HEILIGEN ZIJN ALS GLAS IN LOOD 61 Musis We krijgen hier wel eens mensen aan de deur van de Add WsgGnaST kerk,' zegt pastoor P.M.Vismans, 'die van heel ver weg, op zoek naar Liduina's oorsprong, in Schiedam terecht zijn gekomen. Het blijkt dan dat de verering van Sint Liduina over de hele wereld is verspreid. Dat komt, denk ik, omdat Schiedam altijd een tame lijk roomse stad is geweest met heel veel priesterroepingen waaruit nogal wat missionarissen zijn voortgekomen. Door hen is de naam van Liduina ook in Afrika en Azië bekend geworden, met het gevolg dat er in de huidige Derde Wereld nog steeds meisjes naar Liduina worden vernoemd. Zo werkt er bij voorbeeld nu diep in Tanzania een zwarte zuster met de naam Liduina. Met de opbrengst van de jaarlijkse Vastenactie heeft onze parochie eens een keer iets voor haar kunnen doen, net als eerder voor het Liduinakerkje dat we ergens in Indonesië hadden ontdekt.' De kerk van Sint Liduina en Onze Lieve Vrouwe Rozenkrans aan de Singel toont al vele jaren met bepaald als een godshuis dat wel een omweg waard is. Het gebouw heeft een grauwe uitstraling, de omgeving is rommelig en binnen is meer dan de helft van het middenschip met zeildoek afgedekt. Maar al die armetierigheid strekt uiteindelijk ten goede; het duidt erop dat er zowel buiten, binnen als onderaards flink wordt gewerkt aan verbetering en verfraaiing van de Singelkerk. Want adeldom verplicht: sinds 1990 is de Singelkerk een basi liek. Dat is een eretitel voor kerken die een bijzondere ver bondenheid hebben met de hoofdbasiliek van de rooms- katholieke kerk: de Sint Jan van Lateranen in Rome, bis schopskerk van de Paus. De bekendmaking van het voor rooms-katholiek Schiedam heuglijke decreet viel in 1990 nagenoeg samen met de honderdste verjaardag van de pauselijke toestemming om Liduina als heilige te vereren. Men is in Rome bij de Congregatie voor de Geloofsleer en de Sacramenten erg zuinig met de titel van basiliek; er moet dus een zeer bepaalde reden voor zijn om hem te verlenen; aldus pastoor Vismans. 'In ons geval hebben we de bouwstijl van onze kerk aangevoerd, de neo-gotiek die nog geheel intact is. Het tweede argument was de ouderdom van de kerk en het derde argument, maar tevens het voornaamste, was dat we de bedevaartskerk van Sint Liduina zijn met wie we bovendien een heilige van eigen grond hebben. Want dat is toch bijzon der bij een heilige: de onze, Liduina, is in Schiedam geboren, gestorven en begraven. En ze ging naar een kerk waar we van de Singelkerk uit nu nog steeds naar kunnen kijken, zo dicht bij staat de Grote Kerk.' De kerk van Onze LieveVrouwe Rozenkrans is tussen 1878 en 1881 gebouwd naar tekeningen van architect E.J. Margry. Pastoor Vismans werd de nieuwe zielenherder van de parochie toen de Singelkerk honderd jaar in gebruik was. In de vijftien jaar die sindsdien zijn verstreken is er nauwelijks een dag voorbij gegaan waarin de pastoor het niet op enig moment van de dag over de restauratie van zijn kerk had. Bij zijn komst in 1981 moest pastoor Vismans constateren dat vooral de fun dering in erbarmelijke staat verkeerde waardoor de kerk zich zelf langzaam van haar eigen grondvesten aan het schuiven was. Bepaalde stadsvernieuwers kwam dat verval eigenlijk wel goed uit want op hun tekeningen van het nieuwe stedelijke hart van Schiedam stond de kerk lelijk in de weg. Maar de Singelkerk heeft de afgelopen jaren alle bouwplannen voor haar naaste omgeving overleefd en verwierf er zelfs een niet onaanzienlijke plaats in.Vandaar de voortvarendheid waar mee nu aan het herstel wordt gewerkt. Dankzij subsidies van rijk, gemeente en bisdom, schenkingen, legaten en de opbrengst van collectes is er een flinke pot waaruit de kostbare werkzaamheden kunnen worden bekostigd. In augustus 1994 is het herstel van de fundering begonnen en de verwachting is dat de totale restauratie in 1999 voltooid zal zijn. Als pastoor Vismans vertelt over het omvangrijke karwei dat nog verricht moet worden, verheft hij opeens zijn stem van wege gesnerp en gedreun dat uit de kerk tot de pastorie door dringt. Ergens beneden de kerkvloer wordt pneumatisch een klus geklaard en in de voorkamer van de pastorie beginnen aan een muur twee naast elkaar hangende schilderijen door het onderaards geweld te bibberen. Zo lijkt het also! de ernsti ge man op het ene en de evenmin vrolijk kijkende vrouw op het andere paneel een beetje tot leven komen. Het zijn de heer en mevrouw Van de Burg, een kinderloos boerenechtpaar van over de Schie, dat in de vorige eeuw de grond schonk waarop de Singelkerk kon worden gebouwd. Later hebben ze tevens het geld voor de toren gefourneerd en toen de kerk zijn voltooiing naderde schonk het godvruchtige echtpaar Van de Burg ook nog eens de preekstoel en de Kruiswegstatie. Tot de overige wandversiering van de ruime pastoriekamer hoort het nogal naturalistische schilderij waarop paus Leo de Dertiende in de Sint Pieterskerk in Rome een delegatie uit Schiedam ontvangt. De groep vrome Schiedammers wordt aangevoerd door de knielende pastoor Van Leeuwen die de paus een aantal getuigenissen aanreikt. Daaruit blijkt dat Liduina sinds onheuglijke tijden als heilige wordt vereerd en dat de bisschop van Utrecht in die verering heeft toege stemd. Paus Leo heeft na het klemmende beroep van de Schiedamse delegatie in 1890 een bul verstrekt waarmee hij de bede honoreert en zijn toestemming geeft dat het meisje uit mid-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 61