WACHTEN OP GODOT Margreet Feenstra Musis 266 De opening van het nieuwe theater op het Stadserf laat nog minstens een halfjaar op zich wachten en daarmee slepen de ongemakken van de overbrug gingsfase zich voort. Ben Hakkenbroek van de gemeente Schiedam heeft er een plausibele verklaring voor: 'Het zit heel logisch in elkaar. De planning van de Nieuwe Passage en de bouw van het Stadsert liepen niet synchroon.Voor de totstandkoming van de Nieuwe Passage moest eerst het Passage theater gesloten worden. De bouwaanvragen voor het Stadserf vergden bovendien veel voorbe reidingstijd en het duurde even voor de neuzen van de verschillende betrokken partijen dezelfde kant op stonden'. Natuurlijk zou het beter zijn geweest wanneer de sluiting van het Passage theater en de opening van het nieuwe geruisloos in elkaar waren overgegaan. cl. Nu moet de theaterdirectie met allerlei Ci trucs proberen om het Schiedamse oo publiek aan zich te binden. Deze schier eu onmogelijke taak - de theaters van l— Rotterdam en Vlaardingen zijn immers dichtbij - probeert Schiedam te bereiken door het dakloos geworden theaterpu bliek in ieder geval enig onderkomen te bieden in het knusse theater de Teerstoof. Daarnaast organiseert de Stichting Schiedamse Theaters theater trips en kan bij de kassa aan de Brede Marktsteeg gereserveerd worden voor voorstellingen in het Luxor Theater in Rotterdam. Ben Hakkenbroek reageert filosofisch op de vraag wat Schiedam van deze ontwikkeling te wachten heeft: 'De tijd zal het leren'. Diny van den Akker-de Jager, raadslid voor D66 en lid van de commissie van Cultuur, Sport en Recreatie is wat opti mistischer: 'Het verdient zeker niet de schoonheidsprijs dat de stad geruime tijd slechts één theater heeft. Maar de theaterkassa doet er alles aan om de inwoners van Schiedam service te verle nen.' Over de verkoop van kaarten voor het Rotterdamse Luxortheater zegt zij: 'Het is met te vermijden dat het publiek van het Passage theater naar de omlig gende steden gaat. En ik verwacht dat dit geen structurele gevolgen zal hebben voor de bezoekerscijfers. De vaste Oktober 1996. De Schiedamse theaterbezoeker, fervent of niet heeft inmiddels geleerd om zich te schikken in het geringer aanbod van voorstellingen dat z'n reden vindt in de sluiting van het Passagetheater in 1994. De Stichting Schiedamse Theaters heeft vóór de sluiting van het voormalige, door Loerakker verbouwde Tuschinski-theater nog wel gezocht naar een alternatieve locatie waaronder de Korenbeurs of Wijkcentrum De Blauwe Brug. Geen van deze lokaties bleek echter geschikt voor de specifieke eisen van een theater. Ook tijdelijk niet. Eveneens is gekeken naar een noodgebouw als oplossing. De exploitatiekosten hiervan zouden torenhoog worden. Bovendien heeft Schiedam op het gebied van noodoplossingen de schrik in de benen. Zie hiervoor de problemen met het realiseren van een culturele of museale bestemming voor de Korenbeurs en zie ook het kale, volgeplaste en letterlijk bekakte feestpodium' in de Plantage of de noodbebouwing van het braakliggende terrein Kreupelstraat, Boterstraat Broersvest en Land van Belofte, waar de HEMA alle records vestigde met het gedurende decennia in stand houden van een winkel die slechts voor een luttel aantal maanden was bedoeld. Het noodgebouw was daarmee snel van de baan. Schiedam zou een schouwburgloos tijdperk binnengaan met het kleine, intieme zoldertheater De Teerstoof' als enig alternatief.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 266