Cultuur I 'Zonder botox kun je beter acteren' o Moordende senior hilarisch ooo FILM RECENSIE Horrorsint Film Mike Leighs favoriete actrice Killedecadentiein metropool Seoel 15 JEFFREY BUYS mmmmm Het langste huwelijk Grootste begrafenis De langste treinreis c& MaasstadPers Woensdagio november20io De S/nfposters blijven. Maar waar is iedereen eigenlijk bang voor? Tisha Eetgerink ROTTERDAM Hij komt, hij komt... maar lief is de Sint van Dick Maas bepaald niet. De staf blijkt een dodelijk wapen en zijn pieten trekken slachtoffers de schoor- steen in. Maas houdt ervan een nare draai te geven aan alledaagse dingen. Hij zorgde er in 1983 voor dat je lie- ver de trap nam dan de lift en dankzij Amsterdamned kon je ook niet meer relaxed in een rubberbootje dobbe- ren. Sint is zijn nieuwste bangmaker. In de Middeleeuwen was de ver- stoten bisschop Sint Niklas al geen kindervrind, wanneer hij niet alleen gevulde schoentjes plunderde maar hele families uitroeide. Vermoord door boze dorpelingen keert hij elke 5 decembermetvollemaanterugom wraak te nemen. Zijn gezicht is half vergaan en zijn paardje is er niet veel beter aan toe, zoals je op de inmid- dels beruchte poster kunt zien. Film maker Johan Nijenhuis en diverse ouderorganisaties wilden de poster verbieden omdat die angstaanjagend zou zijn voor kinderen, maar dat werd ook in hoger beroep afgewezen door de Reclame Code Commissie. Huub Stapel speelt de zombie- Sint, die de brave Frank (Egbert-Jan Weeber) en zijn vriendin Lisa (Caro Lenssen) allesbehalve een heerlijk avondje bezorgt. Humor en horror gaan vaak samen maar Maas wilde vooral een actiefilm maken met schrikmomenten. Neemt niet weg dat er naast wat geslaagde schrikmo menten toch behoorlijk wat flauwe grappen de revue passeren. Mag ook wel. Vergeet niet dat Maas ook Flodder deed. En laten we wel wezen, een moordende bejaarde in een rode jurk die op een paard over de daken trip- pelt, is op zich al vrij hilarisch. En voor wieer niet omkanlachen, is het wellicht geruststellend dat het deze 5 december geen voile maan is. O Lesley Manville acteert superieur als de eenzame alcoholistische Mary. 'Slecht autorijden is moeilij- ker dan depri in de camera kijken.' Dirk Koppes LONDEN Op het Londense filmfestival zoemt het rond: Lesley Manville zou wel eens een Oscar kunnen winnen voor haar rol als Mary in de film Another Year. Fenomenaal speelt ze een een zame vrouw die in haar vergeefse zoekt,ocht naar liefde en menselijke warmte nog wel eens een bel wijn te veel tot zich neemt en dan elk gevoel voor decorum verliest. Het leven is niet aardig voor Mary geweest, alleen het huis van het bevriende stel Tom en Gerri vormt een toevluchtsoord. De dag na de Britse premiere doet Manville in levenden lijve in niets denken aan het neerslachtige perso nage van de film. Klein, delicaat en bruisend van energie praat de 54-ja- rige over haar zesde samenwerking met regisseur Mike Leigh. Eerder speelde ze onder meer in zijn Secrets and Lies (gouden palm in Cannes). Toch bestrijdt ze een typische Mike Leigh-actricetezijn. 'Mijn laatstefilm met Mike is van acht jaar geleden. In de tussenliggende jaren heb ik veel theaterwerk en andere films gedaan.' Toch zegt ze altijd ja als Leigh haar belt. 'Geen idee waar je aan begint. Er is geen rol, geen script, alles komt in de vorm van improvisaties tot stand. Alleen uit het feit dat ik hier voor de voile periode was geboekt, kon ik af- leiden dat ik een van de grote rollen zou krijgen. 18 weken repeteren en 11 weken filmen. Dat is lang, ja.' Mike Leigh heeft een unieke vorm van werken, waarbij hij eerst met elke acteur afzonderlijk een personage creeert. 'We praten eindeloos met el- kaar, creeren een complete levens- loop. In het begin moeizaam, als de acteurs bij elkaar komen gaat het steeds vloeiender. Het voordeel van deze tijdrovende procedure is dat je echte 3D mensen op het doek krijgt. De eenzaamheid van Mary is niet iets wat we er met make-up en plamuur op gesmeerd hebben. Mike zit aan het stuur, hij wil iemand die geen vro- lijk leven heeft gehad en die chaotisch rondstapt. Maar ik voeg er laagje na laagje aan toe, als een soort blader- deegvan levenservaringen.' Ondanks haar diep doorleefde ac- teerprestatie in Another Year heeft Manville geen moeite's avonds haar rol van zich af te schudden. 'Ik zet makkelijkde knop om. Eerlijkgezegd kost het me meer moeite om als Mary slecht auto te rijden dan om depri in de camera te kijken.' Manville heeft een acteerklus afge- zegd om interviews aan de intema- tionale pers te geven. 'Ik zie het als een langetermijninvestering. De ti ming van dit succes is perfect. Ik heb als single moeder 21 jaar voor mijn zoon gezorgd. Nu is hij volwassen en ben ik vrij voor nieuwe projecten en kansen. (juichend) Ik heb erzo'n zin in! Deafgelopen 21 j aar waren onge- looflijk hard werken. Als je in theaters speelt, kom je vaak pas om een uur thuis, waarna je om zes uur met de baby aan de slag moet. Slopend. Hij kan nu zelf min of meer koken, dus ik kanzelfs langlopend televisiewerk in Amerika aannemen. Daar zitten te- genwoordig de interessantste vrou- wenrollen.' En ze zijn dol op Britse vrouwen zonder plastische chirurgie. Zonder botox acteer je beter!' Als single moeder heeft ze net als Mary een verleden met foute man- nen. Handig voor de rol? 'Ze waren niet allemaal vreselijk! Probleem is dat deze meeste kerels niet kunnen multitasken. Ze werken, en dat is het dan. Luiers verschonen en de was doen lukt niet meer. Hallo, ik heb mijn carriere twintig jaar met een voile ijskasten tevreden kind gecom- bineerd. Dus kom niet metdieonzin aan. Wegwezen!' O Koreaanse cineasten maakten tijdens het afgelopen decen- nium diepe indruk met en- kele filmische pareltjes. Chan-wook Parks Oldboy is uitgegroeid tot een klassieker en Ki-duk Kim bouwde een prachtig oeuvre op met Spring, Summer, Fall, Winter... en Spring als hoogtepunt. Regisseur Sang-soo Im Met zich voor zijn thriller The Housemaid in- spireren door het gelijknamige origi- neel uit 1960. Als remake werkt de film, Sang-soo Im weet een geheel eigen draai te geven aan het bestaan- de verhaal. Met name de fascineren- de eerste helft van de film boeit door de knap gestileerde cameravoering en een rustige vertelling. In de openingsscene van The Housemaid pleegt een meisje zelf- moord door van een balkon te sprin- gen. Haar lijk ligt midden op straat in een drukke uitgaanswijk in Seoel, maar behalve een enkele toeschou- wer kijken de mensen nauwelijks op ofom van dit drama. Je zou verwachten dat er later in defilm nogterugwordtgekomen op het voorval, maar dat is niet het geval. In plaats daarvan volgen we Eun-yi (Jeon Do-yeon), een jonge vrouw die aan het werk gaat als dienstmeisje bij een puissant rijk gezin net buiten de stad, dat bestaat uit een arrogante pi anist, zijn hoogzwangere vrouw en hun verwende dochtertje. De sympa- thieke Eun-yi krijgt een affaire met de heer des huizes, Hoon. Uiteraard gaat dit niet lang goed, en datzelfde geldt voor de film. Het lijkt wel alsof regisseur Im zich ineens realiseerde dat hij detrein nogmoest halen. Het gevolg is een afraffeling van jewelste waarin de rust totaal weg is en de ene ongeloofwaardig- heid de andere opvolgt. Het hoogtepunt (of dieptepunt) is de bizarre cHmax, die totaal onge- past en onverklaarbaar is. Gelukkig volgt er nog een allerlaatste, multi- interpretabele scene, die dat nog een beetje goedmaakt. O 0 Sang-soo Im The Housemaid Herbert Fisher (104) en Zelmyra Fisher (101) waren op 21 maart 2010 al 85 jaar, 10 maanden en 8 dagen getrouwd. De begrafenis van de charismatische Indiase minister C.N. Ammudurai werd bijgewoond door 15 miljoen mensen. De langste treinreis (10.214 km) zonder overstappen duurt 7 dagen, 20 uur en 25 minuten. Hij gaat van Moskou naar Noord-Korea. Mary (Lesley Manville) en een foute man.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 15