BEELDEN IN
DE STAD
KUNST OF
KITSCH
Hans van der Sloot
Peter Hellemons komt
de eer toe om de dis
cussie over de sculptu
rale kunst in Schiedam
recent opnieuw te heb
ben aangezwengeld.
Mismoedig gaf hij bij de
onthulling van de 'klin
ker' aan het Hoofd als
zijn mening dat deze
ontwikkeling waarbij
serviceclubs en bedrij
ven aan Schiedam een
sculptuur als de 'bran
dersknecht', 'de kuiper',
'de distillateur' en 'de
zakkendrager' schonken
ertoe zal leiden dat bin
nen niet al te lange tijd
ook een conterfeitsel
mag worden verwacht
van de directiesecre
taresse, de winkelbe
diende of de vuilnis
man. Een optie overi
gens waarvan de
ROTEB aan het
Kleinpolderplein al een
leuk probeersel op de
stoep heeft staan.
Warm aanbevolen door Hans
Paalman, het monument van
Petri op de Havendijk
Musis 74
Hiermee is het gesprek over kunst
in de openbare ruimte op een
peil gekomen waar de eerste
voorstanders van meer kunst in
de stad hem nooit hadden willen
hebben. In 1968 verscheen in de
Schiedamse Gemeenschap een pleidooi
voor meer kunst in het stadsbeeld met
een samenvatting van de op dat moment
reeds aanwezige sculpturen. Die van
Hans Petri (door de directeur van het
museum en schrijver van het artikel zeer
warm aanbevolen) nemen daarin num-
meriek de belangrijkste plaats in. Ook
had hij waarderende woorden voor de
'Pegasus' van Gooitzen de Jong in de
Westfrankelandsestraat en de plastieken
van P. Killaers aan de 'kerk van Nix' aan
de Mgr. Nolenslaan.Van zijn aanbeve
ling: 'Het is jammer dat in de stad waar
in zich een museum bevindt, met een
uitgesproken moderne collectie, zich zo
weinig beelden van vooraanstaande
Nederlandse beeldhouwers bevinden.
Het is te hopen, dat in de toekomst
hieraan aandacht wordt geschonken,
zodat in dit opzicht de naam van
Schiedam met ere genoemd zal kunnen
worden', is echter weinig terecht geko
men. Weliswaar heeft de stad er sedert
dien een aantal plastieken bij gekregen
maar de meningen hierover lopen even
zeer uiteen als de stijlen die ze vertegen
woordigen. Als eigentijdse kunstwerken
zijn geplaatst de 'golf' van het in deze
regio zo rijk vertegenwoordige, maar
inmiddels ontbonden kunstenaarscollec
tief Kunst &Vaarwerk, de 'verbogen
paperclips' aan de 'sGravelandseweg
waarmee Daan Padmos z'n ironische
commentaar leverde op het ambtelijk
verzamelgebouw erachter en de ernstige
poort van Albert Verkade op het
Fabriplein.
Een heel ander karakter hebben de
sculpturen waarmee Schiedam het verle
den wil eren. De 'brandersknecht' van
Frits Henderickx was de eerste en
mocht zich verheugen in een algemene
waardering. Die zakte bij sommigen
toen op een steenworp afstand de 'zak
kendrager' werd geplaatst en ook de 'dis
tillateur, die tegenover de 'branders
knecht staand, zuinig in de gaten houdt
of er geen bronzen drop kostelijke jene
ver wordt gemorst, deed bij velen de
vraag rijzen of deze uit losse elementen
bestaande beeldengroep niet wat al te
veel van het goede is. De 'kuiper' op de
hoek van de Buitenhavenweg is -met de
in de traditie overeenstemmende 'klin
ker' aan het Hoofd en het 'Aleida-beeld'
dat zolang is gestald op het voorplein
van het Stedelijk Museum- zijn voorlo
pig de laatste in de reeks 'brandersbeel-
den'. Natuurlijk zou het doenlijk zijn
om deze reeks nog verder uit te breiden.
Er is nog een achthonderd meter 'lege'
kademuur tussen de beeldengroep nabij
de Korenbeurs en de eenzame kuiper
voor het kantoor van de VVV.
Denkbaar zijn bijvoorbeeld de 'glasbla
zer' (geschenk van de Verenigde Glas
fabrieken), de 'drukker' (geplaatst door
een collectief van drukkers die hun
bedrijf danken aan de etikettenfabricage
van eertijds), de 'ambtenaar' (vanwege de
douane die niet mals aan de vaderlandse
klare heeft verdiend), de 'spoeling-
schipper' (milieubedrijven), de 'kastelein'
(bijeengebracht door een heffing van
tien cents per consumptie door de
Schiedamse horeca) en natuurlijk niet te
vergeten de 'kruikenruiker' (een bronzen
kleinood als geschenk van een nog niet
te noemen, maar ongetwijfeld in de
kiem al bestaande, dissidente groep) en
daarom juist aan de overzijde van het
water geplaatst.
Niet behorend tot deze groep maar al
wel in aankomst is de plaatsing van het
lichtobject vanVeltkamp in Nieuwland
waar de Welstandscommissie fel op
tegen is.
Benthe Zijdeveld, gemeenteraadslid voor
de Partij van de Arbeid, schaart zich
overigens bij de voorstanders van het
lichtobject. Haar mening over het plaat
sen van 'historische beelden' in de stad
en objecten die door wijkbewoners