STEDELIJK MUSEUM HEEFT GEWOO
W
Kor Kegel
Geen Nederlander die het zou
pruimen als de Nachtwacht een
poos in het depot van het
Rijksmuseum wordt geparkeerd.
Zelfs wie erop uitgekeken mocht
zijn, snapt dat je zo veel allure
niet aan het oog van de drom
men toeristen mag onttrekken.
Maar Schiedam dan?
Het Stedelijk Museum van
Schiedam bezit een beroemde
Cobra-collectie, maar waarom is
het Oerbeest van Karei Appel niet
permanent te zien? Omdat de
Schiedammers het nu wel gezien
hebben?
Fout. Cobra verleent het museum
identiteit en als het Stedelijk
Museum zich in grote populariteit
mocht verheugen, zouden de
Schiedammers dan niet trots zijn
om familie en kennissen uit den
vreemde naar de Hoogstraat mee
te nemen om ze het Oerbeest te
laten zien?
Maar hoe komt het dan toch dat
pleidooien voor een (semi-)per-
manente tentoonstelling van de
collectie elke vijf jaar weer
opnieuw afgestoken moeten wor
den? En waarom is het om de
paar jaar nodig om te herinneren
aan wat vanzelfsprekend zou
moeten zijn: dat het Stedelijk
Museum een lokaal museum is,
dat zich in hoge mate zou moe
ten richten op de Schiedamse
gemeenschap. Een lokaal muse
um, dat zich in hoge mate moet
verstaan met de lokale kunste
naars en galerieën. Een lokaal
museum, dat in hoge mate
gebruik moet maken van het
bezit van beroemde kunstwerken,
alleen al omdat ze aangeschaft
zijn met lokaal gemeenschaps
geld.
Laat dat Oerbeest brullen zodat je
't tot op de Appelmarktbrug
hoort!
Het Stedelijk Museum van
Schiedam is te lang met rust
gelaten. In 1994 werd een diep
tepunt bereikt met 17.000
bezoekers, minder dan de helft
van het aantal belangstellenden dat in
1992 nog kon worden geregistreerd. De
eerste maanden van 1996 geven een nog
droeviger beeld en eigenlijk verbaast het
museumdirecteur Diana Wind niet.
„Meer bezoekers hadden we niet ver
wacht. Vorig jaar hadden we nog de
Miró-tentoonstelling, maar dit jaar mis
sen we zo'n knaller," zei zij tegen het
Rotterdams Dagblad (9 september).
Op verschillende manieren hoopt Diana
Wind het bezoekersaantal op te krikken
naar het voor een dergelijk museum
hanteerbare gemiddelde van 31.000 per
jaar. Een facelift moet het gebouw aan
de Hoogstraat 112 bevrijden van een
stoffig imago. Een andere remedie is:
Musis 268