Reich. Zo maak je hethoofd
van de mensen leeg voor wat erna
komt.'
Nu ligt je plaat Nouvelle Classique
in de winkels. Een montage van
Mozart tot de Fin Arvo Part. Je
wilde geen Bach met dancebeats?
'Dat is al zo vaak gedaan, onder meer
doorTiesto. Ik heb er een bloedhekel
aan. Klassieke muziek is veel te mooi
om er een dansritme onder te flan-
sen. Bovendien heb ik me gedistanti-
eerd van de housescene. Het is tijd
voor andere muziek in nachtclubs.
In Berlijn en New York gebeurt het
veel meer: niet als dansmuziek, maar
om te chillen. Afgewisseld met bij-
voorbeeld een cellokwartet.'
Live op Lowlands is je set veel hef-
tiger dan op de plaat. Waarom?
'Op een festival zie je jongeren die
openstaan voor nieuwe dingen. Dan
is het leuk om veel variatie aan te
brengen. Het album Nouvelle Clas
sique heeft een ander concept. Ik wil
een stemming overbrengen. Denk
aan D'Angelo en Marvin Gaye. Wie
zegt dat klassiek niet net zo sexy kan
zijn als dehealingvan Gaye? Ik wilde
Dj Von Rosenthal
een sensuele plaat maken. Ik vind
het supersexy als Janine JansenTsjai-
kovsky speelt. Schrijf maar op: ik be-
drijf de liefde bij dit soort klanken.'
Oneerbiedig gezegd plak je aller-
lei onderdelen van klassieke wer-
ken aan elkaar. Heiligschennis.
Voor de luisteraars van Radio 4 is het
vloeken in de kerk. Maar je kunt het
00k met respect doen. Ik knip en plak
om iets anders mooi te maken. Als dj
hoef ik geen complete composities te
laten horen.'
Wil je hiermee de iPod-generatie
aan klassiek helpen?
'Dat is mijnverborgen agenda, ikben
een idealist. Als ik jongeren met mijn
cd en optredens de klassiek in kan
trekken, graag. De klassieke wereld is
ingeslapen en verdient een schop on
der de kont. Jongeren van 15 tot 50
hebben een eclectische smaak, die
moet je uitdagen. Live is het aanbod
veel te stoffig: stil zitten m de con-
certzaal en na afloop applaudisseren.
Laat mij die boel afstoffen met mijn
dj-sets. Metzowel Vivaldi als de film-
muziekvan Abel Korzeniowski.' O
Dj Von Rosenthal met zijn muze. andytan
N og eenmaal de hoogtepunten bekijken van vorig
theaterseizoen? Dat kan op het Nederlands Theater
Festival, vanaf morgen te bezoeken in Amsterdam.
De bassist en drummer van Portishead zijn morgen-
®avond te zien met hun nieuwe jazz-rockband Get the
blessing. Ze spelen in Paard van Troje in Den Haag.
Niet langer met Live maar wel live. Ed Kowalczy k is
sinds 2009 met zijn solocarriere bezig en zijn
vorderingen presenteert hij vanavond in Paradiso.