OPEN MONUMENTEN
Zorg voor het industriële erfgoed is het thema van het Open Monumenten weekein
de 1996 en daarmee van deze Musis. Architect Prof ir Jan Brouwer, winnaar en
genomineerde van verschillende prestigieuze prijzen op het gebied van architectuur en
bouwkunde en hoogleraar bouwconstructieve integratie en coördinatie aan de TH-
Delrft spreekt zijn zorg uit over het feit dat een rijke traditie in Nederland een nau
welijks monumentale toekomst tot gevolg heeft.
Ruud Poels, eindredacteur van het onovertroffen boek 'Bouwkundig bezit van
Schiedam', nam er de algemene 'Indeling industrieel erfgoed' van Prof Nijhorfbij om
te onderzoeken wat Schiedam op dit punt te bieden heeft. Het aantal industrieel-
historische monumenten noemt hij indrukwekkend. Zijn overzicht bevat daarom een
aanzienlijk groter aantal interessante panden en objecten dan op 14 en 15 septem
ber kan worden bezocht, ook al ontbreekt bij hem de bevrijdende lach voor wat de
toekomst betreft.
Henk Slechte sprak met molenbouwer/molenbaas Ron Batenburg en geeft een stand
van zaken voor wat de restauratie van de Walvisch betreft. En doet met hem een
belofte aan de Musislezers voor de nabije toekomst.
Kor Kegel vraagt zich af wat een gewilde combinatie van 'senti'- en 'monu'menten
teweeg zou kunnen brengen en geeft en passant antwoord op de vraag hoe mensen
kunnen gaan houden van een -in wezen- foeilelijk, maar markant, fabrieksgebouw.
Een aansluiting zoeken tussen de schaal van de oude binnenstad, waarin de eeuwen
hun verhaal hebben geschreven en nieuwe elementen stelde Rik van Dolderen zich
ten doel. Van Dolderen baseert zijn stedebouwkundige ontwerpen voor oa de
Gemeente Amsterdam op sterk beeldende elementen. Op die manier nam hij voor
Alusis de historie van het 'Hemaplein' als uitgangspunten en schetste van daaruit
een aantal verrassende ontwikkelingmogelijkheden, ontwikkelingsmogelijkheden van
het Hemaplein.
Reizend rondom het Koemarktplein raakte architectuur-publicist voor oa het
Haarlems Dagblad en de Groene Amsterdammer Wim de Wagt geïnspireerd door de
de bijzondere architectuur rondom dit plein. Overal loert het gebrek aan verbeelding
is zijn conclusie en alle Schiedammers zij aangeraden om 'ns een zondagochtend
door te brengen met liet onbevangen (de patatkramen zijn dan nog gesloten) genie
ten van de bijzondere schoonheid van dit ondergewaardeerd stedelijk bouwkundig
bezit.
Reinier Scheeres is behalve burgemeester een ware Heer van stand. En legt dc diepe
roerselen bloot die hebben geleid tot het opnieuw doen contefeiten van een heer
zoals deze in eenvoud en zelfopoffering doet hetgeen zijn goede vader reeds zei.
Enigjes.
En verder; Waarom Bram Uil, beeldend kunstenaar en performer alsmede de
Schiedamse Mister Bean een onvolmaakte huwelijkskandidaat is; Copier als ont
werper van eenvoudig fabrieksglaswerk; tien jaar Open Monumentendag; een
onvindbare Wiebenga in Schiedam en een droom over kunst, historie en musea.
Schiedam.
Een veilige liefde,
mijmert fotograaf
Jan van der Ploeg
op de omslag.
215 Musis
MUSIS/'n nieuw elan
September 1996, jaargang 2, no 8
Verschijnt II maal per jaar cn informeert
onafhankelijk over cultuur, stadsontwikkeling
en -vernieuwing, beeldende kunst, literatuur,
maatschappelijke vraagstukken en sport in
Schiedam en de regio.
Uitgegeven door Stichting MUSIS/'n nieuw
elan/ Schiedam.
Produktie: de Hollandse Onderneming
VOF/Schiedam
Redactie:
Aart J. Tijhof. voorzitter
Diana Wind
Charles Jeurgens
Sjef Henderickx
Kor Kegel
Herman Noordegraaf
Luc van Huijgevoort
Henk Slechte
Eindredactie: Hans van der Sloot
Aan dit nummer werkten mee:
Jan Brouwer, Marlies Dingenouts, Rik van
Dolderen, Kor Kegel, Annet van der Kley-
Blextoon, Sjaak Poppe, Reinier Scheeres,
Henk Slechte, Hans van der Sloot, Bram Uil,
Frederieke Verheijen/Charles jeurgens, Wim
deWagt
Fotografie/illustraties:
.Gemeentearchief lom Haartsen.Jan van der
Ploeg, Mick Willemsen.
secretariaat:
p/a Frans Rietveldpad 34
3123 CD Schiedam,
telefoon/fax 010 - 4701474
Zetwerk en lithografie
Z-Work Prepress/Gouda
Druk:
Drukkerij Mercator/ Schiedam
Copyright:
Overname van artikelen of gedeelten daarvan
slechts met toestemming van uitgever en/of
auteur en in alle gevallen slechts met uitdruk
kelijke vermelding van datum, en bron.