Cultuur ^9^ Hi ooo De elpee ging dood, werd doordj'sgered,gingweerdood en blijkt nu springlevend op een markt voorjarennegentigmuziek. 'Jeff Buckley doet het op vinyl beterdan op cd.' FILM RECENSIE AAuziek De dj is niet meer nodig voor de vinylindustrie Weesgelukkig, belieguzelf sje The Social Network op kop 5jc Foo Fighters in het roze 9|c Hofland wint Hooftprijs MaasstadPers Woensdagi5december20io Arjan Terpstra HAARLEM Vinyl is dood, maar daar trekken ze zich lekker niets van aan in de Haar- lemsevinyldrukkerij Record Industry. De platenfabriek is de grootste van Europa en drukt zo'n drie miljoen schijven per jaar, leren we bij een rondleiding door het bedrijf. Er zijn 33 drukmachines, die onder het gesis van stoomaangedreven mechanica elke 25 seconden een nieuwe plaat uitpoepen. De totale productie maakt een aanzienlijk deel uit van de circa 45 miljoen vinylplaten die per jaar wereldwijd worden geperst. Goed, het zijn andere tijden dan voorheen. In 2000, toen vinyl al een jaar of tien dood was verklaard (en de cd de vinylschijf uit de muziekschap- pen had weggedrukt), werden nog 250 miljoen platen gedrukt. Dat vo lume was toe te schrijven aan het vi- nylgebruik van dj's, die niet aan de romantiek van hun draaitafels en pla- tenkoffers konden ontsnappen. Maar aan alles komt een eind, zegt directeurTon Vermeulen. Hij kocht de perserij in 1998 van Sony, en werd voor gek verklaard. De topdagen dat hier maanden achtereen op voile fa- briekssterkte de 35 miljoen exempla- ren van Michael Jackson's Thriller werden gedrukt, waren geteld. Wie koopt er een platenfabriek als de cd het pleit al heeft gewonnen en de mp3-spelerzijn digitale kop al om de hoek steekt? Achteraf gezien was het een topbe- slissing. Want vinyl overleefde de di- gitaliseringsgolf en zit vandaag de dag zelfs in de lift. De elpee bleef van- wege de geluidskwaliteit het liefje van audiofielen, maar wordt inmiddels ook door een heel andere markt om- armd: die van de niet-per-se-audio- fiele dertigers en veertigers. Die draai- den in hun jeugd hun plaatjes op de pick-up, en gingen als twintigerbraaf mee toen hun artiesten in de jaren negentig op cd overstapten. Nu ze rond de veertig zijn, blijken ze zeer ontvankelijk te zijn voor een stap te- rug in de techniek, en massaal achter titels aan te jagen die hun jonge jaren omlijstten. Jeff Buckleys Grace is po- pulair. Alice in Chains' Dirt is op vinyl niet aan te slepen. Eddie Vedders so- Ioplaat Into The Wild doet het goed, de eerste plaat van Rage Against the Machine. Oplage per titel? Verschilt, maar 15.000 stuks per druk is nor- maal. Enerkanaltijdweerbijgedrukt als de vraag groter is dan het aanbod, wat vaak genoeg het geval is. Maar dat is niet het hele verhaal, zegt Michiel Kusters. Hij werkt bij Music on Vinyl, een Nederlandse pla- tenmaatschappij die speciaal voor vinylproducties is opgericht. Het be drijf speurt actief naar de rechten voor vinyluitgaven van geselecteerde titels - sinds de oprichting in oktober 2009 zijn dat er al 200. Kusters en kornui- ten krijgen het zo voor elkaar om ti tels op de markt te brengen van labels die zelf al heel lang niets meer met vinyl doen. Met effect: van Jeff Buck leys Grace, een plaat uit 1994, worden op dit moment naar alle waarschijn- lijkheid meer vinylexemplaren ver- kocht dan cd's. 'Echt een long tail-ver- haal', zegt Kusters, verwijzend naar de populaire retailfilosofie dat niche- markten op lange termijn ook zeer profijtelijk kunnen zijn. Dus draaien de persen bij Record Industry op voile toeren. En niet al- leen met oude platen in een nieuw vinyljasje. 'Nieuw' is het toverwoord. Kusters: 'Vijfentachtig procent van wat we uitbrengen draait om nostal gic, maarvijftien procent van de titels is niet eerder uitgebracht.' Anouk bracht bijvoorbeeld haar laatste plaat eerst op vinyl uit, de nieuwe Trigger- finger is net de deur uit. Aha Shake Heartbreak van Kings of Leon deed het goed op plaat, Sia's We Are Born. 'Die platen kennen een topverkoop bij optredens: jongeren zijn superblij als ze na een concert met een echte plaat op huis aan gaan.' O Bij Record Industry in Haarlem worden op 33 persen platen gedrukt. foto'S: pepijn leupen Er is (al)weertoekomst voor vinyl TISHAEETGERINK HHHHfli hmhmi et leven is een hachelijke onderneming, een bete- kenisloze nachtmerrie', zei Woody Allen in Cannes bij de pre miere van zijn 44e film. 'De enige manier om gelukkig te zijn is jezelf voor de gek houden.' Dat is dus pre- cies wat de karakters in Ybu will meet a tall dark stranger doen. Alfie (Anthony Hopkins, foto) besluit dat hetna veertigjaarhuwelijktijd is voor een tweede jeugd, compleet met sportauto, sportschool en Viagra. Hij ruilt zijn vrouw Helena (Gemma Jones) in voor een jonger, blonder, dommer exemplaar: Charmaine. Na een halfbakken zelfmoordpoging vindt Helena troost bij een waarzeg- ster, die haar elke sessie oppept met een bel whiskey en verhalen over au ra's en knappe vreemdelingen die op haar pad zullen komen. Dochter Sally (Naomi Watts) kampt ondertussen met migraine, een kinderwens en een lamlendige echtgenoot (Josh Brolin), die het ooit leek te maken als schrijver maar zijn energie nu liever in de knappe over- buurvrouw stopt dan in zijn nieuwe boek. Sally valt voor haar charmante baas (Antonio Banderas) die het niet buitenechtelijk met haar aanlegt, maar met haar vriendin. En de jonge, golddiggende\i\am van haar pa doet hettussen het bontjassen enjuwelen shoppen door met haar sportinstruc- teur. Lekker bezig, mensen. Allen is natuurlijk als geen ander goed in herkenbare karakters die worstelen met liefdesproblemen en verlangen naar geluk. You will meet zou gemakkelijk een deprimerend drama kunnen zijn met alle ellende die voorbijkomt (scheiding, zelf moordpoging en als klap op de vuur- pijl een overleden kind), maar de er- varen regisseur slaagt erin het licht- voetigte brengen. Hij wordt gehol- pen door vrolijke jazzy muziek uit de jo's en actrice Gemma Jones, die net als in Bridget Jones een tenenkrom- mende moeder neerzet. Samen met de andere goede acteurs en de grap- pige, karikaturale Charmaine houdt ze de film overeind, want die is ver- der niet erg bijzonder. Deze keer ook geen cameo voor de regisseur zelf. 'Ik ben te oud. Geen lol aan als je't meisje niet krijgt.' Maar over stoppen denkt de inmiddels 75-jarige niet. 'Mijn rela- tie met de dood blijft hetzelfde. Ik ben ertegen.' O - Woody Allen You will meet a tall dark stranger The Social Network is door verschillende Ameri- kaanse filminstituten uitgeroepen tot de beste film van 2010. Daarmee dus ook de grote Oscarfavoriet. Rockband Foo Fighters is de volgende grote naam die door Pinkpopbaas J an Smeets voor de editie van 2011 is gestrikt. Het Britse Coldplay is de hoofdacL Henk Hofland neemt op 19 mei 2011 in Den Haag de P.C. Hooftprijs voor beste essay in ontvangst. De jury roemde zijn virtuoze omgang met het woord.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2010 | | pagina 19