MUSIS/'N NIEUW ELAN
Musis. Een begrip. Zeker in Schiedam maar Musis Sacrum generaties geleden
werd gesticht als centrum van cultuur en educatie in de breedst denkbare zin,
althans in een zin zoals een patriarchaal stadsbestuur eraan dacht te moeten
geven. Verheven en gericht op eigen kring enerzijds, maar anderzijds toch ook
met de bedoeling tot stichten en vereniging.
De betekenis van Musis als middelpunt i>oor de gehele Schiedamse gemeen
schap is nooit betwijfeld. En niet alleen waar het theater de notabelen van
Schiedam ontving om er te genieten van de uitvoering i>an 'Jeanne de
Gevloekte of de dochter van den galieslaaf'ook de gewone man u>as er wel
kom, evenals de vrijdenkers die er luisterden naar Eduard Douwes Dekker,
Francois HaverSchmidt en zelfs Domela Nieuwenhuis.
Musis Sacrum was schouwburg en tentoonstellingsruimte tegelijk voor exposi
ties van contemporaine kunst, van de Schiedamse nijverheid en van de creati
viteit die de dames der betere standen op fancy fairs bijeenbrachten. Musis
vormde het decor voor roerige vakbondsvergaderingen, van de lezingen van de
Maatschappij tot Nut van het Algemeen en voor jongerenorganisaties even
zeer als voor het gezagsgetrouwe Werkliedenverbond.
Ook na de Tweede wereldoorlog hield Musis die functies van theater, carna-
valsslot, jongerensocieteit, kroeg voor kunstenaars en journalisten, kunstbeurs
en zelfs van protestgalerie die de officiële Salon der Maassteden op sublieme
wijze wist af te troeven. Musis bleef dan ook een begrip waaraan het gros
van de Schiedammers de mooiste herinneringen had.
Toch steunt de naam van dit magazine zeker niet op overwegend historische
motieven. Integendeel zelfs. In het nieuwe elan dat het nieuwe Schiedam
kenmerkt, weerspiegelt zich weer aandacht voor cultuur en kunst in de meest
brede zin. Eindelijk krijgt Schiedam de schouwburg waarvan al in de veerti
ger jaren sprake was en zoivel bibliotheek als gemeentearchief worden onder
gebracht op de plaats waar ze horen: midden in wat straks het culturele hart
van Schiedam zal zijn. Ook de bewoners keren terug in het centrum en waar
de stad zich aan de randen uitbreidt, gebeurt dat op een wijze die zich
baseert op een verfrissende architectuur.
Op die manier bezien vraagt het zich vernieuwende Schiedam als het ware
om een maandblad dat een podium kan zijn voor iedereen die zich op eni
gerlei wijze betrokken voelt bij Schiedam. Vandaar de naam; Musis/'n nieuw
elan. Omdat daarin alles venvoord is wat Schiedam vandaag de dag weer
maakt tot Schiedam: een stad die leeft.
5 Musis
IN DIT NUMMER
'n Nieuw elan is het thema van Musis 1.
Daarom enige extra aandacht
voor stedebouwkundige projecten waar
mee Schiedam landelijk aandacht trekt.
Dapper op een veenlaag
Fotoboeken zijn leuk wanneer ze maar
niet het gevoel opwekken dat vroeger alles
beter was. Verdrijf de neerslachtigheid met
Kor Kegel.
Pagina 6
Bordewijk.
Wat had de schrijver Bordewijk te maken
met het nieuwe Schiedam.
'Weinig', zegt zijn biograaf Vugs. Herman
Noordegraaf heeft zo z'n twijfels.
Pagina 8
Erskine
Een bescheiden man, zegt Rotterdams
Dagblad-redacteur Peter de Lange. En
geeft een portret van een stedebouwkun
dige die eenvoud als uitgangspunt neemt.
Pagina 10
Een nieuw geluid, een nieuw beleid.
Ludo van Halem verkent -voorzichtig
nog- de toekomst. Henk Slechte hielp
hem daarbij.
Pagina 13
Het Scidam schildje prijkt vanal nu op
een woningcomplex dat allerminst
bestemd was om de tijd te trotseren.
Siem Rosman beschrijft waarom.
Pagina 18
Denk om uw beurs.
J.W. Schulte Northolt schreef een boeiend
verslag over de invloed van John Adams'
bezoek op het elan van de Bataafse
Republiek. Charles Jeurgen ging zijn gan
gen na.
Pagina 20
Een transparant idee
Frans Griffioen speelde in het Stedelijk
Museum met lego op de plattegrond van
een nieuw, door kinderen bedacht
Schiedam, maar behield zijn eigen lanta-
sien. Hans van der Sloot hield de fotolam
pen vast.
Pagina 23
Omslag: Foto Van der Waal plaatste het
nieuwe elan in een Scandinavisch kader.
Nu geen Finse school maar een Zweeds
Spinhuispad.