SMITS schilders de Gekroonde Brandersketel was dit wel het geval. Hier moest voor het eerst sinds een eeuw een traditionele branderij vanaf de grond worden opgebouwd. Inclusief alle bouwkundige ele menten, gereedschappen, bakken, ketels, leidingen en grondva- ten. Wat begon als spelen met een 'poppenhuis' werd nu de reali teit van het ontwerpen en gebruiksgereed maken van een werkende branderij. Daarbij werd het archeologisch en bouw kundig onderzoek langzamerhand mede vertaald in het terug winnen van ambachtelijke vaardigheden, inzicht in de con structieve aard van het brandersbedrijt en samenhang van onderdelen die Coen Kramers, vertrouwd als hij was met de branderij als algemeen bekend en daarom minder vermeldens waard had beschouwd. Dat alleen al verleent De Gekroonde Brandersketel een waarde die moeilijk te overschatten is. Waarmee het verhaal van de maquette zich in De Gekroonde Brandersketel als het ware binnenste buiten heeft gekeerd. Wie De Gekroonde Brandersketel, ingang. Distilleerketel, reeds geheel compleet, maar nog in schoon metselwerk voerd inplaats van traditioneel geschilderd in oker, wit en zwart. Voor het eerst sedert hon derd jaar gebouwde stelling met beslagkuipen. van het museum. Ook in het pand Lange Haven 76 werden de resten gevonden van een dubbele ruwketel. In dit geval betrof het een ketelstel dat ook vermeld was in een inventarisbe schrijving uit het begin van de negentiende eeuw. Het onderzoek leidde ertoe dat het gebouw tot in detail z'n geschiedenis begon mee te delen in de vorm van restanten van grondvaten, kolenbergingen, de bestebak, goten en zells aan- wijzigingen dat zich achter het complex misschien een rosmo len moet hebben bevonden; een van de oudste vormen van mechanisering door middel van paardekracht. Het resultaat van al die onderzoekingen is aanzienlijk méér geworden dan de initiatiefnemers zich aanvankelijk konden voorstellen. Binnen de geschiedenis van de gedistilleerdindus- trie was tot dusverre nooit doelgericht archeologisch onder zoek verricht naar de ontwikkeling van de branderij en distil leerderij. Panden die in deze tak van industrie tot op de dag van vandaag in gebruik zijn gebleven, hebben de evolutie tot heden meegemaakt. Archeologisch onderzoek is hier ook niet goed mogelijk, tenzij een ingrijpende verbouwing en langdu rige stilstand het voor onderzoekers mogelijk hadden gemaakt hun 'diepgravende' werk te doen. Bij stilgelegde branderijen en distilleerderijen was al evenmin aanleiding om onderzoek te verrichten. En waarom ook. Het bevredigen van nieuwsgie righeid is iets anders dan onderzoek met het doel om een oud bedrijf op authentieke wijze te herbouwen. In het geval van een mooi stukje miniatuurvakmanschap wil bewonderen dat een oude Schiedamse vierbaksbranderij weergeeft, kan aan de maquette die ook in de Gekroonde Brandersketel een ere plaats heeft gekregen, zijn hart ophalen. Wie daarentegen de echte branderij wil ervaren inclusief de geuren van gistend beslag en het afstoken daarvan, wie vuren wil voelen onder de ketels en van nabij wil meemaken hoe de moutwijn tot stand komt, hij kijke gewoon om zich heen. Architect Ir. Ronalt Osterholt is de bouwkundige die de eerste plannen voor de latere 'Gekroonde Brandersketel' heeft ontworpen en bij de realisering nauw betrokken was in een samenwerking met Architektenburo Verlaan Bouwstra. 117 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 117