OP HET JUISTE MOMENT OP DE JUISTE PLAATS Henk Slechte Foto's: Jan van der Ploeg 3 Musis 70 co p= Uj O 5 het verzamelbeleid op het gebied van de hedendaagse kunst door deze kwantitatief en kwalitatief opzienbarende aankoop een degelijke start kreeg èn dat het museum mede daardoor tot op heden een geheel eigen plaats in de kunstwereld heeft. Er zijn natuurlijk meer voorbeelden van de grote invloed van verzamelaars op de collectievorming van musea. Het bekendste Nederlandse museum dat het resultaat is van de verzameldrilt van particulieren, is het Museum Kroller-Muller in Otterlo, en een goede tweede is Boymans-van Beunmgen in Rotterdam, dat zelfs de namen van twee verzamelaars draagt. Een voor beeld van een klein museum dat eveneens voortkomt uit par ticuliere kunstliefde is De Wieger in Deurne, in het voormali ge woonhuis van de schilderende arts Hendrik Wiegersma (1891-1969), die werk van tijdgenoten verzamelde. Zulke musea zijn gedenktekens voor verzamelaars. Er zijn echter ook kunstverzamelaars met grote invloed op de collectievorming van musea, naar wie geen museum genoemd wordt. Zo'n nadrukkelijk monument past niet bij hun opvatting over de rol van de verzamelaar, of zij gaan anders, wellicht strategischer, om met de resultaten van hun verzameldrift dan de bouwers van grote collecties. De afgelopen jaren heeft het verzamelen van kunst meer museale aandacht gekregen dan lang het geval is geweest. Een greep. Scheveningen kreeg het Museum Beelden aan Zee dat de sculpturen-verzameling van het Haagse echtpaar Scholten laat zien in een schitterend gebouw van Wim Quist. Het Amsterdamse Stedelijk Museum richtte in het kader van het honderdjarig bestaan de schijnwerper op de verzameling- Regnault, de basis van de museum-collectie. Het Amsterdams Historisch Museum liet een reconstructie zien van de collec- tie-Fodor, ooit getoond in het gelijknamige museum dat Waarom is uitgerekend het Stedelijk Museum van Schiedam bekend om zijn Cobra-collectie? Omdat toevallig op het juiste moment op de juiste plaats een verzamelaar met het juiste inzicht woonde: advocaat, kunstverzamelaar en kunstadviseur Piet Sanders die bevriend was met Karei Appel. Mr P.Sanders pleitte er in 1954 voor het plaatselijk museum een museum voor hedendaagse kunst te laten worden. Hij overtuigde de stadsbestuurders dat het verstandig zou zijn gerenommeerde externe deskundigen daarover te laten advise ren. Dat werden de rijksinspecteur voor roerende monumen ten, en de directeuren van Boymans-van Beuningen, het Haags Gemeentemuseum, en het Museum van Land-en Volkenkunde annex Maritiem Museum 'Prins Hendrik' in Rotterdam. Zij vonden dat het museum zich moest gaan toeleggen op het aankopen en exposeren van Nederlandse eigentijdse kunst. Samen met collega-verzamelaar en mede-Schiedammer Goos Verweij, en conservator Daan Schwagermann legde Sanders de eerste contacten met de Cobra-kunstenaars. In 1958 kocht hij voor het museum 26 gouaches van Appel. Een aankoop, waar aan Sanders nog steeds met plezier terugdenkt. Appel wist niet wat hij voor de gouaches moest vragen, waarop Sanders gene reus het hele aankoopbudget van het museum beschikbaar stelde. Toen Appel hoorde dat dat slechts f 6.000 bedroeg, zei hijLO.k. Piet omdat jij het bent.' Deze aankoop legde de basis voor de Cobra-collectie van het museum. Belangrijker is dat expositiegebouw werd voor hedendaagse Amsterdamse kunste naars, en inmiddels is herbestemd tot vormgevingsinstituut. Ook dat kan gebeuren met de geestelijke en materiële erfenis van een verzamelaar! Nederlandse musea exposeren ook buitenlandse collecties. Het Van Reekum Museum in Apeldoorn bijvoorbeeld maakte in 1993 een tentoonstelling van de collectie van de Duitser Gert Gruber, een goed voorbeeld van het belang van een verzame laar. In de jaren zeventig begon hij als jongen grafiek en teke ningen te verzamelen van levende kunstenaars. Die adviseer den hem thematische lijnen in zijn verzameling aan te bren gen. Zo'n thema werd de beeldende kunst die in de jaren tus sen 1933 en 1945 in Europa tegen de verdrukking in was gemaakt. Gruber ontdekte kunstenaars die sinds 1945 in de vergetelheid waren weggezakt en die dankzij zijn verzamel activiteiten toch nog een plaats hebben gehouden in het col lectieve geheugen van de mensheid. Deze en andere nieuwe musea en tentoonstellingen illustreren het belang van de kunstverzamelaar voor het culturele leven. Dat belang kan divers zijn. De verzamelaar kan degene zijn die een schitterende collectie bijeen brengt en die in een 'eigen' museum onderbrengt of aan een bestaand museum nalaat. Belangrijk zijn ook verzamelaars als Gruber die bij na-vergeten kunstenaars terugbrengen op de kunstkaart. Soms is het belang van een verzamelaar dat hij één kunstenaar levenslang volgt en

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 70