Werk voort, werk voort, herstel uw Beurs! Charles Jeurgens Musis 20 Amerika du hast es besser als unser Kontinent, das alte In deze prachtige dichtregels van Goethe klinkt de afgunst door waarmee het oude Europa naar het nieuwe Amerika keek. Want terwijl Europa geketend was door zijn geschie denis lagen in het nieuwe land de ongekende mogelijkhe den. En zo profileerden de nieuwe Amerikanen zichzelf ook maar al te graag. Een land zonder kastelen, zonder ruïnes en dus zonder de last van het verleden. Amerika stond symbool voor de toekomst; een toekomst gebaseerd op idealisme. Sinds J. Hector St. John de Crèvecoeur in 1782 zijn Letters From an American Farmer publiceerde, werd met het woord Amerikaan niet langer de Indiaan maar de blanke kolonist bedoeld. En die nieuwe Amerikaan, zo schreef Crèvecoeur is a new man, who acts upon new principles, he must therefore entertain new ideas and new opinions". En had deze schrijvende hereboer geen gelijk? Want bracht de onafhankelijkheidsverklaring van 1776 de bestaande wereldor de niet aan het wankelen door te spreken van "dat alle mensen gelijk geschapen zijn, dat zij van hun Schepper zekere onver vreemdbare rechten hebben verkregen, waaronder leven, vrij heid en het streven naar geluk"? Behalve de schok die deze zinsnede op zichzelf al te weeg bracht, ging het idealisme nog verder omdat gesproken werd van "alle mensen" en niet van "alle Amerikanen". De nieuwe Amerikanen bedeelden zichzelf een voortrekkers rol voor de gehele mensheid toe. Daarbij zetten zij zich al tegen het oude Europa waar het ene land na het andere ten Oo prooi leek te vallen aan despotisme en tirannie. In een vloed aan publikaties werd dit beeld benadrukt. Een nieuwe mythe was geboren. De idealen die uit de onafhankelijkheidsverkla ring spraken, mogen dan misschien oprecht zijn geformuleerd door de opstellers ervan; al gauw bleek dat "alle mensen" niet eens alle Amerikanen, laat staan de gehele mensheid beteken de. Vrouwen en zwarten werden buitengesloten. In de verhouding tot het buitenland bleek al spoedig dat de banden met het oude werelddeel Europa niet zomaar verbro ken konden worden. De mooie woorden waarmee de idealisti sche revolutionairen schetsten hoe de relatie tussen het Amerika van de eenvoud en oprechtheid en het oude door het verleden belaste en daardoor verdorven Europa zou moe ten zijn, konden met of slechts voor een klein deel uitgevoerd worden. Vanuit dit spanningsveld tussen idealisme en realisme is de Amerikaanse buitenlandse politiek geboren. Een van de belangrijkste mannen die deze politiek hebben vormgegeven was de advocaat en latere (tweede) president van Verenigde Staten John Adams (1735-1826), revolutionair van het eerste uur. Adams was niet alleen een van de belangrijke architecten van de buitenlandse politiek, hij was ook een van de eerste diplomaten die naar het buitenland werden uitge zonden: eerst naar Frankrijk (1778) en vervolgens in 1780 naar Holland waar hij in 1782 officieel erkend werd als eerste Amerikaanse gezant. Die erkenning had nogal wat voeten in de aarde gehad, want net zoals de idealistische Amerikaanse revolutionairen moeite hadden met het bepalen van hun posi tie ten opzichte van het buitenland, zo bleef het ook voor de Nederlanders lang onduidelijk hoe zich ten opzichte van dit nieuwe land op te stellen. De meningen liepen uiteen van terughoudendheid omdat Amerika wel eens een grote concur rent op handelsgebied zou kunnen worden met het gevolg dat

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1995 | | pagina 20