ANKE BODENNES
ÊÊÈÈËÊÈÈÊÈSÈÈm
A.BREUR en ZN BV
makelaardij o.g.
NVM
gggjj üj ||||g
AANNEMINGSMAATSCHAPPIJ
specialisten in
woningbouw- en
utiliteitsprojekten
....heeft de eer met Ralph Erskine
een uniek projekt in Schiedam te
kunnen realiseren
Postbus 47, 33300 AA Zwijndrecht
telefoon 078 - 6128266
VINKE BODEWES
Rubensplein 8, 3117 BK Schiedam. Tel. 010 - 426.52.00
Musis 12
heeft tegelijkertijd een symbolische betekenis. In de beschut
ting ervan speelt zich het sociale leven af.
Erskine hecht grote waarde aan menselijke omgang binnen
zijn ontwerpen en doet zijn uiterste best daarvoor gunstige
omstandigheden te scheppen. In zijn ontwerpen keren altijd
weer de pleintjes en binnenplaatsen terug waar de bewoners
met elkaar kunnen kletsen ('roddelhoekjes', noemt hij ze zelf)
en kinderen ongestoord kunnen spelen. In combinatie met
Erskines weloverwogen kleur- en materiaalgebruik en zijn
streven ieder huis - zelfs in een low-budget buurt - een indivi
dueel accent te geven, ontstaat de woonomgeving op 'mense
lijke schaal' die deze bouwkundige zulke grote faam heeft
bezorgd.
Erskine slaagt erin een omgeving te scheppen die gemeen
schapszin uitstraalt, maar die tegelijkertijd het individu een
grote mate van vrijheid garandeert," schreef een jury ooit over
een van zijn prijswinnende ontwerpen. Het is een treffend
resumé van Erskines bedoelingen. Hij heeft een grondige
afkeer van de modale nieuwbouwwijk met zijn eenvormige
huizen, benepen tuintjes en straten vol blik. Zulke wijken,
vaak speciaal ontworpen voor één bepaalde inkomensklasse,
noemt hij uitgesproken lelijk, zowel in esthetisch als sociaal
opzicht. 'De bewoners kunnen er weinig anders doen dan
langs elkaar heen leven', is zijn mening. 'Ze gaan 's morgens
naar hun werk en sluiten zich 's avonds na thuiskomst op ach
ter de voordeur. Het zijn geestelijke en emotionele achter
buurten. In mijn filosofie behoort een wijk een organisch
geheel te zijn. Een omgeving waar plaats is voor mensen van
allerlei leeftijden en van verschillende maatschappelijke
niveaus. Want hoe verschillend mensen ook zijn, in wezen zijn
ze allemaal gelijk'.
ty Feitelijk is dat een politiek standpunt. Maar de ontwikkeling
van de volkshuisvesting kent daar meer voorbeelden van. En
Co ook van de wijze waarop een dergelijke overtuiging vrij
gemakkelijk wordt geaccepteerd en langzaamaan omslaat in
een breed sociaal standpunt. In meer prestigieuze projecten ligt
dat vaak anders. Daar worden de wenkbrauwen opgetrokken
wanneer de ontwerper niet de status, maar de menselijke maat
tot uitgangspunt verheft. Zoals ook Erskine overkwam toen hij
een ontwerp presenteerde voor het nieuwe parlementsgebouw
in Stockholm. Zijn schetsen toonden een simpel complex, dat
uit eenvoudige materialen opgetrokken moest worden om te
benadrukken dat politici op het zelfde niveau staan als de
mensen die zij vertegenwoordigen. Erskine trok die democra
tische gedachte konsekwent door en nam in het ontwerp zelfs
een plein op waar de bevolking zou kunnen demonstreren
tegen regeringsbesluiten.
De opdracht voor het parlementsgebouw ging overigens aan
zijn neus voorbij. Want zelfs in Zweden geldt dat iedereen
gelijk is, maar dat sommigen meer gelijk zijn dan anderen.
Waarom ook daar in volle democratie besloten werd dat
gedurfd glas en gepolijst hardsteen toch meer de Zweedse
nationale trots weerspiegelen dan de opzettelijke, charmante
en doordachte eenvoud van Erskine
ra
MAKELAAR