KERKELIJK NIEUWS MUSIS/'n nieuw elan Verschijnt 11 maal per jaar en informeert onaf hankelijk over cultuur, stadsontwikkeling en - vernieuwing, beeldende kunst, literatuur, maat schappelijke vraagstukken en sport in Schiedam en de regio. Uitgegeven door Stichting MUSIS/'n nieuw elan/ Schiedam. Produktie: de Hollandse Onderneming VOF/Schiedam Redactiecommissie: Charles Jeurgens Aart J. Tijhof Sjef Henderickx Kor Kegel Herman Noordegraaf Luc van Huijgevoort C.H. Slechte Eindredactie: Hans van der Sloot Aan dit nummer werkten mee: Marlies Dingenouts, Han van der Horst, Kor Kegel, Herman Noordegraaf, S. Rosman, C.H. Slechte, Hans van der Sloot, MarcelVisbeen. Luc van Huijgevoort Fotografie/illustraties: Theo Baart/Cary Markerink, Annet Delfgaauw, Roel Dijkstra, Gemeentearchief Schiedam, Theo Gootjes, Foto Van der Waal Agenda: Musis/'n nieuw elan aanvaard geen aansprake lijkheid voor programma-gegevens zoals ver meld, wijzigingen, afgelastingen etc. Redactiesecretariaat: p/a Frans Rietveldpad 34 3123 CD Schiedam. Abonnementen: Door overmaking van Hfl. 47,50 (jaarabonne ment) op rekeningnummer 81.33.79.555 onder vermelding van 'MUSIS'. Losse nummers: Hfl. 5,25 Advertentie-exploitatie: de Hollandse OndernemingVOF Frans Rietveldpad 34 3123 CD Schiedam telefoon/fax 010 - 4701474 Zetwerk en lithografie: Z-Work Prepress/ Gouda Druk: Drukkerij Mercator/ Schiedam Copyright: Overname van artikelen of gedeelten daarvan slechts met toestemming van uitgever en/of auteur en in alle gevallen slechts met uitdruk kelijke vermelding van datum en bron. In de Opstandingskerk bezit Schiedam een bouwwerk van bijzondere betekenis. Officieel is deze schepping van Jaap Bakema geen monument. Ten onrechte. Als bouwwerk is de Opstandingskerk een schitterend voorbeeld van het brutisme; de stroming in de architectuur die uitgaat van het gebruik en combinatie van materialen in hun natuurlijke staat, van soberheid en van het zichtbaar laten van constructieve elementen. Dat dit niet automatisch leidt tot een optimale geloofsbeleving, daarvan zijn de gebruikers inmiddels overtuigd. Herman Noordegraaf sprak hierover met dominee De Lang. Los daarvan blijft de Opstandingskerk de bekroning van een stedebouwkundig project waar in onder andere visies van Horvath, van E.F. Groosman en de, in de na-oorlogse ontwikke ling van volkswoningbouw en stadsontwikkeling nijvere 'Stichting Goed Wonen'vorm heb ben gekregen. De Opstandingskerk is daarmee een meer dan representatief voorbeeld van het Nederlandse bouwen in de jaren zestig. Als de kachel het volhoudt verruilt de eigenaresse, de Hervormde Gemeente dit gebouw vol gend jaar voor een plaats in de Grote kerk en staat Schiedam voor de vraag wat te doen met dit even eigenzinnige als belangwekkende net-niet-monument. Musis tracht de beantwoor ding hiervan te vergemakkelijken. Neelie Peper-Kroes daagde stadgenoot Theo Gootjes voor de rechter wegens smaad. Inzet was een politieke tekening van de laatste waarin Kroes zich gecompromitteerd voelde doordat de tekenaar haar met een zak geld en een provocerende liefdesverklaring aan TCR had afgebeeld. Dat gaf te denken. Gootjes heeft een ingeworteld wantrouwen tegen gezaghebbers en getuigt hiervan in zijn prenten. Leuk behoeft u de tekeningen van Gootjes niet te vin den. Maar amuseren is ook zijn oogmerk niet. Een politiek tekenaar dient de mensen aan het denken te zetten. In Musis daarom het verhaal van een man tegen wie het establish ment geen 'jij' en 'jou' hoeft te zeggen in tegenstelling misschien tot Henk Slechte. Luc van Huijgevoort en Kor Kegel buigen zich over de vraag wat de Nota Stadsvisie kan bijdragen aan de economische opbloei van Schiedam. Ook bedrijven die niet meer vragen dan een ruw terrein voor opslag en bewerking en een plek voor het neerpoten van een schaft- keet, zijn in de visie van Van Huijgevoort welkom in Schiedam. Kegel zou Kegel met zijn als hij ook daarbij niet een paar vraagtekens wist te zetten. De overbekende Schiedamse 'Louter kabouter' heette in werkelijkheid Pinneke Proost en had de tekenaar van Eric de Noorman, Hans G. Kresse tot vader. De Alkmaarse archivaris John Wigmans publiceerde het ware verhaal van deze kleine Schiedamse propagandist dat meer dan vijftig jaar op zolder had gelegen. Een kostbaar document. Pinneke Proost was niet de enige kabouter in Schiedam. Minstens even interessant was de kabouterbeweging die in de jaren zeventig de Oranjevrijstaat op de Koemarkt vestigde. Schiedam werd daarmee na Amsterdam de tweede kabouterstad van Nederland. Han van der Horst blikt terug op turbulente tijden. Musis vond de 52-ste ver jaardag van Pinneke Proost een feestje waard. Maison Van Wijk maakte voor de gelegenheid een speciale taart. Er kwam geen kaboutertje bij kijken. Musis31

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1995 | | pagina 31