OLIJKE CREATIVITEIT. 177 Musis Schiedamse gemeenschap een broeie rige, semi-ondergrondse vreemdelingen haat. Ze komt naar voren in burenru zies, verpeste sfeer op trappenhuizen, pesterijen en stemgedrag. Maar zij treedt zelden openlijk aan de dag. De meeste steden in Nederland hebben daar in meer of mindere mate last van. In Schiedam is het probleem naar ver houding groot. Vreemdelingenhaat is de uiting van een in essentie negatieve mentaliteit. Racisten, Turkenhaters en aanverwanten menen immers niet, dat het leven beter wordt door iets op te bouwen. Ze wil len afbreken, wegjagen en uitsnijden. Het is gebrek aan creativiteit in optima forma. Het is een uiting van volstrekt onvermogen om het beste te maken van watje aantreft, om het goede en het bruikbare te ontdekken in je omgeving en daarmee iets voor jezelf en de jou wen te doen. Schiedam heeft een rijke traditie op het gebied van zulk negativisme. Dat door desemde lange tijd de hele stad, tot en met de bestuurscultuur. Of waren de decennia durende pogingen om tegen beter weten in het door de moderne tijd overbodig gemaakte brandersvak in leven te houden soms geen uitingen van zulk een negativisme, van angst voor nieuwe ontwikkelingen, van een ver heerlijking van de goede oude tijd zon der al dat moderne gedonderjaag en onvoorspelbare trends? Lijkt het niet als twee druppels water op de mentaliteit van zo menig Schiedamse borreltafel, waar terugverlangd wordt naar de mythische dagen, toen de stad zoge naamd nog blank en veilig was? Dat Schiedamse negativisme, die leugenach tige en laffe mentaliteit zit bijna in de stedelijke genen gebakken. Dat schoffel je niet zomaar als onkruid tussen het gras weg. Maar er is ook een ander Schiedam, het Schiedam - zal ik maar zeggen - van M.C.M. De Groot. Deze De Groot was een steenrijke handelaar in spiritus - overigens het produkt, dat de branderij en naar de bliksem hielp - die veel van zijn kapitaal en zijn creativiteit stak in vernieuwingen. Hij zocht temidden van crisis en verval naar de kracht van de stad en die vond hij op vele terreinen. De Groot was dan ook een drijvende kracht achter de vereniging Schiedam Vooruit die economische alternatieven vond voor het verloren brandersbedrijf. Dat was de scheepsbouw en die heeft Schiedam meer dan een halve eeuw welvaart gebracht. Maar de werven zijn ten onder gegaan en Schiedam is opnieuw een arme stad op zoek naar nieuw houvast. Dat kan niet meer een grote tak van bedrijvig heid zijn. Daar is het de tijd niet naar. Grote op standaardisering en massapro- duktie gerichte bedrijven met perso neelsbestanden van duizenden matig geschoolde arbeiders hebben hun tijd gehad. De toekomst is aan veelzijdig heid, aan slimme produkten en handige dienstverlening voor markten die steeds verder gesegmenteerd raken. Die ook steeds sneller verzadigd zijn en/of om vernieuwingen vragen. Het gaat om het bundelen van vakkennis in steeds nieu we verbanden. Een stad moet bewijzen dat aan te kunnen, wil zij toekomst heb ben. Wie een manifestatie als het Spectrumfestival op zijn merites wil beoordelen, moet dat doen in deze con text. Wat zien wij dan? Dat een kleine groep enthousiaste mensen in staat blijkt mensen van allerlei afkomst, slag en stand samen te laten werken aan één groot en buitengewoon veelzijdig bewijzen voor het feit, dat naast het negativisme de geest van M.C.M. De Groot springlevend is. Met het Spectrumfestival heeft Schiedam een bewijs te meer in handen, dat het een op de economie van de toe komst gerichte stad is. Dat bij de bevol king meer dan genoeg durf, veelzijdig heid, creativiteit en werklust voorhanden is om nieuwe dingen van de grond te krijgen. Dat men hier niet vast zit aan oude machten, gewoontes en procedu res. Kortom, datje een investering in deze stad dubbel en dwars terug ver dient. En investeerders heeft Schiedam nodig. Het succesvolle Spectrumfestival is een argument te meer om Schiedam als ves tigingsplaats voor nieuwe bedrijvigheid te verkopen. Juist omdat het blijk geeft van de positieve mentaliteit die toe komstgerichte ondernemers zoeken. Daarom blijft het een gemeentelijke subsidie en andersoortige ondersteuning waard. Van het stedelijk negativisme kun je alleen maar hopen, dat het uitsterft, als zelfs de meest verstokte pessimisten weer heil in de toekomst zien. gebeuren. Een bevolking die dat voor elkaar brengt, levert het bewijs van cre ativiteit, organisatievermogen en de wil tot samenwerken. Het festival hoort dan ook niet thuis in de categorie van het opbouwwerk en andere vormen van social engineering, maar heel ergens anders. Bij de stedelijke creativiteit om zo te zeggen. Het Spectrumfestival past in dezelfde straat als pakweg het Schat met zijn spectaculaire theatervoorstellin gen of de in een dag of wat perfect georganiseerde actie om Molen de Walvisch te redden. Dat zijn zichtbare

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 177