I I I i i i i De Ondernemer De gesch edenis van Fatsoenlijk voor de dag China en Rotterdam J 0 DE KRACHT VAN ZILVER SCHIEDAM KOOKT Zelfje kleren maken, wie doet dat nog? Bij Caroline Vogel kan het, dankzij haar liefde voor mode, ze runt het Naaicafe. Interview Zelf je eigen droom najagen 'Ik denk dan: hoeveel kinderhandjes heeft dat gekost?' d3 OOO 5 Maritiem Museum Wereldmuseum Een lopend buffet voor vrouwendag :fe Babyboomers zijn nog ergens welkom WWW.U"0k(Afl(0^0k<J£ .\a( '•'•V W .V«V-Vf»^VftVWSWft'' "fWAYAVftWtWft V< f MaasstadPers Woensdag 9 februari 2011 Van de redactie ROTTERDAM Precies honderd jaar geleden arriveerden de eerste Chine- zen in Rotterdam. Dit is de aanleiding voor de nieuwe voorstelling Yin en Jan' in het Maritiem Museum Rotterdam. Vanaf 2 april maakte de bezoe- ker kennis met de nauwe han- delsrelatie tussen Nederland en China, de wederzijdse be- invloeding en de belangrijke rol die de scheepvaart hierin heeftgespeeld. Yin fietst als een echte Hol lander naar haar werk en )an eet chinees met een stokje. Welke Nederlandse gewoon- tes heeft Yin nog meer overge- nomen? En hoe Chinees is Jan inmiddels? Chinezen en Ne- derlanders zijn net yin en yang: ze zijn zo verschillend en toch hebben ze elkaar in de loop der jaren zoveel bei'n- vloed dat ze elkaar zijn gaan aanvullen. Zonder Chinezen waren wij geen echte 'theeleu- ten' geweest of verkochten we geen Delfsblauwe souvenirs. En zonder de Nederlanders had Hong Kong geen luchtha- ven in zee en Shanghai geen wereldhaven. Tegenwootdig kunnen we-zelfs stellen: in Holland staat een huis, maar de inrichting is made in Chi na. Het initiatief voor de ten- toonstelling Yin en Jan' is ont- staan uit de zusterrelatie Rot terdam en Shanghai,.allebei steden met een grote main- port. Deze band is al jaren van strategisch en economisch be- lang. In de 17e eeuw legde de VOC de basis voor de maritie- me samenwerking. Histori- schetopstukken illustreren de relatie, zoals het zeldzame twee eeuwen oude Chinese beeldje van een Europese han- delaar. Voor de tentoonstel- ling werkt het Maritiem Mu seum samen met het China Maritime Museum in Shang hai, dat enkele bijzondere col- lectiestukken beschikbaar stelt ter visualisering van de wederzijdse bei'nvloeding. Te zien is een 18e eeuws Chinees porseleinen theeservies zon.- der oortjes en een kompas uit de Song-dynastie; een belang rijke Chinese uitvinding voor onder andere onzezeevarende natie. De levensechte digitale gastvrouw Yin en gastheer Jan dompelen de museumbezoe- kers onder in de geschiedenis van Rotterdam en China. O dankzij het Naaicafe Van de redactie ROTTERDAM Caroline Vogel (46) heeft een 1 iefde voor mode. Maar de on- rechtvaardige wereld van de confectie stuitte de Rotter- damse ontwerpster tegen de borst. Nu runt ze het Naaicafe, een plek waar mode, sfeer en lekkere koffie naadloos op el kaar aansluiten. Zelf je kleren maken Waar- om zou je? Voor nog geen 25 euro tik je tegenwoordig een leuk en modieus truitje of rok op de kop bij grote ketens; daar kan enkele vlijtige doe- het-zelvertegenop. Bovendien kost het tijd en veel geduld, om zelf jegarderobe bij elkaar te naaien. Als je in de uitver- koop de mooiste kleren kunt scoren tegen bodemprijzen, dan is de keuze snel gemaakt. Maar Caroline Vogel denkt Detentoonstelling'Oe kracht van zilver' toont de collectie Smith-Hutschenruyter, een bijzondere verzareeling van bijna 600 etnische zilveren sieraden afkomstig uit een ge- bied dat zich uitstrekt van Ma- rokko tot China. Het is voor het eerst dat deze recent geschon- ken collectie in deze omvang in ons museum aan het pu- bliek wordt getoond. daar anders over: 'Soms hoor ik vrouwen zeggen: kijk wat een mooi handgemaaktbloes- je, voor nog geen 5 euro ge- kocht. Ik denk dan: hoeveel kinderhandjes hebben aan dat mooie bloesje gewerkt?' Vogel is eigenaresse van het Naaicafe aan de Hoogstraat en fanatiek doe-het-zelver, zij kent de waarde van mode: van de stof- fen en andere materialen, tot de arbeid die nodig is om een kledingstuk te maken. 'Als je kleding zo goedkoop is ge maakt, dan kun je er van uit- gaan dat de arbeidsomstan- digheden slecht waren.' Bovendien is Vogel al van kind af aan gegrepen door de koorts van het zelf maken. 'Er is ei- genlijk niets leukers dan een kledingstuk van a tot z hele- maal zelf te maken.' Ze volgde als meisje een particuliere tweejarige mode- opleiding in Rotterdam. Na haar opleiding kon ze direct aan de slag als ontwerpster in het Amsterdamse confectie- centrum. Maar daar werd haar romantische beeld over ont- werpen aan gort geslagen. 'Deze wereld was zo hard: over elk dubbeltje werd onderhan- deld. In die tijd waren er veel illegale naaiateliers, waar mensen onder het minimum- loon zaten te werken, ik vond dat vreselijk. De bedrijven hadden geen passie voor mode, maar voorgeld. Na een jaar ben ik ermee gestopt en nu maak ik mijn eigen droom waar.' O In hetkadervan Internationa le vrouwendag, op 8 maart, koken Schiedamse vrouwen 00k dit jaar weer voor elkaar. Aan deze door het Schiedamse Vrouwenplatform georgani- seerde kookavond, deden vo- rigjaar 175 vrouwen mee. Van alle leeftijden en achtergron- den, daarom heet het kook- avondje 'Colorful and Brilliant'. De deelneemsters maken deel uit van een kookteam en ieder team biedt hapjes aan vanuit huis of een andere locatie in de stad. Schiedamse vrou wen die zich aanmelden voor het lopen van een culinaire route, kunnen genieten van onder meer Deense, Turkse, Poolse en Surinaamse hap jes. De perfecte manier vol- gens het platform, om men- sen kennis te laten maken met elkaar en metelkaars cultuur. Want Schiedam is en blijft een importgemeente. Meeropsvpschiedam.nl De Zonnebloem is dringena op zoek naar Babyboomers. Iedereen die dit jaar met Opensioen gaat en bang is voor 'het zwarte gat' na het werken, kan zich nuttig maken als vrijwilliger. PfAft Caroline Vo gel bloeitop in haar naai cafe. VINCENTVAN DORDRECHT Actie is alleen geldig bij de volgende Rotterdamse filialen: Alexandrium, Beijerlandselaan, Hoogstraat, Keizerswaard, Koemarkt Schiedam, Koperwiek Capelle, Kruisplein, Ridderkerk, Oud-Beijerland.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2011 | | pagina 5