Gezonde Vlaamse rock-'n-roll is hard en eerlijk Een duurzaam ecodagje op het IDFA-festival Rock Triggerfinger maakt een album als een sloopbal Docu Groen IDFA CABARET RECENSIE NUHRspeelt slapopaelach OOO W IMF ff J Fopkunst Tekenfilm De man die Castro ontdekte MaasstadPers Woensdag 17 november 2010 Het Vlaamse Triggerfinger dook onder in een studio in LA, voor een plaat die beukt als een liveshow. Arjan Terpstra ROTTERDAM Quizvraag: hoe heet een plaat die als een sloopbal in je gezicht slaat? Een snoeihard album? Daarvoor is de nieuwe van de Vlaamse rockband Triggerfinger, All this dancing Around Again, te melodieus. Een hardrock- plaat dan? Daarvoor is de muziek te bluesy en subtiel. 'Noem het maar n'en portie ge zonde rock-'n-roll', zegt Triggerfin- ger-bassist Paul van Bruystegem met dikke Antwerpsetongval. 'We wisten wat we wilden, en het stond er in een keerop. Boem!' 'Gezonde rock-'n-roll'. De woor- den blijven terugkeren in het gesprek, waarookgitarist/zanger Ruben Block en drummer Mario Goossensbij aan- zitten. Triggerfingers gestaag groei- ende live-reputatie in Nederland en Belgie zien de mannen als een 'ouder- wets en gezond proces'. Het opnemen in een ruimte, waarbij alle instrumen- ten tegelijkbespeeldworden in plaats van al les apart - een 'gezonde manier van opnemen'. Een studio boeken in Los Angeles terwijl er in Antwerpen vijf om de hoek zitten? 'Gezond fi- nancieel verstand', nu de dollar zo laagstaat. 'Lang levede crisis!' All this dancing Around Again is een bijzondere plaat geworden. Terwijl de live-reputatie van de Belgen groter is dan die van veel andere buiten- landse rockacts, wilde het op studio- platen niet op dezelfde manier vlam- men. De voorganger What Grabs Ya? uit 2008 had wel de nummers, maar niet de rauwe energie van het podi um, en dat moest anders. Van Bruys tegem: 'Het is iets heel subjectiefs, maar we misten net datstukje energie op de vorigeplaten. Wat je zoekt is de zinderende spanning van een goed live-optreden. Je kunt een nummer drie keer spelen, maar daarvan is er maar een echt te gek, omdat je samen in precies dezelfde flow zit. En dat wil je op plaat vastleggen, omdat dat de beste denkbare versie is. Maar om precies die versie te spelen als je voor de opname-microfoon staat, dat is heel erg lastig.' Mannetje Wat hielp was een bezoek aan de Sound City-studio's in Los Angeles, waar 00k de rock van Nirvana's Ne vermind en Rage Against the Machine goed uit de verf kwam. Daamaast werd Greg Gordon aangetrokken als producer, die eerder verantwoorde- lijk was voor platen van Oasis, Wolf- mother en Public Enemy. 'Die man heeft te maken gehad met de helft van de platen in mijn kast', zegt Ruben Block over hem. 'Je haalt daarmee zo'n puist aan ervaring bij de band. Ik Triggerfinger in de Californische zon. dirk wolf bedoel: in Belgie heb je 00k de stu dio's, 00k de apparatuur. Maar niet zo'n mannetje, die rock-'n-roll leeft.' Met Gordon werd opgenomen zo- als dat vroeger ging: alle instrumen- ten tegelijk, met een paar microfoons in een ruimte. Drummer Goossens: 'Dat is iets wat de laatste jaren verge- ten is. Dan worden de gitaren los in- gespeeld, de drums, dezang, en in de mixkomtdatallemaal bij elkaar. Ter wijl al die bands streven naar een ge- luid als van Led Zeppelin of de Rol- ling Stones, die precies het omgekeerde dedenO Triggerfinger staat 22 en 23 decem- ber in Paradiso, Amsterdam. Vandaag begint het IDFA met de Green Screen Competitie. Wij doen een groene docushoppingzaterdag. Jefifirey Buys AMSTERDAM 12.M Laat die auto maar staan als je naar Amsterdam toekomt. Neem trein, metro of tram. Of huur een OV-fiets. 13 00 Lunchen bij Gartine Vlak bij de Dam in een klassieke am biance aan de lunch: een goed begin van deze IDFA-dag. Bijna alle pro- ducten komen linea recta uit de moestuin van de eigenaar. 14.30 Shoppen bij Marqt en Cora Kemper- man Bezoekers van het IDFA kunnen met korting winkelen bij de duurzame supermarkt Marqt aan de Utrechtse- straat of Overtoom. Peperduur, dus die korting is noodzakelijk bij deze ecojuwelier. Bij Cora Kemperman There Once Was an Island. aan de Leidsestraat kan het oudere IDFA-publiek duurzame gewaden inslaan. Voor de hitsige jonkies heeft Jack Jones een kinderarbeidvrije eco- T-shirtlijn. Groene zeep halen we bij de Bodyshop. 17.00 Film: There Once Was an Island: Te Henua e Nnoho De Munt, zaal 9 Op het eiland Nukutoa is geen elek- triciteit en er zijn geen winkels. De bewoners vangen vis, halen groente uit hun moestuin en leven in afzon- dering. Er is zelfs geen georganiseerde scheepvaart richting het dichtstbij- zijnde vasteland, Papoea-Nieuw- Guinea, 250 kilometer verderop. Maar waar de stranden tot voor kort nog idyllisch wit waren, staat het zeewater nu tot aan de boomgrens van het oerwoud. De reden is even tragisch als simpel, Nukutoa ligt slechts een meter boven zeeniveau. Regisseur Briar March volgt drie eilandbewoners en laat zien wie de eerste tragische slachtoffers van de klimaatcrisiszijn. 19.30 Dineren bij Pianeta Terra Duurzame Italiaan verstopt in een oud pand tussen het Singel en de He- rengracht. Verse, zelfgemaakte pasta en biologische producten. Toscane komt tot leven in het centrum van Amsterdam. 23.15 Film: Future of Hope Tuschinski 3 Een documentaire over ijsland die Future of Hope heet? Dat lijkt sarcas- me ten top, maar is het niet. Sterker nog, regisseur Henry Bateman laat mensen zien die het land er in de toe- komst weer bovenop gaan helpen. Zij vertegenwoordigen een nieuwe generatie. 'De bankencrisis was het beste wat Ijsland kon overkomen', horen we iemand zeggen. En 'Als we onze kansen grijpen, kunnen we een wereldleider worden.' O www.idfa.nl, tm 28/11 Alle drie kennen ze de spelre- gels van het manipuleren van de media: voor Joep van Deudekom, Viggo Waas en Peter Heerschop heeft de camera geen ge- heimen meer. Ze duiken regelmatig op bij Ikhou van Holland of DI/I/DD. Dus als ze samen als NUHR een ca- baretprogramma maken over hoe vorm het wint van inhoud, over hoe media de werkelijkheid naar hun hand zetten, dan verwachtje een scherpe show met nog scherpere ob- servaties. Het werkt wel! begint veelbelo- vend met de reiinie van de rockband A Band Called Eddie die na twaalf jaar weer bij elkaar komt in een verlopen oefenruimte. Correctie: we beginnen met een nummertje stadionrock dat de zaal moet meebrullen. Waarover later meer. Eenmaal in de oefenzaal krijgt het trio ruim de gelegenheid el- kaars zwakheden af te zeiken. Daar zitten af en toe mooie pijnpuntjes bij. Als frisse noot zijn aan de voorstelling Het werkt wel! twee echte muzikan- ten toegevoegd, Eddie Wahr en Kees van Vooren. Twee oude rockers (denk Golden Earring) met weinigtekst maar des te meer uitstraling. Het ge- legenheidskwintet zingt de nodige liedjes en doet een paar sketches over tv-quizzen en rare dokters. De bedoe- ling is dat we meeleven met mannen die net vijftig zijn geworden en hun bierbuikje proberen te vergeten door vanaf een podium naar dertigjaar jongere chickies te flirten. Stoer maar kwetsbaar. Moe maar af en toe ter- ruggrijpend op hun oude branie. Helaas zijn de grappen over vrien- den op leeftijd al tig keer door ande- ren gedaan. En beter. Misschien zijn de sketches postmodern ironisch be- doeld - 'kijk mij eens een dichematig stukje opvoeren en toch nog grappig zijn' - maar deze driedubbele bodem komt niet uit de verf. Het falen blijkt pijnlijkaan het eind van Het werkt wel! De zaal moet meezingen met de enige hit van A Band Called Eddie. Het nummer is slap, de respons tarn en de functie in de voorstelling onduidelijk. Opeens is het stuk afgelopen. Ga naar NUHR om rockers Eddie en Kees te zien en negeer de drie cabare- tiers op het podium. NUHR speelt op de lach maar klinkt slap en ongei'n- spireerd. O NUHR Het werkt well, www.nuhr.net Ophef in Belgie, waar op een tentoonstelling in Knokke over kunst uit Congo het grootste deel van de collectie uit vervalsingen bestaat. Toy Story 3 is in de race voor een Oscar voor beste animatie. De competitie bestaat uit Megamind, Shrek Forever After en How to Train YourDragon. Erik Durschmied reisde in 1958naarCubaeninter- •7® viewde als eerste rebellenleider Castro. Dit weekend staat hij op het IDFA met de docu Finding Fidel.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 21