Cultuur TERSTALLS JEUGDJAREN EERSTE NOMINATES BEKEND BROOD KRIJGT ROCKOPERA KTTunstall was eventjesonvindbaar,naeenflinkedepressie. Met TigerSuit klimtzeerweeruit. En: eenstukminderstoer dan voorheen. FILM RECENSIE ooo jjjjj)' Pop KTTunstall durft kwetsbaar te zijn Gain berg niet kapotte krijgen Biografie Wie gaan er kalveren? Verenigde Staten Schoentje zetten OH, Yoko Do it yourself Jeanne d'Arc kan aan de kant Arjan Terpstra ROTTERDAM Een stevige muzikale identiteitscrisis hield de Schotse zangeres KTTunstall de laatste jaren aan de kant. Er moest een nieuwe plaat komen, maar ze wist even echt niet meer hoe ze haar ideeen op een plaat moest krijgen. 'De studio was al niet mijn favoriete plek, maar ik zag ineens meer dan normaal op tegen het opnemen van dingen. Maarzonderplaatgeen tour, zonder tour geen geld. Hoe moet dat nu verder, dacht ik.' De ban werd gebroken met een nieuwe plaat, Tiger Suit, die vandaag in de winkel ligt, en een stevige tour- nee door Noord-Amerika. 'Uiteinde- lijk ben ik in de studio gezet met pro- ducente Linda Perry (oud-zangeres van de 4 Non Blondes - red.en die heeft de ban gebroken. Zij had door dat mijn probleem niet lag bij mijn creativiteit, maar bij het feit dat ik nogal behaagziek ben. Ik probeer ie- dereen te vriend te houden: familie, vrienden, fans. Haar opmerkingen bleken de sleutel: toen ik dat liet val- len, kwam ineens de energie weervrij om muziek te maken omdat dat leuk is, los van wat iedereen ervan vindt.' Ze omschrijft de omschakeling als het afwerpen van een oude huid, 'als een slang'. Tunstall was altijd al fan van muzikanten met een opvallende tweede huid - Bowies Ziggy Stardust, dat werk - maar zag zichzelf als het tegenovergestelde daarvan: de zange res die altijd dicht bij zichzelf stond, en haar kwetsbaarheden mee het po dium opnam. 'Daarvan blijktweinig te kloppen, weet ik nu. In al die jaren op het podium bouw je als vanzelf een podiumpersoonlijkheid op. In mijn geval deed ikstoerderdan ikwas en had ik een soort harnas aan. Niet in negatievezin, als een bescherming tegen de boze buitenwereld, maar als een Jeanne d'Arc-achtige wapenrus- ting die me kracht gaf.' Vrouwelijkheid 'Het gekke is dat ik me veel kwets- baarder opstel dan eerst, maar me veel sterker voel. En nu zonder har nas, maar gewapend met een soort aardsheid die met de jaren is geko- men. Ineens voel ik een sterke vrou welijkheid, zonder dat er een krijgs- haftige houding bij hoeft. Je hoort dat ook aan mijn stem: ik focus steeds minder op precies zingen. Ik praat meer, als het ware, endaarmeeblijfik veel dichterbij mezelf.' In de studio vertaalde het nieuwe zelfbewustzijn zich in een veel expe- rimenteler aanpak dan we van Tun stall gewend zijn. Je kunt haar uitte- kenen met een akoestische gitaar om de nek, maar op TigerSuit galmen de synthesizers. 'Dat ik emotie in een synth-sound zou vinden, had ik nooit gedacht. Het lied Difficulty is het emo- tioneelste lied op de plaat, en staat stijfvan de synthesizers.' 'Belangri jk is dat dit een dansplaat is geworden. Ik zocht naar iets pri- mairs, iets waardoor ik mezelf kon laten gaan. Tijdens mijn depressie reisde ik langs ruige gebieden. Ik heb toen iets oerouds in mezelf gevon- den, iets primairs, en dat had met drums te maken. Mijn liefde voor 'Ik zocht naar iets primairs, iets waardoor ik mezelf kon laten gaan.' stomping blues en oude folk stuurde me in de richting van de beat, en de elektronica in de studio deed de rest. Ik heb het nieuwe geluid Nature Tech no genoemd, ook al is dat een beetje een onzinterm. Maar waar het om gaat, is dat de energie van de drum- puls meteen naar je hart gaat. Of je je voet nu op de dansvloer zet of het stof bij hetkampvuuromschoffelt: jever- laat je ego, en krijgt er een veel ster- kere vorm van jezelf voor terug.' O DIRKKOPPES Het maakt eigenlijk niet uit of je het universum van Arnon Grunberg in roman-, strip- of filmversie tot je neemt: zijn inkt- zwarte humor komt toch wel over. Het leven is een tranendal, vindt de New Yorkse Amsterdammer, maar dat belemmert hem niet - in de stijl van stadgenoot Woody Allen - die zwaarmoedigheid lichtvoetigonder de mensen te brengen. Regisseur Rudolf van den Berg kiest in zijn verfilming van Tirza niet voor de gemakkelijke weg door Gijs Scholten van Aschat zijn humoristi- sche kwaliteiten te laten botvieren. Gijs moet bij het vertolken van zijn personage Jurgen Hofmeesterde kelk tot de bodem leegdrinken. Te- genspeelster Sylvia Hoeks (in de rol van Jiirgens dochter Tirza) vertelde vorige week in deze krant dat de re gisseur Gijs het spelen op de lach verbood. Niet voor niets legt de film de nadruk op de zoektocht van Jiir- gen in Namibie naar zijn verdwenen dochter, waarbij hij letterlijk in het zand bijt. Deze zwerftocht wordt prachtig in beeld gebracht en vormt de drijvende kracht achter Tirza. Daarvoor moest iets ingeleverd worden: het Amsterdamse leventje van Hofmeester. Hoewel de Neder- landse scenes om subsidieredenen in Den Haag werden opgenomen, ademen deze nog wel Amsterdam- Zuid. Hofmeestpr wil er de ideale vader zijn voor zijn hoogbegaafde dochter en slooft zich voor haar uit met zelfgemaakte sushi. Maar zijn maatschappelijke ondergang zien we niet, terwijl Grunberg die in zijn boek pijnlijk duidelijk maakt. Hij be- schrijft hoe Hofmeester op alle vlak- ken overbodig is geworden. Zijn uit- geverij stuurt hem vroegtijdig met pensioen, waarna hij zijn kantoor- uren op Schiphol slijt, in de hoop dat zijn dochter niets merkt van zijn ontslag. Als Tirza dan een vriendje krijgt, slaan bij hem de stoppen door. Die dubbele overbodigheid ontbreekt in de film, wat het karak- ter van Hofmeester afvlakt. Gelukkig staat daar het weerga- loze spel van Scholten van Aschat tegenover, die in Tirza bewijst dat hij veel vaker de hoofdrol moet krij gen in vaderlandse films. O 3 Rudolf van den Berg Tirza MaasstadPers Woensdag2g september20io De Amsterdamse filmregisseur Eddy Terstall brengt volgende week zijn autobiografie met de titel Ik Loop of ik Vlieg uit. Dat maakte de filmma ker gisteren bekend. Het boek be- staat uit een reeks korte verhalen overTerstallsjeugdjaren in de Jor- daan, zijn entree in de filmwereld en zijn werk voor politieke partij PvdA. Terstall verwierf de laatstejaren publieke bekendheid met films als Simon en Vox Populi. De eerste genomineerden voor de Gouden Kalveren zijn maandagavond bekendgemaakt tijdens het Neder- lands Filmfestival in Utrecht. Dedocumentaire The Player van John Appel strijdt in de categorie Bes- te lange documentaire met de films Farewell (Ditteke Mensink) en The Rainbow Warriors ofWaiheke Island (Suzanne Raes). In de categorie Beste korte film is .Daan Bakkers Bukowski de meest in het oogspringende film. Bakkerwon eerder dit festival de Filmprijs van de stad Utrecht voor het beste debuut. Gisteravond, toen deze krant he- laas al naar de drukker was, werden de overige Kalvernominaties bekend gemaakt. In totaal worden er vrijdag- avond zeventien beeldjes uitgereikt tijdens het Gala van de Nederlandse Film in de Utrechtse Stadsschouw- burg. Het Nederlands Filmfestival wordt morgenavond afgesloten met de film Son of Babylon van de Iraaks/Neder- landse regisseur Mohamed Al-Dara- dji. Meer info: www.depers.nl 12 november gaat in The Catastroph ic Theatre in Houston Bluefinger in premiere, een rockopera over het leven van Herman Brood. Het ver- haal is gebaseerd op de gelijknami- ge plaat van Black Francis/Frank Black, naar een idee van Pixies-bio- graaf Josh Frank, en focust op Broods lange carriere als muzikant en junkie. Adviseurvoorde script- schrijvers was Koos van Dijk, dertig jaar lang de manager van Brood. Animal Collective gaat in de schoenen. De bandleden zijn druk aan het ontwerpen geslagen met kleding- merk Keep. Schoenen zijn vanaf maart te koop. Na een succesvolle show in Brooklyn gaat Yoko Ono opnieuw het podium op met haar Plastic Ono Band. Lady Gaga is een van de gasten. Billie Joe Armstrong, voorman van punkrockband Green Day, gaat een rol spelen in een Broadway-musical,American Idiot.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 18