KERKELIJK NIEUWS
MUSIS/'n nieuw elan
Verschijnt 11 maal per jaar en informeert onaf
hankelijk over cultuur, stadsontwikkeling en -
vernieuwing, beeldende kunst, literatuur, maat
schappelijke vraagstukken en sport in
Schiedam en de regio.
Uitgegeven door Stichting MUSIS/'n nieuw
elan/ Schiedam.
Produktie: de Hollandse Onderneming
VOF/Schiedam
Redactiecommissie:
Charles Jeurgens
Aart J. Tijhof
Sjef Henderickx
Kor Kegel
Herman Noordegraaf
Luc van Huijgevoort
C.H. Slechte
Eindredactie: Hans van der Sloot
Aan dit nummer werkten mee:
Marlies Dingenouts, Han van der Horst, Kor
Kegel, Herman Noordegraaf, S. Rosman, C.H.
Slechte, Hans van der Sloot, MarcelVisbeen.
Luc van Huijgevoort
Fotografie/illustraties:
Theo Baart/Cary Markerink, Annet
Delfgaauw, Roel Dijkstra, Gemeentearchief
Schiedam, Theo Gootjes, Foto Van der Waal
Agenda:
Musis/'n nieuw elan aanvaard geen aansprake
lijkheid voor programma-gegevens zoals ver
meld, wijzigingen, afgelastingen etc.
Redactiesecretariaat:
p/a Frans Rietveldpad 34
3123 CD Schiedam.
Abonnementen:
Door overmaking van Hfl. 47,50 (jaarabonne
ment) op rekeningnummer 81.33.79.555
onder vermelding van 'MUSIS'.
Losse nummers: Hfl. 5,25
Advertentie-exploitatie:
de Hollandse OndernemingVOF
Frans Rietveldpad 34
3123 CD Schiedam
telefoon/fax 010 - 4701474
Zetwerk en lithografie:
Z-Work Prepress/ Gouda
Druk:
Drukkerij Mercator/ Schiedam
Copyright:
Overname van artikelen of gedeelten daarvan
slechts met toestemming van uitgever en/of
auteur en in alle gevallen slechts met uitdruk
kelijke vermelding van datum en bron.
In de Opstandingskerk bezit Schiedam een bouwwerk van bijzondere betekenis. Officieel is
deze schepping van Jaap Bakema geen monument. Ten onrechte. Als bouwwerk is de
Opstandingskerk een schitterend voorbeeld van het brutisme; de stroming in de architectuur
die uitgaat van het gebruik en combinatie van materialen in hun natuurlijke staat, van
soberheid en van het zichtbaar laten van constructieve elementen. Dat dit niet automatisch
leidt tot een optimale geloofsbeleving, daarvan zijn de gebruikers inmiddels overtuigd.
Herman Noordegraaf sprak hierover met dominee De Lang.
Los daarvan blijft de Opstandingskerk de bekroning van een stedebouwkundig project waar
in onder andere visies van Horvath, van E.F. Groosman en de, in de na-oorlogse ontwikke
ling van volkswoningbouw en stadsontwikkeling nijvere 'Stichting Goed Wonen'vorm heb
ben gekregen. De Opstandingskerk is daarmee een meer dan representatief voorbeeld van het
Nederlandse bouwen in de jaren zestig.
Als de kachel het volhoudt verruilt de eigenaresse, de Hervormde Gemeente dit gebouw vol
gend jaar voor een plaats in de Grote kerk en staat Schiedam voor de vraag wat te doen met
dit even eigenzinnige als belangwekkende net-niet-monument. Musis tracht de beantwoor
ding hiervan te vergemakkelijken.
Neelie Peper-Kroes daagde stadgenoot Theo Gootjes voor de rechter wegens smaad. Inzet
was een politieke tekening van de laatste waarin Kroes zich gecompromitteerd voelde doordat
de tekenaar haar met een zak geld en een provocerende liefdesverklaring aan TCR had
afgebeeld. Dat gaf te denken. Gootjes heeft een ingeworteld wantrouwen tegen gezaghebbers
en getuigt hiervan in zijn prenten. Leuk behoeft u de tekeningen van Gootjes niet te vin
den. Maar amuseren is ook zijn oogmerk niet. Een politiek tekenaar dient de mensen aan
het denken te zetten. In Musis daarom het verhaal van een man tegen wie het establish
ment geen 'jij' en 'jou' hoeft te zeggen in tegenstelling misschien tot Henk Slechte.
Luc van Huijgevoort en Kor Kegel buigen zich over de vraag wat de Nota Stadsvisie kan
bijdragen aan de economische opbloei van Schiedam. Ook bedrijven die niet meer vragen
dan een ruw terrein voor opslag en bewerking en een plek voor het neerpoten van een schaft-
keet, zijn in de visie van Van Huijgevoort welkom in Schiedam. Kegel zou Kegel met zijn
als hij ook daarbij niet een paar vraagtekens wist te zetten.
De overbekende Schiedamse 'Louter kabouter' heette in werkelijkheid Pinneke Proost en
had de tekenaar van Eric de Noorman, Hans G. Kresse tot vader. De Alkmaarse archivaris
John Wigmans publiceerde het ware verhaal van deze kleine Schiedamse propagandist dat
meer dan vijftig jaar op zolder had gelegen. Een kostbaar document.
Pinneke Proost was niet de enige kabouter in Schiedam. Minstens even interessant was de
kabouterbeweging die in de jaren zeventig de Oranjevrijstaat op de Koemarkt vestigde.
Schiedam werd daarmee na Amsterdam de tweede kabouterstad van Nederland. Han van
der Horst blikt terug op turbulente tijden.
Musis vond de 52-ste ver
jaardag van Pinneke
Proost een feestje waard.
Maison Van Wijk maakte
voor de gelegenheid een
speciale taart. Er kwam
geen kaboutertje bij
kijken.
Musis31