BAKEMA NAGELE EN SCHIEDAM MJJÉÉ Hans van der Sloot «slis Musis 34 Binnenkort is Schiedam een kerk gebouw armer en een verlaten bijna-monument rijker. Wanneer de verwarming het uithoudt en de winter niet al te streng is, ver huizen de weinige nog resterende gebruikers van de Opstandingskerk aan de Troelstralaan volgend jaar naar de Grote Kerk. Misschien valt dit tijdstip vroeger uit, afhankelijk van de omstan digheden. De laatste jaren kampt de Opstandingskerk met een sterk terugge lopen publiek. De bevolkingssamenstel ling in de directe omgeving van de kerk plus de hoge kosten van onderhoud en noodzakelijke aanpassingen rechtvaardi gen bovendien niet langer het instand houden van de Opstandingskerk. Slechts de aan hun kerk meest ver- knochten zullen een traan laten bij dit verlies. De gebreken zijn, met name vanuit lithurgisch opzicht, talrijk en werden al bij het opleveren van het gebouw genoemd. Maar wat verwacht ten de opdrachtgevers in 1957 ook anders van Jaap Bakema die als architect bekend stond om zijn vrijzinnige en revolutionaire ideeën. Of..., is hij juist vanwege zijn filosofie aangezocht om hier bij wijze van hoog tepunt van het Nieuwe Bouwen in Schiedam een kerk neer te zetten die kon gelden als bekroning van de wijk Nieuwland? Want daarover waren voor- en tegen standers het meteen al eens, zoals domi nee Overbosch het in zijn radiotoe spraak op 23 maart 1958 onder woor den bracht met te spreken over 'de knappe en gunstige stedebouwkundige ligging in een hoeksituatie van hoofd en zijwegen, benevens vrij aanzienlijke niveauverschillen in het terrein, die dankbaar zijn uitgebuit om aandacht voor het bouwwerk te vragen zonder het opdringerig te maken'. Op het moment dat het Architectenbureau Van den Broek en Bakema de opdracht voor de Opstandingskerk ontvingen, was Jaap Bakema nauw betrokken bij de realise ring van een ander revolutionair project; de bouw van het dorp Nagele in de Noordoostpolder. Daarin werkte hij onder andere samen met de Stichting Goed Wonen die ook was ingeschakeld bij de opbouw van Nieuwland en E.F. Groosman, die even eens tekende voor de volkswoningbouw in de nieuwe Schiedamse wijk. Met Goed Wonen onderhield Bakema al lan ger goede betrekkingen. Deze lagen vooral binnen de Rotterdamse Venstergroep, een kunstenaarsgemeen schap waarin de in (en voor) Schiedam werkzame mr. F(erdinand) Bordewijk een prominente rol vervulde. Vanuit deze groep had Bakema in het midden van de jaren vijftig het theater Het Venster vormgegeven. Dit theater beschouwde hij als zijn manifest, zoals hij vertelt in het boek 'de Venstergroep' van mr. J. Huijts. 'Mij interesseerde de architectuur eigenlijk meer dan het gezicht op een sociaal kader...., als je verandering wilde, zou je dat via de architectuur moeten doen. Ik zag iets voor me... namelijk een architectuur waardoor je metterdaad, dus door je beroep, kon bewijzen datje geloofde in een meer open samenleving'. Met deze gedachte bepaalde Bakema meer mag worden gemetseld, geen betonrot gerepareerd zonder voorkennis van Monumentenzorg, maakt Schiedam zich op om dezelfde herinneringen op te ruimen. Die tegenstelling zal zich misschien weerspiegelen in de beide kerken van Bakema. Schiedam heeft nog geen plannen met de Opstandingskerk. Sloop is met onwaarschijnlijk. Nagele daarentegen zal de Gereformeerde kerk een functie geven als permanent exposi tiecentrum. Nu kent Nagele meer beroemde na oorlogse bouwers dan Nieuwland. De gestencilde monumentenlijst van dit eenvoudige dorp omvat tientallen namen. Goed voor een urenlange wan- zich niet alleen tot Het Venster. Ook zijn ontwerpen van de Opstandingskerk in Schiedam (1957) en de Gereformeerde kerk in Nagele ontwierp hij vanuit deze optiek. Over zijn kerk in Schiedam schreef hij in 1958:'Voor de ruimte-werking is uitgegaan van de gedachte dat men zich in een besloten ruimte bevindt, waarin toch in sterke mate de betrekking met de oneindige buiten-ruimte beleefd kan worden'. Nu blijft de vraag wat Nagele, het in de jaren vijftig tussen Urk en Schokland gebouwde dorp en het eeuwenoude Schiedam meer met elkaar gemeen heb ben dan twee kerken. Op het eerste oog weinig. Totdat de namen op de proppen komen van de architecten en stede bouwkundigen die Nagele hebben gebouwd. Niet weinige blijken ook een significant aandeel te hebben gehad in de na-oorlogse stadsontwikkeling van Schiedam. Maar, waar Nagele is voorge dragen als Europees monument van na oorlogse bouwkunst, waarin geen steen fi deling langs opmerkelijke bouwwerken en stedebouwkundige vondsten. De opdracht tot het bouwen van Nagele werd in 1948 door het bestuur van de Noordoostpolder in z'n geheel gegeven aan de Amsterdamse Architectenvereniging'de 8'. Nagele werd daarmee een collectief ontwerp van een aantal van de meest prominente architecten en stedebouwkundigen in Nederland. Onder andere C. van Eesteren, A. Bodon, M. Kamerling, M. Stam, B. Merkelbach en G. Rietveld, waren erbij betrokken. Later werd de groep nog aangevuld met de inbreng uit de Rotterdamse groep 'Opbouw'. Deze werd met name verte genwoordigd door Jaap Bakema, wiens gedachten van grote invloed waren op de stedebouwkundige (en culturele) ontwikkeling van Rotterdam en Groosman die zich specialist mocht noemen op het gebied van. de naoorlog se sociale woningbouw. Ook was er ruimte voor inschakeling van vooruit strevende individuele architecten voor

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1995 | | pagina 34